Okrugli stol

Kakva budućnost očekuje logistiku i skladišne prostore?

U raspravi su sudjelovali stručnjaci i tržišni igrači u segmentu logistike i skladišnih prostora u Hrvatskoj i Sloveniji
Ilustracija
 Darko Tomaš / CROPIX

Colliers International Hrvatska, Slovenija i BiH, u srijedu je održao virtualni okrugli stol „Skladišni prostor i logistika – Kralj i Kraljica novog doba“, a naslov između ostaloga odražava i to da logistiku uslijed rastuće internetske trgovine očekuje propulzivan rast.

U raspravi su sudjelovali stručnjaci i tržišni igrači u segmentu logistike i skladišnih prostora u Hrvatskoj i Sloveniji, Srebrenka Saks, direktorica DHL-a, Luka Jurkovič, stariji potpredsjednik za nekretnine Mercatora, Igor Šaravanja, član Uprave Alce, jednog od najvećih distributera robe široke potrošnje u Hrvatskoj i logističke kompanije, te Tomislav Kamenski iz Kamgrada, građevinske kompanije koja ujedno investira u skladišne i logističke prostore.

Neka od pitanja na koja su odgovarali bila su kako će Covid-19 utjecati i oblikovati budućnost logistike i skladišnih prostora te kako su zakupodavci, a kako zakupci reagirali na aktualna tržišna kretanja u našoj regiji. Posebno je bilo riječi o tome koja je uloga internetske trgovine u sektoru logistike.

Kevin Turpin, regionalni direktor za istraživanja srednje i istočne Europe u Colliers Internationalu, uvodno je napomenuo kako u pogledu cijena najma očekuje stabilnost, na tržištu je malo slobodnih kapaciteta, oko 2,5 posto, a nedostaje modernih skladišnih prostora.

Kriza s korona virusom će pospješiti rast internetske prodaje, kaže Luka Jurkovič iz Mercatora, gdje sada i rade na poboljšanju tog segmenta poslovanja, te centraliziranju svoje logistike koja je sada na šest lokacija u Sloveniji. To im je bitno, napominje, i zbog troškova logistike. U idućim mjesecima će, najavio je, objaviti natječaj u kojem će tražiti investitore za taj projekt u Ljubljani.

Šaravanja, član Uprave Alce, slaže se da je online prodaja sada “buzz word”, a jasno je će ta vrsta biznisa rasti i u Hrvatskoj, ali postoji problem dostave. S jedne strane, naglašava, treba razvijati taj sustav, a s druge strane, u nekoliko turističkih mjeseci je naglasak na pojačanoj distribuciji roba za milijun turista koji dođu i kupuju u “običnim” dućanima. Štoviše, napominje, više od 3000 prodajnih mjesta otvara se samo ljeti. “Poprilično je veliki izazov kako pomiriti razvoj dostave za online prodaju i onu za B2B segment u sezoni”, kaže Šaravanja. Opisujući Hrvatsku kao “logističku noćnu moru” pogotovo kad se u cijelu priču doda i njen geografski moment. Spominje i da se po pitanju online biznisa događa na tržištu prilično velika disrupcija u razvoju logističkih usluga koju uzrokuju startup tvrtke koje se pojavljuju, primjerice Uber i Bolt, vrlo su agilne i ruše cijenu uz pitanje kvalitete same usluge. Logistički biznis u Hrvatskoj, kaže, radi s vrlo niskim profitnim maržama.

Što se tiče izgradnje skladišta u Hrvatskoj, kako ističu u Colliersu, percepcija rizika je s developerske strane visoka i ne grade se kapaciteti za slobodno tržište, na slijepo, nego za poznatog kupca ili ih kompanije grade za vlastite potrebe. Kamgrad kao developer to potvrđuje, te Kamenski naglašava kako oni ne ulaze u “špekulativne” projekte, odnosno projekte vezane uz tržišni rizik, nego uglavnom po principu “ključ u ruke” koji i sad razvijaju, ili uz ugovor za dugoročni najam. U tom smislu postoji razlika između Hrvatske i, primjerice, Češke ili Slovačke, gdje postoje takvi developerski projekti jer je tamošnja ekonomija jača, postoji industrija koja kod nas nije tako prisutna i oslanjamo se na turizam. Kamenski za vidi priliku za logistički biznis u tome što je Hrvatska na vratima Blkana pa će rasti važnost logističko-distributivnih centara s povećanom potražnjom i potrošnjom u toj regiji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 02:51