British American Tobacco (BAT), vlasnik nekadašnje Tvornice duhana Rovinj, jedan je od najvećih stranih investitora u Hrvatskoj. Kompanija je prošle godine bila u središtu interesa javnosti nakon što su se u medijima pojavile informacije da BAT razmatra gašenje proizvodnje u Hrvatskoj zbog loše investicijske klime, no na koncu se to, srećom, nije dogodilo, a u poslovnim kuloarima ta se BAT-ova odluka dovodila u vezu s Vladinom odlukom da u trošarinskom sustavu provede promjene u smjeru koji je kompanija dugo zagovarala. U jednom od rijetkih istupa u domaćim medijima, BAT-ov direktor regije Adria Zvonko Kolobara iznosi kompanijine planove u Hrvatskoj, najavljuje nove investicije i komentira najnovije tržišne trendove.
Još prošle godine se najavljivala mogućnost gašenja BAT-ove proizvodnje u Hrvatskoj, a danas predstavljate ulaganja od 200 milijuna kuna u širenje proizvodnih kapaciteta. Što se promijenilo u tako kratkom vremenu?
Hrvatska je jako važna za BAT, a rekao bi da je i BAT važan za Hrvatsku. Mi smo jedan od najvećih investitora u Hrvatsku, u Zagrebu je centar čitave naše Adria regije koju čine 8 tržišta - Slovenija, BiH, Srbija, Crna Gora, Makedonija, Albanija, Kosovo i Hrvatska. Mi smo jedno od najznačajnijih BAT-ovih središta u Europi. Imamo razgranato poslovanje diljem zemlje, od poljoprivredne proizvodnje duhana u Podravini i Slavoniji preko proizvodnje duhanskih proizvoda u našoj tvornici u Kanfanaru, naše velike prodajne organizacije pa do maloprodajnog lanca kioska iNovine. BAT je strateški investitor što znači da od preuzimanja TDR-a kontinuirano investiramo, povećavamo proizvodnju i zapošljavamo. Ugledni Oxford Economics institut nedavno je objavio istraživanje koje je pokazalo da smo u pet godina od preuzimanja TDR-a ukupno u Hrvatsku investirali 4,7 milijardi kuna što je u tom razdoblju omogućilo rast broja zaposlenih u cijelom našem sustavu za 48 posto, povećanje proizvodnje u tvornici u Kanfanaru za 125 posto, a izvoza za 214 posto.
S obzirom da je okruženje u kojem posluje BAT na globalnoj razini izuzetno dinamično te da je duhanska industrija globalno usred transformacije poslovanja koje zahtjeva velike investicije u istraživanje i proizvodnju novih kategorija proizvoda, za sve postojeće proizvodne lokacije diljem svijeta kontinuirano se radi procjena isplativosti ulaganja. To znači da se gleda ukupno investicijsko okruženje koje utječe na sve dijelove poslovanja na određenom tržištu. Konkretno u Hrvatskoj je naše poslovanje kompleksno jer smo prisutni u različitim sektorima, radimo s velikim brojem subjekata i na naše poslovanje utječu odluke velikog broja institucija. BAT-u je pritom važno da svako tržište, kada se pogleda ukupna situacija, ima jasnu perspektivu razvoja i rasta i da ona bude dugoročna i održiva. Što se tiče Hrvatske, mogu potvrditi da je taj proces evaluacije završen i da je Hrvatska u BAT-u prepoznata kao zemlja s povoljnim ukupnim investicijskim okruženjem u kojoj možemo nastaviti razvijati naše poslovanje.
Poznato je da je BAT bio zagovornik ujednačavanja trošarinskog opterećenja u kategorijama cigareta i grijanog duhana, što je Vlada u određenoj mjeri i provela. Jeste li zadovoljni s aktualnim sustavom i koliko takav sustav doista utječe na vaše poslovanje?
Svaka država samostalno određuje svoju trošarinsku politiku prema duhanskim proizvodima, a trend u EU je povećanje trošarinskog opterećenja na grijane duhanske proizvode na način da se smanjuje razlika između postojećeg tretmana tih proizvoda u odnosu na cigarete. Mi kao industrija možemo samo anticipirati taj trend i njemu se prilagoditi.
Situacija u Hrvatskoj nije iznimka. U Hrvatskoj se kontinuirano već niz godina povećavaju trošarine na cigarete. Trošarine na grijane duhanske proizvode se nisu značajno mijenjale sve do ove godine. Rezultat promjena je da ti proizvodi umjesto ranijeg 3,5 puta nižeg opterećenja od cigareta, sada imaju 2,5 puta niže opterećenje od cigareta, kada se računica svede na jednu kutijicu.
Samo za usporedbu s drugim državama članicama EU, Njemačka je u međuvremenu odlučila od sljedeće godine podići trošarine na grijane duhanske proizvode na 80 posto onih na cigarete, Latvija ih od sljedeće godine podiže sa razine od 42 posto na 50 posto, a Litva je u svom trošarinskom kalendaru najavila njihovo podizanje do 57,6 posto u odnosu na trošarine na cigarete. To je sve više nego trenutno u Hrvatskoj.
Što se tiče dodatnog izjednačavanja s uobičajenom EU praksom, pozdravljam najavu ministra financija Zdravka Marića o uvođenju trošarinskog kalendara za duhanske proizvode, što je već dugogodišnja praksa u razvijenim zemljama. Trošarinski kalendar znači da mi kao industrija unaprijed nekoliko godina znamo kada se i za koliko mijenjaju trošarine pa prema tome možemo planirati i optimizirati poslovanje, dok država na taj način može osigurati dodatnu stabilnost i predvidljivost proračunskih prihoda.
Pretpostavljam da tako izdašni investicijski planovi u Kanfanaru znače kako opcija zatvaranja tvornice više nije na stolu, no postoji li mogućnost da se takva opcija opet aktualizira u budućnosti?
BAT kontinuirano razmatra proizvodne lokacije u Europi i svijetu i to uostalom rade sve proizvodne kompanije, bez obzira na industriju iz koje dolaze. Pritom je duhanska industrija pod dodatnim pritiskom velike globalne transformacije koja zahtijeva zaista ogromna ulaganja u istraživanja i proizvodnju raznih kategorija novih proizvoda.
U takvom globalnom kontekstu, sama činjenica da se nastavlja investirati u Kanfanar, i to u kategoriju proizvoda u kojoj u BAT-u vidimo budućnost, govori dovoljno sama za sebe o planovima BAT-a u Hrvatskoj. No, naravno da nema opuštanja. Za nas koji radimo u BAT-u s novim investicijama stiže i dodatna odgovornost, i stalno se moramo dokazivati. Ali to je tako u biznisu, mi smo na to spremni jer u našem timu u Hrvatskoj i regiji imamo odlične talente čiji je rad i doveo do ovih rezultata.
Koristim samo priliku da ukratko pojasnim što smo mi to zapravo privukli u Kanfanar i koliko je to važna proizvodnja za Hrvatsku. Kanfanar će biti jedna od rijetkih tvornica globalno koja će imati proizvodne linije za proizvodnju NEO branda za glo Hyper uređaje, našu novu kategoriju grijanog duhanskog proizvoda. Uz pokretanje proizvodnje potpuno novog proizvoda od kojeg u BAT-u imamo velika očekivanja, u Rijeci smo otvorili HUB koji će biti logistički centar za uređaje za zagrijavanje duhana i e-cigarete za čitavu Europu.
Koji je racional iza te investicije u HUB u Rijeci?
Otvaranje HUB-a je posljedica dvije činjenice. Prva je snažna logistička pozicija koju Rijeka ima kao europska luka što nam omogućuje smanjenje troškova transporta i fleksibilnost. Druga je snažna tržišna pozicija koju BAT ima u Hrvatskoj i ovoj regiji. Logično je da se logistički centar za nove proizvode otvara u zemlji u kojoj imaš jaku organizaciju i infrastrukturu, ali i kvalitetan odnos s Vladom i institucijama te status poželjnog investitora. Mnogo je toga trebalo biti zadovoljeno da upravo Hrvatska dobije HUB. Tu moramo pohvaliti našu Carinu koja je odradila sjajan posao u samom finišu odluke i omogućila nam da ispunimo sve vrlo precizne i stroge standarde koje je BAT postavio za pokretanje takvog HUB-a.
Zahvaljujući odličnom poslu, realizirana je investicija od dodatnih 10 milijuna kuna, otvorena su nova radna mjesta, a iz Rijeke će se BAT-ovi elektronički uređaji distribuirati prema svim europskim tržištima.
Gdje vidite najveće izazove za svoje poslovanje u kratkom roku - je li to poslovna klima, regulativne promjene, jači ulazak konkurencije, crno tržište...
Najveći izazov nam predstavljaju stalne izmjene regulatornog okvira koji se događaju na razini EU pa tako pogađaju i Hrvatsku. Duhanska industrija je iznimno regulirana industrija na koju jako utječu i najmanje promjene regulative, jer to nama uvijek generira dodatne troškove i utječe na opstojnost ukupnog poslovanja. Kako nama, tako i našoj konkurenciji u sektoru, a konkurencija je u Hrvatskoj jaka s obzirom da su prisutna sva četiri najveća globalna igrača u industriji. No, s obzirom na najave iz Vlade, a posebno najavu donošenja trošarinskog kalendara, smatramo da u narednim godinama možemo računati na stabilno i kvalitetno regulatorno okruženje.
Druga velika prijetnja je crno tržište. U Hrvatskoj trenutno imamo povoljan trend, kojem je pridonio i veliki angažman raznih državnih institucija. No koliko je situacija osjetljiva i koliko se brzo može narušiti tržište možemo vidjeti u najbližem susjedstvu, u BiH, gdje je u svega nekoliko godina neprilagođene trošarinske politike nelegalno tržište uzelo više od 50 posto ukupnog tržišta duhanskih proizvoda. Prema posljednjih podacima IPSOS-a, u Hrvatskoj je udio crnog ili sivog tržišta duhanskim proizvodima oko 17 posto, što je i dalje značajno više od EU prosjeka. Prema procjenama, hrvatski proračun svake godine zbog nelegalnog tržišta gubi oko 1,4 milijarde kuna prihoda, a duhanska industrija i svi u lancu opskrbe duhanskim proizvodima dodatne stotine milijuna kuna. I to svake godine.
I treći veliki izazov za nas predstavlja vrlo stroga regulacija u Hrvatskoj oko komunikacije novih kategorija proizvoda s potencijalom smanjene štetnosti za potrošače naših proizvoda, odrasle pušače. Nama je praktično onemogućeno pričati o njihovim prednostima za pušače. U BAT-u smo postavili vrlo ambiciozne ciljeve smanjenja štetnosti naših proizvoda, i to kroz razvoj tih proizvoda i poticanjem prelaska pušača na njih. Ambicija nam je globalno premašiti brojku od 50 milijuna korisnika novih kategorija proizvoda do 2030. godine, i to je ključan cilj u ispunjenju naše korporativne strategije izgradnje boljeg sutra (A Better Tomorrow) kroz smanjenje zdravstvenog utjecaja na potrošače.
Ulaganje u Kanfanaru odnosi se na liniju za proizvodnju punjenja za vaš glo uređaj. Znači li to da vidite potencijal u tom segmentu usprkos nedavnom povećanju trošarina?
U Kanfanaru će se uz postojeće proizvodne linije postaviti i dodatne nove linije za proizvodnju grijanih duhanskih proizvoda, u što ćemo investirati gotovo 200 milijuna kuna. BAT u skladu sa korporativnom strategijom značajno ulaže u razvoj i proizvodnju novih proizvoda, a proizvodi iz Kanfanara će se distribuirati u Hrvatskoj, ali i pomoći u zadovoljavanju rastuće potražnje u našoj regiji Europa i sjeverna Afrika.
S obzirom na rast te kategorije smatramo očekivanim i rast trošarinskog opterećenja na te proizvode, no to ne remeti naše planove povećanja njihove proizvodnje.
Općenito BAT ima vrlo široku paletu proizvoda, od klasičnih cigareta i rezanog duhana, preko grijanih duhana do elektroničkih cigareta i specijalnih nikotinskih proizvoda. U kojima od tih kategorija vidite najveći dugoročni potencijal?
BAT je kompanija koja se odlučila za tzv. multi category strategiju, odnosno strategiju razvoja svih nikotinskih kategorija proizvoda i njihove što šire prisutnosti na što većem broju tržišta.
U Hrvatskoj smo na tržištu prisutni s velikim brojem proizvoda. Uz klasične cigarete imamo grijane duhanske proizvode NEO brenda s uređajem glo, odnosno novim uređajem kojeg smo nedavno predstavili, glo Hyper. Nedavno je predstavljena najveća znanstvena studija koja je jasno pokazala da potpuni prelazak na taj proizvod ima sličan utjecaj na pušača kao prestanak pušenja. Uz grijane duhanske proizvode imamo i nikotinske vrećice brenda Velo. Novi proizvodi bilježe pozitivan tržišni trend i rast udjela, a koji će od njih dugoročno postati dominantni nemoguće je procijeniti. Naš zadatak je omogućiti što širi izbor manje štetnih proizvoda svojim potrošačima, a na njima je odabrati one koje su njima najbolji.
Na čelu ste BAT-ove regije koja pokriva osam tržišta. Koje su specifičnosti Hrvatske, i u pogledu poslovne klime i u pogledu potrošačkih navika, u odnosu na ostala?
Hrvatska je malo tržište u ukupnom BAT-ovom sustavu, no već smo nekoliko puta pokazali da je to tržište koje jako brzo usvaja nove trendove i nove proizvode i da ima jako visoke standarde. I to je prepoznato unutar BAT-a. Zbog toga smo bili jedno od prvih tržišta globalno na kojem je lansiran naš grijani duhanski proizvod, a jako smo zadovoljni i rezultatima prodaje Vela.
Postoje li neki potrošački trendovi u segmentu konzumacije nikotinskih proizvoda koji su već vidljivi na razvijenijim tržištima, a očekujete da bi se mogli pojaviti i u Hrvatskoj?
Generalni trend koji vidimo je rast potrošnje proizvoda sa smanjenom štetnosti i to očekujemo da će se nastaviti u narednim godinama. U BAT-u želimo biti kreatori i predvodnici tih trendova i imati što veću ponudu proizvoda koje će potrošači prepoznati kao svoj najbolji izbor uz što je moguće veće smanjenje rizika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....