Na hrvatskim je cestama lani zabilježeno 26.074 prometnih nesreća u kojima je sudjelovalo čak 44.463 vozila. Ugašeno je 237 života, a 10.035 osoba je ozlijeđeno, prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske.
Prometne nesreće su bolna točka svakog društva, jer osim što uzimaju neprocjenjive živote, donose i golemi trošak. Lani je bilo ukupno 18.364 prometnih nesreća s materijalnom štetom, koja prema procjenama stručnjaka za osiguranja i ekonomskih analitičara, kako navodi MUP, prelazi osam milijardi kuna, odnosno 2,3 posto hrvatskog BDP-a. Zamjena samo jednog dijela može koštati i nekoliko tisuća kuna, a za nešto veću štetu brojke često prelaze i desetke tisuća kuna.
Prometna nesreća, čak i kada nema stradalih osoba, za sve je sudionike izvor golemog šoka, a zatim i dugoročnog stresa i panike, a nerijetko i traume zbog koje čak 90 posto ljudi kasnije uopće više nema ni volje ni želje voziti, prema pisanju revije Hrvatskog autokluba. Anksioznost često proizlazi iz golemog materijalnog troška popravka vozila jer, realno, uz visoke troškove svakodnevnog života mnogi ljudi nemaju ušteđevinu ili viška novca za takve situacije. A potom je tu još i strah zbog neizvjesne budućnosti u kojoj ti se nesreća može dogoditi u svakoj sekundi sudjelovanja u prometu, čak i ako radiš sve kako treba.
Sigurno zaleđe
Kako bismo sudjelovali u prometu bez tolikog tereta na leđima, postoje razna osiguranja koja olakšavaju svakodnevno kretanje, ali i neželjene situacije poput prometnih nesreća. Zato je auto osiguranje jedno od obveznih osiguranja u Republici Hrvatskoj i njegova je primarna svrha da pokrije svu štetu koju u prometnoj nezgodi nanesete drugima.
No, materijalni problem nastaje ako u prometnoj nesreći nanesete štetu i svom automobilu - te troškove snosite sami. Ali i tome se može doskočiti, ako uz obaveznu policu auto osiguranja uzmete dodatna pokrića ili, pak, Kasko osiguranje. Za pojam Kasko osiguranja zasigurno ste čuli i vjerojatno znate da je to nešto što je uglavnom dobro imati, no točna definicija za mnoge je već teži zadatak. To je vrsta dobrovoljnog auto osiguranja, za razliku od onog obaveznog koje ugovarate svake godine kada registrirate automobil. Njegova je glavna zadaća financijska sigurnost i stabilnost u slučaju velikih šteta ili totalne štete na vozilu koja se proglašava u slučaju kad je popravak ekonomski neisplativ, tehnički neizvediv ili kad su troškovi popravaka vozila jednaki ili veći od 75 posto tržišne vrijednosti vozila. Lani je čak 70 posto svih nesreća završilo s materijalnom štetom, stoga je potreba za Kasko osiguranjem koje na vašem automobilu pokriva štetu uzrokovanu nezgodom u prometu - neupitna.
Teret krivnje
No, čak 23.037 vozača u 2020. skrivilo je prometnu nesreću. Najviše, njih 17.329, vozilo je osobni automobil. Iz polica obaveznih osiguranja tih ljudi naplaćena je šteta na vozilima koje su udarili, no ne i na njihovom vozilu. Bolje su prošli oni koji su imali ugovoreno Kasko osiguranje jer ono pokriva štetu i na vašem automobilu, čak i u slučajevima kada ste vi krivi za nezgodu u prometu. Izuzetak je jedino vožnja u slučajevima kada je osoba pod utjecajem alkohola, opijata te uslijed namjernog izazivanja i provociranja nezgode.
Ali nisu samo u prometu rizici koji mogu oštetiti vaše vozilo. U pokušajima provale često se oštete vrata, prozori i brave, u manjim krađama znalo se dogoditi da nestanu brisači, retrovizori ili naplatci, a onda su tu još i vremenske nepogode poput tuče koja zna udubiti limariju i razbiti vjetrobransko staklo, grana nošena jakim vjetrom također može teže oštetiti automobil, isto kao i poplave, jer ako se podigne razina vode ona može uništiti svjećice, motor i razne druge dijelove automobila. Srećom, polica Kasko osiguranja istodobno pokriva i ovakva oštećenja na vozilima. Važno je istaknuti i kako se Kasko polica osiguranja dijeli na punu i djelomičnu Kasko policu. Puna Kasko polica nudi pokriće od svih rizika koji uzrokuju oštećenje, uništenje ili nestanak osiguranog motornog i/ili priključnog vozila, a postoji i djelomična Kasko polica koja, pak, nudi različite kombinacije najčešćih rizika koji mogu zadesiti vaše vozilo.
Fer praksa
Kao i kod obveznog auto osiguranja, cijena police Kasko osiguranja vozila varira budući da se određuje i formira prema specifičnim karakteristikama vašeg vozila, ali i vas kao vozača. Osiguravajuće društvo određuje cijenu prema vjerojatnosti da će morati isplatiti naknadu u slučaju štetnog događaja, a na tu vjerojatnost utječu mnogobrojni faktori među kojima su: starost vozila, njegova marka, snaga i ostale karakteristike, ugovara li ga pravna ili fizička osoba te dob vozača, iskustvo i sklonost nezgodama u prošlosti.
No, osnovica za obračun premije Kasko osiguranja, odnosno iznosa koji osiguranik plaća osiguravatelju na temelju ugovora, je novo nabavna vrijednost vozila kao osnovni i glavni parametar u određivanju premije Kasko osiguranja što korisnicima ove vrste osiguranja često bude čudno, osobito ako osiguravaju Kasko policu za vozilo staro nekoliko godina.
Međutim, postoji dobar razlog za ovu praksu. Vozila se osiguravaju na novu vrijednost jer u slučaju štete klijent dobiva odštetu u vrijednosti novih dijelova, a ne rabljenih, dok se svake godine sa starenjem vozila i protokom vremena uračunava i dodatni popust na starost. Praksa je, zapravo, vrlo fer i povoljno.
Primjerice, za osobni automobil u vrijednosti 150.000 kn, osiguranje policom Kasko osiguranja može se ugovoriti već od 2.500 kn godišnje. Ali ako iza sebe imate već tri nesreće koje ste skrivili i živite u području kraj neke rijeke koja se često izlijeva, onda će i cijena police Kasko osiguranja malo rasti s obzirom na sve te rizike, ali i parametre o izboru preferiranih pokrića prilikom ugovaranja Kasko police osiguranja.
Pogrešna percepcija
No, iako je prema Državnom zavodu za statistiku 2020. bilo registrirano čak 2.312.280 cestovnih vozila, a od toga je 1.746.285 osobnih vozila, lani je, prema podacima iz godišnjeg izvješća Hrvatskog ureda za osiguranje, sklopljeno samo 678 tisuća polica Kasko osiguranja.
Zašto tako malo? "Ako nije obavezno, ne treba mi!", "Preskupo mi je to, ja sam ionako pažljiv u prometu!", "Što će meni Kasko, pa moj auto nije iz salona?", najčešći su odgovori.
Praksa je pokazala kako se polica Kasko osiguranja najčešće ugovara za nova vozila, što je i logično jer je popravak novog vozila, pa i nakon manje nezgode, vrlo izazovno financirati. K tome, veći dio novonabavljenih automobila ima Kasko osiguranje jer banke i leasing kuće to od njih traže kao jedan od uvjeta za odobravanje kredita, odnosno leasinga.
Među ostalim vozačima vlada mišljenje da ugovaranje Kasko osiguranja nije isplativo nakon pet godina korištenja vozila zbog pada njegove vrijednosti. No, kada se uzme u obzir činjenica da čak i danas samo jedan popravak na automobilu može koštati kao godišnja Kasko premija, perspektiva postane poprilično drugačija.
Glavni je problem što građani nisu dovoljno upoznati s uslugama osiguratelja, sadržajem pojedinih polica osiguranja kao i mogućnostima koje pružaju osiguravajuća društva. Uvijek se fokusiraju na cijenu premije, bez da uzmu u obzir sve benefite i mogućnosti koje im pojedino osiguranje pruža. Zato su police osiguranja, posebice one koje se ugovaraju na temelju dobre volje građana, na glasu kao nepotrebne i neisplative. Društva za osiguranje i Hrvatski ured za osiguranje to žele promijeniti. Upravo su zato još 2015. započeli program financijske pismenosti. Ovogodišnji projekt pod nazivom „Sigurnije sutra“ kruna je njihovog dugogodišnjeg rada na podizanju svijesti mladih o važnosti financijske pismenosti na području osiguranja, a ovaj zajednički projekt podupire i Udruženje osiguravatelja Hrvatske gospodarske komore.
Više informacija potražite na web stranici projekta SIGURNIJE SUTRA.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim uredom za osiguranje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....