Dvije tvrtke koje grade brodove na prostoru bivšeg Jugovinila u Kaštel Gomilici, Rand Boats u vlasništvu danskog brodograditelja Carl Kai Randa i Rand Shipyard u vlasništvu Randa, Fabjana Viđaka i Davora Paića, ove su godine učetverostručile broj proizvedenih plovila, a svake iduće namjeravaju udvostručiti proizvodnju.
To nam je rekao Davor Paić, njihov menadžer, koji dodaje da će zahvaljujući takvom rastu Hrvatska, točnije Kaštel Gomilica imati najveće brodogradilište u Europi za plovila do 40 stopa, odnosno 12,19 metara.
- Imamo mi i projekte proizvodnje većih brodova, ali ovo je segment u kojem namjeravamo biti najveći u Europi. Naš je cilj 2026. ili najkasnije 2027. godine imati između 1500 i 2000 zaposlenih u Kaštelima te zatvoren proizvodni pogon površine oko 20.000 četvornih metara. Radnike ćemo najprije tražiti u našoj okolici, i to one koji znaju i koji hoće raditi, a one koji nam budu nedostajali naći ćemo u inozemstvu. Poželjan smo poslodavac i na tome ćemo i dodatno raditi. U poslu je iznimno važno da ljudi žele kod vas raditi i da žele ostati u tvrtki. Uzimamo i radnike bez iskustva, a ako se pokaže da imaju sklonosti i želje prema ovom poslu, onda ih i zadržimo. Na poboljšanju uvjeta rada uvijek treba raditi. Ne samo mi nego i šira zajednica. Nužno je vratiti interes ljudi za brodogradnju - ističe Davor Paić.
I 3D printanje
Pojašnjava da nisu samo rasli po broju proizvedenih plovila nego i po broju radnika. Trenutno zapošljavaju više od 80 radnika, a uz njihovo brodogradilište je vezano još 50 kooperanata. U potrazi su za novim radnicima jer im je u planu do kraja godine zaposliti još najmanje 50 radnika.
- Proširili smo proizvodne prostore tako da sada imamo oko 3000 četvornih metara zatvorenog prostora te otprilike toliko otvorenog prostora. Upravo smo dogovorili najam jedne zgrade koja će nam biti upravna zgrada s kantinom, sadržajima za opuštanje te prostorom za razvoj složenijih elektroničkih proizvoda. Planiramo raditi i 3D printanje dijelova od karbonskih vlakana. U bliskoj budućnosti cilj nam je imati sve 'in house'. Već smo dobro razvili proizvodni stolarski pogon, tako da u bliskoj budućnosti namjeravamo raditi sve potrebno za opremanje i gradnju brodova. Do rujna nam je u planu dovršiti upravnu zgradu, oformiti odjel marketinga i prodaje koji će biti potpora našim prodajnim predstavnicima u svijetu - otkriva on.
Paić kaže da su do sada takvu podršku imali iz Danske, ali otkriva da im je u planu što je moguće prije sve to raditi u Kaštelima. - Naš dvostruki rast na godišnjoj razini nije želja, nego je utemeljen zato što takve ugovore imamo s našim prodajnim predstavnicima, odnosno dilerima. Zahvaljujući odlično razvijenoj prodajnoj mreži, izvrsno smo pokriveni u cijelom svijetu. Imamo oko 30 prodajnih predstavnika tako da svoje proizvode prodajemo na svim kontinentima. Razvijat ćemo i nova plovila te nam je u planu godišnje razviti dva nova modela - kaže Paić.
Prema njegovim riječima, pristup radu i poslovanje ovog brodogradilišta drugačiji su nego u drugim.
- Gotovo sve što proizvedemo je izvoz. Proizvodimo svjetske proizvode koje se nalazi svuda u svijetu, pa zapreka za ozbiljan rast nemamo. Za svoje proizvode postižemo odličnu cijenu, a kadar ćemo, ako ga ne nađemo u okruženju, naći na drugim tržištima - kaže.
Promet Rand Boatsa ove će godine biti oko 120 milijuna kuna, a Rand Shipyard imat će promet oko 35 milijuna kuna. Na prostoru bivšeg Jugovinila razvijaju projekte za proizvodnju i spajanje kompozita. U tom segmentu Paić i suradnici namjeravaju biti najveći u Europi.
Bespovratna sredstva
- Prijavili smo se na natječaje kako bismo dobili bespovratna sredstva jer planiramo investirati oko 15 milijuna kuna u opremu i strojeve. U rekonstrukciju upravne zgade ulažemo nekoliko milijuna kuna. Rast temeljimo na prodaji. Prepoznati smo kao novi brend, po tome što koristimo nove materijale, po dizajnu i po inovativnosti, ali i po tome što smo jedan od najvećih proizvođača plovila na električni pogon - ističe Paić.
Ističe da je brodogradnja djelatnost u kojoj radnici mogu biti pošteno plaćeni te da ima velik potencijal. Otkriva da se u njihovim tvrtkama neto plaća kreće od 6500 do 20.000 kuna.
Ono što kod hrvatskih malih brodograditelja smatra pogrešnim pristupom jest činjenica da gotovo svaki od njih želi imati vlastiti brend iako prodaje na lokalnom tržištu.
- Stvaranje brenda je dugotrajan proces. Za revitalizaciju brodogradnje najprije treba po uzoru na Poljsku razviti i educirati brodograđevni kadar - zaključuje je Davor Paić.