Nisu svi zadovoljni

Počet će voziti samo 10 posto autobusnih linija 'Pod ovim uvjetima vožnja se ne isplati'

Najveći manjak privatni autobuseri će ostvariti zbog nedostatka učenika koji u normalnim uvjetima čine čak 30 do 40 posto svih putnika
Ilustracija
 Neja Markičević / CROPIX

Ako se od ponedjeljka i nađe koji odvažniji putnik koji bi se od točke A do točke B rado zaputio međugradskim autobusom, upitno je hoće li ga na svojoj lokalnoj stanici uopće pronaći.

Privatni prijevoznici koji voze na međugradskim i međužupanijskim linijama, naime, među onima su koji ne polažu previše nade u najavljenu normalizaciju prometnih veza s obzirom da im, potvrdili su to za Jutarnji list, nema tko nadoknaditi gubitke.

Iz tog razloga predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović procijenio je da će privatni autobuni prijevoznici od ponedjeljka u promet pustiti maksimalno deset posto svojih kapaciteta, a i za to je upitno hoće li se pokazati ekonomski isplativim.

Gubici

Problem, nastavlja Meštrović, datira još od studenoga 2019. godine što je, tvrdi, bio krajnji rok da država s privatnim prijevoznicima potpiše ugovore o obavljaju javnih usluga, dokument koji pretpostavlja da će im država nadoknađivati gubitke na neisplativim linijama.

- Još od prošle godine upozoravamo da je istekao zakonski propisani rok za potpisivanje tih ugovora, no država je to odlučila ignorirati i time zapravo diskriminirala privatne autobusne prijevoznike. Državne prijevozne tvrtke, kao što su Hrvatske željeznice, Croatia Airlines, jednako kao i lokalne, imaju potpisane ugovore i jamstvo države da će im subvencionirati linije koje im nisu isplative, jedino privatni autobusni prijevoznici, koji također obavljaju javnu funkciju, takvo pravo nisu dobili - ljutit je Meštrović koji dodaje da će dobar dio autobusnih prijevoznika, među kojima i oni najveći, praktično raditi tek toliko da bi “izašli na cestu”.

Potvrdio nam je to i predsjednik Uprave Arriva grupe Dražen Divjak čija će kompanija od ponedjeljka u promet pustiti oko deset posto kapaciteta, isključivo najfrekventnije linije. - Vozit ćemo od Zagreba prema Rijeci, Osijeku, Zadru i Splitu, kao i na ostalim frekventnim pravcima, ali vidjet ćemo tijekom tjedna kako će se situacija razvijati i koliko će smisla sve to uopće imati. Ne očekujemo gužve, ljudi trenutačno nemaju potrebu putovati i bojim se da ne vidim neko rješenje. Mi smo kompanija sa 1300 zaposlenika, a ako se situacija ne popravi, bit će teško sve to izdržati - kaže Divjak.

Stroge mjere

Osim činjenice da na cestama ne očekuju previše ljudi, bit će podvrgnuti strogim epidemiološkim mjerama koje podrazumijevaju da će u autobusu moći biti popunjeno tek svako drugo mjesto, i to u formaciji ‘kriš-kraš’, putnicima će biti dostupni dezinficijensi, a redovito će se dezinficirati i sama vozila.

S obzirom se ne očekuju navalu putnika, prijevoznici smatraju da će epidemiološke mjere uspjeti zadovoljiti, ali sumnjaju u to da će ostvariti ekonomsku logiku.

- Vozit ćemo u vrlo reduciranom obliku. Trenutačno pregovaramo s gradovima i županijama kako bismo dobili neke procjene na kojim se linijama očekuju putnici, no u ovom trenutku nitko to sa sigurnošću ne može znati. Veliki nam je problem činjenica da nemamo potpisane ugovore s državom - rekao je predsjednik Uprave Čazmatransa Dragan Marinović.

Kako procjenjuje Meštrović, najveći manjak privatni autobusni prijevoznici ostvarit će zbog nedostatka učenika koji u normalnim uvjetima čine 30 do 40 posto putnika, zatim radnika koji uobičajeno čine 15 posto prevezenih kapaciteta, a na putnike umirovljenike teško mogu računati. - Država je očito odlučila diskriminirati i dio putnika. Onima koji žive u blizini željezničke pruge, naime, omogućili su subvencionirani prijevoz, a one koji ovise o autobusima ostavili su da se snalaze kako znaju i umiju - kritičan je Meštrović.

Domaće linije

Nacionalni aviooperater Croatia Airlines svoj je plan letenja od 11. svibnja najavio još prije tjedan.

Od ponedjeljka se tako opet djelomično uspostavljaju domaće linije, i to na relaciji Zagreb - Split - Zagreb i Zagreb - Dubrovnik - Zagreb dva puta na dan, u jutarnjim i večernjim satima, a od međunarodnih linija ostaje samo ona koja je prometovala i u uvjetima ograničenja, Zagreb - Frankfurt - Zagreb, jednom na dan.

Na svim letovima za putnike će pritom biti obveza korištenja maski odnosno pokrivala za lice, a morat će se koristiti tijekom cijelog vremena boravka u kabini.

Prema informacijama koje je jučer kasno poslijepodne objavila tvrtka HŽ Putnički prijevoz, u domaćem prometu u željeznicama od ponedjeljka će biti ponovno uspostavljene gotovo sve linije osim manjeg djela vlakova koji privremeno neće voziti. Međunarodni vlakovi i dalje ne voze.

Od domaćih linija i veza, HŽ Putnički prijevoz u promet će pustiti dnevno 642 vlaka radnim danom, subotom njih 379, a nedjeljom i neradnim danom vozit će 288 vlakova.

Što vozi od ponedjeljka?

Željeznica:

- gotovo sve linije

- 642 vlaka radnim danom

- 379 vlakova subotom

- 288 vlakova nedjeljom i blagdanom

Aviopromet:

- relacija Zagreb - Split - Zagreb

- relacija Zagreb - Dubrovnik - Zagreb

Autobusi:

- manji broj linija

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 14:31