INTERVJU

Dok drugi nude 5G ‘pošto-poto‘, mi ciljamo brzinu od 1 Gbps

‘Dok se ne promijeni zakon, ne možemo parirati A1 i HT-u i nuditi televiziju‘
Viktor Pavlinić, predsjednik uprave TELE2 i Telemach-a.
 
 Darko Tomas/Cropix

Tele2 je od trećeg operatera u Hrvatskoj postao dio trećeg najvećeg telekomunikacijskog igrača u cijeloj jugoistočnoj Europi, koji se kani i na domaćem tržištu natjecati s Deutche telekomom i Telekomom Austrija. Iduće godine ulazi u 5G i optiku u što planira investirati 230 milijuna eura.

Viktor Pavlinić, predsjednik uprave Telemacha Hrvatska, kaže da im je plan postati potpuno konvergirana tvrtka za telekomunikacije. Na tom putu Telemach je već sada naišao ne neke probleme, primjerice, s mogućnošću da u Hrvatskoj ponudi IPTV, ali i otvorenim pitanjem hoće li, kako se nagađa, preuzeti Optima telekom. Na ovo potonje Pavlinić kaže tek: "Nadam se da ćete razumjeti da ne mogu komentirati nagađanja o Optimi". O tome pak može li operater, koji je od outsidera u mobilnom biznisu uspio pored dva jaka konkurenta u Hrvatskoj s četiri milijuna kuna skupiti milijun korisnika, to isto postići u fiksnim komunikacijama, Pavlinić je uvjeren da može i dijelom otkriva kako to planiraju postići.

Fondovi EU su trenutačno jedan od glavnih izvora financiranja investicija u telekom biznisu. Hoće li Telemach Hrvatska krenuti u gradnju optičkih mreža kroz partnerstva s lokalnim jedinicama?

- Naša matična kompanija United Grupa trenutačno razmatra projekte u regiji, a rado ćemo sagledati mogućnost investicija i kroz takve modele, ako se pokažu atraktivnima. Zasad svoj plan temeljimo na ulaganju vlastitih sredstava u gradnju optičke mreže u Hrvatskoj.

Hoćete li polagati vlastitu optiku ili koristiti se već sagrađenom optikom drugih operatera?

- U sljedećih pet godina sagradit ćemo vlastitu optičku mrežu, a riječ je o investiciji vrijednoj 100 milijuna eura. Vjerujemo u pristupne mreže sljedeće generacije i upravo takvu želimo graditi diljem zemlje. Bit će to najmodernija i najbrža mreža u Hrvatskoj. Naime, planiramo položiti više od 7000 kilometara optičkih kabela, a naš je početni plan omogućiti superbrzi internet u najmanje 40 posto države. Nadamo se da će zahvaljujući našim investicijama Hrvatska brže dostići europski prosjek u brzini i kvaliteti širokopojasne mreže u odnosu na većinu drugih država članica EU i tako dignuti cijelo društvo na višu razinu. Daljnjim razvojem regulacije korištenje optičkih pristupnih mreža trećih strana također može postati zanimljivo.

Dosad ste bili mobilni operater, a ulaskom u fiksne komunikacije moći ćete parirati u cijelosti HT-u i A1. Telemach u Sloveniji nudi IPTV za hotele, ima fiskalne blagajne, nudi cloud rješenja, a u Srbiji nudi i e-trgovine, cloud contact centar, ERP, Office itd. Koji je vaš plan za Hrvatsku?

- Naša je vizija transformirati Telemach Hrvatska iz operatora fokusiranog na jedan, mobilni segment tržišta u potpuno konvergiranu telekom tvrtku koja na osnovi vlastite infrastrukture nudi niz najnaprednijih telekomunikacijskih usluga i proizvoda privatnim i poslovnim korisnicima.

Strategija United Grupe, naše matične kompanije, temelji se na visokokvalitetnoj fiksnoj i mobilnoj mreži te pružanju izvrsnog korisničkog iskustva i najveće vrijednosti za novac našim korisnicima. Paralelno s najavljenim investicijama, već u prvoj polovici 2021. korisnicima ćemo predstaviti novosti koje se temelje na spomenutoj strategiji. Uvjeren sam da će to pozitivno utjecati na tržište telekomunikacija te omogućiti veću dinamiku i konkurentnost u svim segmentima.

Zašto? Potpisali ste već neki ugovor po tom pitanju?

- Na tržište fiksne širokopojasne mreže u Hrvatskoj ući ćemo ulaganjem u najnoviju tehnologiju PON FTTx, koja može pružiti simetrične brzine od 10 Gbps kućanstvima, javnom sektoru i poslovnim korisnicima. Uvjereni smo da će to donijeti veliko poboljšanje za građane, koji danas od nekolicine operatora imaju na raspolaganju ponude s prosječnim brzinama ispod 30 Mbps.

Telemach je jedini u regiji čiji IPTV, takozvani EON TV, koristi i glasovno sučelje. Hoćete li odmah s lansiranjem 5G ponuditi i EON TV?

- Za EON smo osvojili mnoge međunarodne nagrade. Naš je cilj omogućiti korištenje platforme EON i na hrvatskom tržištu. Televizija i općenito distribucija video sadržaja čine sastavni dio šire telekomunikacijske ponude, posebno zato što su televizija i proizvodnja sadržaja srž poslovanja United Grupe, koja kao jedna od najvećih medijskih kuća u jugoistočnoj Europi emitira više od 30 kanala i proizvodi više od 20.000 sati originalnog sadržaja godišnje. Međutim, na žalost, postojeći Zakon o elektroničkim medijima u tome nas priječi. Telemach Hrvatska trenutačno ne smije pružati usluge prijenosa audiovizualnog programa.

Očekujemo da će zakon uskoro biti izmijenjen i usklađen s pozitivnim praksama u drugim državama članicama EU, što znači da ćemo u bliskoj budućnosti moći ponuditi te usluge i hrvatskim korisnicima.

HT je već uveo komercijalni 5G. A1 je rekao da to još nije to. Vi testirate 5G, navodno samo na jednome mjestu. Gdje ste tu trenutačno vi?

- Točno, uvođenje 5G mreže pred vratima nam je. Istinsko 5G iskustvo za korisnike koje donosi do deset puta veće brzine, znatno niže latencije i veću pouzdanost i stabilnost internetske veze na mobilnoj mreži moguće je samo korištenjem dodatnog radio-frekvencijskog spektra. Tu prije svega mislim na spektar u pojasu 3,5 GHz, za koji Hakom planira proces dodjele u prvoj polovici sljedeće godine.

Za razliku od konkurenata, koji su odabrali put biti 'pošto-poto' prvi s 5G-om, premda stvarne i konkretnije razlike za korisničko iskustvo u biti i nema, naša je strategija pokrenuti komercijalni 5G koji korisnicima zaista donosi razliku, da odmah osjete stvarno 5G korisničko iskustvo jer to smatramo mnogo bitnijim i relevantnijim. Konkretni vremenski planovi implementacije uvelike su vezani uz vremenski plan Hakoma u vezi sa spomenutom dodjelom spektra. Što se tiče samih performansi, mogu reći da ciljamo brzine do 1 Gbps i 40 do 50 posto nižu latenciju, dakle brži odziv mreže, u odnosu na 4G.

Hoće li se rast Telemacha Hrvatska vidjeti i po broju zaposlenika, a ne samo kroz ponudu?

- Trenutačno imamo 422 zaposlenika. Posljednjih nekoliko godina bilježimo značajan rast, a ni 2020. nije iznimka. Povećavali smo broj zaposlenih i nismo mijenjali pogodnosti za postojeće zaposlenike. S obzirom na značajne investicijske planove i jasne ambicije za daljnji rast, u planu su dodatna zapošljavanja.

Brend Tele2 još će neko vrijeme biti prisutan

Tko vam radi rebrending?

- Ime kompanije Tele2 u Hrvatskoj službeno je promijenjeno u Telemach Hrvatska, no Tele2 kao brend još će neko vrijeme biti prisutan u promociji i to sve do predstavljanja našeg novog vizualnog identiteta tijekom prve polovice 2021. Povjerenje smo dali zagrebačkom uredu agencije Saatchi & Saatchi, koja djeluje u sklopu Publicis grupe. Oni će biti naši glavni kreativci u osmišljavanju svih budućih kampanja.

Jeste li već našli dobavljača za 5G?

- U Hrvatskoj smo u postupku odabira partnera za mobilnu opremu koji će zadovoljiti, adekvatno pratiti i biti naš partner u ostvarenju naših ambicija u investicijskom ciklusu sljedećih pet i više godina. Pomno pratimo pravnu regulativu i postupamo u skladu sa svim propisima, a to uključuje i one koji se odnose na dobavljače. Trenutačno smo u potpunosti usklađeni i tako ćemo nastaviti i u budućnosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 20:15