Alkoholna pića imaju duboke korijene u ljudskoj kulturi – od antike i grčkih simpozija do nonšalantnih slavljenja uz čašu alkoholnih pića na obiteljskim okupljanjima. Ipak, dok su se kroz povijest naši razlozi za nazdravljanje mijenjali, danas svjedočimo nečemu novom: ulasku u eru odgovorne konzumacije alkoholnih pića, koju milenijalci i generacija Z često nazivaju i mindful konzumacijom.
Zašto ovo nazivati erom? Zato što se, čini se, ne radi samo o trendu ili prolaznom pokretu. Ovo je šira promjena u načinu razmišljanja. Sve više ljudi, od pojedinaca do globalnih kompanija, prepoznaje važnost balansiranja u uživanju u alkoholu, s fokusom na zdravlje, društvo i svijest o posljedicama. Tijekom i nakon pandemije ljudi su u prosjeku konzumirali 12,8 alkoholnih pića mjesečno manje nego prije pandemije, a to je uglavnom posljedica smanjenja konzumacije alkohola tijekom vikenda, koja je pala za gotovo osam pića mjesečno, navodi se u studiji objavljenoj u časopisu Nature Mental Health.
Autori studije vjeruju da je manjak društvenih okupljanja tijekom pandemije djelomično odgovoran za ove rezultate, budući da je alkohol bio dostupan sudionicima, ali su manje pili jer nisu izlazili u barove ili na zabave s prijateljima. No ti su se trendovi nastavili i nakon pandemije. U drugoj studiji iz 2020., objavljenoj u časopisu JAMA Network Open, kažu da se 2023. godine 62 posto mlađih od 35 godina izjasnilo da pije alkoholna pića, što je pad za deset posto u odnosu na period prije 20 godina.
Obraćanje pažnje na tijelo
Ponekad je konzumacija puno alkoholnih pića bilo svojevrsni simbol društvenog statusa. Danas, pak, novije generacije sve više uživaju u zdravom životu, sportu, prirodi, self-careu i wellnessima pa se radije odlučuju za pića s nižim udjelom alkohola, odgovorniju konzumaciju onih snažnijih ili pak potpuno izbacivanje promila iz organizma.
Jedna iznimno korisna tehnika za takav pristup je spomenuta mindful konzumacija alkohola ili svjesno pijenje. To je težnja za prisutnošću u vlastitom tijelu tijekom konzumacije alkoholnih pića. Cilj je razviti zdraviji odnos prema alkoholu, smanjiti rizik od pretjerane konzumacije i povećati uživanje u piću.
Mindfulness je vrsta meditacije u kojoj se obraća puna pažnja na trenutne misli, osjećaje i tjelesne osjete bez osuđivanja. Primijenjeno na konzumaciju alkoholnih pića, to znači biti svjestan razloga zašto pijemo, kako se osjećamo prije, tijekom i nakon pića, te prepoznati granice vlastite tolerancije.
Svjesnim praćenjem unosa alkohola lakše je izbjeći prekomjerno pijenje i njegove negativne posljedice. Svjesna konzumacija može smanjiti osjećaje krivnje ili srama povezane s pijenjem, doprinosi boljoj samokontroli i može ublažiti rizik od razvoja ovisnosti.
Pijete li iz dosade?
Koraci za svjesnu konzumaciju alkoholnih pića prilično su jednostavni, barem u teoriji. Važno je postaviti namjeru pa se, prije nego posegnete za pićem, pitati zašto želite piti. Je li to zbog stresa, društvenog pritiska ili istinskog uživanja? Potom je potrebno unaprijed odrediti koliko ćete piti i pridržavati se tog plana. Važno je i uzeti vrijeme između gutljaja te uživati u svakom okusu i osjetu, a u cijelom procesu pratiti kako se osjećate tijekom i nakon konzumacije. Ako primijetite da pijete iz dosade ili navike, razmislite o drugim aktivnostima koje bi vas mogle ispuniti.
Posljednjih godina svjedočimo velikom razvoju craft alkoholnih scena, bilo da se radi o pivu, organskim vinima ili pak posebnim jakim alkoholnim pićima, što je pokazatelj toga da mladi više cijene kvalitetu nego kvantitetu pića. Harvardovo istraživanje pokazalo je da su milenijalci proaktivniji i svjesniji zdravlja od svojih roditelja i baka i djedova. Spremniji su potrošiti novac na fitness, zdravu hranu i brigu o sebi. Upravo je briga o zdravlju jedan od temeljnih motiva za mindful konzumaciju alkoholnih pića. Naša tijela nisu dizajnirana da neograničeno procesuiraju alkohol i mladi to znaju.
U svemu vrlo važnu ulogu igra i tehnologija. S jedne strane, mlade su osobe zamijenile dio interakcije uživo druženjem na mreži, što je isto jedan od razloga zašto manje piju. Istovremeno im upravo internet pruža platformu za dijeljenje iskustava i upravo zbog njega se može reći da je minful drinking postao pokret; postoje razne aplikacije za praćenje unosa alkohola, online izazovi kao što je dry January, a u porastu je i takozvani sober curious način života, što znači da sve više osoba istražuje apstinenciju od alkohola.
Konzumiraj odgovorno!
Osim individualnih izbora, veliku ulogu u mijenjanju svijesti o alkoholu igraju i kolektivni napori. Kampanje za odgovornu konzumaciju alkoholnih pića više nisu samo puka forma, što pokazuje i HUP Koordinacija proizvođača, trgovaca i distributera jakih alkoholnih pića. Oni na webu Konzumiraj odgovorno nude cijeli niz korisnih informacija i praktičnih savjeta kojima povećavaju svijest o utjecaju alkohola na zdravlje i društvo. Između ostalog, tamo detaljno objašnjavaju kakav je utjecaj alkoholnih pića na organizam, daju podatke o tome koje su preporučene dnevne količine alkohola za muškarce i žene te savjete za izbjegavanje prekomjerne konzumacije. Posebna pažnja posvećena je temama poput alkohola i maloljetnika, gdje se roditeljima pružaju savjeti kako biti pozitivan uzor svojoj djeci i educirati ih o posljedicama konzumacije alkohola u ranoj dobi. Dodatno, stranica nudi savjete o prepoznavanju znakova kada osoba ne bi trebala voziti pod utjecajem alkohola te kako spriječiti takve situacije, čime se doprinosi sigurnosti u prometu.
Sve nam te informacije sada biti od još veće koristi no inače. S obzirom na nadolazeće blagdane, ovaj savršeno je vrijeme za razmišljanje o odgovornoj konzumaciji alkoholnih pića. Iako su blagdanska okupljanja često obilježena druženjima uz piće, važno je usmjeriti pažnju na umjerenost i svijest o vlastitim granicama. Mindful konzumacija alkohola može obogatiti iskustvo blagdanskih trenutaka, omogućujući nam da uistinu uživamo u društvu obitelji i prijatelja, bez negativnih posljedica. U konačnici, blagdani su prilika za slavlje, ali i za pažljiv pristup svom zdravlju i dobrobiti.
Zato – živjeli, ali s mjerom!
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i HUP Koordinacije proizvođača, trgovaca i distributera jakih alkoholnih pića.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....