Poduzetnik iz Osijeka

Mladi Slavonac je ideju za unosni biznis dobio još u srednjoj školi: ‘Tu mi se upalila lampica!‘

Soldered Electronics je lani ostvario godišnji prihod u iznosu od skoro četiri milijuna kuna, s time da su prvi milijun dosegnuli još 2018. godine

David Zovko, vlasnik osječke tvrtke Soldered Electronics

 /Darko Mareš/darkomares

David Zovko išao je u prvi razred srednje škole kada mu je sinula ideja vrijedna milijuna. Radio je na školskom projektu i spržio Arduino mikrokontrolersku ploču, ključnu komponentu potrebnu za upravljanje sustavom. Bez nje nije mogao završiti, tako da je hitno trebao pronaći zamjensku. Na sreću, teta iz Švicarske mu je netom poklonila 200 kuna, tako da je imao dovoljno novaca za novu. No, problem je što se nigdje nije mogla kupiti, ni u prodavaonici ni na nekom webshopu. Na kraju je tek preko oglasnika našao jednog čovjeka, s time da ga je brat morao odvesti van Đakova po nju. Ideja je onda došla sama od sebe – zašto ne bi napravio hrvatsku verziju takve mikrokontrolerske ploče?

Danas, skoro devet godina poslije, Zovko je vlasnik osječke tvrtke Soldered Electronics koja razvija i proizvodi elektroničke ploče namijenjene makerima, odnosno hobistima za elektroniku, i do sada su poslali više od 100.000 ploča svojim kupcima. Da se njegova ideja uistinu isplatila najbolje govori i podatak s Poslovne Hrvatske. Naime, Soldered Electronics je lani ostvario godišnji prihod u iznosu od skoro četiri milijuna kuna, s time da su prvi milijun dosegnuli još 2018. godine.

- Nije ta brojka nešto puno promijenila. Rekao bih da sam u početku posao gledao dosta skromno, nas par će tu nešto raditi, super nam je, imamo kupce po cijeloj Hrvatskoj i slično. No, malo po malo, je postajalo jasnije da u Europi nema nekog većeg proizvođača ovakvih proizvoda, kao što ima u Americi ili Aziji. I tu mi se upalila lampica – evo prilike – govori 26- godišnji Zovko.

image
/Darko Mareš/darkomares

Već smo na početku teksta natuknuli kako je krenula cijela prča, no u Zovkovom životu je važno istaknuti još dva trenutka koja su ga vodila do otvaranja jednog od uspješnijih startupova na području Osijeka. Prvi se dogodio u petom razredu osnovne kada je David prvi puta zalemio elektronički sklop.

Iz hobija u posao

- Imao sam dobre profesore koji su držali izvannastavne aktivnosti iz informatike, robotike i tehničkog. Osim što sam svašta naučio, tamo sam prvi puta zalemio neku elektroniku koja je radila, malu pločicu s lampicama koje bljeskaju, i to iz svima poznate kutije za tehnički – priča nam Zovko. U tom trenutku nije bio ni svjestan da će jednoga dana upravo njegova tvrtka proizvoditi te ploče na kojima će učenici raditi svoje prve STEM korake.

Drugi ključan moment dogodio se na trećoj godini fakulteta kada je odlučio svoj hobi pretvoriti u posao. Naime, nakon što mu je sinula ideja o izradi elektroničkih ploča, pretvorio je svoju sobu u obiteljskoj kući u malenu radionicu. Izbacio je krevet, unio opremu za lemljenje i sve podredio manufakturi, s time da mu je jedini partner u svemu tome bio internet.

- Dugo vremena je taj posao bio više kao hobi, nije tu bilo nekog 24-satnog fokusa. To se promijenilo na trećoj godini faksa, kada sam upisao apsolventsku godinu i rekao da je sad trenutak kada ćemo vidjeti vrijedi li ovaj posao raditi ili ne – prisjeća se Zovko.

image
/Darko Mareš/darkomares

Rizik se na kraju itekako isplatio. Danas oko sebe ima tim mladih ljudi i samo u prošloj godini su proizveli i prodali više od 40 tisuća ploča. Još uvijek im je veći dio tržišta u Hrvatskoj, no već godinama se to polako mijenja u korist inozemstva. Štoviše, vjeruju da će već iduće godine više od polovice prodanih ploča otići u izvoz.

- Od početka smo htjeli postaviti internu proizvodnju jer nam je to omogućilo izradu malih serija i polako probijanje u niši u kojoj trebaš puno različitih proizvoda. Da smo ih proizvodili negdje vani, to ne bi nikada mogli financijski pokriti. Danas imamo zato vrijednu proizvodnu liniju, a proizvodi koji izlaze s nje su al pari proizvodima konkurencije iz cijelog svijeta – ističe Zovko. Osim makera, druga ciljana skupina su im edukacijske ustanove u STEM području. Naime, svi tehnički fakulteti u Hrvatskoj koriste njihove proizvode, kao i brojne udruge i stručne srednje škole.

Nevjerojatni

Ako imate problema s poimanjem svrhe njihova proizvoda, za lakše razumijevanje možete slobodno povući poveznicu s Albertom Gajšakom i njegovom „uradi sam“ igraćom konzolom MAKERbuino.

- Recimo to ovako: maker koji ulazi u elektroniku će prvo koristiti Albertove proizvode, a onda za nekoliko godina će početi koristiti naše. Tamo će dobiti odličan uvod u elektroniku, lemljenje, programiranje, a s našim proizvodima će imati apsolutnu slobodu u kreiranju svojih projekata – pojasnio je Zovko te dao još jedan primjer upotrebe njihovih ploča.

image
/Darko Mareš/darkomares

Kako kaže, one same po sebi one nisu previše upotrebljive, nego tek kada se sklope zajedno dobivaju svrhu. Primjerice, senzor temperature sam po sebi nije previše koristan ni zanimljiv, ali kada se spoji s diodom koja funkcionira kao daljinski i kada se mikrokontroler isprogramira, onda osoba može iz bilo kojeg kutka svijeta upaliti klimu i pratiti temperaturu u toj prostoriji.

Potencijal njihove tvrtke pritom nije prošao nezapaženo. David Zovko je, naime, jedan od ovogodišnjih Nevjerojatnih. Nevjerojatni je program podrške mladim poduzetnicima nastao u partnerstvu ACT Grupe i Raiffeisen Bank Hrvatska.

- Općenito se nisam previše prijavljivao na nekakva takva natjecanja pa sam rekao – zašto ne, idemo probati. Video sam snimio u doslovno pet minuta i poslao bez da sam ga uopće pogledao – kaže Zovko te dodaje da je to vjerojatno najbolje potrošenih pet minuta (za prijavu) u životu.

image
/Darko Mareš/darkomares

Rebranding

Putem spomenutog projekta, poduzetnici do 35 godina starosti dobivaju financijsku podršku, kao i mentorstvo. U potonje je uključen edukacijski dio gdje webinare drže vrhunski stručnjaci koji su dodijeljeni polaznicima baš u područjima gdje im je potrebna pomoć za daljnje razvijanje posla. Još jedna bitna stavka programa jest i networking jer se kroz Nevjerojatni gradi zajednica mladih poduzetnika te se potiče njihova međusobna suradnja.

Soldered Electronicsu je ova prilika došla baš u pravi čas jer je tvrtka upravo prošla kroz proces rebrandinga. Redizajnirali su cijeli web, sve proizvode te pokrenuli nove procese, sve kako bi bili spremni za širenje na nova tržišta.

- Od početka je fokus tvrtke bio na inženjerskom dijelu, razvijali smo proizvode, nabavljali smo opremu za proizvodnju, učili raditi na njoj, a nismo se puno bavili marketingom i prodajom. Sada imamo odličnu bazu, široku paletu proizvoda, koju ćemo pokušati široko promovirati. Upravo zapošljavamo u području prodaje, a u prvoj polovici iduće godine ćemo imati nekoliko radnih mjesta u području marketinga – ističe Zovko.

image
/Darko Mareš/darkomares

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i ACT Grupom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. lipanj 2024 03:33