GLOBUSOV INTERVJU

Neb Chupin, direktor i vlasnik Hermes Internationala: ‘Smokva je kraljica našeg asortimana‘

Brend Dida Boža uglavnom je namijenjen europskom tržištu. Na američkom tržištu prisutni smo s brendom Dalmatia, kaže Chupin

Neb Chupin, vlasnik tvrtke Hermes International

 Marko Todorov/Cropix

Ovogodišnju nagradu Poduzetnik godine u izboru Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika CROMA dobio je Neb Chupin, direktor tvrtke Hermes International koja je u Hrvatskoj poznata po proizvodnji ekoloških i prirodnih džemova, namaza, sokova i drugih proizvoda pod brendom Dida Boža.

Neb Chupin rođen je u Zagrebu kao Nebojša Čupin, ali je djetinjstvo često provodio s djedom Božom u Dalmaciji. Kao aktivni veslač dobio je stipendiju u SAD-u, gdje je završio studij strojarstva te radio u nekoliko velikih kompanija. Prvi njegovi poduzetnički pokušaji obuhvaćali su uvoz i distribuciju hrvatskih čokolada, maslina i maslinovih ulja u SAD. Kaže da zbog velike konkurencije iz Europe nisu bili toliko uspješni. Potom je u džemu od smokava prepoznao golem potencijal, tako da ga je uspješno pozicionirao u sasvim novom segmentu. Naime, nisu ga pozicionirali na police s džemovima, nego su ga on i njegovi suradnici promovirali kao odličan dodatak sirevima, i to pod brendom Dalmatia.

Chupinova tvrtka Hermes International se niz godina bavi proizvodnjom i distribucijom ekoloških džemova i namaza Dida Boža. Osnivanje tvrtke nadovezalo se na poslovanje američke tvrtke Dalmatia Import Group, čiji je Chupin osnivač s partnericom Maiom Magee. Prvi vlastiti pogon tvrtke otvoren je u Hrvatskoj u Turčinu kraj Varaždina 2005. godine i on je omogućio zadovoljenje tadašnjih potreba. Danas tvrtka ima znatno veći pogon u Sračincu koji se, kako nam ističe Neb Chupin, stalno širi i unapređuje.

Kako je poslovala tvrtka u prošloj godini?

- Osim što smo se morali boriti sa svim izazovima pandemije, u 2021. godini proveli smo i investicije u izgradnju skladišta i širenje proizvodnih pogona, ali poslovali smo pozitivno. Ostvarili smo rezultat čak i bolji od očekivanog te smo u odnosu na 2020. godinu rasli. Zahvalan sam svim zaposlenicima što su i u prošloj godini dali maksimum i marljivo radili te dali ogroman doprinos uspješnom poslovanju. Ukupni su nam prihodi tako rasli za 28,36 posto u odnosu na 2020. godinu, a dobit nakon oporezivanja povećala se za 40,49 posto u odnosu na godinu prije. Hermes International u prošloj je godini ostvario prihod veći od 60 milijuna kuna, a dobit nam je u 2021. godini iznosila iznad 10 milijuna kuna. Moram napomenuti da velik dio dobiti, oko 80 posto, svake godine reinvestiramo u unapređenje proizvodnje i zaliha repromaterijala i gotovih proizvoda. Što je veća proizvodnja, veće su zalihe.

Koliki udjel u prihodima ima tržište SAD-a?

- Poslovanje u Sjedinjenim Američkim Državama i dalje zauzima najveći dio našeg poslovanja, s udjelom u ukupnim prihodima od 80 posto. Naravno, to nikako ne znači da su nam ostala tržišta na ostalim kontinentima manje bitna.

U koliko trgovina su vaši proizvodi, koliko imate distributera u SAD-u?

- Konkurencija u prehrambenoj industriji zaista je velika, zato su za uspjeh neophodne stalne inovacije u skladu s trendovima i potrebama potrošača. Moja partnerica Maia i ja smo uložili velike napore tijekom dugog niza godina da danas u SAD-u imamo vrlo razrađen biznis. Tamo trenutno imamo više od 300 distributera i s brendom Dalmatia nalazimo se u svim većim supermarketima, ali i ekskluzivnijim trgovinama sa sirevima i delikatesama.

Kakva je vaša prodajna strategija u Hrvatskoj?

- U Hrvatskoj nam je pristup drugačiji. Tržište je manje, ali jednako tako zahtjevno. Plasman nije nimalo lak i kvaliteta, inovativnost i naporan rad ponekad nisu dovoljni za uspjeh. S brendom Dida Boža prisutni smo u svim većim trgovačkim lancima, ali i u gift shopovima, zračnim lukama, ekskluzivnim hotelima i restoranima, kao i vlastitim prodavaonicama. Općenito smo fokusirani na izgradnju široke distributivne mreže i laku dostupnost za potrošača, pa stoga surađujemo i s renomiranim logističkim kompanijama koje dostavljaju narudžbe unutar 24 ili 48 sati. Prije nekoliko godina otvorili smo i webshop u kojem primamo narudžbe iz cijele Europske unije.

Koji je vaš najprihvaćeniji proizvod na tržištu SAD-a?

- Kraljica našeg asortimana zasigurno je smokva, koja je osvojila srca naših i stranih potrošača, ali i brojna međunarodna priznanja. Tako imamo zlatnu medalju s Fancy Food Showa iz 2004. godine u New Yorku, najbolji rezultat na slijepom kušanju među top 10 džemova od smokve u San Franciscu 2006. godine, kao i nagradu NBC Newsa za top 25 must have blagdanskih namirnica. Od aktualnijih nagrada tu su dvije zvjezdice i visoka ocjena od 84,1 posto na prestižnom natjecanju Superior Taste Award u Belgiji 2019. godine. Proizvodima od smokve započeli smo i novu eru degustacije džemova i pristupa sljubljivanja džemova sa sirevima u Americi, što je također jedan od značajnih čimbenika u našem uspjehu. Uz smokvu su popularni i drugi okusi, poput kombinacije smokve i naranče, ali i jagode, kupine, mandarine, šipka, supermiksa koji sadrži nekoliko vrsta bobičastog voća i aronije.

image

Neb Chupin, vlasnik tvrtke Hermes International

Marko Todorov/Cropix

Na kojim sve tržištima poslujete?

- Poslujemo u gotovo svim većim državama Europske unije, u zemljama u okruženju, ali i izvan Europe: u Japanu, Maleziji, Indoneziji, Singapuru, Australiji...

Možete li usporediti ta tržišta?

- Svaka država ima svoje regulative, ali i preferencije, a mi ih poštujemo i neprestano im se prilagođavamo. Osobito je to vidljivo na tržištima azijskih zemalja, na kojima se razlike u pristupu odnose i na drugačije postupanje s narudžbama, sukladno trajanju logističkih tokova do odredišta. Kako je svako tržište posebno za sebe te je obilježeno drugačijom kulturom i prehrambenim navikama, tako je i potražnja za određenim okusima različita, no smokva i dalje uglavnom dominira.

Na različitim tržištima poslujete pod različitim brendovima. Možete li nešto detaljnije reći o tome?

- Kako sam već napomenuo, svako tržište ima svoje karakteristike i zato mu moramo pristupati na drugačiji način. Brend Dida Boža uglavnom je namijenjen europskom tržištu. Etiketa u obliku košuljice odražava žensku siluetu i odiše tradicionalnošću. Na američkom tržištu prisutni smo s brendom Dalmatia jer je taj naziv proizvoda poznatiji kupcima, a ujedno i privlačniji. Na proizvodu se nalazi samo privjesnica, sadržaj teglice je vidljiviji i cijelo je pakiranje mnogo jednostavnije. Kod oba brenda naglasak stavljamo na ekološku proizvodnju, visok udio voća, puni okus i neupitnu kvalitetu.

Jeste li zadovoljni načinom pozicioniranja u segmentu HoReCa? Imali ste velike planove u tom dijelu?

- Primjećujemo rast segmenta HoReCa u Hrvatskoj u posljednje tri godine. Iako nam okolnosti zbog pandemije nisu bile naklonjene, ugostitelji su prepoznali kvalitetu proizvoda, a zajedno s potrošačima pokazuju i naklonost hrvatskim tradicionalnim okusima. Veliku pažnju posvećujemo tom segmentu jer smo svjesni da nam je svaki turist koji u hotelu ili restoranu kuša naš džem ujedno potencijalni novi kupac. Trenutno smo prisutni u 40-ak kanala u tom segmentu, a u planu nam je daljnje širenje i jačanje zastupljenosti.

Kakvi su tržišni trendovi u segmentu džemova? Raste li taj segment?

- Tržište džemova svakim danom raste i konkurencija je sve veća, a naš je fokus na tome da se po nečemu izdvojimo te pokažemo kupcima svoju kvalitetu i posebnost. Užurban i stresan način života doveo je do porasta svijesti potrošača o važnosti uravnotežene prehrane te veće potražnje za ekološkim proizvodima. Međutim, Hrvatska i dalje zaostaje za europskim zemljama kad je riječ o kupnji ekoloških proizvoda, a kod mnogih potrošača i dalje je vidljiva percepcija da su kvalitetni proizvodi znatno skuplji od onih manje kvalitete.

Na koji način se prilagođavate sve strožoj regulativi oko kvalitete proizvoda?

- Sve svoje proizvode oduvijek proizvodimo u strogo kontroliranim tehnološkim uvjetima, sukladno svim standardima i zakonskoj regulativi te nam to ne predstavlja poseban izazov jer na tome inzistiramo od samih početaka poslovanja. Uz to zadovoljavamo i stroge regulative vezane uz posebne certifikate koje posjedujemo, poput ekološkog certifikata, HACCP-a i halala. Tu jednostavno nema nikakvog prostora za odstupanja.

Hoće li doći do poskupljenja vaših proizvoda?

- Svakim se danom suočavamo s porastom cijena u svim segmentima, a tome nikako ne idu u prilog ni globalna zbivanja. Zbog poskupljenja sirovina, repromaterijala i energenata neizbježno nam rastu troškovi koji potom utječu i na cijenu samog proizvoda, no zasad možemo reći da neće biti većih promjena te se nadamo da će se tržište stabilizirati. Ako se trend poskupljenja nastavi, morat ćemo razmotriti mogućnost prilagodbe cijena jer ne želimo raditi kompromise kad je riječ o samoj kvaliteti proizvoda.

Imate li u planu neke investicije i ulaganja?

- Neprestano nastojimo stvoriti nove prilike za unapređenja proizvodnje i ostalih poslovnih procesa. Potražnja za džemovima raste pa stoga planiramo ulaganja u novu proizvodnu liniju koja će nam omogućiti povećanje kapaciteta, a ujedno i razvoj novih proizvoda. Na taj ćemo način odgovoriti na zahtjeve tržišta za većim isporukama, ali i širim asortimanom.

Koliko ste i u što dosad investirali?

- Najveća investicija dosad bila je u izgradnju nove tvornice u Sračincu u vrijednosti od 2,5 milijuna eura. Prošle smo godine uložili 1,6 milijuna eura u izgradnju skladišnih prostora, a uskoro ćemo krenuti u realizaciju novih investicija u proširenje proizvodnih i skladišnih prostora.

Dobili ste Crominu nagradu. Što je važno za dobrog menadžera? Koliko se taj posao promijenio? Koje vještine se traže?

- Nagrada za poduzetnika godine veliko mi je priznanje. Kad daješ cijelog sebe i ulažeš puno u posao, lijepo je vidjeti da i drugi prepoznaju tvoj trud i rad. Ja sam osoba koja je tražila svoj put i pronašla ga je. Kad si nešto zacrtam, onda od toga ne odustajem. Poduzetnika zato smatram osobom koja nešto stvara i za to mora imati ono nešto. Rekao bih da je to ponajprije vizija, misao vodilja koju mora pratiti velika želja za njezinim ostvarenjem. Izuzetno je bitno pritom se okružiti dobrim ljudima, vrijednim radnicima sa znanjem i idejama. Jako je važno i ne odustajati već pri prvoj prepreci, jer njih će uvijek biti. Svaku prepreku treba smatrati novim izazovom, a svaku pogrešku prilikom za učenje.

Koliko se promijenio odnos prema radnicima? Neki poduzetnici tvrde da su radnici postali daleko važniji od menadžera, kako to komentirate?

- Oduvijek smatram da su radnici važni, ako ne i najvažniji. Oni su kao motor u automobilu bez kojeg se ne može pokrenuti kakav god vozač sjedio za volanom. Mi od početka nastojimo održavati obiteljski odnos s radnicima, a da je to dobar put, pokazuje i činjenica da je većina prvih zaposlenika još uvijek s nama. Uspostavili smo i kontinuiran sustav nagrađivanja njihove proaktivnosti kroz bonuse na kraju godine, a pokušavamo i maksimalno izlaziti ususret radnicima u slučaju nekih izvanrednih okolnosti. Održavanje kvalitetnih odnosa unutar kompanije smatram jedinim ispravnim načinom za ostvarenje dobrih rezultata. Neprestano nastojimo povećavati radnicima plaće i ostale pogodnosti, osobito u posljednje dvije godine od početka pandemije i dodatnih izazova na tržištu rada. Želim voditi poduzeće odgovorno i predano te vjerujem da se zadovoljstvo radnika odražava u našoj kvalitetnoj i uspješnoj proizvodnji, što prepoznaju i krajnji potrošači.

Kako vi rješavate problem nedostatka radne snage?

- U Hermes Internationalu zapošljavamo lokalno stanovništvo, osobito na području Varaždinske županije, gdje je sjedište i proizvodni pogon, i nudimo im posao u stabilnom i dobrostojećem domaćem poduzeću. Zasad potrebu za radnom snagom uspijevamo namiriti na domaćem tržištu rada i nadamo se da će tako ostati. Trudimo se stvoriti ugodno okruženje, omogućiti dobra financijska primanja i davati prostor za napredak. Bitno je pokazati zaposlenicima da ih se cijeni, ali ih i motivirati kroz razne edukacije, bonuse i nagrade. Kod nas nema noćnog rada, a rad vikendom nastojimo svesti na minimum jer znamo koliko je bitno slobodno vrijeme koje se provodi s obitelji. Prostora za napredak sigurno još imamo te ćemo i dalje nastojati zadržati kvalitetne ljude s kojima kompanija može nastaviti rasti.

Izvan tvrtke Hermes International imate još neke poslove. Čime se još bavite?

- Kako je moj način života prilično užurban, ravnotežu pronalazim u obitelji i vremenu koje provodim s njom. Imam dvoje djece od 7 i 11 godina i njihov je odgoj jako zahtjevna, ali i divna uloga. Poduzetništvo i rad u prehrambenoj industriji bili su moj veliki san koji sam uspješno ostvario te i dalje ostaju moj primarni posao. Međutim, velika su mi strast i produkcija i gluma, u njima zaista uživam. Rekreativno se bavim i sportom kako bih ostao u formi.

Kako idu vaši poslovi vezani uz filmsku industriju?

- U filmskoj industriji također je turbulentno, a iza mene je i u tom segmentu puno rada, truda i odricanja. Protekle četiri godine radim na filmu “The Islander” i s velikim zadovoljstvom, ali i olakšanjem mogu reći da će ove godine film biti realiziran. Na njemu je radio velik tim iskusnih ljudi i nadam se da ćemo ga svi zajedno gledati ove godine u kinima u Hrvatskoj. Uz rad na tom filmu, stalno su prisutni i drugi projekti, a među značajnijima u posljednje vrijeme bio je film “Mindcage”, u produkciji Lionsgatea, u kojem sam glumio uz Johna Malkovicha i Martina Lawrencea.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2024 23:42