PROMJENA MODELA

GlaxoSmithKline gasi predstavništvo u Hrvatskoj, a Sanofi odluku (još) nije donio

Borba protiv pandemije snažno utječe na pristup novim inovativnim terapijama, pa farmaceutske kompanije prilagođavaju svoje planove
 Kenzo TRIBOUILLARD/AFP

Dok paralelno s pandemijom u Hrvatskoj traje i kriza vezana uz dugove zdravstva prema veledrogerijama koji su premašili šest milijardi kuna, neki od stranih farmaceutskih divova razmišljaju o promjeni modela poslovanja u Hrvatskoj, a barem jedan od njih upravo zatvara komercijalno predstavništvo. U pitanju je GlaxoSmithKline, koji će poslovanje na našem tržištu nastaviti putem odabranih partnera koji će podržati, kako kažu, njihove promotivne, medicinske, distribucijske i regulatorne aktivnosti. Ne otkrivaju koji je partner tj. veledrogerija u pitanju.

Prema javno dostupnim podacima na servisu Poslovna Hrvatska, GSK je posljednjih godina smanjivao broj zaposlenih te ih je u 2019. bilo 39 u tvrtki registriranoj za posredovanje u specijaliziranoj trgovini.

"Pristup pacijenata i potrošača našim lijekovima, cjepivima i zdravstvenim proizvodima i dalje ostaje prioritet te će putem naših novih partnera oni ostati dostupni potrošačima. Promjene ne bi trebale rezultirati prekidima liječenja pacijenata, a zdravstveni radnici moći će i dalje propisivati GSK-ove lijekove i cjepiva", odgovaraju na naš upit.

Transformacija

Iako se u istom kontekstu neslužbeno spominjao i Sanofi, Zvonimir Dürrigl, predsjednik Uprave Sanofija Hrvatska, kaže da odluka kojom bi se eventualno promijenio način poslovanja u Hrvatskoj nije donesena te Sanofi Aventis Croatia nastavlja s uobičajenim aktivnostima. Napominje ipak da kompanija na globalnoj razini poduzima strateške inicijative vezane uz transformaciju i unapređenje poslovanja te učinkovitijeg razvoja inovativnih lijekova i cjepiva.

"Jedna od smjernica tog plana je i nova strategija raspodjele sredstava i optimizacija naših organizacija koje posluju diljem svijeta kako bi se više sredstava moglo investirati u istraživanje i razvoj novih lijekova i cjepiva. Novi poslovni modeli razmatraju se za neke europske zemlje, no uvijek imajući u vidu prioritet nesmetane opskrbe tržišta našim lijekovima i cjepivima. Drugim riječima, želimo istaknuti da dostupnost naših lijekova i cjepiva pacijentima u Republici Hrvatskoj nije upitna. Zasad ne očekujemo bilo kakve značajnije promjene u našim trenutnim radnim procesima i organizaciji”, poručuje Dürrigl.

Sanofi se u Hrvatskoj posljednjih godina kadrovski povećavao, a trenutno ima 74 zaposlenika.

Preraspodjela

Iz AstraZenece odgovaraju kako su u Hrvatskoj kao marketinška kompanija prisutni 20 godina te unatrag nekoliko godina zapošljavaju 40-ak visokoobrazovanih radnika, uglavnom biomedicinskih struka. Napominju da su se uvjeti rada u posljednjih godinu dana značajno promijenili, ali su održali obaveze prema dobavljačima i osigurali neprekinutu isporuku lijekova.

Objašnjavaju, međutim, kako u njihovoj industriji kriza ima veliki utjecaj na pristup novim inovativnim terapijama, što pak utječe na to da moraju prilagođavati planove.

"Zdravstveni sustavi koncentrirani su na aktualnu situaciju s covidom, osiguravanje resursa za testiranje i liječenje, preraspodjelu u funkcioniranju zdravstvenog sustava, ustanova i osoblja. S obzirom na to da naši planovi uključuju i dovođenje novih inovativnih lijekova na tržište, a taj je proces izravno pogođen trenutnom situacijom, moramo prilagođavati i naše planove. Međutim, unatoč sadašnjoj situaciji, naša je obaveza i svrha omogućiti pacijentima optimalno liječenje za neke od najtežih bolesti današnjice", stoji u njihovu odgovoru.

Pfizer i Bayer

U udruzi Inovativna farmaceutska inicijativa nisu željeli komentirati pojedinačne odluke ili uvjete poslovanja kompanija, a dio predstavništava koje smo kontaktirali odgovorio je da ne planira promjene.

Primjerice Pfizer, koji zapošljava oko 500 ljudi u komercijalnim i proizvodnim odjelima u Hrvatskoj, gdje "ne postoje ni prestrukturiranje ni planovi za smanjenje".

Slično su poručili i iz Bayera, koji trenutno zapošljava 67 djelatnika. Iz poznate regionalne farmaceutske kompanije, makedonskog Alkaloida, također kažu kako nemaju namjeru smanjivati poslovne aktivnosti. Štoviše, menadžer za Hrvatsku Miroslav Popovski ističe da su lani povećali broj zaposlenih i sad ih je više od 50.

Prosječna plaća za 756 zaposlenika iznad 20.000 kuna

U Hrvatskoj dugi niz godina postoji udruga Inovativna farmaceutska inicijativa (IFI), koja okuplja 20 inovativnih proizvođača lijekova koji, kako navode, osiguravaju 60 posto lijekova u Hrvatskoj. Do krize 2008., u predstavništvima tih kompanija bilo je oko 1200 zaposlenika, ali to se onda prilično smanjilo te se sad na internetskoj stranici udruge navodi da ih je 756.

Inače, u pitanju su uglavnom visokoobrazovani zaposlenici, a prosječna neto plaća u tim kompanijama u Hrvatskoj kretala se, prema posljednjim dostupnim podacima, iznad 20.000 kuna, a u Sanofiju, primjerice, čak i 28.000 kuna.

Cilj IFI-ja je osigurati moderne inovativne medicinske proizvode za hrvatske građane kao i educirati liječnike i opću populaciju o najnovijim dostignućima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 08:21