Stručnjak upozorava

Jedna rečenica nikako ne bi smjela postojati u vokabularu roditelja: ‘Zato što sam ja tako rekao!‘

U autoritativnom stilu mladima ne zapovijedamo kako se trebaju ponašati, nego s njima razgovaramo i objašnjavamo posljedice pojedinog ponašanja

Ilustracija

 Boris Kovačev/Cropix

Istraživanja pokazuju jedan pozitivan trend - nove generacije roditelja sve više razgovaraju s tinejdžerima o osjetljivim temama, kao što je konzumacija alkohola kod mladih. Upravo na ovaj način stvaraju i odnos povjerenja, koje je važno kako bi se dijete moglo osjećati dobro i imati dobre odnose u obitelji, vjerovati drugima i sebi, osjećati sigurnost i pripadanje.

Potvrdilo je to istraživanje provedeno u sklopu kampanje „Uključi savjest – ponekad djeci treba reći ne“ koju od 2015. godine organizira Grupacija proizvođača piva. Istraživanje „Izazovi, potrebe i prepreke roditelja u vezi konzumacije alkohola kod tinejdžera“ rađeno je u suradnji s agencijom Valicon, a pokazalo je kako roditelji imaju negativan stav prema opijanju i prekomjernoj konzumaciji alkohola mladih te ne podržavaju one roditelje koji mladima kupuju alkohol za tulume.

Uočene su i promjene u odgojnim obrascima, pa tako današnji roditelji tvrde kako njihovi roditelji nisu bili toliko uključeni u njihove živote te da se o tome manje razgovaralo nego danas. S druge strane, današnji roditelji otvorenije razgovaraju sa svojom djecom, uključujući i o alkoholu.

Uzajamno povjerenje

O ovoj temi sa svojom trinaestogodišnjom kćeri razgovara i poznati hrvatski sociolog Bruno Šimleša i pritom ističe kako je potrebno otvoreno razgovarati o konzumaciji alkohola mladih i objasniti koje su sve opasnosti. - Ako odnos gradimo na uzajamnom povjerenju, mladi će naša upozorenja shvatiti ozbiljno – rekao je Šimleša.

image

Bruno Šimleša

Božidar Vukičević/Cropix

Poznati sociolog istaknuo je kako unatoč tome što se njegov odnos s kćeri ponajprije temelji na međusobnom vjerovanju, u odgoju obvezno postavlja zdrave granice ponašanja.

Ključ je u granicama

- Unatoč tome što su mnogi roditelji uvjereni da tinejdžerima ne trebamo postavljati granice jer misle da će oni sami znati što je dobro za njih, one su im itekako potrebne. Ako im postavimo neke razumne granice, možda ćemo im se manje sviđati taj dan, ali povećavamo šanse da im se svidi njihov zreli život – objašnjava Šimleša koji zatim nastavlja kako je upravo ovaj autoritativan roditeljski stil ključan da bi dijete razvilo dovoljno samopouzdanja i reklo „ne“ konzumaciji alkohola.

U autoritativnom stilu mladima ne zapovijedamo kako se trebaju ponašati, nego, kaže Šimleša, s njima razgovaramo i objašnjavamo posljedice pojedinog ponašanja. U roditeljskom rječniku ne bi trebala, ističe, postojati rečenica koju hrvatski roditelji često koriste: „Zato što sam ja tako rekao“.

- U ovakvom pristupu odgoja mlada osoba ima svoj glas i lakše će poslušati roditelja ako ima dojam da je saslušano – kaže poznati sociolog, ujedno i jedan od ambasador kampanje „Uključi svijest – ponekad djeci treba reći ne“. Riječ je o društveno odgovornoj kampanji čiji je cilj podizanje svijesti javnosti, osobito trgovaca, ugostitelja te roditelja tinejdžera o štetnosti maloljetničke konzumacije alkohola, a Šimleša ju je podržao tako što je na svojim društvenim mrežama dijelio roditeljska iskustva o ovoj temi.

Osim Šimleše, kampanju su i ove godine podržali poznati roditelji, voditeljica Lana Pavić i pjevač Saša Lozar koji su snimili i podcast te, uz stručnu pomoć socijalne pedagoginje Sonje Jarebice razmijenili mišljenja o odgoju i izazovima maloljetničke konzumacije alkohola.

Ova se kampanja već niz godina provodi u suradnji s trgovačkim lancima, a upozorava na opasnosti maloljetničke konzumacije alkohola i poziva na dosljedno provođenje zakona kojima je zabranjeno posluživanje i prodaja alkoholnih pića osobama mlađima od 18 godina.

- Budući da su trgovci naši dugogodišnji partneri kampanje, ove godine su na više od 1.000 prodajnih mjesta diljem Hrvatske, u trgovinama Konzuma, Kauflanda, Studenca, METRO-a te SPAR-a bili postavljeni posteri i edukativne naljepnice koji pozivaju na dosljednu primjenu zakona o zabrani prodaje i posluživanja alkohola maloljetnicima – ističu predstavnici Grupacije proizvođača piva.

image

Kampanja „Uključi svijest – ponekad djeci treba reći ne“

Grupacija proizvođača piva

Vodič za roditelje

Osim što je provela kampanju, Grupacija proizvođača piva u Hrvatskoj je u suradnji s udrugom „Ti si OK“ kreirala Vodič za roditelje s interaktivnim sadržajem kako bi se što više roditelja uključilo u razgovor o ovoj temi, postavljalo pitanja koja ih muče i dobilo korisne odgovore i savjete stručne osobe.

Vodič za roditelje sastoji se od niza članaka, kviza i ankete na temu prevencije maloljetničke konzumacije alkohola, napisanih u suradnji s magistrom socijalne pedagogije, Sonjom Jarebicom iz Udruge „Ti si ok“. Potpuno je prilagođen roditeljima adolescenata i pruža odgovore na brojna pitanja o odgoju i svim opasnostima koje konzumacija alkohola kod maloljetnika može izazvati te kako je spriječiti.

- Kampanje kao što je „Uključi savjest - ponekad djeci treba reći ne“, kao oblik društveno odgovornog ponašanja, imaju veliku ulogu u prevenciji, no još uvijek ih je premalo u odnosu na broj sudionika koji bi se mogli uključiti i prevenirati – zaključuje Jarebica.

Više o kampanji pročitajte na internetskoj stranici na kojoj se nalazi i Vodič za roditelje.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Grupacijom proizvođača piva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 13:23