Kupci se malo-pomalo privikavaju da cijene stalno rastu, no čini da teško prelaze preko poskupljenja inače omiljenih Kraševih napolitanki s čokoladnim preljevom. Na društvenim mrežama stalno se raspravlja o keksu koji se prije nekoliko godina mogao kupiti za 30-ak kuna, dok je danas u nekim gradovima njegova cijena veća od 8 eura za pakiranje od pola kilograma.
Konkretno, u Konzumovoj internetskoj trgovini prodaju se za 6,69 eura, a u njihovoj poslovnici na Korčuli cijena je 8,35 eura. Rekorder je Studenac u Dubrovniku s cijenom od 8,45 eura. U Lidlu u Osijeku platit ćete 6,69 eura. Lokalni lanac trgovina u Labinu iste čokoladne napolitanke prodaje za 4,99 eura. Tommyjeve choco napolitanke u Orebiću od 7,29 eura samo su 15 centi jeftinije od istog paketa u norveškom Bergenu.
A baš se skandinavske zemlje često spominju kao najskuplje u Europi. Iz Švedske stiže i fotografija istog Krašovog keksa po cijeni od 4,28 eura, u Kanadi se mogu naći za još i manje - četiri eura. Kupuju li Slovenci choco Kraš napolitanke preko Sparove internetske trgovine, za njih će izdvojiti 8,69 eura, no kupci javljaju da su ih u istom lancu trgovina uživo uspjeli pronaći za 5,49 eura.
Ukratko, hrvatski keksi skuplji su kod kuće nego u inozemstvu, uz izuzetak Norveške u kojoj su i dalje jeftiniji od hrvatskih rekordera.
Iz Kraša se nisu željeli posebno očitovati po pitanju cijene konkretnog proizvoda, nego su samo ponovno pojasnili da je za sve kriv rast cijena kakaovca. Ističu kako je cijena dosegla rekordnu razinu u zadnjih 50-ak godina. Na londonskoj je burzi u prvom kvartalu cijena po toni iznosila čak 10.000 funti, a prošle godine u istom razdoblju bila je oko 2100 funti. Nakon toga je cijena blago pala, ali je to i dalje rast od 300 posto.
- U Krašu imamo osigurane dovoljne količine za naredno razdoblje. Nažalost, kad je riječ o cjenovnim pritiscima, ne nazire se stabilizacija, a ako i do nje dođe, cijena se neće vratiti na razine koji su bile u prethodnim godinama - poručili su.
Korekcije cijena proizvoda koji sadržavaju kakao napravili su sukladno udjelu kakao dijelova. Zbog toga su upravo choco napolitanke, koje imaju čokoladne punjenje i preljev, najviše poskupjele.
Konzultant Dragan Munjiza kaže kako je količinska prodaja najbolji pokazatelj kako su kupci reagirali na dizanje cijene. To ne vrijedi samo za Kraš, nego za sve tvrtke.
- Dok god ona raste, znači da tržište takve cijene prihvaća. Postoje potrošači i lokacije koji nisu osjetljivi na dizanje cijena, ali na njima se ne može bazirati ozbiljna poslovna politika - govori Munjiza.
Niže cijene u inozemstvu mogu se objasniti kroz više faktora - manje porezno opterećenje, manja prepoznatljivost brenda, želja za probijanjem na tamošnjem tržištu ili pak navike kupaca.
- Slovenci su, primjerice, općenito rigorozniji prema cijenama pa se trgovci moraju smanjivati svoje marže do ruba isplativosti. Doda li se tome razlika u porezu koji je kod nas 25, a kod njih 9,5 posto, jasno je zašto dolazi do razlika u cijeni istog proizvoda - zaključuje.
Dodaje da ne ovisi sve o ulaznoj cijeni, nego i o maržama trgovaca. Ipak, vjeruje da trgovci u većini prodajnih mjesta ne mogu raditi što god požele jer je konkurencija prevelika. Iako dizanje cijena u turističkoj sezoni mogu iskoristiti kako bi si povećali prihode, ostaje ostatak godine u kojem će lokalci izabrati jeftiniju konkurenciju.