Emanuel Stojanov (27) dobro je poznato ime hrvatskoj LinkedIn zajednici koja broji sve više članova. On je jedan od najmlađih hrvatskih stručnjaka za employer brending, što je drugi naziv za proces privlačenja potencijalnih kandidata te zadržavanje postojećih zaposlenika, a redovito objavljuje korisne savjete o brendiranju te poduzetništvu koje mjesečno pročita više od 100.000 ljudi. Popularnost na ovoj mreži stekao je prošle godine, kad je objavio svoju crowdfunding kampanju za prikupljanje sredstava putem donacija s ciljem da ispuni svoj san – osnuje vlastitu konzultantsku agenciju. U dva mjeseca prikupio je oko 15.000 kuna, a bile su mu vjetar u leđa da napokon otvori vlastiti obrt „Stojanov Consulting“. Kroz njegove edukacije o brendiranju do sada je prošlo više od 100 individualaca te desetak kompanija kojima pomaže da izgrade svoj autentičan brend. Većina njegovih suradnji traje i do šest mjeseci, a kad organizira konferenciju o poduzetništvu, traži se karta više.
- Kod nas je nažalost još uvijek uvriježeno mišljenje da se od nečeg što nije opipljivo teško može živjeti, ali uvijek s osmijehom svakome odgovorim da se od ovoga čime se bavim itekako može dobro zaraditi – rekao je konzultant za employer brending.
Uspjeh koji je on postigao u samo jednoj godini mnogi poduzetnici ne ostvare niti u pet godina poslovanja. Zanimalo nas je na koje načine je to postigao te što savjetuje drugim osobama koje razmišljaju o pokretanju vlastitog posla.
Da bi olakšao poduzetnicima početnicima, stručnjak za employer brending predstavio je sedam korisnih savjeta o pokretanju biznisa iz nule kojih se i sam pridržavao.
1. Ideja, networking i konkurencija
O pokretanju vlastita posla ne možemo razmišljati bez kvalitetno razrađene ideje. Do nje se, kaže zadarski poduzetnik, najbolje dolazi osluškivanjem tržišta i njegovih potreba, razradom nekoliko različitih ideja, koje će kasnije biti dio jedne glavne ideje, te razgovorom s drugim ljudima.
- Networking je u poduzetničkom svijetu presudan, rekao bih čak i najvažniji. Povezivanje s pravim ljudima otvara mnoga vrata, no ne samo u pogledu akvizicije novih klijenata, već u smislu međusobnog pomaganja i savjeta – objašnjava Stojanov.
Konkurencija je, kaže Stojanov, važna jer ga gura naprijed da uvijek radi na poboljšanju svoje usluge i ne kaska za trendovima iz industrije. Ako se poduzetnici koji nude slične proizvode ili usluge na tržištu nužno doživljavaju kao prijetnja i smrtni neprijatelji, posao će, kaže, u tom slučaju stagnirati jer se prevelik fokus stavlja na druge, umjesto na svoju djelatnost.
2. Postavljanje ključnih pitanja
Ako se pita employer brending stručnjaka, najvažnije je da osoba koja pokreće vlastiti posao ne očekuje uspjeh preko noći. Jednom kad poduzetnik početnik to shvati, uplovljavanje u poslovne vode postaje manje zahtjevno.
Odmah na samom početku dobro je također odgovoriti na nekoliko ključnih pitanja:
1. Postoji li potreba na tržištu za proizvodom ili uslugom ovakvog tipa?
2. Koliko će iznositi fiksni mjesečni troškovi mog obrta?
3. Tko su moji potencijalni klijenti i ciljna skupina kojoj se želim obratiti?
4. Kako ću se brendirati?
5. Tko su partneri s kojima ću surađivati?
6. Koji su kratkoročni i dugoročni ciljevi poslovanja?
Još je tu, kaže, puno pitanja na koje je usput odgovarao dok je pokretao vlastitu konzultantsku agenciju, no za početak mu je bilo dovoljno odgovoriti na navedenih šest da bi dobio jasnu sliku onoga što želi ponuditi tržištu.
3. Pozicioniranje proizvoda
Htio je ponuditi, objašnjava, kvalitetnu uslugu koja rješava izazove, savladava prepreke svojih korisnika i nudi ugodno korisničko iskustvo uz konkretne rezultate. Ove smjernice su mu pomogle da pozicionira svoju uslugu na tržištu i istakne se u odnosu na konkurenciju.
- Nije se lako istaknuti, posebice ako sami niste sigurni u ono što nudite. Isto tako, ako tražite potvrdu sto drugih ljudi da je ono što radite smisleno, onda sigurno nećete uspjeti – govori poduzetnik koji priznaje kako je u početku dobivao negativne komentare na račun svoje ideje zbog čega je izgubio nekolicinu prijatelja i poznanika. No, poduzetnik i na takav scenarij mora biti spreman.
4. Financiranje
A što ako osoba nema općenita znanja o financijama i poduzetništvu? Kako se pripremiti na takav scenarij?
- U tom slučaju je potrebna dodatna edukacija jer svatko tko pokreće biznis treba imati opće znanje o doprinosima, porezu, neto i bruto plaćama zaposlenika te računovodstvu barem u osnovama. To će mu svakako olakšati cijeli proces osnivanja svog biznisa, ojačati samopouzdanje, ali i ublažiti brigu da će ga netko prevariti – ističe Stojanov koji je znanja o financijama stekao na studiju poslovne ekonomije u Rijeci te diplomskom studiju menadžmenta ljudskih potencijama u Austriji.
Ipak, pomogao mu je i dodatni angažman te istraživanje na koje načine može nabaviti sredstva za pokretanje posla. Dosjetio se crowdfunding kampanje, odnosno prikupljanja sredstava putem donacija, većinom malih iznosa, od velikog broja ljudi.
- Cilj mi je bio prikupiti dovoljno novca s kojima mogu pokriti putovanja, radionice, evente, putne izdatke i druge slične troškove poslovanja. Poveznicu putem koje su se sredstva mogla donirati objavio sam na društvenu mrežu LinkedIn te prikupio oko 15.000 kuna. Osim sredstava, ostvario sam i zavidan networking jer sam zahvaljujući kampanji upoznao mnogo ljudi iz svijeta poduzetništva i marketinga – objašnjava Stojanov te nastavlja kako je osnivanje agencije ostvario i pomoću poticaja za samozapošljavanje od Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u iznosu od 75.000 kuna.
No, ovo su samo neki od načina kako da poduzetnik ostvari sredstva za pokretanje biznisa. Novac se, kaže, ne mora posuđivati od rodbine ili banke jer je drugih opcija uistinu mnogo, a na poduzetniku je da istraži i pronađe najbolju za svoje poslovanje.
5. Pouzdani partneri
Kad je riječ o poslovnim partnerima, Stojanov ističe kako je najvažnije da su pouzdani, cjenovno pristupačni, fleksibilni, prilagodljivi uvjetima i, povrh svega, ažurni.
- Ako, primjerice, kurirska služba kasni s dostavljanjem vašeg proizvoda, to će se svakako negativno odraziti na vaš imidž jer ste prekršili obećanje da će dostava biti izvršena na vrijeme. Ovakav scenarij svakako negoduje obrtniku. Zato treba izgraditi dobar odnos s klijentima i partnerima koji se temelji na povjerenju – kaže Stojanov kojem je Hrvatska pošta (HP) jedan od pouzdanih partnera poslovanja.
Tijekom trajanja crowdfunding kampanje investitorima je slao poklone zahvale. Bilo mu je bitno da paketi stignu na vrijeme i u izvornom obliku zbog čega je koristio usluge Hrvatske pošte koje ga, kaže, nisu iznevjerile.
- Moglo bi se reći da je Hrvatska pošta moj prvi poslovni partner. Bila je tu za mene prije nego sam uopće postao poduzetnik – kroz osmijeh govori Stojanov.
6. Poduzetnički mindset
Stojanov vjeruje kako svatko može pokrenuti vlastiti posao, ali ne i održati ga na životu. Problem je, kaže, što mnogi često vide samo romantičnu stranu poduzetništva, dok pritom zaboravljaju da ono sa sobom nosi i manje lijepe stvari.
- Ponekad je to rad 10-12 sati dnevno, mijenjanje nekoliko gradova u jednom tjednu, velika količina prijeđenih kilometara, neuravnotežena prehrana, nedostatak sna, gubitak prijatelja, donošenje krivih odluka koje na koncu završe kao veliki trošak, borba s krizama – objašnjava vlasnik konzultantske agencije.
Stoga, ističe stručnjak za employer brending, da bi poduzetnik opstao, prije svega treba biti iznimno izdržljiv, komunikativan, spreman na stres, snalažljiv, odlučan i znati kako hitro pronaći dobro rješenje ako dođe do krize u poslovanju.
7. Prepoznatljivost
Ljudi očekuju da su već čuli za vas, govori mi Stojanov te nastavlja da zato svatko tko iole razmišlja o pokretanju nečeg svoga, mora imati razrađen plan kako će se predstaviti javnosti.
- Moj prvi plan bio je da se fokusiram na LinkedIn i ondje stvorim veliku zajednicu ljudi. Drugi je da na istoj društvenoj mreži kreiram objave koje će privući pažnju i potaknuti na komentiranje, dijeljenje iskustava i, po potrebi, kritiziranje – objašnjava konzultant.
Stojanov je svoju gradnju zajednice počeo dijeljenjem objava u kojima kritizira rad ljudskih resursa hrvatskih kompanija. Ubrzo su postale viralne, a njemu su poslužile kao koristan alat za jačanje osobnog brenda.
Brendiranje je, za njega, jedna vrsta hrabrosti da se osoba pokaže svijetu, ali i prilika da drugi čuju ono što pojedinac ima za reći.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske pošte.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....