Vlatko Škarica

‘Lani smo ostvarili najbolji rezultat u 20 godina postojanja i zato smo radnicima isplaćivali i bonuse‘

U petak Links otvara novu i ujedno najveću poslovnicu u Zagrebu, a Škarica najavljuje još sličnih projekata
Vlatko Škarica
 Marko Todorov/Cropix

Lani je tvrtka Links, koja se bavi proizvodnjom i prodajom računala te računalnih komponenti, značajno povećala asortiman i prihode. S Vlatkom Škaricom, direktorom tvrtke Links, razgovarali smo o utjecaju pandemije na prodaju, poslovnim rezultatima te novim investicijama, kako u poslovnice, tako i u web shop. Links je počeo s radom 2001. godine i u ovih se 20 godina, kako naglašava Škarica, uspio pozicionirati kao nacionalni lider u ponudi IT rješenja. U petak Links otvara novu i ujedno najveću poslovnicu u Zagrebu, a Škarica najavljuje još sličnih projekata.

Kako ste poslovali u prošloj godini?

- U prošloj godine Links je ostvario svoj najbolji financijski rezultat u 20 godina, koliko poslujemo. Prihod je iznosio 325 milijuna kuna, što je gotovo 40 posto više u odnosu na 2019. godinu. EBITDA, pak, je 13,8 milijuna kuna.

Koji su ključni razlozi doveli Links do takvih poslovnih rezultata?

- Nije baš bilo lako, jer je 19. ožujka prošle godine došlo do lockdowna. Bilo je zatvoreno svih naših 12 poslovnica. Našli smo se u situaciji da je potražnja za uređajima poput laptopa, mobitela,...svih vrsta komutacijske opreme, porasla, a da su prodajna mjesta zatvorena. Doslovno smo imali 24 sata da svoju prodaju prebacimo na internet. Napravili smo i reorganizaciju poslovanja tako da su naše poslovnice doslovno postale skladišta. Brzina isporuke se pokazala kao naša ključna komparativna prednost u odnosu na konkurenciju, jer je većina web shopova pala. Imali su problem sa zalihama jer se nisu na vrijeme opskrbili. Nas su potrošači percipirali kao pouzdane i to nam je jako pomoglo u postizanju ovakvih rezultata.

Kako to da ste vi imali dovoljno robe u skladištima?

- Mi smo još za vrijeme epidemije u Kini bili sigurni da će virus doći i u Europu i zato smo odlučili povećati zalihe. Dakle, napravili smo odličnu pripremu. Ključno je što smo na početku pandemije uspjeli stvoriti velike zalihe i prebaciti gotovo 70 posto prometa preko web shopa, a kupci su znali cijeniti brze rokove isporuke od svega par sati ili najdalje sljedećeg dana. Naše poslovanje je, inače, podložno sezonalnosti. Prvi kvartal bude dosta jak, u drugom je pad, u trećem započinje opravak a u četvrtom je u pravilu veliki skok. Međutim, prošle godine taj trend se promijenio.

A vaš proizvodni dio?

- Naš proizvodni dio, odnosno proizvodnja komponenti, vezan je uz stolna računala. Pristupili smo i tom dijelu na jednak način i imamo dobre rezultate i u tom dijelu. Taj dio je, doduše, relativno mali u našim ukupnim prihodima, ali je isto stabilan dio našeg poslovanja. Poznato je da prodaja stolnih računala pada u korist prodaje prijenosnih računala.

Zbog čega ste se odlučili na proširenje asortimana?

- Proveli smo istraživanje među svojim kupcima i više od 60 posto ih je odgovorilo kako bi htjeli u našim poslovnicama kupovati, uz IT rješenja, i druge proizvode. Zato smo odlučili proširiti asortiman s pametnim uređajima koji danas olakšavaju svakodnevicu, štede vrijeme i čine život kvalitetnijim. U tu kategoriju ulaze pametni robotski usisavači, smart TV i smartwatch uređaji, pametne žarulje, mikrovalne pećnice, hladnjaci... Proširenjem asortimana zaokružili smo cijeli eko sustav s proizvodima za dom, obitelj, posao, zabavu i hobi.

Gdje sve imate maloprodajne objekte?

- Prisutni smo u 11 gradova širem Hrvatske, a u Zagrebu 7. svibnja na 1000 metara četvornih otvaramo svoju najveću poslovnicu u Hrvatskoj, u Family fun and home Mallu u Škorpikovoj ulici. To će biti naša treća poslovnica u Zagrebu. Za našu tvrtku to je značajan iskorak, jer se radi o puno većem formatu nego su dosadašnje naše poslovnice. U ovom prostoru po prvi put nudimo i asortiman bijele tehnike, odnosno, kućanskih aparata. Tu ponudu smo do sada imali isključivo na webu. Novost je da će u novoj poslovnici kupci moći koristiti QR retail aplikaciju. Preko svog smartphonea mogu saznati sve detaljne informacije o proizvodu. Dovoljno je samo da skeniraju kod. Dakle, mi imamo tri vrste prodajnih kanala. Prvi su poslovnice, drugi je web kanala, a treći je B2B prodajni kanal.

Koliko je ukupno vrijedna investicija u novu poslovnicu?

- Uključujući i zalihe, investicija iznosi oko 15 milijuna kuna.

Koliki je prostor za rast web prodaje? Jesu li se u tom smislu promijenile navike potrošača?

- Da, promijenile su se i to ne samo zahvaljujući lockdownu. Web je već godinama i prije izbijanja pandemije imao veću stopu rasta nego prodaja u fizičkim poslovnicama. U pandemiji je snažno narastao, a taj rast se nastavlja i ove godine. U svakom slučaju, udio web poslovanja u ukupnom poslovanju se značajno povećava. Generalno udio web poslovanja je u pandemiji dosta skočio i nije se vratio na pretpandemijske brojke. Očito se promijenila navika pa se taj trend nastavlja.

Kakvi su vam daljnji planovi što se tiče ulagana i proširenja asortimana?

- Već u trećem kvartalu otvorit ćemo u južnom dijelu Zagreba još jednu poslovnicu. Što se tiče asortimana, osim na bijelu tehniku i elektroničku opremu širimo asortiman na električne baterijske alate, igračke, sportsku opremu... Tu ponudu imamo na našem webu, a sada s njom ulazimo i u poslovnice. Radimo i na izradi novog naprednog e-commerce rješenja. Ovo nam je važna investicijska godina u kojoj ćemo značajno unaprijediti naša dva prodajna kanala: retail i web.

Koliko imate radnika ? Jeste li morali otpustiti dio radnika zbog zatvaranja poslovnica i zbog ove krize?

- Ne, nije bilo otpuštanja i mi smo na taj dio ponosni. Naša strateška odluka je bila da zadržimo sva radna mjesta. Fokusirali smo se na očuvanje radnih mjesta. Ne samo da smo radnicima isplaćivane pune plaće nego su dobili sve moguće bonuse i nagrade. Sve ove promjene zahtijevale su nova zapošljavanja pa smo lani povećali broj ljudi sa 136 na 166. Puno ulažemo i u edukaciju ljudi, lani smo dobili certifikat Poslodavac Partner.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2024 20:09