Digitalni svijet

Socijalna pedagoginja u školi: "Učenici kažu da na internetu nisu jer to žele, nego jer se osjećaju tužno i usamljeno"

Danas se djeca služe raznim digitalnim platformama, od TikToka preko Snapchata do Instagrama, bez obzira na to što im to možda nije dobno dopušteno

Ljiljana Samardžić

 Tomislav Krišto/Cropix

Pandemija je izazvala ogromne promjene u obrazovnom sustavu diljem svijeta, ubrzavajući prijelaz na digitalne tehnologije te transformirajući način učenja i poučavanja. Prije pandemije, online obrazovanje i digitalni alati bili su opcionalni ili dodatni resursi, no sada su postali gotovo neizostavan dio svakodnevnog nastavnog procesa.

Mnogi su učitelji, nastavnici i učenici prepoznali prednosti digitalnih alata kao što su fleksibilnost, pristup velikom broju resursa, mogućnost personaliziranog učenja i brza povratna informacija. Učenici sada imaju mogućnost učiti u svom ritmu, a digitalne platforme omogućuju interaktivne i multimedijske sadržaje koji potiču motivaciju i angažman.

U korak s vremenom ide i Hrvatska. Hrvatski Telekom je u suradnji s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu pokrenuo inovativan projekt "Alati za moderno doba". Ovaj program, prvi takve vrste u Hrvatskoj, znanstveno je utemeljen i pažljivo strukturiran da bi pomogao u prevenciji rizičnih ponašanja kod osnovnoškolaca, s posebnim naglaskom na učenike 7. i 8. razreda. U današnjem digitalnom svijetu, gdje su mladi sve više izloženi virtualnim izazovima, ovaj projekt ima ključnu ulogu u zaštiti adolescenata, pružajući im alate i vještine potrebne za sigurno i odgovorno ponašanje u online okruženju. Uz provedbu strukturiranog i znanstveno utemeljenog preventivnog programa "Alati za moderno doba" u osnovnim školama, istražene su i navike te rizična ponašanja učenika u digitalnom okruženju.

Prva faza ovog projekta tijekom školske godine 2023./2024. uključivala je provedbe edukacija za buduće voditelje programa, stručne suradnike i učitelje u osnovnim školama diljem Hrvatske. Dosad je educirano ukupno 237 voditelja iz 108 osnovnih škola.

Neke od sudionica trodnevne edukacije bile su Ljiljana Samardžić, socijalna pedagoginja i stručna suradnica u OŠ Prečko u Zagrebu, i njena kolegica, nastavnica likovnog i tehničkog odgoja OŠ Prečko Marija Vonić. U drugoj fazi, educirani voditelji su s učenicima provodili program koji se sastoji od 12 strukturiranih i interaktivnih radionica te po jednog predavanja za članove Učiteljskog vijeća i roditelje uključene djece. Riječ je o programu univerzalne prevencije namijenjenom svim učenicima i koji se provodi s cijelim razredima. Prošle školske godine je u programu sudjelovalo 2055 učenika.

image

Ljiljana Samardžić i Marija Vonić

Tomislav Krišto/Cropix

Prepoznavanje potreba učenika

Nakon što su završile edukaciju za primjenu programa "Alati za moderno doba" i počele ga provoditi, rekle su da se on pokazao izvanrednim u radu s učenicima.

- Program "Alati za moderno doba", koji za cilj ima prevenciju rizičnog ponašanja djece na internetu, pokazao se fantastičnim u našoj školi. Primjerice, naši učenici su trebali popuniti upitnik zašto im je biti na internetu toliko privlačno. Ono što nas je zabrinulo jest da je većina odgovorila da na internetu nisu jer to žele, nego jer se osjećaju tužno, usamljeno, preplašeno i razne platforme im služe za poboljšanje raspoloženja, da im nije dosadno i da se opuste i budu sretni. Program ih je naučio kako da prepoznaju te svoje psihološke potrebe i promijene način njihova zadovoljavanja, da ih ostvaruju u što većoj mjeri kroz aktivnosti u stvarnom svijetu. Da idu van, druže se, idu u kino. Ovaj program je odličan jer klincima ne zabranjuje da koriste internet, dapače. Uči ih kako ga okrenuti u svoju dobrobit, da budu osviješteni i prepoznaju rizike kao i znakove koji ukazuju na prekomjerno i problematično korištenje interneta, no i koriste mnogobrojne prednosti virtualnog okruženja te se brinu o vlastitom fizičkom i mentalnom zdravlju - rekla je magistra socijalne pedagogije, stručna suradnica i izvrsna savjetnica Ljiljana Samardžić.

Dodala je da djeca danas puno vremena provode u virtualnom okruženju te nedostatno razvijaju strategije i alate za funkcioniranje u stvarnom svijetu i nošenje sa svim izazovima koje on nosi. Potrebno ih je podučiti i osnažiti za uravnoteženo funkcioniranje između realnog i virtualnog okruženja. U programu sudjeluju i roditelji, što je izuzetno značajno jer ono što su djeca naučila na radionicama mogu podržati u obiteljskom okruženju, ali i sami mogu puno toga naučiti o digitalnim tehnologijama te prednostima i nedostacima interneta.

- Danas se djeca služe raznim digitalnim platformama, od TikToka preko Snapchata do Instagrama, bez obzira na to što im to možda nije dobno dopušteno. Za očekivati je stoga da i edukacija u školi prati taj digitalni napredak. Mi se primjerice na satovima matematike, fizike, informatike i tehničkog služimo digitalnim alatima za učenje, kao što je primjerice Penup. Djeca su danas jako napredna po pitanju digitalizacije, često su nekoliko koraka ispred nas - rekla je učiteljica likovnog i tehničkog odgoja OŠ Prečko Marija Vonić.

image

Marija Vonić

Tomislav Krišto/Cropix

Socijalna pedagoginja Samardžić i učiteljica Vonić složile su se da se program "Alati za moderno doba" pokazao odličnim jer je naglasio važnost digitalne, medijske i socio-emocionalne pismenosti. Uz to su učenici osvijestili i ponijeli poruke o uravnoteženom funkcioniranju između offline i online svijeta, s posebnim naglaskom na to da u što većoj mjeri budu prisutni u realnom okruženju.

Funkcioniranje između offline i online svijeta

Na pitanje odakle se krenulo i što je autorski tim s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta potaknulo na razvoj ovakvog programa, odgovorila je jedna od autorica, socijalna pedagoginja i stručna suradnica u znanosti i visokom obrazovanju Sanja Radić Bursać.

image

Sanja Radić Bursać

Hrvatski telekom

- Na početku smo pratili rezultate nacionalnih i međunarodnih istraživanja koja su nam dale vrijedne podatke i spoznaje o tome koliko vremena djeca i mladi borave u virtualnom okruženju, na koji način koriste digitalne tehnologije, koja online iskustva imaju i doživljavaju, a posebno nas je zanimala njihova izloženost rizičnim i neprihvatljivim oblicima ponašanja. Vjerujem da se možemo složiti da nam je svakodnevni život svima nezamisliv bez interneta, koji ima niz prednosti i pozitivnih aspekata, ali i brojne rizike ako ga ne koristimo na siguran i odgovoran način. S obzirom na to da su djeca i mladi gotovo uronjeni u virtualno okruženje, posebnu pažnju smo usmjerili upravo njima. U ovome preventivnom programu, koji smo razvijali četiri godine, naglasak smo stavili upravo na osnaživanje učenika za odgovorno ponašanje u virtualnom okruženju te poticanje zdravog, kvalitetnog i uravnoteženog funkcioniranja između offline i online svijeta - rekla je Radić Bursać.

Dodala je da je posebno važno što učenici na radionicama i u sigurnom razrednom okruženju imaju priliku razvijati i vježbati svoje socio-emocionalne vještine poput rješavanja problema i donošenja odluka, nošenja s neugodnim emocijama i stresnim situacijama, asertivnog zauzimanja za sebe, uspostavljanja i održavanja odnosa i sličnog. Također, potiče ih se i na kritičko promišljanje o vlastitim navikama i ponašanjima u realnom i virtualnom okruženju, kao i o utjecaju medija na njihovo samopoimanje.

- Definitivno ne možemo pripremiti djecu i mlade za sve ono što im odrastanje i budućnost donosi, no možemo im dati određene alate u ruke te ih opremiti za što lakše i uspješnije savladavanje brojnih razvojnih zadataka i životnih izazova. U ovome programu učenici imaju priliku dobiti nova znanja i vještine te time puniti svoju kutiju alata, imati dodatne resurse za odrastanje u digitalnom i modernom dobu - zaključila je.

Digitalni alati mogu obogatiti nastavni proces odnosno pridonijeti procesu učenja i poučavanja, no ipak ne bi trebali biti primarni ili zastupljeni u velikom postotku.

image
Shutterstock

- Digitalna tehnologija u nastavnom procesu zasigurno ne može zamijeniti ulogu učitelja ili nastavnika, interakcije između učenika uživo i kvalitetne međuljudske odnose. Odlično je s učenicima pogledati neki animirani film, snimljeni pokus ili obrazovnu lekciju, uspostaviti poziv s njihovim vršnjacima iz drugog dijela zemlje ili svijeta, riješiti interaktivni online kviz, prokomentirati videozapis i tome slično, no kroz komunikaciju i zajedničke aktivnosti uživo oni imaju priliku zaista dobiti puno toga. Primjerice, učenici tada uče i raditi u timu i surađivati, argumentirati različita stajališta, slušati i uvažiti perspektivu drugoga, razvijati empatiju - objasnila je jedna od autorica programa Radić Bursać.

Predviđeno je da do kraja godine u programu "Alati za moderno doba" sudjeluje više od 150 osnovnih škola iz 20 županija.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatskog Telekoma.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 12:27