Dora Strezova-Nikolova

‘Najveći su nam izazov sezona i radna snaga‘

‘U Hrvatskoj imamo 473 zaposlenika, ulažemo u njihov razvoj i napredak, ovdje plaćamo poreze te većinu naših proizvoda proizvodimo upravo u Zagrebu‘, kaže glavna direktorica Coca-Cole HBC Adria

Dora Strezova-Nikolova, glavna direktorica Coca-Cole HBC Hrvatska

 Neja Markicevic/Cropix

Studija o socioekonomskom utjecaju Coca-Cole u Hrvatskoj pokazala je da kompanija doprinosi 0,5 posto hrvatskog BDP-a. Dora Strezova-Nikolova glavna je direktorica Coca-Cole HBC Adria od veljače 2023. godine.

Kakvi su rezultati Coca-Cole HBC Adria, koja obuhvaća poslovanje u Hrvatskoj, BiH i Sloveniji? Kako ćete financijski zaključiti 2024. godinu?

Coca-Cola HBC nedavno je objavila rezultate za treći kvartal ove godine te smo izvijestili o organskom rastu od 13,9 posto za kvartal i 13,7 posto od početka godine. Kompanija je zabilježila 4 posto povećanja u volumenu, sa značajnim rastom u kategoriji gaziranih pića od 3,9 posto, rastom kategorije energetskih pića od 28 posto i kave od 35,6 posto. Ponosni smo što je rast Coca-Cole HBC Adria doprinio ovom rastu. Predani smo nastavku rasta.

Što su vam ove godine bili najveći izazovi u poslovanju?

Suočavamo se s izazovima koje imaju i druge tvrtke koje uslužuju potrošače u Hrvatskoj - nosimo se sa značajnim sezonskim porastom potražnje u kombinaciji s logističkim izazovima specifičnima za domaću geografiju, poput opskrbe otoka. Kako broj turista i dalje raste, logistika usluživanja tih gostiju izazovna je svake godine, kao što, zasigurno, čujete i od drugih tvrtki. Moramo se prilagoditi dvama vrlo različitim dijelovima godine - sezoni i razdoblju izvan nje - što nije lako, ali to je za nas zahvaljujući izvrsnom timu već uhodan posao. Osiguranje radne snage također predstavlja izazov posljednjih nekoliko godina, pa aktivno radimo i na tom području. Uz promjene u radnoj snazi i ubrzan rast turističkog sektora, ove izazove moramo pažljivo razmotriti u planiranju kako bismo osigurali otpornost i uspjeh. Nije vjerojatno da će ti pritisci popustiti, pa je ključna izgradnja poslovanja otpornog na stres.

image

Dora Strezova-Nikolova, glavna direktorica Coca-Cole HBC Hrvatska

Neja Markicevic/Cropix

Koliki udio prihoda ostvarite tijekom turističke sezone?

Turizam doprinosi s 20 posto hrvatskom BDP-u, a za nas je taj udio također značajan. Hrvatska svake godine primi više od 20 milijuna turista, a većina njih dolazi ljeti. Ipak, mi smo kompanija koja posluje u dvije različite sezone. Iako je ljetni vrhunac sada iza nas, sezona blagdana tek počinje, a za nas je Božić važno vrijeme. Naravno, sezona adventa postaje sve važnija i turistički, djelomično i zahvaljujući zagrebačkoj proslavi adventa koja osvaja nagrade, događaju koji se razvija i privlači brojne goste. Ipak, ovo je razdoblje ujedno dragocjeno vrijeme kada se hrvatske obitelji okupljaju, a naši proizvodi imaju važno mjesto na njihovim stolovima - što je tradicija u kojoj smo istinski zahvalni što možemo sudjelovati. Dakle, turizam je, naravno, ključan, ali mi smo ponosni što poslužujemo hrvatske potrošače cijele godine.

Studija o socioekonomskom utjecaju na gospodarstvo pokazala je da svojim poslovanjem stvarate 0,5 posto BDP-a. Što to, konkretno, znači?

Izuzetno nam je drago što je naša Studija socioekonomskog utjecaja, koju mi zovemo SEIS, postala dugogodišnja tradicija. Već godinama ta studija pokazuje gomilu podataka koji mjere i kvantificiraju naš utjecaj i doprinos hrvatskom gospodarstvu i društvu. Konkretno, kada to kažemo, želimo reći da je Coca-Colin sustav zaista uklopljen u hrvatsko društvo, s utjecajem koji nije samo mjerljiv nego je značajan u cijelom lancu vrijednosti. Lokalna dimenzija poslovanja Coca-Colina sustava lako je vidljiva, ali mnogi je možda nisu svjesni. U Hrvatskoj zapošljavamo ukupno 473 zaposlenika, ulažemo u njihov razvoj i napredak, plaćamo poreze ovdje u Hrvatskoj te većinu naših proizvoda proizvodimo upravo ovdje u Zagrebu. Zapravo, 71 posto svakog eura potrošenog na Coca-Coline proizvode u Hrvatskoj ostaje unutar hrvatskog gospodarstva. Također značajno ulažemo u projekte fokusirane na zajednicu i održivost. To je važna priča koju želimo podijeliti s ljudima. Zato smo i pokrenuli socioekonomske studije i zato ćemo nastaviti s predstavljanjem ovih rezultata hrvatskoj javnosti.

image

Dora Strezova-Nikolova, glavna direktorica Coca-Cole HBC Hrvatska

Neja Markicevic/Cropix

Koliki udio na tržištu imate kad se uzmu svi proizvodi u različitim kategorijama?

Naš tržišni udio varira u različitim kategorijama. U nekima, poput gaziranih bezalkoholnih pića, značajno prednjačimo - što je prirodna pozicija s obzirom na to da predstavljamo najprepoznatljivije svjetske brendove i da smo prisutni na hrvatskom tržištu više od 55 godina. Međutim, u drugim smo kategorijama relativno nov igrač koji neprestano raste. Na primjer, dok su stručnjaci u ugostiteljstvu već upoznati s našim brendovima kave Costa i Vergnano, mnogi hrvatski potrošači tek ih počinju otkrivati, pa iako naš tržišni udio u ovoj kategoriji raste, još je skroman. S našim snažnim brendovima i predanošću da budemo istinski partner za pića 24/7, uvjereni smo da će svijest o našim proizvodima i tržišni udio rasti s vremenom. Kad kažemo partner za pića 24/7, mislimo na našu ponudu različitih pića u različitim prilikama - od jutarnje kave i vode, preko bezalkoholnih pića uz ručak, sportskih pića nakon treninga pa do večernjeg druženja uz alkoholna pića. Upravo je kategorija alkoholnih pića ona u kojoj već postižemo značajan uspjeh, a očekujemo i daljnji rast. Prošle godine Coca-Cola HBC je preuzela Brown-Forman Finsku, vlasnika vodke Finlandia, što predstavlja uzbudljivu priliku. S ponosom distribuiramo Finlandiju i druga premium alkoholna pića već više od 17 godina, a ovo preuzimanje dodatno jača i diverzificira naš portfelj.

Kako se mijenjaju potrošačke navike?

Mnogo se toga promijenilo u posljednjih nekoliko godina, no kada su u pitanju trendovi, dva se izdvajaju: rast varijanti s niskim kalorijskim vrijednostima i sve veća sklonost održivoj proizvodnji. Potrošači sve više biraju pića s niskom kalorijskom vrijednošću ili s nula kalorija, što oblikuje cijelu industriju pića. Ovi proizvodi brzo osvajaju udio na tržištu, a usto bilježimo i veću potražnju za manjim pakiranjima, što pokazuje da potrošači sve više razmišljaju o kontroli porcija. Drugi trend širi je od same industrije pića, a to je povećano zanimanje za društveni i ekološki utjecaj tvrtki. Potrošači su sve više usmjereni na održivost, što je ohrabrujuće. To ne samo da potiče tvrtke poput naše, koje su već posvećene društveno i ekološki odgovornim praksama, da se stalno poboljšavaju, nego potiče druge da se poboljšaju u ovom području.

image

Dora Strezova-Nikolova, glavna direktorica Coca-Cole HBC Hrvatska

Neja Markicevic/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 17:37