ESG načela u poslovanju

Hrvatske kompanije zabilježile napredak, silazni trend jedino kod društvenog utjecaja

Američka gospodarska komora je u sklopu konferencije ‘Održivost poslovanja uz ESG načela‘ dodijelila nagrade za ESG poslovanje

Dodjela nagrada

 Zeljko Puhovski/Cropix

Atlantic Grupa i A1 Hrvatska ove su godine podijelile prvu nagradu "AmCham & Kearney ESG Champion 2024", dok je treće mjesto pripalo Arena Hospitality Grupi. Nagrade su dodijeljene u sklopu konferencije "Održivost poslovanja uz ESG načela" koju je Američka gospodarska komora organizirala treći put.

- Današnjim smo programom željeli posebno adresirati društveni i upravljački aspekt ESG-a jer je prošlogodišnje istraživanje pokazalo da upravo u tim aspektima Hrvatska najviše zaostaje - istaknula je u uvodnom govoru Andrea Doko Jelušić, izvršna direktorica u AmCham Hrvatska.

image

Andrea Doko Jelušić, izvršna direktorica u AmCham Hrvatska

Zeljko Puhovski/Cropix

Margareta Mađerić, državna tajnica u Ministarstvu rada i socijalne politike, poručila je da na zasnivanje obitelji i roditeljstvo utječe niz socijalnih i ekonomskih čimbenika pa su u radnom zakonodavstvu učinjeni iskoraci po pitanju fleksibilizacije rada, što umanjuje rizike za izlazak žena s tržišta rada, odnosno rizike onemogućavanja njihova napredovanja.

- Svjesni smo koliko je danas u Hrvatskoj važno pitanje demografije, a zasnivanje obitelji i roditeljski dopust i dalje više utječu na karijere žena nego muškaraca. Moramo poticati promjene i u tom segmentu - kaže Mađerić.

image

Margareta Mađerić, državna tajnica u Ministarstvu rada i socijalne politike

Zeljko Puhovski/Cropix

Marko Derča, partner u Kearney, predstavio je rezultate istraživanja o zrelosti usvajanja ESG načela u poslovanju članica AmChama kojim su željeli dati sveobuhvatnu procjenu zrelosti primjene sva tri aspekta ESG-a - ekološkog, društvenog i upravljačkog. Više od dvije trećine tvrtki navodi da ima jasnu strategiju i poslovni plan, kao i širok raspon KPI-ova, no kod većine još uvijek nedostaje izvještavanje o postignutim rezultatima. Čak 63 posto tvrtki ulaže značajne napore u praćenje i smanjenje emisija ugljikova dioksida, količine otpada i potrošnje energije.

- Iako je zabilježen blagi napredak u okolišnom segmentu, hrvatske kompanije zaostaju za najboljima, posebice u ključnim područjima poput raznolikosti, jednakosti, inkluzije te društvenog utjecaja - istaknuo je Derča. Dodao je da se u upravljačkom dijelu vidi napredak jer je više žena u menadžmentu, po čemu je ovaj dio Europe bolji od zapadnog.

- Primjena ESG načela nije samo marketinška strategija, nego se zaista isplati. Vrijednost tvrtki koje ih implementiraju je veća, a i investitori se lakše odlučuju ulagati u tvrtke i projekte koji ih se pridržavaju - rekao je Marko Derča.

Zrelost primjene ESG-a među poduzećima u Hrvatskoj u odnosu na prošlogodišnje istraživanje je u porastu, dok je silazni trend jedino uočen kod društvenog utjecaja.

Prezentaciju o uspješnoj implementaciji ESG načela u praksi održao je Dejan Turk, član Uprave i glavni direktor A1 Hrvatska. U njihovu slučaju ona znači efikasno korištenje energije koja se dobiva iz obnovljivih izvora energije, pametna zelena rješenja, recikliranje mobitela, volonterske aktivnosti u kojima je sudjelovao velik broj od 2500 zaposlenika te kampanje kojima se mladi educiraju o sigurnosti na internetu. Svoj su ugljični otisak uspjeli smanjiti za 400 tisuća tona.

image

Dejan Turk, član Uprave i glavni direktor A1 Hrvatska

Zeljko Puhovski/Cropix

Veleposlanica SAD-a u Hrvatskoj Nathalie Rayes naglasila je kako je raznolikost u upravljačkim timovima kompanija presudna za uspješno poslovanje jer vodi do boljeg donošenja odluka i privlači najbolje talente.

- Iako je izgradnja raznolikih timova izazovan zadatak, istraživanja dosljedno pokazuju pozitivnu korelaciju između raznolikog upravljanja i poboljšanja financijskog učinka - rekla je Rayes.

image

Nathalie Rayes, veleposlanica SAD-a u Hrvatskoj

Zeljko Puhovski/Cropix

Panel-rasprava dotakla se pitanja kako različitost i uključivost mogu biti korisne za kompanije. Iako se u tom kontekstu najčešće spominje veća zastupljenost žena na upravljačkim pozicijama, Amela Čengić, direktorica Odjela za marketing i komercijalnu izvrsnost Coca-Cola HBC Hrvatska, ističe kako raznolikost u njezinoj kompaniji znači da imaju i kolege koje su tek stigle s fakulteta i one koji tamo rade godinama, timove sastavljene od ljudi koji nisu isključivo iz Hrvatske, iako su i u "klasičnom smislu" vrlo uspješni - žene zauzimaju 44 posto upravljačkih pozicija, sve ih je više u tradicionalno muškim poslovima i kompanija ima već treću generalnu direktoricu.

image

Amela Čengić, direktorica Odjela za marketing i komercijalnu izvrsnost Coca-Cola HBC Hrvatska

Zeljko Puhovski/Cropix

Marin Mlinarić, član Uprave Philip Morris Zagreb, rekao je da ta tvrtka na svim razinama, uključujući Upravu, već godinama ima isti omjer žena i muškaraca, a šest godina imaju i certifikat koji potvrđuje jednakost plaća na istim pozicijama.

image

Marin Mlinarić, član Uprave Philip Morris Zagreb

Zeljko Puhovski/Cropix

- Prilikom zapošljavanja ne tražimo žene kako bismo ispunili kvotu, nego i dalje tražimo najbolje kandidate. Kada imate bazu koja je jednako podijeljena, onda ne treba ulagati poseban trud da se ravnomjerna zastupljenost nastavi - objasnio je Mlinarić.

Josipa Klišanin, načelnica Sektora za rad u Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, spomenula je podatak po kojem je razlika u plaći između muškaraca i žena u Hrvatskoj 2020. bila dva postotna boda manja od prosjeka EU, no tri godine kasnije razlika je kod nas rasla, a u Europi pala na 12,5 posto.

image

Josipa Klišanin, načelnica Sektora za rad u Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike

Zeljko Puhovski/Cropix

- Iako smo i dalje bolji od primjerice Njemačke, Češke i Estonije, rezultati nisu nešto čime se možemo pohvaliti jer moramo težiti nuli - istaknula je.

Ante Laušić je istaknuo kako se u Solvershipu, u kojem je član Uprave, trude stvoriti pozitivno radno okruženje u kojem će profesionalnost i kompetencije biti najvažnije.

image

Ante Laušić, član Uprave Solvershipa

Zeljko Puhovski/Cropix

- Prepoznali smo da su muškarci probitačniji i više daju do znanja da žele napredovati, dok su žene najčešće povučeniji. Zato ih nastojimo ohrabriti i pokazati koliko vrijede i imaju potencijala - rekao je Laušić.

image

Izvršna direktorica Sektora ljudskih potencijala u Telemach Hrvatska Andreja Gracin

Zeljko Puhovski/Cropix

Andreja Gracin, izvršna direktorica Sektora ljudskih potencijala u Telemach Hrvatska, u panelu je izrazila zabrinutost da bi se zbog unaprijed zadanih kvota žena one mogle stigmatizirati. Boji se da bi se njihov uspjeh mogao pripisivati tome što tvrtke moraju popuniti kvote, umjesto njihovim kvalitetama i kompetencijama. Josipa Klišanin slaže se da kvote "same po sebi nisu najbolje rješenje, ali su s obzirom na pokazatelje o zastupljenosti žena nužne". Marin Mlinarić je kao primjer dobre prakse istaknuo to što u Philip Morris Zagreb umjesto kažnjavanja, koriste stimulacije za postignute rezultate po pitanju uključivosti.

image

Ante Laušić, Marko Derca, Margareta Mađeric, Andreja Doko Jelušić, Nathalie Rayes, Dejan Turk, Andreja Gracin, Amela Čengić, Josipa Klišanin, Marin Mlinarić

Zeljko Puhovski/Cropix
image

AmChamova konferencija Održivost poslovanja uz ESG načela

Zeljko Puhovski/Cropix
image

AMCHAM - ESG

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 23:12