Nakon trogodišnjeg razdoblja ispunjenog silnim preprekama, od pandemije do rata u Ukrajini i energetske krize, slijedi 2023. gdje se na horizontu nazire još jedan izazov – recesija globalnih razmjera. S druge strane, ima mnogo novih prilika – nastavlja se elektrifikacija automobilskog tržišta, veliki igrači planiraju lansirati nove modele i redizajne popularnih modela, a neki, poput našeg sugovornika, na tržište lansiraju nove brendove.
Kako bi saznali što očekuje hrvatsko tržište, razgovarali smo s Tomislavom Miletićem, generalnim direktorom uvoznika za brendove Peugeot, Citroën i DS Automobiles, ujedno i predsjednikom Udruženja trgovine motornim vozilima HGK.
Prvo čega smo se dotaknuli jest novi brend: DS Automobiles. Riječ je o francuskoj, točnije pariškoj marki automobila koja se hrvatskom tržištu priključila u jesen 2022. godine i odmah izazvala veliku pažnju među ljubiteljima luksuznog dizajna. U samo nekoliko mjeseci od dolaska, registrirano je više od 50 različitih modela DS, što je, kaže Miletić, izuzetan rezultat. Najpopularniji model među domaćim kupcima je DS4 koji je žiri Međunarodnog festivala automobila proglasio najljepšim automobilom na svijetu za 2022. godinu. Prema tome, nitko ne može osporiti DS-ov status ozbiljnog konkurenta na premium tržištu, a Miletić ističe da se njegovim dolaskom otvara novo poglavlje u razvoju njihove tvrtke jer će po prvi put imati priliku pokazati premium kupcima ne samo izvanserijski dizajn automobila, nego i vrhunsku arhitekturu DS Store salona.
- Emancipiran 2014. godine kao zaseban brend, DS simbolizira smjelost i inovativnost, a njegov je cilj utjeloviti francusko znanje i umijeće luksuznog oblikovanja automobila. Sam brend DS Automobiles je sazdan na nevjerojatnu nasljeđu, modelu DS iz 1955., jednom od najrevolucionarnijih i najljepših automobila u povijesti. Taj legendarni automobil utjelovljuje vrijednosti koje je brend DS Automobiles prisvojio: inovacije, izvrsnosti i avangardu – govori Miletić.
Svoju publiku ne dijele na mušku i žensku, već ih percipiraju kao kupce koji vole dizajn, profinjenost i ono nešto drugačije u odnosu na konkurenciju u premium segmentu. Kako kaže, DS se obraća klijentima koji su u potrazi za osobnim izričajem, hedonizmom, individualizmom i estetikom.
DS Store Zagreb
Još jedan faktor koji podiže ljestvicu luksuza u odnosu na konkurenciju je ekskluzivan i prestižan prodajno-servisni centar, tzv. DS Store Zagreb koji se nalazi na zapadnom ulazu u grad, u Kovinskoj 22.
- Koncept DS Store kupcima će pružiti ekskluzivno iskustvo i ugođaj kupnje kakvo do sada nisu imali prilike iskusiti pri kupnji vozila. Svojim konceptom DS Store približit će kupcima pariški chic i pružiti cjelokupno iskustvo brenda. Dizajniran je kao luksuzni butik, a jedinstvena pariška chic atmosfera vidljiva je u svakom detalju, bilo da je riječ o dizajnerskom namještaju, glazbi ili izloženim prestižnim DS modelima – napominje Miletić.
U izlogu će se uskoro naći i novi DS7 te DS3, čije se lansiranje očekuje početkom ove godine. No, nisu to jedini noviteti iz francuskih tvornica; Peugeot novim modelom 408, koji lansira u veljači ove godine, pokazuje svu kreativnost svojih timova i nudi novu fastback siluetu u vrhu C-segmenta dok će Citroën uskoro izbaciti novi posve električni Citroën ë-C4 X i C4 X koji spajaju elegantnu siluetu fastbacka s bezvremenskim stilom četverovratne limuzine i stavom SUV-a.
Ipak, sva tri francuska proizvođača planiraju u budućnosti staviti naglasak na električna vozila. DS Automobiles će već od 2024. godine postati sto posto elektrificirani brend, ujedno i marka s najnižim emisijama CO2 u Europi. Od tada će svaki novi model DS biti dostupan isključivo sa sto posto elektrificiranom ponudom.
Peugeot planira do 2025. elektrificirati sve svoje modele, iako je već dobar dio ponude prebacio na struju. Tu su e-208 i e-2008, novi 408 i 308 (kompakt i SW), kao i 3008 te 508 (limuzina i SW) koji su dostupni s plug-in hibridnim motorom. Gamu lakih gospodarskih vozila marka upotpunili su 100-postotno električnim modelima e-Partner, e-Expert i e-Boxer. U Hrvatskoj je inače Peugeot među osam najprodavanijih elektrificiranih brendova, u čemu najveći doprinos nosi Peugeot e-208.
Citroën ‘oli’
Citroën je pak lani predstavio Citroën ‘oli’ [all-ë] upečatljiv konceptualni manifest naprednih ideja koji preispituje status quo te pruža svestrano i ugodno iskustvo čiste električne mobilnosti. Ovaj koncept ima za ambiciju postati najbolje vozilo u klasi prema kriterijima „Procjene životnog ciklusa” kroz smanjenje mase i složenosti konstrukcije, upotrebu recikliranih materijala i materijala koji se mogu reciklirati te osiguravanje pristupačnosti, izdržljivosti i dugovječnosti.
Ipak, ne treba odmah potpisati kapitulaciju motora na unutarnje izgaranje. Kako navodi Miletić, u narednim godinama možemo očekivati prelazak na električna vozila u smislu proizvodnje, no automobili, odnosno motori s unutarnjih izgaranjem će se još dugo voziti našim cestama.
- Električna baterija, bilo u fazi proizvodnje, bilo u fazi korištenja, pa na kraju i samog zbrinjavanja postavlja određena pitanja na koja još tražimo odgovore. Izvjesno je da će u godinama koje slijede, tehnološki napredak ponuditi rješenja za prethodno pobrojane izazove, ali isto tako očekujemo da će u širu uporabu biti uveden vodik kao novo pogonsko gorivo, odnosno električna energija kombinirana s tehnologijom gorivih ćelija. Ono što se čini izvjesnim u ovom trenutku, jest prestanak proizvodnje automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem kakve danas poznajemo 2035. godine, barem kad je u pitanju europsko tržište, ali njihovo korištenje sigurno neće iste godine i prestati – smatra Miletić te napominje da je val promjena nezaustavljiv, što pokazuju i navike potrošača.
Zadnja EY Mobility Consumer Index 2022 studija ističe da će se polovica kupaca automobila prilikom sljedeće kupovine vozila orijentirati na električna vozila, što je tri puta više nego 2020. godine! Veliku potražnju potvrđuje i prošlogodišnji javni poziv za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost na kojemu su predviđena sredstva ponovno rezervirana u rekordnom roku. To samo pokazuje, veli Miletić, da ukupan iznos subvencija nije u skladu s potrebama i očekivanjima tržišta, zbog čega je dio kupaca ostao uskraćen za poticaje, što će dodatno smanjiti ionako mali udio ovih vozila na ukupnom tržištu prodaje.
- Ovdje se zapravo jasno vidi da ovako postavljen sustav poticaja treba evoluirati kako kroz mjere koje provodi FZOEU, tako i kroz fiskalnu politiku. U tom smjeru ide i prijedlog koji je razradila radna skupina Udruženja trgovine motornim vozilima pri Hrvatskoj Gospodarskoj Komori, u kojem se zalažemo za povećanje ukupnog iznosa poticaja, smanjenje jediničnog iznosa poticaja što će sigurno rezultirati većim brojem novoregistriranih energetski učinkovitih vozila. Doda li se tome prijedlog većeg odbitka PDV-a za putnička vozila odnosno M1 kategoriju, mišljenja sam da bi ova kategorija vozila bila puno zastupljenija na našim cestama. Osim ovih mjera, smatramo da je sazrelo vrijeme i za korekcije, odnosno smanjenje posebnog poreza za motorna vozila (PPMV) koji nepotrebno opterećuje cijenu vozila – ističe Miletić.
Isporuka vozila
Za kraj smo se još dotaknuli teme isporuke vozila, boljke koja od pandemije prati automobilsku industriju. Miletić kaže da će poteškoće s kojima se suočavamo neko vrijeme potrajati, međutim snaga kompanije leži i u njenoj sposobnosti da se prilagodi novim uvjetima poslovanja što će zasigurno biti slučaj i grupe Stellantis.
- Na našoj lokalnoj razini, u Hrvatskoj, trudimo se maksimalno biti otvoreni u komunikaciji s našim kupcima i korisnicima usluga, jer samo tako možemo zadržati visoku razinu kvalitete i zadovoljstva naših kupaca. Valja naglasiti da situacija s mikročipovima u zadnje vrijeme poprima novu, proširenu dimenziju u dijelu koji se odnosi na transporte automobila iz tvornica. Riječ je o krizi globalnih razmjera, u Europi posebice gdje manjak vozača i kamiona za posljedicu ima dodatne rokove u isporukama, ali i stvara dodatne inflatorne pritiske na ovu uslugu – govori Miletić te dodaje da je još uvijek nezahvalno iznositi bilo kakve prognoze i rokove, ali generalno, kod svih njihovih brendova postoje modeli koji su brže dostupni za isporuku.
Kod Citroëna to su modeli C3, C4, SUV C3 Aircross i C5 Aircross, kod brenda DS Automobiles je to DS 4, dok su kod brenda Peugeot to modeli 208, 308, te SUV-ovi 2008, 3008 i 5008. Štoviše, na isporuku novog DS-a nakon potvrde narudžbe čeka se oko 150 dana što je u ovim izazovnim vremenima više nego odličan podatak.
Ipak, Miletić smatra da će budućnost donijeti još veća ulaganja u istraživanja i razvoj koja će dodatno unaprijediti automobilsku industriju.
- Autoindustrija je i prije pandemije koronavirusa jednim dijelom već bila ušla u energetsku tranziciju. Trenutna energetska situacija tu tranziciju može ubrzati što će za posljedicu imati još veća ulaganja u istraživanja i razvoj. Rezultate svega vidimo već sada, bilo da je riječ o tehnologijama, ali i o cijenama kao posljedici rasta cijena sirovina te logističkih uskih grla. U svemu tome, zadovoljstvo naših kupaca je naš glavni prioritet. Svi timovi naših brendova Peugeot, Citroën i DS Automobiles su mobilizirani oko proizvodnih, logističkih, prodajnih aktivnosti naših modela u ovom nestabilnom kontekstu, kojemu se svi moramo i možemo prilagoditi – zaključuje Miletić.
Sadržaj je nastao u suradnji s Emil Frey Grupom Hrvatska.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....