promo

Plinacro i Hrvatska na energetskoj karti Europe

O složenosti plinovoda Zlobin – Omišalj govori i podatak da je za izgradnju podmorskog dijela plinovoda bilo potrebno poleći cijevi na dno Tihog kanala kod Omišlja na otoku Krku, na dubinu od 55 metara
Polaganje plinovoda na morsko dno
 Rikard Jadan

Godinu u kojoj obilježava 20. obljetnicu izdvajanja u samostalnu tvrtku, Plinacro je započeo svečanim otvorenjem plinovoda Zlobin – Omišalj kojim je LNG terminal na otoku Krku povezan s kopnenim plinskim transportnim sustavom.

Tom 430 milijuna kuna vrijednom investicijom omogućen je pristup novom, diverzificiranom dobavnom pravcu prirodnog plina koji jamči sigurnost i stabilnost opskrbe plinom, ne samo Republici Hrvatskoj, nego i središnjoj i jugoistočnoj Europi putem interkonekcija s Mađarskom i Slovenijom. Njegovu važnost prepoznala je i Europska Unija koja je financijski podržala projekt s iznosom većim od 16 milijuna eura.

Izgradnja ovog plinovoda predstavljala je veliki izazov za djelatnike Plinacra, ali i za izvođače radova. Naime, unatoč bogatom iskustvu izgradnje više od 1100 km plinskog transportnog sustava, izgradnja ovog 17.5 km dugačkog plinovoda tehnički je predstavljala daleko najsloženiji izazov s kojim su se susreli.

O složenosti projekta govori i podatak da je za izgradnju podmorskog dijela plinovoda bilo potrebno poleći cijevi na dno Tihog kanala kod Omišlja na otoku Krku, na dubinu od 55 metara. Polaganju cijevi prethodila je priprema rova, potpuno uređenje morskog dna te priprema za potapanje cijevi koje su bile spojene i zavarene u jednu cjelinu. Za te radove bilo je angažirano 120 specijalno obučenih radnika, 10 ronilaca obučenih za rad na velikim dubinama, tri vitla, tri remorkera, šest posebnih plovila te četiri plovne dizalice koje su mogle podnijeti težinu od 825, tona koliko su težile cijevi obložene betonom. Uzevši u obzir značaj turističke djelatnosti za stanovnike otoka Krka, Uprava Plinacra tražila je od izvođača da se radovi na kopnu privedu kraju prije početka turističke sezone, a radovi na moru obavljeni su u samo četiri dana kako bi u potpunosti bili otklonjeni mogući negativni utjecaji.

Na dionici plinovoda izgrađena su i dva plinska čvorišta od kojih Omišalj obuhvaća površinu od 20 tisuća četvornih metara, dok terenski izrazito nepristupačan plinski čvor Zlobin obuhvaća 13.850 četvornih metara i dvije blokadne stanice. Dodamo li tome i 35 prijelaza preko prometnica, osam bušenja ispod prometnica, dva prijelaza preko vodotoka i jedan prijelaz ispod željezničke pruge, jasno je kako je bila riječ o izuzetno složenom projektu koji je unatoč izazovima uzrokovanih pandemijom bolesti COVID-19 realiziran 15. studenog 2020. godine u predviđenom roku od 11 mjeseci.

- S osobitim ponosom mogu reći da smo navedene ciljeve ostvarili u planiranim vremenskim i financijskim okvirima - istaknuo je predsjednik Uprave Plinacra Ivica Arar.

image
Ivica Arar, predsjednik Uprave Plinacra
Privatna arhiva

- Ipak vremena za mirovanje nema. Prije svega, pred nama je projekt Južne interkonekcije koja će Bosni i Hercegovini omogućiti povezivanje s hrvatskim sustavom, a time diverzificiranu i pouzdanu opskrbu plinom preko naših interkonekcija sa Slovenijom i Mađarskom, ali i preko LNG terminala. Jednako tako, interkonekcija će omogućiti i razvoj plinske mreže južne Hrvatske i učiniti dodatni korak u realizaciji Jonsko-jadranskog plinovoda. Sve su to činjenice koje govore o tome kako je Plinacro uspješnom realizacijom svih planiranih projekata bio zamašnjak razvoja hrvatskog gospodarstva i aktivno sudjelovao u promjeni energetske karte ne samo Hrvatske i okruženja, već i čitave Europske unije - zaključuje Arar.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2024 04:54