Tko su hrvatski poduzetnici nove generacije? Otvaraju li svoj biznis iz želje ili puke potrebe jer ne mogu pronaći posao? Činjenica je da broj poduzetnika u Hrvatskoj iz godine u godinu raste, samo u 2021. je otvoreno 14,336 tvrtki, ali i više od 6000 novih samostalnih obrta. Pandemija, inflacija i gospodarska kriza kao da su mnoge samo pogurali prema razvijanju vlastitog poslovanja.
Ako je suditi prema iskustvima savjetnice za poslovanje Inge Lalić, novi hrvatski poduzetnici koji su krenuli na ovaj neizvjestan put su uglavnom ostavili dobro plaćene poslove i veliko korporativno iskustvo.
- Dvije su skupine zaposlenih koji su odlučili postati sami svoji šefovi. Jedni su postigli uspjeh, stekli iskustvo, upoznali procese rada i popeli se na korporacijskoj ljestvici, vrlo su ambiciozni, trude se, puno rade i za to dobivaju plaću. No, nakon nekoliko godina počinju osjećati otpor jer kompanijama donose veliku dobit, a oni sami od toga nemaju dovoljno. Imaju ideju, kontakte, iskustvo i zbog toga kreću u poduzetničke vode.
Drugu skupinu čine menadžeri i direktori, osobe s ogromnom odgovornošću, ali i ogromnim stresom. Velike kompanije traže rezultat i profit, koji mora biti veći iz godine u godinu što kod menadžera stvara osjećaj straha frustracije, a i postaju sve svjesniji da su sada na vrhu svoje karijere jer ih u svakom trenutku mogu zamijeniti mlađi, nadobudni visokoobrazovani ljudi željni dokazivanja. Tada počinju tražiti izgubljeni mir, okreću se svojim hobijima ili nečemu sasvim novome što mogu pretvoriti u svoj posao – otkrila je poslovna konzultantica Inga Lalić (52) koja je i sama prošla stvaranje vlastitog biznisa.
Proizvod nije dovoljan
Ona se cijeli svoj radni vijek bavila prodajom, od direktne prodaje do direktorice kada je vodila tim od 300 ljudi. Bila je jako cijenjena u svojem poslu i počela se baviti edukacijama za druge prodavače, učila ih je kako da postignu savršene rezultate. I tad joj je sinulo – zašto se time ne bi mogla baviti puno radno vrijeme? Još 2000. godine pokrenula je vlastiti biznis. Vlasnica je i direktorica Re-Forma Grupe za savjetovanje i edukaciju koja pomaže poduzetnicima, tvrtkama i organizacijama da povećaju svoje prihode te postanu konkurentniji na tržištu. Osmislila je i pokrenula Poslovnu Akademiju, edukaciju kojom poduzetnicima omogućuje da izgrade uspješne i profitabilne tvrtke.
Inga Lalić je i autorica knjige „Kako pokrenuti svoj biznis“ gdje zagovara tezu kako pokrenuti svoj posao nije samo otvoriti obrt ili tvrtku, već zahtijeva potpunu transformaciju u vrijednostima, stavovima i načinu razmišljanja. Za početak – ono što mislite da vam treba za uspješnu poduzetničku karijeru zapravo uopće nije dovoljno.
- Dobra proizvod ili usluga nisu ključ uspjeha. Razlog zbog kojeg većina novih tvrtki ode u stečaj je upravo prevelika fokusiranost na proizvod ili uslugu. Nema proizvoda kojeg netko neće pokušati oponašati i poboljšati. Nema usluge koju neće zamijeniti nova, još bolja, kvalitetnija, sofisticiranija. Nema tržišta kojeg neće pokušati obraditi novi konkurenti. Da biste opstali trebate raditi na razvoju i implementaciji svih alata neophodnih za izgradnju profitabilne tvrtke na temelju tih proizvoda ili usluga – smatra poslovna konzultantica Lalić.
Postoji nekoliko značajnih stavki o kojima morate misliti ako želite pokrenuti vlastiti posao. Prvi korak je otkriti tko ste zapravo vi nakon što maknete sve titule, zanimanja i ono što radite. Je li vam potrebna sigurnost, podrška, ljubav? Ili sloboda, uspjeh, zdravlje, obitelj? Konzultantica Lalić predlaže vježbu koju uvijek daje i poduzetnicima na svojim treninzima – uzmite olovku i papir te zapišite što vam je vrijedno u životu, doslovno sve što vam padne na pamet.
Trebali biste imati do 30 vrijednosti od kojih u idućem koraku morate izabrati sedam najvažnijih te ih poredati po hijerarhiji važnosti. Ova vježba pokazat će vam imati li u svojih top sedam vještine potrebne za uspješnog poduzetnika – slobodu, kreativnost, vlastita pravila, bogatstvo, preuzimanje stvari u svoje ruke.
Strah pretvorite u izazov
Prije pokretanja vlastitog posla važno je odraditi i planiranje.
- Razgovarajte s ljudima koji su već ostvarili ono što vi želite i pitajte hrpu pitanja kako biste saznali na koje su prepreke naišli, što im je pomoglo, a što odmoglo. Zapišite detaljan plan djelovanja po koracima – što će vam biti potrebno za ostvarenje cilja i kako ćete to točno napraviti? Vaš plan treba imati dugoročan i kratkoročne ciljeve koji vode prema onom velikom, krovnom cilju, stvaranju uspješne samostalne karijere – pojašnjava Lalić.
Kada krenete prema pokretanju samostalnog biznisa, morate biti spremni na to da će vam strah biti svakodnevni suputnik. Poslovna konzultantica s više od 20 godina iskustva savjetuje da strah okrenete u svoju korist i gledate na njega kao na izazov da se pokrenete i napravite nešto potpuno novo.
- Umjesto da odustanete kad vam tvrtka dođe u poteškoće, kad nemate dovoljno novca, kad se bojite da nećete moći pokriti sve troškove imajte hrabrosti da krenete dalje, razmišljajte bistre glave, učite, čitajte, pohađajte razne treninge, edukacije, tražite savjete od drugih poduzetnike ili vanjskih savjetnika, smišljajte nove ideje i nove akcije. I nemojte pamtiti samo neuspjehe već se svjesno usredotočite na svoja postignuća i slavite ih svaki dan. Okružite se nagradama, priznanjima, slikama, predmetima koji podsjećaju na uspjehe jer time sebe počinjete shvaćati uspješnom osobom, a to isto će se onda prenijeti na vaše zaposlenike, ali i poslovne partnere – savjetuje Lalić.
Osam pravila uspješne tvrtke
Kada se prošli sve gore navedeno i shvatili da ste zaista spremni za pokretanje vlastitog posla, dobro je imati na umu osam pravila ključnih za stvaranje tvrtke na čvrstim i zdravim temeljima koja će preživjeti sve tržišne uspone i padove, prema iskustvu Inge Lalić:
1. IMAJTE VIZIJU – Poslovna vizija je važnija od najboljeg proizvoda i usluge koji imate. Ona vodi poduzetnika, motor je i pokretač cijele tvrtke. Vizija se ponaša kao magnet – privlači, poziva i ujedinjuje ljude. Prikuplja novčana sredstva, a što je izazovnija, svi će se jače boriti za njeno ostvarenje.
2. ORGANIZACIJSKA STRUKTURA JE PRESUDNA – sastoji se od biznis plana, svih poslovnih strategija, procedura o radu te pravilnika poslovanja. Jako je važno sve ovo imati posloženo, a Inga Lalić otkriva kako većina manjih tvrtki to nije napravila.
3. OSOBINE POTREBNE ZA USPJEH – uspješan poduzetnik mora imati karakter, hrabrost, pozitivan stav, jednostavno rješavati probleme, preuzeti odgovornost, biti discipliniran i spreman na cjeloživotno učenje.
4. IZGRADNJA I VOĐENJE TIMA - da bi izgradio uspješan tim, poduzetnik treba graditi odnos sa svojim ljudima, ulagati u njihov razvoj, uvijek ih poticati da daju svoj maksimum. Ako zaposlenici rastu i napreduju, napreduje i cijela tvrtka. Poduzetnik mora otkriti vrijednosti svakog člana tima i njihove vrijednosti integrirati u poslovnu viziju tvrtke.
5. POTRAGA ZA KLIJENTIMA – Kome se obraćate? Tko kupuje vaše proizvode i usluge i zbog čega to rade? Koju vrijednost nudite svojim klijentima? Morate imati jasan profil svojih idealnih klijenata jer su oni spremni platiti više ako im ponudite više vrijednosti. No, njihova očekivanja uvijek moraju biti ispunjena, točnije trebate im dati i više no što očekuju.
- Kada govorimo o osobama s kojima ćete surađivati, jako je važno okružiti se uspješnim poslovnim partnerima i dobavljačima jer će vam i o njima ovisiti poslovni uspjeh. Za slanje svojih knjiga kupcima uvijek koristim usluge Hrvatske pošte jer znam da će biti dostavljene na vrijeme, bez problema i time će mi se klijenti ponovno vratiti – naglašava Inga Lalić.
6. PRODAJA – Što vam vrijedi najbolji, najkvalitetniji proizvod ili usluga ako ne znate prodati, pita Inga Lalić. Jednostavno je – bez prodaje nema profita. Osim prodajnih, komunikacijskih i prezentacijskih vještina, za uspjeh morate imati i jasan plan prodaje.
7. PROTOK NOVCA – tvrtka mora biti likvidna i profitabilna, a upravljanje novcem je vještina koja se uči. Biznis gotovo uvijek košta više no što očekujete i zbog toga planiranje novčanih tokova mora biti sastavni dio poslovnog plana. Mnoge uspješne tvrtke odlaze u stečaj jer nisu dovoljno dobro isplanirale protok novca, a kad novca nema dovoljno biznis se pretvara u preživljavanje što dugoročno nije održivo.
8. PROIZVOD/USLUGA – zadnje mjesto na listi ključnih pravila za uspjeh nikako ne znači da je vaš proizvod ili usluga manje bitan. Poanta je da trebate imati i sve ranije navedeno jer ćete samo tako povećati svoje prihode i biti učinkovitiji u manje vremena.
Kada razgovaramo s osobom koja je pokrenula svoj posao ili čitamo priče o počecima uspješnih ljudi, postavlja se sasvim logično pitanje – trebamo li zaista raditi 14 i više sati dnevno, bez pauze vikendom ili godišnjeg odmora da bismo uspjeli?
- Zadatke morate podijeliti na hitne ili važne. Važni zadaci su oni koji su povezani s rezultatima i s našom vizijom, a hitni zadaci imaju rok, trebamo ih odmah obaviti jer nas pritišću, zahtijevaju akciju, ali vrlo često nisu važni. Ako morate obaviti dva posla istovremeno, prvo obavite teži. Jedan od najboljih načina ponovnog uspostavljanja kontrole nad vremenom jest naučiti reći ne. Uspješni poduzetnici s kojima sam radila stalno govore ne. Ne ludim rokovima, ne lošim projektima, ne upitnim prioritetima i ne tuđim ograničavajućim zahtjevima. Ustvari, odluku da nešto odbiju smatraju jednako prihvatljivom kao i odluku da na nešto pristanu – zaključuje Inga Lalić.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske pošte.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....