Velike stvari

Zahvaljujući projektima jedne tvrtke Split više nikada neće biti isti: Novi vrtić, poslovna zona, škola…

Razgovaramo s građevincem koji radi u tvrtki koja želi ostati dio zajednice, i nakon što ode posljednja lopata s gradilišta

Osnovna Škola Stobreč

 Strabag/Ustupljena Fotografija
Razgovaramo s građevincem koji radi u tvrtki koja želi ostati dio zajednice, i nakon što ode posljednja lopata s gradilišta

Europski građevinski div s više od 86.000 zaposlenika i gotovo dvjestogodišnjom tradicijom, u Hrvatskoj već više od tri desetljeća gradi ključnu infrastrukturu: od autocesta do tunela. Međutim, u posljednje vrijeme, na jugu Hrvatske odvija se nešto što nadilazi kilometre asfalta i kubike betona. STRABAG gradi škole u kojima će djeca prvi put učiti u jednosmjenskom sustavu, vrtić koji rješava kronični problem kapaciteta, tehnološki park koji zadržava mlade u regiji i garažu koja kvart oslobađa od svakodnevnog kaosa traženja parkinga.

U pozadini tih velikih i važnih projekata stoje ljudi poput dipl. ing. građ. Veljka Grbeše, tehničkog voditelja grupe područja visokogradnje jug u STRABAG-u. Njegova priča o projektima koje tvrtka realizira na jugu Hrvatske otkriva koliko je za jednu građevinsku kompaniju važno ostati dio zajednice i nakon što se makne posljednja dizalica s gradilišta.

Ovo nije prvi put da STRABAG preuzima složene projekte. Tvrtka je nedavno započela rekonstrukciju stadiona Kranjčevićeva, projekt vrijedan desetke milijuna eura. Ranije smo pisali o ulozi infrastrukture u razvoju lokalnih zajednica, s naglaskom na dugoročne učinke gradnje. Projekti u Splitu i okolici nastavak su te linije. Od obrazovnih objekata do poslovnih centara, riječ je o infrastrukturi koja direktno utječe na svakodnevicu građana.

image

Dječji vrtić Kila

Strabag/Ustupljena Fotografija

- Minimalno dvije godine ili koliko kaže garantni rok - šali se Grbeša na pitanje koliko dugo STRABAG ostaje u kontaktu s projektima nakon njihovog završetka, ali odmah dodaje ozbiljnije:

- Šalu na stranu, trudimo se ostati u kontaktu s projektima i naručiteljima u vidu potpore tijekom garantnog perioda pa i dalje jer ipak mi stojimo i ostajemo iza svojih odrađenih projekata – nastavlja Grbeša.

Riječ je o javnim objektima koji doprinose razvoju zajednice i poboljšanju standarda rada i obrazovanja, pa dugoročna povezanost i doticaj s ostvarenim projektima nije samo poslovna obaveza, već je to odgovornost.

Roditelji u Splitu dobro su upoznati s jednim velikim problemom

Kapaciteti splitskih vrtića već su godinama ozbiljan problem, dobro poznat svakom roditelju koji je pokušao upisati dijete.

- DV Kila bit će centralni vrtić novoformiranog Gradskog vrtića koji će imati kapacitet za 125 djece, odnosno imat će četiri jasličke i četiri vrtićke skupine, te će upravljati ostalim manjim vrtićima u ovom novijem, ali prilično izgrađenom i naseljenom dijelu grada - objašnjava Grbeša.

Ovim vrtićem rješava se dobar dio problema kapaciteta koji već dugo vremena opterećuje Split. No, gradilište Dječjeg vrtića Kila bilo je posebno osjetljivo, budući da se unutar parcele gradilišta nalazi stambeni objekt.

image

Dječji vrtić Kila

Strabag/Ustupljena Fotografija

- U oba slučaja (DV Kila, OŠ Stobreč) smo se morali prilagođavati okolini i situaciji na terenu gdje su izrađeni planovi izvođenja radova poštivajući uvjete sigurnosti stanara i funkcioniranja škole za vrijeme izvođenja radova - kaže Grbeša, pa dodaje kako stanari tog objekta na Kili nisu ni jedan dan ostali bez pristupa svom domu, škola uredno funkcionira cijelo vrijeme izvođenja radova, uz osiguranje sve potrebne zaštite tijekom cijelog perioda gradnje. Ovim putem se moram zahvaliti našim timovima na gradilištu koji su sve to u suradnji s naručiteljem i nadzornim službama savjesno i odgovorno odradili.

Dvije škole s jednom bitnom razlikom

Osnovna škola Stobreč dobiva potpuno novo lice kroz rekonstrukciju, dogradnju i energetsku obnovu starog dijela škole.

- OŠ Stobreč svojom rekonstrukcijom, dogradnjom i energetskom obnovom starog dijela škole dobiva novo lice i postaje nova suvremena škola koja će uz dosadašnji višesmjenski režim rada, u kojem raspoređuje oko 400 djece, moći funkcionirati u jednosmjenskom režimu i u boljim uvjetima rada, učenja i rekreacije - ističe Grbeša.

Škola ne dobiva samo nove i preuređene učionice, nego će dobiti i novu kuhinju, knjižnicu, veliku i malu dvoranu te veliko vanjsko igralište i društveni prostor. Grbeša ističe i da je poseban izazov bio taj što škola tijekom radova, osim u vrijeme praznika, nije prestajala s radom, što je zahtijevalo pažljivo planiranje svakog koraka kako bi se uvažili svi uvjeti oko i unutar gradilišta.

Nešto južnije, u Cavtatu se gradi potpuno nova škola.

- OŠ Cavtat se razlikuje od Stobreča po tome što se tu radi o kompletnoj novoj izgradnji objekta, u kojem će se također formirati jednosmjenski režim rada škole za nekih 460 učenika, za razliku od postojećeg načina rada koji se odvija u starom objektu znatno manjih kapaciteta i sadržaja i mogućnosti - objašnjava Grbeša.

Novi objekt imat će učionice, knjižnicu, kuhinju, zajedničke prostore, veliku trodijelnu dvoranu te vanjska igrališta i društvene sadržaje.

image

Dječji vrtić Kila

Strabag/Ustupljena Fotografija

Najizazovniji projekt, vrijedan 20 milijuna eura

Tehnološki park Dračevac, kompleks od približno 17,5 tisuća kvadrata, vrijedan više od 20 milijuna eura, bio je najveći izazov.

- Ovo je jedan od rijetkih ako ne i jedini objekt visokogradnje ovog obima i veličine koji je izveden prema ugovoru Žuti FIDIC što podrazumijeva izvedbu radova po principu projektiraj i izgradi, a sve u režiji i obavezi izvođača - objašnjava Grbeša složenost projekta.

To znači da je STRABAG kao izvođač morao srušiti dio postojećeg objekta, dio rekonstruirati, projektirati, ishoditi građevinske dozvole i izvesti funkcionalan novi objekt - i to u kratkom roku.

- Kriza koju je izazvao rat u Ukrajini, kriza tržišta rada i dostupnosti materijala i radne snage su dodatno otežali realizaciju projekta, no on je izveden uspješno u ugovornim rokovima - naglašava Grbeša.

No, Grbešu smo pitali što Tehnološki park Dračevac stvarno znači za grad?

- U jednu ruku rasterećenje centra grada od poslovnih prostora i dnevnih ulazaka u grad određenog broja radnika što smanjuje prometno opterećenje unutar grada", odgovara Grbeša, pa kaže kako je to samo jedna strana priče. Dodaje da je riječ o prvoj i jedinoj javnoj investiciji ovog tipa na tim prostorima, koja unutar jednog objekta objedinjuje mogućnosti rada, konferencijski centar, prostore za organizaciju različitih događanja, cafe barove i kuhinju, kao i rekreaciju u fitnesu te uslugu čuvanja djece u vrtiću.

Dugoročni učinak projekta bit će vidljiv u razvoju cijelog dijela grada. Grbeša ističe da se kao središte novog poduzetničkog centra otvaraju uvjeti za osiguranje dodatnih infrastrukturnih kapaciteta i razvoj tog dijela grada, kako prometno, tako i sadržajno kroz širenje poslovne zone i stvaranje novih javnih sadržaja. Dodaje i da će prometno povezivanje s istočnim dijelom Splita, koje također izvodi STRABAG, dodatno ojačati poziciju parka.

- Prometnim povezivanjem s istočnim dijelom Splita preko rotora Mravinci i trase Mravinci-TTTS, koje također izvodi Strabag, te povezivanja s Vukovarskom ulicom kroz produljenje Lovrinačke ulice ovo postaje novi poslovni centar lako i brzo dostupan građanima Splita i sugrađanima iz okolnih mjesta - opisuje Grbeša.

image

Osnovna Škola Stobreč

Strabag/Ustupljena Fotografija

Navike građana teško je mijenjati

Neki projekti nisu glamurozni, ali ih građani osjete svaki dan. Jedan takav primjer je javna garaža Sućidar.

- To je definitivno jedan od najvećih infrastrukturnih objekata u visokogradnji u Gradu Splitu - kaže Grbeša o projektu. Kvart Sućidar, kojem kronično nedostaje parkirališnog prostora, dobiva objekt s 608 parkirnih mjesta, lokalnu tržnicu u prizemlju te krovnu površinu preko 4.000 kvadratnih metara. Na njoj će se dječja igrališta, šetnica i sportski sadržaji.

image

Garaža na Sućidru u Splitu

Strabag/Ustupljena fotografija

S obzirom na to da je izgrađena takva infrastruktura, Grbešu pitamo mijenjaju li se time navike građana, na što nam odgovara prilično realno.

- Navike se u ovom dijelu Dalmacije teško mijenjaju, što potvrđuje snažan rast broja automobila u prometu i nedovoljno korištenje dostupnog javnog prijevoza. U ovoj razvojnoj fazi, obilježenoj brojnim infrastrukturnim gradilištima u gradu i okolici, to se jasno očituje kroz česte gužve i zastoje u prometu – kaže nam naš sugovornik.

Ipak, Grbeša je po pitanju budućnosti optimističan, no smatra da je potrebno što više osvještavati građane o prednostima korištenja javnog prijevoza i pričekati dovršetak projekata u tijeku kako bi se u budućnosti mogli sagledati njihovi učinci.

Za STRABAG visokogradnju na jugu Hrvatske ovo je sigurno jedna od boljih godina, ističe Grbeša.

- Strabag se zadržao kao jedan od glavnih aktera na tržištu visokogradnje te nastavlja s kontinuiranim rastom u vidu sve veće realizacije prometa, broja projekata i širenja svog tima radnika – zaključuje Grbeša.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i tvrtke STRABAG.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2025 16:33