Smolarica? Smolarka? Smolooblikovateljica? Smolodizajnerica? Teško je jednom riječju ispravno opisati tko je i čime se bavi 35-godišnja Zagrepčanka Jelena Glavaš.
- Hah, ne znam je li uopće ispravan ijedan od ovih izraza. Možda smolarica, ali opet, ja se ne bavim sakupljanjem prirodne smole pa to baš nije točno. Možemo li samo reći da sam kreativna osoba? Kreativka?
Već smo u startu intervjua naišle na dvojbu.
- Jeste li sigurni da to dovoljno detaljno opisuje vas i vaš posao? – pitam ju.
- Možda i ne jer ja radim i u proizvodnji dekorativnih i uporabnih proizvoda, marketingu, administraciji, nabavi, izradi i održavanju weba, logistici, korisničkoj podršci – nabraja Glavaš.
Nakon kraćeg promišljanja zaključile smo da je Jelena Glavaš zapravo poduzetnica. Kratko i jasno.
Ona stoji iza brenda GlamArt studio za kojeg ste zasigurno čuli ako ste entuzijast po pitanju uređenja doma ili kupovine posebnih darova najdražima. Elegantni podmetači za čaše, efektni etažeri za kolače, lijepe tacne, satovi – sva ova čudesa uz nevjerojatnu posvećenost detaljima poput oblika, boja i efekata nastaju od epoksi-smole u Jeleninoj radionici koja se nalazi u blizini Zagreba.
- Moje proizvode ljudi većinom kupuju kao poklon za useljenje, svadbu ili rođendan. Zato mi je bilo važno da i kutije u kojima ih šaljem budu lijepe. No, istovremeno sam htjela mogućnost izrađivanja proizvoda po mjeri i želji klijenta. Za to da svaka kutija točno odgovara svakom jedinstvenom proizvodu pobrinuo se suprug – kaže Jelena.
Naime, njezin GlamArt studio samo je jedan od ukupno tri brenda pod okriljem njezinog obrta za usluge, proizvodnju i trgovinu koji nosi naziv T&M studio. Tu su još Igor Glavaš Photography i Tvornica kreacija brend koji se bavi proizvodnjom personaliziranih proizvoda od drva i smole. Nositelj ova potonja dva brenda je Jelenin suprug i jednako veliki kreativac poput nje – 40-godišnji Igor, rodom iz Mostara. Oboje su samouki stvaratelji estetski vrlo privlačnih proizvoda.
- Malo mi je više i iritantno da mu sve čega se god primi ide od ruke – zadirkuje ga ponosna Jelena. U braku su već gotovo deset godina. Upoznala ga je, kaže, na poslu, u jednoj telekomunikacijskoj tvrtki, u kojoj Igor i danas radi. Zapravo ima tri posla – kao voditelj odjela u spomenutoj kompaniji, kao fotograf vjenčanja i raznih evenata te kao kreativac koji radi čuda od drva. Bilo da se radi o elegantnim kutijama za Jelenine proizvode od smole ili o kućicama za ptice i dvorcu za lutke koje usavršava uz pomoć svojih mališana – sedmogodišnjeg Adama i petogodišnje Kale.
Kreativni počeci
Cijela njihova kreativna priča započela je, prepričava Jelena, dok je bila na porodiljnom. Počela je za jedan magazin pisati kolumnu o roditeljstvu i otkrila da uživa u pisanju pa je 2017. godine pokrenula i svoj blog.
- Ali htjela sam da taj blog izgleda jako lijepo i, kako bismo rekli, fensi pa sam počela izučavati razne grafičko-ilustratorske elemente – objašnjava.
Uočivši da je vješta u tome, razvila je ideju izrade pozivnica i zahvalnica za vjenčanja. Tako je nastao njezin prvi brend Lalana design.
- Kako se suprug u to vrijeme već bavio fotografiranjem vjenčanja, cilj je bio zaokružiti priču. Shvatili smo da bismo se mogli nadopunjavati u poslu, jedno drugo preporučiti. Ja sam se osposobila kao obrtnik kroz Plavi ured i program samozapošljavanja u proizvodnji. Tu sam naučila kako razraditi poslovni plan i dok smo razvijali ideju zaljubili smo se u projekt. Zaključili smo da ćemo sami dići kredit i započeti s poslom, ako ne dobijemo potporu za samozapošljavanje. Na kraju smo dobili nešto više od 74.000 kn poticaja i 2019. smo krenuli s Lalanom. No, ubrzo je krenula korona, nije više bilo vjenčanja koja su bila srž našeg posla. Posao zapravo nije ni skroz zaživio, a ja sam već otkrila smolu. Stoga smo odlučili odustati od Lalane i okrenuti se novim interesima – ispričala je Jelena.
Očarana smolom
Skrolajući Instagramom uočila je jednu inozemnu umjetnicu koja izrađuje predmete od smole. Malo je reći da je bila očarana.
- Kada vidim nešto lijepo ne zainteresira me toliko želja da posjedujem taj proizvod, već me više zanima kako da sama napravim to isto, privlači me taj proces nastanka – dodaje.
Bacila se na istraživanje rada s epoksi-smolom, nabavila je prvi alat, materijal i krenula.
- Uh, ti prvi podmetači su bili apsolutno grozni – smije se Jelena. Tada nije bila svjesna goleme koliko pažljivo treba raditi sa smolom. Za ponovni pokušaj hrabrost je skupila tek nakon nekoliko mjeseci. I tada je uspjela. Bila je nježnija i pažljivija, a podmetači su ispali fenomenalno.
- To je bilo to! Kada mi je krenulo, htjela sam ih odmah stotine napraviti jer sam uživala u tom procesu izrade. Umjesto da gomilam i poklanjam podmetače, odlučila sam pokrenuti biznis i prodavati ih. Bilo je to vrijeme pandemije, no začudo postojala je velika potražnja. Tada su ljudi većinom kupovali proizvode za sebe, kako bi si uljepšali životni prostor jer smo svi više boravili kod kuće, a sada, pak, više kupuju za poklon – kaže.
Danas, dvije i pol godine te 250 litara epoksi-smole poslije, iza Jelene je preko 300 setova podmetača, više od 100 satova te 50-ak tacni i etažera. Ali i stotine oduševljenih klijenata iz cijele Hrvatske te ponekad i iz inozemstva.
Hobi koji je postao posao
Kada je počela, bila je jedna od rijetki koja se u Hrvatskoj bavila smolom, a sada je to uzelo zamah. Ipak, Jelena je specifična.
- Mislim da sam jedina kojoj je ovo uistinu posao, ostali se svi bave iz hobija, često u domaćoj radinosti – objašnjava. Od svog posla, kaže, uspijeva živjeti. Zaradi dovoljno da pokrije sve troškove najma i nabave, a pritom joj ostane i dio direktne dobiti.
Već više od godinu dana Jelena i njezin suprug iznajmljuju prostor od 150 četvornih metara u Rugvici, jednoj od općina Zagrebačke županije u blizini istoka metropole. Tu su smjestili svoje radionice i tu Jelena svaki dan odrađuje svojih osam radnih sati.
- Sviđa mi se taj dio mog malog carstva i sviđa mi se biti sam svoj šef jer imaš taj duševni mir i svoja pravila. Iskreno, ja ne poznajem nijednu osobu koja je u potpunosti zadovoljna poslom koji radi, a ja jesam. Obožavam ovo, ali važan mi je i balans. Znate kako kažu da kad radiš za sebe moraš raditi od 0 do 24. To nije istina. Držim se radnog vremena jer mi je važno provoditi vrijeme s djecom. Naravno, uvijek ima upita, narudžbi i računa koje sređujem kada klinci zaspu, ali ako sam ja svoj šef onda ću se potruditi bolje se organizirati. Naš posao zbilja odražava mene i Igora, zato sam ponosna na sve što stvaramo – ističe Jelena.
Radna atmosfera
U njihovom kreativnom carstvu u svakom trenutku vlada radna atmosfera. U Igorovom dijelu naići ćete na piljevinu, a u Jeleninom na šljokice, razne vrpce, šarene pigmentne prahove i zlatne premaze.
- U početku sam radila od doma, no otkad imam radionicu preporodila sam se jer su za rad s epoksi-smolom potrebni posebni uvjeti poput niže vlage i optimalne topline prostora. Recimo, ako je hladnije, smola će biti gušća, teže će se miješati i izlijevati, bit će puno više balončića, što nije idealno. Ako je, pak, okolina prezagrijana smola će brže odraditi svoj proces i može doći do zakuhavanja. Vrlo je osjetljiv proces, a ovakve nijanse čine veliku razliku u konačnom proizvodu – objašnjava Glavaš.
Svaka njezina kreacija je ručno rađeni unikatni hrvatski proizvod.
- To je jedina mana rada sa smolom. Na nju apsolutno nikako ne možete utjecati. Mogu napraviti istu stvar istom tehnikom, ali finalni rezultat ovisi o faktorima poput vlage i temperature zraka, temperature smole, jesam li ju salijevala odmah nakon što sam ju zamiješala ili nakon 10 min, kako sam i koje pigmente dodavala.. Sve to dat će neki malo drugačiji efekt. Zato uvijek upozorim kupce jer naručuju gledajući u fotografije predložaka i očekuju da će dobiti takve iste proizvode, no to je ponekad nemoguće ponoviti. Mnogima to, srećom, ne smeta i cijene unikatnost – kaže.
Knjiga recepata
Jelena je, zapravo, poput slastičarke, iako je teško uvidjeti tu sličnost dok opremljena nitrilnim rukavicama s posebnom maskom za disanje miješa epoksi-smolu. Naime, epoksidne smole koriste se u građevinarstvu, zrakoplovstvu, brodogradnji i elektronici, ali najefektnija je svakako ova kreativna uporaba.
Glavaš radi s epoksi-smolom koja se zagrijava kada se krene stvrdnjivati, pa ako je neprimjereno uliješ ona doslovce može zavrijeti. Zato je ona posebno oprezna pri rukovanju ovim kemikalijama. Cijeli proces izrade četiri podmetača izgleda otprilike ovako: Jeleni je potrebno 40 minuta da zamiješa smolu, podijeli boje, izdvoji šljokice i na kraju sve izlije u kalupe. Potom je potrebno još 24 sata da se smola donekle stvrdne i tada ih vadi iz kalupa te boja rubove, a onda se još nekoliko dana moraju sušiti da bi bili spremni za slanje, no smola će tek nakon mjesec dana doseći svoju potpunu tvrdoću. Objasnila nam je i da se radi s dvokomponentnom mješavinom smole i otvrdnjivača, a kao mali šalabahter, ima svoj recept s omjerima miješanja.
- U mobitelu je, pak, moja kuharica gdje si zapisujem kojim redoslijedom sam što i kako salijevala te dodavala pigmente, kako bih mogla što vjernije reproducirati proizvod. Jer ako slučajno nešto drugačije napravim, ispast će apsolutno drugačiji efekt. Recimo, znam kako će se ponašati u određenom kalupu, a budući da neke radim naopako, do zadnjeg trena bude napeto, baš kao i kada pečete kolače – dodaje Jelena koja je po struci kemijska tehničarka, stoga joj je cijeli ovaj proces zapravo vrlo blizak.
Nebičan laboratorij
Doduše, planirala je upisati gimnaziju, no nije imala dovoljno bodova.
- Bilo mi je grozno, mislila sam da mi je život gotov. Tek sam u drugom krugu upisivala srednju školu i jedina koja me donekle zanimala, a da je bilo slobodnih mjesta bila je Prirodoslovna škola Vladimira Preloga, smjer kemijski tehničar. Na kraju mi je bilo odlično u školi, počelo me sve više zanimati. Kasnije sam upisala i biotehnologiju na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu, no nisam ga završila jer me život već odnio u drugom, kreativnom smjeru – objašnjava Jelena koja bi danas mogla raditi u laboratoriju i asistirati na istraživanjima, no to ju više ne privlači.
Pronašla se u svojoj oazi kreativnosti koja je u ovom trenutku miks neobičnog laboratorija i šarene radionice Djeda Božićnjaka u kojoj nastaje brdo neodoljivih božićnih ukrasa.
- Prošle godine sam počela s 20-ak različitih oblika ukrasa i prodavala sam ih u različitim setovima usklađenih boja, ali zamijetila sam da su ljude zanimali pojedinačni ukrasi pa ih zato ove godine planiram prodavati komadno – otkriva Jelena koja će ove zime u maniri Djeda Božićnjaka uveseliti dane svim klijentima kojima šalje pošiljke diljem Hrvatske, ali i u Srbiju, Brazil, Irsku i mnoge druge zemlje.
Poput Djedice
Djedica ima svoje sobove i saonice, ali kreativnim obrtnicima koji isključivo putem web shopa dostavljaju svoje proizvode dobro dođe pomoć brzih kurirskih službi. Kao najpouzdaniji partner na tom području ističe se Hrvatska pošta koja obrtnicima nudi fleksibilnu i pouzdanu uslugu dostave, ostavljajući im više vremena za kreativni rad.
Hrvatska pošta uvijek nastoji poboljšati iskustvo u korist krajnjeg potrošača, ali i samog obrtnika. Iz tih je razloga u svoju ponudu uvrstila uslugu slanja paketa paketomatima pomoću kojih poduzetnici mogu slati i preuzimati pakete 24 sata, sedam dana u tjednu.
Paketomat je idealan kanal dostave usluge Paket24 i za ljude koji nemaju vremena za dogovaranje s dostavljačem ili za čekanje u redovima. Postavljen je na 160 lokacija, a do kraja godine bit će ih 300.
Odlično je rješenje i za one kojima se paketomat nalazi blizu doma, posla, omiljenog trgovačkog centra ili, primjerice, teretane jer na taj način uvijek mogu usput pokupiti svoje pakete bez da mijenjaju svoje pretrpane dnevne rasporede. Dostupan je kada god korisniku odgovara, a i jednostavno se koristi. Naime, za otvaranje pretinca dovoljno je samo ukucati dobiveni PIN i preuzeti svoj paket. Ako ga još niste imali priliku koristiti, u tom slučaju pogledajte video na službenoj web stranici Hrvatske pošte s uputama kako preuzeti i vratiti svoju pošiljku.
- Uvijek me najviše razvesele oduševljeni kupci. I, moram priznati, iznova me iznenađuje koliko Hrvati cijene ručni rad. Razumiju da je u to uloženo puno vremena i ljubavi te da smola nije baš jeftin materijal. Primjerice, osam litara, što je meni minimalno potrebno za mjesec dana, stoji oko 1400 kn. Dosad me možda dvaput netko pitao zašto moji proizvodi toliko koštaju i ja sam svjesna da moje cijene nisu baš najniže, ali držim visoki standard kvalitete i pružam detalje poput kutija koje zaokružuju cijelu ponudu – objašnjava Jelena.
Najskuplji u ponudi GlamArt studija su tacne i etažeri čija je cijena 600 kn, set od četiri podmetača stoji 200 kn, a od šest 250 kn. Cijena satova se, pak, kreće od 350 do 500 kn.
O visokom standardu svjedoči i poveća kutija namijenjena za škart proizvode. Samo ih je nekoliko u kutiji, a neukom oku poput mog izgledaju besprijekorno. No, Jelena je sama sebi najveća kritičarka. Kako se škart ne bi gomilao suprug ju je ponukao da i te proizvode ponudi kupcima, ali po nižim cijenama. Sve je prodala. Sada već skuplja novu turu.
Bolja od stakla i ljepša od plastike
Svoje kupce Jelena uvijek savjetuje i o tome kako da se odnose prema proizvodima od smole.
- Smola izgleda poput stakla, ali neće se lako razbiti jer ima čvrstoću plastike. No, ne trpi abrazivna sredstva, stoga je proizvode najbolje prebrisati samo suhom ili lagano vodom navlaženom krpom. Na podmetače se osim hladnih smiju odlagati i topli napitci, samo što savjetujem da tople stavite tek nakon mjesec dana kako ne bi slučajno ostao ring – naglašava Glavaš.
Za budućnost svog biznisa ima velike planove, a veliki joj je oslonac suprug Igor koji pomaže u razradi njezine inicijalne ideje i gura ju naprijed kada ona pomisli odustati.
- Želim promijeniti princip rada, odnosno unaprijed izrađivati proizvode pa ih nuditi kupcima, umjesto da radim po narudžbi. Prednost toga je što bi kupci točno vidjeli na fotografijama kako izgleda dostupan proizvod, ne bih ovisila o postizanju najveće sličnosti s temperamentnom smolom koja svaki proizvod učini malo drugačijim. Razmišljam i o kontaktiranju nekoliko gift shopova i showrooma kako bih proširila svoju prodaju izvan weba - nabraja Jelena entuzijastično. Dodaje i kako planiram početi raditi i s akrilnom smolom koja izgledom podsjeća na keramiku s mat finišem, a voljela bi razviti i neke nove kalupe za svoje postojeće proizvode. Ideja joj svakako ne nedostaje jer u razradi je i plan izrade nakita od smole te polimerne gline koji bi već u studenom trebao biti u prodaji.
- Ponekad uopće ne mogu vjerovati da je sve ovo nastalo iz mog hobija i strasti prema ‘uradi sam‘ projektima – zaključuje Jelena.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske pošte.