Poslušajte je

Kako djecu odvući od mobitela i usmjeriti na korisnije aktivnosti? Učiteljica ima odličan savjet

Kako zainteresirati djecu za STEM područje i koliko su upravo te vještine potrebne za budućnost, otkrila nam je učiteljica informatike i tehničke kulture Tena Kozina

Tena Kozina, učiteljica informatike i tehničke kulture u Osnovnoj školi fra Ante Gnječa u Staševici

 Privatna arhiva

Vrlo je mala vjerojatnost da ćete za 20 godina raditi posao koji radite sada. Još je manja vjerojatnost da će vaša djeca raditi isti posao koji vi radite. Ne treba dodatno naglašavati kako svijet prolazi velike promjene, to smo svi osjetili na svojoj koži. Danas ne radimo manualne poslove u tvornicama, već to rade strojevi i roboti, više ne moramo sjediti u uredu od 9 do 17, već radimo s koje god lokacije nam odgovara. Tržište rada neprestano se mijenja, ali već su se iskristalizirale vještine koje će u budućnosti sigurno biti najpotrebnije.

To su poslovi s područja koja pripadaju STEM-u: znanost (Science), tehnologija (Technology), inženjerstvo (Engineering), matematika (Mathematics), a sve češće se spominje i STEAM, pojam koji obuhvaća i likovnu i glazbenu umjetnost (Arts). Kako bismo saznali na koje načine djecu od malih nogu usmjeriti upravo prema ovim traženim područjima, koja je uloga učitelja, a koja roditelja, razgovarali smo s Tenom Kozinom (29), učiteljicom informatike i tehničke kulture u Osnovnoj školi fra Ante Gnječa u Staševici (mjesto između Ploča i Vrgorca).

Prvi kreativni rad

Tena je učitelj-mentor Croatian Makers lige i Generacije NOW. To znači da svoje slobodno vrijeme dobrovoljno investira u razvoj novih STEM projekata te motivira učenike da sudjeluju u njima.

image
Shutterstock

- Prvi STEM projekt u koji sam se uključila bila je Croatian Makers liga. U nju smo se uključili 2017. godine i ovo je već peta godina zaredom kako sudjelujemo u natjecanju. Ponosna sam na sve učenike koji dolaze na izvannastavnu aktivnost – robotiku, ali posebno bih htjela istaknuti one koji godinu za godinom ulažu veliki trud i postižu zapažene rezultate na natjecanju.

Prošle godine po prvi smo put sudjelovali u projektu Generacija NOW, Internet of Things (IoT) natječaju kojeg provodi Institut za razvoj i inovativnost mladih u suradnji s Hrvatskim Telekomom, uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja. Bilo je to nešto novo i za mene i za učenike, ali naučili smo se koristiti novom opremom i dobro smo se zabavili. Naš prvi kreativni rad bila je društvena igra slična igri „Čovječe, ne ljuti se“, a drugi rad bila je pametna kuća kojom se može upravljati preko Interneta. Za društvenu igru osvojili smo prvo mjesto u natječaju „Digitalna igra(čka)“ u kategoriji 1. do 4.razreda, a pametna kuća zaradila nam je ulazak u finale i sudjelovanje na Završnoj izložbi u Zagrebu krajem školske godine 2020./2021. Naš rad tada nije pobijedio, ali bogatiji smo za jedno predivno iskustvo – ispričala je Tena.

Ponosna na trud učenika

Ova mlada učiteljica završila je studij informatike i tehnike na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Splitu, a STEM područje ju je oduvijek zanimalo. Učiteljica je odlučila postati još tijekom pohađanja gimnazije, a uzor joj je bila njena profesorica iz informatike.

- Stvarno ne mogu zamisliti da radim drugi posao. Volim to što učenici uvijek postavljaju pitanja i traže nove informacije, često o sadržajima koji nam nisu u udžbeniku. Tako konstantno učimo, i oni i ja. Uvijek pokušavam pronaći bolje načine kako obraditi neki nastavni sadržaj što mi u konačnici daje priliku isprobati različite nastavne metode i digitalne alate. Volim izazove, nove prilike i sudjelovanje u različitim projektima. Ali najviše od svega, raduje me kada vidim da je učenicima nastavni proces zanimljiv i kada će vam nakon sata ostati par minuta duže samo da bi završili svoj rad. Taj njihov ponos na izrađeni videozapis, prezentaciju, web stranicu ili praktičan rad… to je neprocjenjivo – otkriva Tena.

Kako bi svoje učenike motivirala da se što više bave STEM-om, koristi internet i razne izvore te im neprestano pokazuje nove primjere. Kada jedan razred u školi napravi dobar projekt, pokazuje ga drugima kako bi i njih potaknuli da se okušaju u ovako nečemu.

No, uključiti se trebaju i roditelji, a Tena ima odlične prijedloge kako.

- Roditelji su oni koji među prvima djecu mogu usmjeriti ka STEM području. Djeca vole istraživati, graditi, isprobavati i veoma su kreativni u svemu što rade. Za početak to može biti neki pokus/eksperiment koji će roditelji s djecom pokušati napraviti doma – izrada kristala od soli ili šećera, vulkana koji će eruptirati, rakete pomoću octa i sode bikarbone itd.

Kako roditelji mogu krenuti sa STEM-om?

Na Internetu je moguće pronaći pregršt STEM aktivnosti za koje često ne treba posebna oprema, već se može koristiti ono što imate u kući. Ako djeca pokazuju interes za takvim aktivnostima, onda se u osnovnoj školi mogu uključiti u neku od izvannastavnih aktivnosti ili pridružiti nekom klubu/udruzi koja promiče STEM područje. Djecu je moguće upisati i na ljetnu/zimsku školu robotike. Neke knjižnice, također, omogućuju posudbu kreativnih STEM setova za programiranje. Osim toga, u trgovinama je moguće pronaći različite setove za izradu pokusa/eksperimenata pa i to može biti jedna od mogućnosti. Na Internetu postoji nekoliko simulatora pomoću kojih je moguće isprobati rad s micro:bitom ili Arduino platformom bez da uopće imate navedeni uređaj. Unutar simulatora moguće je vidjeti kako će napisani kod raditi – predlaže ova mlada učiteljica.

image
Shutterstock

Vjerojatno će mnoge roditelje zanimati kako djecu motivirati da slobodno vrijeme provedu upravo u ovim gore navedenim aktivnostima, a ne, naprimjer, igrajući igrice na mobitelu.

- Moj savjet: sjednite jedno popodne sa svojim djetetom i pronađite neki projekt koji ga zanima. Neka to za početak bude nešto jednostavnije. Pokušajte to izraditi zajedno. Je li mu to bilo zanimljivo? Ako je, ponovo uzmite jedno popodne i odaberite sličnu aktivnost koju ćete izraditi zajedno. Vjerujem da će nakon nekog vremena dijete pokušati samostalno izraditi svoj projekt. Ako prva aktivnost nije prošla uspješno, pokušajte s nečim drugim. Nismo svi isti, imamo različite interese, učimo drugačijim tempom i na drugačije načine – pojašnjava Tena i još jednom naglašava važnost projekata poput Generacija NOW.

- Interes za STEM među učenicima je velik, ali nas ograničava mala količina opreme. Učenike onda dijelimo u više grupa pa na izvannastavnu aktivnost dolaze svaki drugi ili treći tjedan. Često zbog toga, nakon nekog vremena, odustanu. Ovim bih se putem željela zahvaliti svim tvrtkama i udrugama koje organiziraju različite natječaje i projekte unutar kojih doniraju opremu jer smo tako svojim učenicima već osigurali nešto STEM opreme, a svakako s takvim aktivnostima planiramo i nastaviti – zaključuje učiteljica Tena.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatskog Telekoma.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 02:59