Ograničavanje radnog vremena nedjeljom i utjecaj koji ta odluka ima na hrvatsku ekonomiju, tema je koja je vrlo aktualna, pogotovo među poduzetnicima i kompanijama. Osobito zato što smo kao turistička zemlje pred ljetnom sezonom, a ona donosi najviše prihoda.
Izmjene zakona o trgovini trgovcima su ostavile na raspolaganju 16 radnih nedjelja na godinu i doprinijele su tome da građani češće odlaze u trgovine radnim danom ili subotom.
Hrvatska Udruga Poslodavaca (HUP) ranije je tvrdila da je ograničavanje rada i radnog vremena poduzetnika suprotno temeljnim postulatima koje HUP i njegove članice zastupaju, kao i da zabrane ne potiču razvoj tržišta niti pozitivno utječu na tržište rada.
Ustavni sud Republike Hrvatske četiri puta je vagao, tri puta su odbacili neradne nedjelje, a zadnji puta prihvatili. Predsjednik Ustavnog suda, Miroslav Šeparović, objasnio je kako se u odluci suda u pravnom poretku RH nedjelja smatra danom odmora. Isto tako, reguliranje radnog vremena ovisi o slobodnoj volji zakonodavca.
‘Ne koristi ekonomiji‘
Istraživanja su pokazala oko petine građana nedjeljom ipak odlazi u kupnju u trgovinu koja taj dan radi, iako im nije najomiljenija (19 posto) ili najbliža (18 posto). To se odnosi na stanovnike velikih gradova i kupce u dobi od 16 do 29 godina. Mlađi kupci općenito su u manjoj mjeri skloni planirati odlaske u kupnju, za razliku od starijih, te su manje lojalni brendovima. Isto tako, kupce najviše smeta što nikada ne znaju koja trgovina radi nedjeljom. Tako su, primjerice, glavni naslovi na svim portalima vikendima - koja je trgovina dežurna.
Izvršni direktor i investitor tvrtke Pet Network International, Timo Tervo, mišljenja je kako se ograničavanje slobodne trgovine nedjeljom itekako osjeti, te u konačnici ne koristi ekonomiji Hrvatske.
- Ova politika ne samo da ograničava slobodu potrošača, već predstavlja ozbiljan izazov ekonomskoj dinamičnosti i privlačnosti investicija koje je Hrvatska marljivo izgradila. Srž prosperitetne tržišne ekonomije leži u njezinoj prilagodljivosti i osjetljivosti na zahtjeve potrošača. Nametanjem zatvaranja trgovina nedjeljom, nenamjerno potkopavamo te principe, što rezultira izravnim gubitkom prodaje i posljedično, smanjenjem poreznih prihoda koji su ključni za financiranje javnih usluga - objašnjava Tervo koji je na čelu vodeće regionalne kompanije maloprodajnih lanaca hrane i opreme za kućne ljubimce, uključujući i svima poznati hrvatski maloprodajni lanac Pet centar.
- Ova politika ne samo da utječe na našu sposobnost zadovoljavanja potreba zajednice, posebice vlasnika kućnih ljubimaca koji žele kupovati u Pet centru u pogodan dan, već također potiče hrvatske potrošače prema stranim internetskim trgovcima. Sve to ne doprinosi hrvatskom poreznom sustavu, jer se sredstva preusmjeravaju izvan naše lokalne ekonomije - ističe Tervo.
Finski model u Hrvatskoj?
Tervo dodaje i kako ograničavanje slobodne trgovine odražava širi problem naglih promjena u prodajnom okruženju, stvarajući atmosferu neizvjesnosti.
Naime, za investitore i poslovne lidere, stabilnost i predvidljivost ključni su za donošenje informiranih odluka koje koriste gospodarstvu u cjelini, navodi Tervo. Uvođenje restriktivnih politika bez razmatranja njihovih dugoročnih ekonomskih utjecaja, nastavlja Tervo, čini Hrvatsku manje atraktivnom destinacijom za investicije.
Izvršni direktor Tervo Finac je po nacionalnosti te je mišljenja kako bi se neki od finskih ekonomskih modela mogli iskoristiti u Hrvatskoj.
U Finskoj, kaže, trgovci imaju mogućnost otvaranja dućana nedjeljom uz obvezu plaćanja dvostruke plaće, pa to predstavlja uravnotežen pristup.
- On poštuje bit slobodnih tržišnih načela omogućujući ponudi i potražnji da određuju radno vrijeme i plaće. Time se osigurava ne samo pravedna naknada za radnike, već se također usklađuje s modernim društvenim potrebama za fleksibilnošću i praktičnošću pri kupovini – objašnjava Tervo.
Preispitivanje stavova
Nastavlja kako argument za zatvaranje trgovina nedjeljom, često tumačen kao zaštita obiteljskog vremena i prava radnika, više naprosto ne stoji jer se previdjela raznolikost današnje radne snage i potrošačkih navika.
- Mnogi pojedinci oslanjaju se na fleksibilnost rada vikendom, a mnogi potrošači cijene mogućnost kupovine nedjeljom. Moramo prepoznati da poticanje konkurentne, dinamične i inkluzivne ekonomije uključuje prihvaćanje fleksibilnosti i rješenja potaknutih tržištem - rekao je Tervo i dodao kako Hrvatska stoji na rubu potencijalne ekonomske stagnacije.
Prema njegovim riječima ključno je da Hrvatska preispita svoj stav o ograničenjima trgovanja nedjeljom. Jer omogućavanjem tržišnim silama da odrede radno vrijeme, može se ojačati ekonomska otpornost, te poboljšati privlačnost Hrvatske za investitore i osigurati procvat tržišta.
- Prihvaćanje tržišnih sloboda, uključujući fleksibilnost radnog vremena, bit će ključno za osiguravanje prosperitetne budućnosti Hrvatske. To je budućnost u kojoj tvrtke poput Pet centra mogu uspjeti, doprinoseći snažnoj ekonomiji koja privlači investicije, generira zapošljavanje i pruža potrošačima slobodu da biraju kada i kako kupuju, a samim time osiguravajući fiskalno zdravlje naše zemlje putem kontinuiranih poreznih prihoda - zaključio je Tervo.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Pet Network International.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....