POVIJESNI MAKSIMUM

Nutella bi mogla postati još skuplja. Cijene ključnog sastojka odletjele u nebo

Klimatske promjene i mraz ugrozili su tursku žetvu lješnjaka

Staklenke Nutelle

 Charly Triballeau/Afp
Klimatske promjene i mraz ugrozili su tursku žetvu lješnjaka

Nutella bi uskoro mogla poskupjeti jer su usjevi lješnjaka u Turskoj, najvećem svjetskom proizvođaču, pretrpjeli velike štete. Mraz u travnju u kombinaciji sa stalnim pritiskom klimatskih promjena, koje zbog temperaturnih oscilacija pogoduju razvoju štetnika, znatno je utjecao na količinu proizvedenih lješnjaka koji čine oko 13 posto recepta jednog od najpopularnijih čokoladnih namaza u svijetu. To se odrazilo i na njihovu cijenu koja se od ranog ljeta gotovo udvostručila - kilogram svježih lješnjaka bez ljuske je s oko 9000 dolara po toni u lipnju skočio na trenutačnih 18 000 dolara.

Teško je pojmiti što se događa s cijenom jedne od omiljenih slastica u Hrvatskoj. Munjevito se širi fotografija s Reddita

To bi moglo utjecati na talijansku Ferrero grupu, koja uz Nutellu proizvodi i Ferrero Rocher, Kinder proizvode i Mon Cheri Hazelnut, a svi sadrže ove orašaste plodove. Kada se zbroji, Ferrero troši oko četvrtine svih proizvedenih lješnjaka u svijetu.

Kada su se pred ljeto pojavile prve zabrinutosti kako će se pojava bolesti i štetnika na usjevima lješnjaka odraziti na njihovo poslovanje, talijanska kompanija je smirivala kako to neće značajno utjecati na njihovu proizvodnju jer njihova “strategija nabave osigurava konzistentnu opskrbu tijekom cijele godine".

- Ferrero Grupa diverzificira nabavu iz više izvora diljem svijeta i, zahvaljujući svojoj dugoročnoj strategiji, Ferrero ne očekuje nikakve poremećaje u opskrbi svojim proizvodima - isticali su.

image

Berba lješnjaka

Ali Ihsan Ozturk/Anadolu Via Afp

Iako su lješnjake tradicionalno nabavljali iz talijanske regije Pijemont, poznate po iznimnoj kvaliteti orašastih plodova, i Turske, Ferrero je posljednjih 20 godina paralelno razvijao njihovu proizvodnju u Čileu i SAD-u. Količine su ipak daleko ispod onih koje se proizvedu u zemlji s nasadima uz Crno more. Dok se za dobrih godina u Turskoj proizvede između 600 i 700 tisuća tona lješnjaka, što je gotovo trećina globalne proizvodnje, Čile i SAD trenutačno godišnje proizvedu 100 tisuća tona. Turski trgovci su zbog toga bili uvjereni da će se Ferrero Grupa naposljetku i ove godine ipak vratiti njihovim lješnjacima, bez obzira na rast cijena, pa su uložili veliki napor da otkupe što veću količinu od poljoprivrednika. Sada kada talijanska obiteljska tvrtka kaže da to ne planira učiniti, nastao je problem.

- Ove godine smo dobro pokriveni drugim izvorima pa ne žurimo s kupnjom - rekao je za Financial Times Marco Botta, generalni direktor tvrtke Ferrero Hazelnut Company, internog odjela za nabavu i preradu lješnjaka.

Unatoč tome, Turska ostaje u središtu opskrbnog lanca tvrtke. Ferrero nije imao pisani sporazum s turskom žitarskom upravom, rekao je Botta, ali dodao da njihova “predanost ovoj zemlji je dugoročna obveza“. Odbio je konkretno reći hoće li ih rastuće cijene lješnjaka prisiliti na povećanje cijene Nutelle. Samo je istaknuo da će proizvođači slastica općenito pronaći način za upravljanje svim "nesrazmjerno visokim" cijenama prilagođavanjem recepata kako bi promijenili okuse ili smanjili skupe sastojke. Drugim riječima, ako lješnjaci ne mogu postati jeftiniji, onda Nutella može imati manji udio lješnjaka. Dodao je da Ferrero, međutim, zbog svoje strategije nabave i postojećih ugovora za sada ne mora mijenjati recept.

image

Lješnjaci u tuskim nasadima

Ali Ihsan Ozturk/Anadolu Via Afp

Osim trgovaca, i mali proizvođači gomilaju lješnjake, no teško da će im to pomoći s obzirom na to da ovogodišnja žetva neće donijeti profit. Jedan poljoprivrednik s nasadima na brdima u blizini Crnog mora za Financial Times je ispričao da ove godine ima samo 30 kilograma lješnjaka, svega 2 posto tipične godišnje količine od 1,5 tona.

- Postoji paranoja da će Turska izgubiti svoj tržišni udio. Čile agresivno raste i ima cilj povećati svoju žetvu na 200.000 tona godišnje. Čini se da to mogu postići u roku od pet do deset godina“, rekao je Firat Bakıcı, direktor izvoza u tvrtki Poyraz Poyraz Hazelnut, jednom od pet najvećih izvoznika lješnjaka u zemlji.

Dodao je da rastući troškovi rada u Turskoj dodatno nagrizaju konkurentnost, a zemlja se nikada nije uspjela dobro pozicionirati.

- Lješnjak je janjetina među orašastim plodovima - visoke kvalitete, sa sofisticiranom aromom, ali Turska nije uspjela izgraditi brend. Uvijek je djelovala kao podizvođač za Europu - zaključio je Bakıcı.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 06:02