Mario Čajkulić (48) iz Sedlerice, malom mjestu blizu Pitomače, u poljoprivredi je cijeli život. Samo je devet mjeseci tijekom studija na Fakultetu računarstva i elektrotehnike (FER) radio u struci, no život ga je nekako uvijek vraćao u polje. Faks je zgotovio, a ljubav prema polju je, kaže, ostala. Ustajanje u šest sati, koordiniranje velikog broja ljudi, vožnja dupkom punih šlepera nikad mu nije bila strana. Sve je to od malih nogu promatrao i upijao od svog oca koji je davne 1979. godine posadio prvu papriku na istoj zemlji gdje njegov sin danas uzgaja različite sorte rajčica, mladog luka, batata, paprika, krastavaca i mahuna. Počeli su skromno, a danas se njihov OPG Plodovi ravnice može pohvaliti s 80 hektara zemlje, deset traktora i 45 zaposlenika. Godišnje posade oko 2000 tona povrća, a mi smo im se javili u jeku sezone vađenja poriluka. Od ranog jutra ga pomno čiste, pakiraju te u velikim količinama isporučuju Kauflandu i drugim kupcima.
- Povrće sadimo na proljeće pa sve do jeseni. Trenutačno vadimo, čistimo i peremo poriluk te ga jednim šleperom dnevno isporučujemo lancima prehrane. No, osim tog povrća, sad su nam u fokusu i batat te kupus koje, uz ostale proizvode, prvo odlažemo u gajbe, a zatim u pakete, vezice, folije i sve ono što će ih zaštiti od vanjskih čimbenika pri transportu – ističe Čajkulić kojem je najvažnije da njihovi proizvodi do potrošača stignu potpuno svježi.
No, je li moguće voditi brigu o svježini nekoliko stotina kilograma povrća? I kako uopće poljoprivrednici prate da proizvodi u svojim izvornim oblicima stignu na police dućana, a na kraju i na naš tanjur? Mario Čajkulić zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu dobro zna kako to postići.
Važnost temperature
- Čak i ako povrće dostavljamo trgovini koja se nalazi na drugom kraju Hrvatske, sigurni smo da će ono doći svježe kao da je tek ubrano. Na to utječe prvenstveno temperatura u samom kamionu. Šleper je hlađen između 10 i 12 stupnjeva. Unutra ne smije biti previše hladno, niti pretoplo jer će biljke inače biti pod stresom i najvjerojatnije propasti. Naravno, svako povrće ili voće, pritom, zahtijeva određenu temperaturu. Jabuka se, primjerice, odvozi u kamionu koji ne prelazi jedan stupanj. Paprike, krumpir, blitva, mahune i drugi proizvodi traže, pak, druge uvjete. U svakom slučaju je najbitnije da je šleper rashlađen jer povrće tad dulje ostaje svježe – ispričao je poljoprivrednik te dodao kako Kauflandu dostave oko 25 posto svoje proizvodnje, odnosno 500 do 600 tona svježeg povrća.
No, ovaj OPG o svježini i kvaliteti namirnice razmišlja puno prije samog transporta. Zapravo, o tome promišljaju već prije same sadnje. Neravna zemlja, obilje kiše, virusi, sve su to čimbenici koji imaju nepovoljan učinak na sadnice. Na neke mogu utjecati, na druge, nažalost, ne, a Čajkulić poduzima sve što je u njegovoj moći da plodovi budu zdravi jer je, ističe, zdravstvena ispravnost biljke ključ uspjeha svakog poljoprivrednika.
- Dosad nismo imali značajnih problema. No, 2017. godine nam se dogodio virus na paprikama koji se od jednog ploda gotovo preko noći proširio na hektar paprika, što je otprilike 100 tona paprike. Teško se oporaviti od učestalih oborina zbog kojih nekoliko kupusnjača propadne, a kamoli od virusa nakon kojeg vam ne preostaje ništa drugo nego da krenete ispočetka – rekao je vlasnik OPG-a Plodovi ravnice te nastavio kako upravo zbog izvanrednih neprilika nastoje da svakih nekoliko godina mijenjaju parcele za sadnju kupusnjača, biraju samo ravno tlo za proizvodnju i koriste kvalitetna sredstva u obrani protiv nametnika prema standardima GlobalGap certifikata.
Kako prepoznati svježinu?
Iako po iskustvu znaju kada treba ubrati koje povrće, poljoprivrednik ističe kako je njihova filozofija jednostavna.
Krastavac se, kaže, bere kad je srednje veličine. Rajčica kad stane u cijelu šaku i dobije jarko crvenu boju. Paprika, pak, kada postigne željenu težinu i debljinu, no najbolje je brati kad dosegne 150 grama. Njihove paprike imaju glatku kožu, rajčice su teške i zrele, kupus svjetlijih listova, krastavci srednje veličine potpuno zelene kore, nikako gorki, a poriluk tvrdih listova bez smeđih tonova. Ovo su ujedno i opće karakteristike svježeg povrća koje je dobro zapamtiti do idućeg odlaska u trgovinu.
No, Čajkulić nikako nije jedini poljoprivrednik koji brine o svježini svojih proizvoda. Ivan Bjeliš (37), direktor Agro Neretve, ujedno i najveći proizvođač jagoda te vodeći proizvođač lubenica, mandarina i kupusnjača također prati da se roba svaki dan u trgovine dostavi potpuno svježa, bez odstupanja. Njegova tvrtka je nastala širenjem obiteljske proizvodnje i prenosi se od 1968. godine iz generacije na generaciju. Od malog obiteljskog gospodarstva postali su najveći proizvođači voća i povrća u Hrvatskoj, a godišnje proizvedu 1500 tona mandarina, 4000 tona lubenica i 300 tona jagoda.
Čim prođe sezona lubenica kreću u sadnju dva milijuna kupusnjača, a potom dolazi berba mandarina. Mnogo ih dospije na police Kauflanda, no prije toga se pobrinu da svaki plod bude kvalitetan, zdrav i svjež. Pitali smo direktora obiteljske djelatnosti kako to izgleda na njihovom polju.
Brza dostava
- Brzina transporta, odnosno brz odvoz do trgovačkih lanaca igra veliku ulogu u svježini robe. Što je put od našeg skladišta do police dućana kraći, plod ostaje svježiji. Upravo zato uvijek potičem ljude da kupuju domaći uzgoj, onaj koji nije uvezen iz strane zemlje, jer je to garancija svježine. Druga stvar zbog koje uvijek dostavljamo svježe voće i povrće je kalibriranje. Svaki dan, 12 sati prije isporuke voća i povrća prema trgovačkim lancima, kalibriramo robu. Odnosno, u skladištu ih sortiramo po klasama. Prva klasa je najkvalitetnija i nju šaljemo trgovinama u Hrvatskoj. Druge, pak, izvozimo na strana tržišta – rekao je direktor Agro Neretve.
Na njihovom polju 30 marljivih ljudi svakodnevno ukupno ubere oko 900 gajbi mandarina, što je oko 600 kilograma voća po osobi. Trenutno je na redu sorta Zorica, a slijedit će ju Čahara, ruska naranča i Kuno koje se u gajbe pakiraju tijekom listopada i studenog. Korištenje različitog asortimana dozrijevanja je ujedno i treći razlog zašto su njihovi proizvodi uvijek visoke kvalitete i zbog čega na policama trgovina tijekom jeseni i zime uvijek ima ovog voća.
- Naše mandarine dozrijevaju po sortama, ali i po vremenu. Najveći problem je ako se zbog kiše koja je, primjerice, trajala 20 dana, sorte spoje. Tad dolazi do tržišnog zasićenja, odnosno čepa jer se najednom odvozi gomila mandarina. Budući da je klima nepredvidljiva, a vremenski uvjeti sve teži, ovakvi scenariji će se u budućnosti vjerojatno događati – iskren je Bjeliš koji kaže kako unatoč tome ne planira odustati od poljoprivrede, a trenutno su u postupku izgradnje pet hektara plasteničke hidroponije, skladišta vrijednog oko pet milijuna eura.
Što se tiče prepoznavanje svježine u trgovini, kaže da trebamo gledati koru. Rana sorta se bere kad je otprilike 50 posto žuta, odnosno kad je idealan omjer šećera i kiseline. Tad su, ujedno, i najsočnije. Ako je, pak, prežuta, onda joj se kvaliteta smanjila jer je to znak da se plod počeo odvajati od kore i lagano gubi na kiselosti. Ovakve mandarine sigurno nećete pronaći u Kauflandu jer ovaj trgovački lanac bira samo najbolju kvalitetu za što je zaslužna i trogodišnja suradnja s Agro Neretvom.
U Kauflandu posebnu pažnju pridaju zadovoljstvu svakog kupca i uvijek nude samo najbolje. Jamče najvišu razinu kvalitete, stroge kontrole i pridržavaju se hladnog lanca dostave kojim se čuva kvaliteta i svježina proizvoda. Osim toga, isporučuju svježe voće i povrće svaki dan, izračunavaju zalihe voća i povrća za samo jedan dan kako bi imali maksimalnu svježinu na prvi griz, kontroliraju tri puta strože od europske regulative te biraju najbolje svježe meso provjerenih proizvođača i dobavljača
Uz to, također, jamče najvišu kvalitetu strogim kontrolama, pohranjuju i čuvaju bez konzerviranja te zamrzavanja, peku više puta u danu za maksimalnu svježinu ponude, osiguravaju moderan i praktičan samoposlužni odjel gdje su proizvodi nadohvat ruke, svakodnevno osiguravaju svježe isporuke mliječnih proizvoda te prodaju isključivo hrvatska jaja.
Kaufland s projektom ugovorene proizvodnje lokalnim proizvođačima, među njima i Mariu Čajkuliću te Ivanu Bjeliši, osigurava cjelokupan otkup, a potrošačima jamči uvijek kvalitetno i svježe voće, povrće, meso i druge prehrambene proizvode.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Kauflanda.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....