POVEĆALI MARŽE

Istraživanje pokazalo koliko su trgovcima u prošloj godini porasli prohodi, od cifre boli glava

Prosječne marže za prehrambene proizvode u 2023. najviše su rasle u kategoriji pekarskih proizvoda

Trgovina, ilustracija

 /Nikolina Vukovic Stipanicev/cropix/cropix

Istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom koje je provela Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) pokazalo je da su prihodi u trgovini na malo mješovitom robom svih trgovaca iz uzorka AZTN-a u 2023. godini iznosili 7,73 milijardi eura, što je nominalan rast od 1,07 milijardi eura ili 16,1 posto.

U istraživanju trgovine na malo mješovitom robom za 2023. uzorak su činili poduzetnici, njih 44, koji prema ostvarenim prihodima, predstavljaju najznačajnije poduzetnike koji djeluju na tržištu trgovine na malo mješovitom robom.

Iz AZTN-a navode kako je četiri trgovca na malo manje u uzorku za 2023. u odnosu na 2022. i to Duravit, Kordun, Strahinjčica i Špar iz Bjelovara. Segment trgovine na malo mješovitom robom tih trgovaca na malo mješovitom robom integriran je u sustav Studenca. U 2023. godini ukupno je 5.140 prodajnih mjesta svih trgovaca, što je 144 prodajno mjesto ili 2,9 posto više u odnosu na 2022. godinu.

Konzum plus i dalje najveći

Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2023. je Konzum plus. Njegov tržišni udio u 2023. iznosio je 20-30 posto i bilježi neznatan rast tržišnog udjela u odnosu na 2022. godinu. Taj je trgovački lanac lani imao 637 prodajnih mjesta ili devet više nego u godini prije.

Nadalje, iz AZTN-a navode kako se bilježi nastavak trenda rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe. Lidl u promatranoj 2023. bilježi dvoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima, a tržišni udio Lidla u 2023. je iznosio 10-20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi dvoznamenkasti rast prihoda i tržišni udio u iznosu 5-10 posto. Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2023. bilježe tržišni udio 20-30 posto.

Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u 2023. bilježi Konzum plus (za više od 200 milijuna eura), zatim Lidl, Spar, Studenac i Kaufland (sva četiri bilježe rast u iznosu od 100 do 200 milijuna eura). Slijede Plodine i Tommy (oba bilježe rast u iznosu od 50 do100 milijuna eura), te KTC i Eurospin (oba bilježe rast u iznosu od 20 do 30 milijuna eura).

Rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom bilježe i regionalni trgovci i to Boso, Ribola, Mlin i pekare, NTL i Decentia koji bilježe rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u iznosu od 10 do 20 milijuna eura, kao i neki regionalni i/ili lokalni trgovci, primjerice Trgovina Krk, Trgocentar, Zabok, Gavranović i Bakmaz (isti bilježe rast prihoda u iznosima manje od 10 milijuna eura).

Studenac je u 2023. po broju prodajnih mjesta i dalje na prvom mjestu (1.257 prodajnih mjesta), pretežno manjeg formata tipa male prodavaonice i samoposluge, navodi se u istraživanju.

Lista 10 najvećih trgovaca

"Top 10“ u promatranoj 2023. izgleda ovako - Konzum plus, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, Trgovina Krk, NTL, isto kao u prethodnoj 2022. godini, ističu iz AZTN-a.

Pritom navode kako najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca na malo mješovitom robom u 2023. u odnosu na 2022. bilježi Studenac i Spar, a zatim slijedi Konzum plus.

Supermarketi i dalje dominantan tip prodajnog mjesta

Rezultati istraživanja pokazali su kako su supermarketi kao tip prodajnog mjesta i nadalje dominantni u strukturi prodaje prema kriteriju ostvarenog prihoda, kao i prema kriteriju neto prodajne površine. U 2023. u trgovini na malo mješovitom robom izrazito dominira kupovina u supermarketima i hipermarketima jer više od dvije trećine, preciznije 72 posto ukupnog prihoda u trgovini na malo mješovitom robom, ostvareno je prodajom u supermarketima (51,8 posto) i hipermarketima (20,2 posto).

U ukupnom broju prodajnih mjesta prema tipu, u 2023. najviše je kao i prethodne 2022., samoposluga - nešto više od 42 posto, a zatim slijede male prodavaonice - 39 posto, supermarketi s udjelom od 16 posto te hipermarketi s udjelom nešto manje od tri posto, otprilike kao u prethodnoj 2022. godini.

Trgovačke marže najviše kod pekarskih i konditorskih proizvoda

Rezultati istraživanja pokazali su kako su prosječne marže za prehrambene proizvode u 2023. najviše u kategoriji pekarskih proizvoda i konditorskih proizvoda zatim u kategoriji svježeg voća i povrća te bezalkoholnih pića.

Kada se uspoređuju prosječne marže u 2023. u odnosu na 2022., od osam promatranih kategorija roba, rezultati istraživanja pokazuju da se u četiri kategorije bilježi blago smanjenje prosječne marže (meso i mesne prerađevine, meso peradi i jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, osnovni prehrambeni proizvodi), dok se u preostale četiri kategorije bilježi blago povećanje prosječne marže (voće i povrće, konditorski proizvodi, bezalkoholna pića i vode te pekarski proizvodi).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 11:06