Kukla

Spot kojeg je režirala ima 19 milijuna pregleda: ‘Novi projekt donio je veliko osvježenje u moj rad‘

Katarina živi između Ljubljane i Beograda, a ima obitelj s vlaškim i makedonskim korijenima. Njezino umjetničko ime Kukla na makedonskom znači "lutka"

Katarina Bogdanović Kukla

 Petar Perunović

Buka koju stvaraju trendovi i očekivanja koja nam se nerijetko nabijaju u stvarnosti (društvenih) medija mogu biti izazovno okruženje za pronalaženje vlastitog glasa i izražavanje svoje istine. Dodatno, u vrijeme kad je umjetna inteligencija postala društvena činjenica, sve se češće pitamo što znači biti autentičan. Za odgovor na to pitanje okrenuli smo se umjetnici čije djelovanje istražuje dubine ljudskog iskustva na filmskom i glazbenom polju. Slovenska redateljica i glazbenica Katarina Bogdanović poznata je i pod umjetničkim imenom Kukla te, između ostalog, stoji iza nekih od najupečatljivijih spotova regionalnih glazbenih senzacija Senidah i Sare Jo te legende Dine Merlina. Uz to, i sama se neko vrijeme bavila glazbom, definirajući se u tome kontekstu kao "Slavic gangsta geisha pop artist". Iza sebe ima pet kratkometražnih filmova, od čega treba izdvojiti "Sestre", nagrađene Grand Prixom na Međunarodnom festivalu kratkog filma u Clermont-Ferrandu, a trenutno radi i na svojem dugometražnom prvijencu.

image

Katarina Bogdanović Kukla

John Pavlish

Sve čega se Kukla dotakne ima njezin vrlo specifičan i prepoznatljiv autorski potpis.

- Za mene biti autentična znači biti iskrena, pomirena sa svim svojim dobrim i slabijim stranama, prihvatiti svoje nesavršenosti, slušati svoj glas i svoje tijelo. Živjeti suvereno kao dio cjeline – govori.

Nastavlja kako smatra da je oduvijek veliki izazov biti autentičan, neovisno o kojoj sferi nečijeg rada i života pričamo.

- Istina je da je danas sve više vidljivo i da brzo dolazi do uspoređivanja s ostalima, mijenjanja trendova, hiperprodukcije, FOMO-a i slično. No mislim da je tu nužno, kao što sam spomenula prije, slušati svoj glas. Usporiti, razmisliti, pogledati se u ogledalo, pitati se stvari. S druge strane, svijetle točke ovog vremena su demokratizacija pažnje (barem donekle), veća dostupnost tehnike, a i publike, tako da je potrebno pametno balansirati sve te aspekte – kaže Katarina.

Kul ljudi s MTV-ja

Velika inspiracija za njezin rad je Balkan. Katarina živi u između Ljubljane i Beograda, ali ima obitelj s vlaškim i makedonskim korijenima. Njezino umjetničko ime Kukla na makedonskom znači "lutka". Balkan je motiv koji se provlači kroz gotovo sve njezine projekte. Iskonska sila koja ju je oblikovala.

image

Katarina Bogdanović Kukla

Lazar Bogdanović

- Balkan jest baš to, sila. Ponekad nježna, često gruba. Evidentni su utjecaji većih nacija koje su na ovim prostorima stvarale povijest, ali je u ljudima tu ostalo nešto sirovo, nešto njihovo. Volim preplitanje kultura, razlika, sličnosti, ukusa, jezika, melodija, humora i duha. Volim pogledati ostatke neke kulture i udahnuti joj novi život kako god umijem, tad mi se čini da sam povezana s nečim većim. Ne mogu riječima opisati stvari koje mi se događaju u rodnom gradu moje mame, u Kruševu u Makedoniji. Kao da se u sadašnjosti spajaju povijest i budućnost. Toliko je sve magično – govori umjetnica.

S druge strane, tu su i određeni balkanski kompleksi. Brojni pokušavaju prikriti tu silu, pobjeći od mjesta na kojem su rođeni ili na njemu još uvijek žive.

- Mislim da je to neizbježno za male zemlje, ne samo balkanske. Možemo bježati od Balkana, ali Balkan je u nama. Kad sam počinjala svoju karijeru, primjećivala sam baš to: kako smo svi opsjednuti zapadnjačkom kulturom i želimo biti neki kul zapadnjaci s MTV-ja, isti kao svi ostali, a zapravo živimo u zemljama koje imaju nevjerojatno bogate kulturne baštine i u sebi nose toliko vrijednosti! I tad sam shvatila da treba da se okrenem prema sebi, prema unutra, jer sve što nam treba već je u nama – kaže.

Inspiracija za svakoga

Kako slušati svoj unutarnji glas bila je jedna od tema koje je Katarina nedavno promišljala za Janinu kampanju "Osjeti svoje ja". Taj joj je projekt, govori, donio veliko osvježenje u rad.

- Mislim da se dotakla jako bitne teme i to na vizualno zanimljiv način, s projekcijama uspomena, misli, usmjeravanja... To su ustvari projekcije društva i mislim da sam na vrlo senzibilan način izrazila poruku. Bio je izazov spojiti poetičnu stranu kampanje s jasnom porukom i u procesu smo jako dobro i temeljito surađivali s kreatorima kampanje – govori Kukla, koja je bila zadužena za režiju i kreiranje vizualnog narativa.

- To je bio dug i cjelovit proces. Zahvalna sam agenciji i Jani na velikom povjerenju, otvorenom srcu i podršci kroz sve. Stvarno je prelijepo biti deo projekta gdje se osjeća iskrenost i toplina svih koji rade na njemu – kaže Katarina.

U sklopu kampanje "Osjeti svoje ja" predstavljen je i novi feature "Trenutak s porukom". Mi kao persone smo unikatni i autentični, a takvi su i trenutci u kojima se nalazimo. Jana je zato spojila tu misao i svoje prepoznatljive poruke na boci, pa na njihovom webu sada možete podići fotografiju svojeg omiljenog trenutka i na temelju nje dobiti svoju unikatnu inspirativnu poruku.

image

Janina kampanja "Osjeti svoje ja"

Jana

Kuklu pitamo i koliko joj je teško dobiti inspiraciju za njene filmske likove. Kako ih oblikuje, kreira.

- Nije mi toliko teško napisati lik jer formiram karakter kroz dijaloge. To je prvo što napišem jer mi se čini kao da čujem osobu. Možda zvuči čudno, ali to je samo dio procesa, oživljavanje stvari. Izazov je nakon toga pronaći pravu osobu koja se može povezati sa tim entitetom i izvući ga na platno. Obožavam rad u pripremama s glumcima, tu se stvarno dogodi magija. Isprobavamo različite metode i zahvate kako bismo prenijeli esenciju i atmosferu lika ispred kamere – objašnjava umjetnica.

Nomadski duh

Slično je, nastavlja, i s procesom stvaranja videospotova, od kojih onaj za pjesmu "Dođi" Senidah i Dine Merlina ima nevjerojatnih 19 milijuna pregleda samo na YouTubeu.

- Svaku pjesmu za koju radim spot slušam sto puta. Na repeat. Volim ju "ishodati” - šetati, slušati na slušalicama i pustiti da ono što mora izađe samo. Ponekad je vodilja neka referenca – fotografija, slika ili situacija - ponekad samo neki osjećaj ili atmosfera. Uvijek poslušam želje glazbenika, to mi je vrlo važno i stvarno sam zahvalna za povjerenje i slobodu za stvaranje – kaže.

Nerijetko smo uvjereni da su umjetnici osebujne osobnosti pa Katarinu pitamo i kako bi opisala svoj karakter, odnosno što je kod nje jednostavno, a što komplicirano.

- To što sam, kao vjerojatno puno nas, vrlo različita, ponekad čak kontradiktorna. Primjerice, u isto vrijeme sam jako opuštena i spontana, a i ogroman control freak. To su dvije vrlo različite strane mene koje mi ponekad pomažu, a ponekad otežavaju situacije – govori kao primjer.

image

Janina kampanja "Osjeti svoje ja"

Jana

Nedavno je, uz sve umjetničke poslove, dobila i onaj najteži, ali i najljepši. Postala je majka.

- Imam osjećaj da mi se srce raširilo preko cijelog svijeta, a u isto vrijeme i da je sad van mog tijela na dvije noge i ide po svijetu. U početku je bio veliki šok, totalna promjena svega, ne samo načina života, prioriteta i navika, već i identiteta. To je promjena na koju nisam bila najbolje spremna, ali iskreno, ne znam je li se uopće moguće spremiti na nešto takvo. Jako sam zahvalna za svoju malu obitelj i svaki dan legnem u krevet s tim osjećajem zahvalnosti i radosti. To, naravno, donosi svoje izazove, pogotovo u freelancerskom svijetu gdje jesi "fleksibilan" ali i non-stop dostupan, ali moj nomadski duh se za sad dobro nosi s tim, a sve je lakše s dobrim sistemom podrške (shoutout mužu, bakama i prijateljicama!) – zaključuje kroz smijeh Katarina.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Jane.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 22:33