Globus objašnjava

Mirovinski fondovi zaustavili izlazak Volva na burze, Uprava traži novi datum izlistavanja

Izlazak Volva na burzu i dalje nije upitan, pitanje je samo kada će se to dogoditi
Tvornica Volva u Göteborgu
 Bob Strong/File Photo / REUTERS

Postoje zemlje gdje mirovinski fondovi razmišljaju ozbiljno i planiraju dugoročno. Kineski proizvođač automobila Geely, u čijem je vlasništvu švedska kompanija Volvo, ovih je dana prinuđen na odgodu izlistavanja Volvovih dionica na burzama. Razlog: problemi s vrednovanjem dionice u svjetlu globalnog trgovinskog rata u kojemu je Kina jedno od ključnih žarišta.

Prema planovima kineskog vlasnika, dionice Volva, točnije dio njih, trebale su se naći u slobodnoj prodaji prije kraja ove godine. Financijski stručnjaci Geelyja procijenili su da Volvo kao kompanija vrijedi 30 milijardi dolara, pa su tako procijenili i vrijednost dionica. Pokazalo se da investitori nisu nimalo sigurni u njihovu procjenu.

Prema očekivanju, najveći, ako već ne i cijeli paket dionica namjeravali su kupiti švedski mirovinski fondovi, a tamo, da, sjede ljudi koji se bave analitikom i koji su izračunali kako će, s obzirom na trenutačnu političku situaciju u kojoj su se našle kineske kompanije, cijena dionice Volva nakon izlistavanja vjerojatno krenuti naniže.

Izlazak nije upitan

U Geelyju sada razmišljaju o novoj, nižoj, početnoj cijeni dionice perjanice skandinavske autoindustrije. Hakan Samuelsson, predsjednik Uprave Volva, rekao je londonskom Financial Timesu kako smatra da je “važno znati da postoji prostor (za fluktuaciju cijene dionice) kako bi i godinu dana nakon inicijalne ponude uprava kompanije mogla investitorima bez grižnje savjesti pogledati u oči”.

Izlazak Volva na burzu i dalje nije upitan, pitanje je samo kada će se to dogoditi, rekao je Samuelsson. Uprava kompanije sada je u potrazi za novim najboljim datumom za izlistavanje.

Švedski mirovinski fondovi još nisu zaboravili gorak okus koji im je ostao nakon što su dionice švedskog teleoperatera Telia (kod nas su se svojedobno natjecali za HT i za mobilnu koncesiju koju je dobio Vipnet) u dosad najvećem švedskom IPO-u zaronile brzo nakon izlistavanja 2000. godine.

Biznisi trebaju stabilno poslovno okruženje kako bi svjež kapital tražili na dioničkim tržištima, a današnje okruženje za kineske kompanije nije takvo, smatraju u Volvu. Uprava je zato odlučila da će o izlasku na burzu odlučiti Li Shufu, vlasnik Geelyja.

Novi proizvodni koncept

Bez fiksiranog vremena izlaska na burzu više nema potrebe za žurbom, rekao je Samuelsson koji svoje ambicije ne vidi u tome da bude šef kompanije koja je izlistana ne burzi. “Ne znam zašto bi to bilo uzbudljivije od vođenja privatne kompanije”, rekao je nakon što je objavljena odluka o odgodi IPO-a.

Kako bi pokazali da su svjesni promijenjenih prilika na tržištima, u Volvu su odlučili smanjiti broj svojih proizvodnih pogona i smjestiti proizvodnju na manje adresa. Najprodavaniji europski automobil Volvo XC60 ubuduće će i svoju Americi prilagođenu liniju proizvoditi u Švedskoj. Financijski planovi kompanije u međuvremenu se nisu mijenjali. Cilj je i dalje do sredine sljedećeg desetljeća dobit povećati za 50 posto, ali više ne izravnom pojedinačnom prodajom, nego razvijanjem usluge pretplate na vozila i prodajom velikih flota vozila kompanijama.

S ciljem da uvjere tržišta kako im je strategija usmjerena prema budućnosti, marketingaši Volva prošli su tjedan predstavili potpuno novi koncept 100 posto autonomnog, ležajevima opremljenog, automobila koji bi u ne predugom razdoblju trebao zamijeniti kratke letove i noćna putovanja željeznicom.

Preuzeto iz tiskanog izdanja Globusa

Naslovnica Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 00:50