Novo doba

Revolucija u digitalizaciji poreza događa se u Hrvatskoj

Na Shift konferenciji u Zadru govorit će se o tome zašto Netflix i Zoom koriste moderna porezna rješenja hrvatske Fonoe

Sunil Dixit, direktor proizvoda kompanije Fonoa, jedan je od govornika na Infobip Shift konferenciji u Zadru

 Ustupljena Fotografija/

Iskorakom u digitalno doba pojavila se sve veća potreba za pametnim rješenjima koja će u realnom vremenu rješavati naše probleme. Tradicionalna zanimanja koja desetljećima rade po istim principima također su se trebala brzo prilagoditi, kako bi ostali konkurentni. Jedna od grana koja je bila na udaru promjena uslijed novih zanimanja i načina na koje radimo je ona - porezna. Jer kako bi se išlo ukorak s brzim tempom promjena, porezi su se morali početi procjenjivati i prikupljati u stvarnom vremenu, u trenutku transakcije, umjesto da se o njima izvještava mjesečno ili godišnje.

Među prvima u svijetu to je prepoznala tvrtka Fonoa još 2019. godine kad je osnovana. Bili su prvi koji su u svijetu razvili cloud platformu za automatizaciju obračuna poreza na globalnoj razini. U tri kruga financiranja prikupili su potom 85 milijuna dolara i danas imaju 120 zaposlenika u 20-ak zemalja. Uredi su im u Zagrebu, Dublinu, Londonu i Atlanti, a njihove proizvode danas podržavaju gotove sve zemlje diljem svijeta. Zbog kvalitete svojih usluga, Fonoa je u ekspanziji, pa tako širi i svoj ured u Zagrebu. Svi zainteresirani mogu kliknuit na fonoa.com/company/careers i vidjeti što se sve nudi.

O tom meteorskom uspjehu i o svijetu e-poreza na nadolazećoj Infobip Shift konferenciji pričat će direktor proizvoda Fonoe, Sunil Dixit.

image

Infobip Shift

Ustupljena Fotografija/

Uoči ove najveće i najposjećenije konferencije za razvojne programere u Europi, koja se održava u Zadru od 15. do 17. rujna, Sunil Dixit otkrio nam je zbog čega su porezi odjednom tako uzbudljivi.

- Potrebu za automatizacijom poreza u stvarnom vremenu uočili smo na platformama kao što su eBay, Uber i Airbnb, jer je to otvorilo mogućnosti za ljude diljem svijeta. Za vlade je to značilo nove izvore poreznih prihoda, ali prvo su morale smisliti kako oporezovati sve veći broj tvrtki koje odjednom imaju samo jednog zaposlenika. Vladama se činilo najjednostavnije učiniti te platforme i tržišta odgovornima za procjenu, prikupljanje i izvješćivanje o porezima. No, naravno da to nije bilo tako lako za platforme. U to su vrijeme osnivači Fonoe bili odgovorni za upravljanje ovim novim regulatornim izazovom i brzo su shvatili da je to najveća prepreka rastu za te tvrtke - veća od licenciranja, plaćanja ili prava zapošljavanja. Nakon što smo riješili problem za Uber, naši su osnivači shvatili da ne mogu tu stati i stvorili su poreznu platformu koja može riješiti izazov ispunjavanja poreznih obveza u stvarnom vremenu za svaku tvrtku i to posvuda - rekao je Dixit.

Tri magične stvari koje donose uspjeh

Ovaj odgovor vjerojatno zvuči jednostavno dok ga čitate, no pretvaranje koncepta u stvarnost zahtijeva tri stvari, u kombinaciji s intenzivnim radom: briljantnu viziju, sposobne inženjere i kupca koji može dokazati da je tehnologija održiva. U ovom slučaju osnivači kompanije Fonoa su dali viziju, povezali se s malom skupinom inženjera iz cijelog svijeta kako bi izgradili rješenje i isporučili sve to klijentu Uberu. Početni projekt - e-fakturiranje u nekoliko zemalja diljem svijeta - uspješno je pomogao Uberu usvojiti novu poreznu tehnologiju.

image

Sunil Dixit i njegov team

Ustupljena Fotografija/

Najpoznatiji i najveći svjetski brendovi su uska zajednica koja pomno prati što se događa. Nije prošlo dugo prije nego što se pročulo za Uberov uspješan eksperiment s Fonoom, te se isti vrlo brzo počeo predstavljati svakoj tehnološko naprednoj tvrtki koja je trebala rješenje za digitalne poreze. Oslanjajući se na najnovije tehnologije u cloudu i moderne jezike kao što je Golang, uspjeli su izgraditi proizvod koji je opsluživao cijeli životni ciklus digitalnog poreza u manje od dvije godine. Danas, zahvaljujući globalnoj prisutnosti, surađuju s najvećim svjetskim kompanijama kao što su Spotify, Zoom, Booking.com, Bolt, Dell, Lenovo, Glovo, Netflix, Intuit, DoorDash, te brojnim drugima. Prije samo deset godina ovako nešto i ovim tempom, bilo bi nemoguće. Znanje osnivača o porezima i tehnologiji te cloud koji olakšava pokretanje na globalnoj razini tada nije postojao, i to je razlog zašto je Fonoa doista jedina održiva opcija za tvrtke koje posluju na ovoj razini.

- Vlada mišljenje da su inženjeri lijeni. Ali oni samo misle da je posao koji se ponavlja dosadan gubitak energije koji im razdire dušu. Što je još gore, jer je rad koji se ponavlja dosadan, pogreške su češće, što rezultira s još više posla. To je noćna mora inženjera. No revolucije u tehnologiji pokreće upravo inženjerski način razmišljanja: poriv da se smanji ljudski unos kroz automatizaciju, čime se smanjuju pogreške i povećava standardizacija, naposljetku nam svima daje više vremena za rast, a ne samo za održavanje. Tehnički direktor u Fonoi Pablo Carranza i ja smo imali sreće što smo iskusili ovu vrstu tehničke transformacije u dvije različite industrije: tehnički direktor je podržao prelazak na cloud u AWS-u i Gitlabu, a ja sam bio dio digitalne transformacije plaćanja u Worldpayu i Adyenu. Želim podsjetiti sve da se ova vrsta transformacije ne odnosi samo na proizvod, već na ljude i proces. Tehnologija je predvidljiva. Procesom se može upravljati. Ali ljudi su inspirativni, frustrirajući i urnebesni. Ispričat ću u Zadru priče o transformaciji clouda i promijeni plaćanja koje pomažu inženjerima da znaju što očekivati kada pokušavaju promijeniti svijet pomoću koda. Zatim ću pogledati u svoju kristalnu kuglu i reći kako mislim da će tehnička transformacija poreza izgledati. Vjerojatno ću biti u krivu, ali iznenađenja su ono što inženjerstvo čini zabavnim - rekao je Sunil Dixit koji će na Shift konferenciji imati predavanje o novonastalom svijetu poreza.

Industrija poreza u kamenom je dobu

Rekao je i kako je današnja industrija poreza u kamenom dobu, te je najveća prepreka u napretku - način razmišljanja. Ili jednom riječju - ljudi.

- Ljudi ne vole promjenu, jer se tada ne osjećaju sigurnima. Moramo ih uvjeriti da smo u pravu. Za to nam trebaju dokazi, razni poticaji, večere, prijateljstva, inspiracija, isporuka, strpljenje i dobar smisao za humor. Mi naime uvjeravamo porezne menadžere i računovođe da promijene svoje ciljeve od toga da sve mora apsolutno ”štimati” do toga da je rast prihoda moguć. Apsolutna usklađenost je iskreno nemoguća s milijardama prodavača na tržištu koji obavljaju trilijune transakcija. Cilj bi trebao biti postizanje praktičnog maksimuma porezne usklađenosti (za tvrtke) i prikupljanja poreza (za vlade). Ova vrsta poboljšanja vođenog vjerojatnošću također je puno kompatibilnija s tehnologijom koja se sama poboljšava, kao što je strojno učenje, koje će očito imati ulogu u budućnosti poreza. Ova budućnost je neizbježna. Ali to jako, jako plaši ljude jer znači osporavanje statusa quo. Moramo dokazati da ih ovaj način razmišljanja koči od eksplozivnog rasta. Tako je bilo i kad smo prelazili na digitalna plaćanja. Da li se itko više želi vratiti na cash? - pita se Dixit.

Inženjeri koji spašavaju svijet

Dodaje kako Fonoa uspostavlja okruženje psihološke sigurnosti. Kreiraju vlastiti put, a to znači da moraju i riskirati kada taj put nije jasan. Što bi stoga savjetovao tvrtkama ili programerima koji žele biti pioniri digitalne transformacije u sličnim tradicionalnim industrijama?

image

Infobip Shift

Ustupljena Fotografija/

- Nudim tri savjeta: surađujte za stručnjacima. Ne možete inovirati ako zaista ne poznajete kako se stvari danas rade. Još bolje, neko vrijeme radite unutar sustava i sami postanite stručnjak za to polje. Zatim artikulirajte i ponovite svoju viziju, te što je prije moguće odredite svoje ključne vrijednosti. Razmišljajte što je moguće luđe i tražite pomoć da to učinite - nitko neće promijeniti svoju isprobanu praksu radi male dobiti. Razmislite o utjecaju na svoje kupce ili dioničare. Jer isto tako nitko neće mariti jeste li pokrenuli nešto ako ne može pouzdano izmjeriti korist od toga. Slijedite podatke, a ne dogmu. Pripremite se na brojke koje će pokazati da ste u krivu i prilagodite se tome. To je i razlog zašto želite razmišljati o velikim ciljevima i na duge staze, ali testirati u malim koracima. Na taj način nikada nećete platiti previše za svoje pogreške - poručio je Dixit i dodao kako ga na Shift konferenciji u Zadru najviše veseli vidjeti novu generaciju inženjera kako su uzbuđeni oko toga što mogu ponuditi rješenja globalnih problema svojim načinom razmišljanja.

Nadam se da ću sresti nekoliko ljudi u publici, koji će za deset godina s ponosom gledati unatrag na promjenu koju su omogućili u poreznoj tehnologiji i rast do kojeg je zbog toga došlo. Baš kao što se ja osvrćem na put koji sam prošao zbog inovacije zvane digitalna plaćanja - rekao je Dixit.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Infobipa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. prosinac 2024 19:12