Lani u ovo doba, oko Božića, Hrvatska udruga poslodavaca provela je istraživanje među svojim članovima o očekivanjima poslovanja za 2021. godinu. Šokirani lockdownom u ožujku 2020. kada se zaustavio svijet te poslovno ekstremno izazovnom godinom, hrvatski poduzetnici nisu tada bili optimistični. Čak 60 posto poduzeća očekivalo je u 2021. stagnaciju ili još veći pad prihoda u odnosu na 2020.
Nitko tada nije ni pomislio da bi moglo doći do snažnog oporavaka hrvatskoga gospodarstva od pandemijske krize te da bi u 2021. BDP mogao porasti za 10,8 posto, kako sada procjenjuje Hrvatska narodna banka, kao ni da će kreditni rejting Hrvatske biti podignut iz BBB- na BBB, uz pozitivne izglede. No, sve se to dogodilo. I još mnogo više.
Hrvatska je značajno napredovala u pripremama za članstvo u eurozoni, a EU je zaključila da je Hrvatska spremna za ulazak u Schengen.
U 2021. oporavile su se čak i dvije važne grane hrvatskog gospodarstva - turizam i ugostiteljstvo, koje je recesijska 2020. bacila na koljena. Naime, usprkos lošem početku godine te vrlo kasnom otvaranju smještajnih kapaciteta, većina turističkih kompanija se u 2021. približila rekordnim rezultatima iz 2019. godine.
Lani kada su se mnogi poslodavci borili sa smanjenjem broja narudžbi, kašnjenjem isporuka, logistikom i organizacijom prijevoza te zadržavanjem zaposlenika, što je dovelo do korištenja mjere za očuvanje radnih mjesta, skraćivanja radnog vremena i zaduživanja, o ovakvim pozitivnim rezultatima mogli su samo sanjati.
Ove godine se, pak, zadužilo 15.237 poslovnih subjekata, prema podacima Financijske agencije iz listopada, a njihov dug s kamatama iznosi 5,1 milijardu kuna.
Optimistični poduzetnici
No, osim manjeg duga i značajnog optimizma, čak su i sami privatni poduzetnici zadovoljniji, ponosni su na mnoge uspjehe u ovoj godini, okrenuti su napretku i investicijama, a bilježe i veće prihode. Sve to u razgovoru nam je otkrilo troje uspješnih hrvatskih poduzetnika analizirajući godinu na izmaku te iznoseći očekivanja i projekcije za novu 2022. godinu.
- Govoreći o poslovanju u posljednje vrijeme, svi smo već nekako navikli započinjati rečenice s izrazima poput 'unatoč pandemiji', 'unatoč izazovima', 'unatoč teškom razdoblju', no činjenica je da su svim sektorima, osim turizmu i ugostiteljstvu, ova i prošla godine bile najuspješnije u posljednjih deset godina - rekao je Petar Šimić, direktor domaće transportno-logističke kompanije Primaco, dopredsjednik Udruge malih i srednjih poduzetnika te član Izvršnog odbor HUP-a dodavši da svijet nije zbog pandemije stao, ljudi i dalje kupuju, rade, proizvode i grade.
- U 2021., gledajući iz kuta biznisa kojim se bavim, mogu reći da smo se navikli na izazove pandemije pa nam je ova godina donijela veliki rast transporta iz Azije u Europu, ali i rast cijena goriva i vozarina, no pripremili smo se na takve makroekonomske aspekte. Bila su potrebna velika ulaganja u radni kapital da bismo poslovanje održali stabilnim i pouzdanim te da bismo iskoristili prilike za rast - rekao je.
Ovaj 38-godišnji poduzetnik iz Zagreba, diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, a potom je počeo raditi kao konzultant u tvrtki Deloitte. Posao ga je odveo u nekoliko zemalja, gdje je surađivao s kompanijama raznih profila, no 2009. konačno ulazi u poduzetničke vode, odnosno počinje se baviti poslom za koji se cijeli život pripremao. Naime, njegovi su roditelji 1990. pokrenuli poduzeće Primaco koje se osim međunarodnom špedicijom, dotad bavilo i veleporodajom te maloprodajom. Šimić 2010. postaje direktor Primaca, fokusira poslovanje na špediciju i prodaje ostatak tvrtke, a od tada su se prihodi, kaže, upeterostručili.
Primaco je danas najveći špediter u Hrvatskoj i može se pohvaliti bogatim iskustvom pri izvršavanju svih vrsta cestovnog, pomorskog i zračnog transporta kroz mrežu vlastitih ureda i partnera. Bave se međunarodnim transportom i ovlaštenim carinskim zastupanjem uz korištenje vlastite moderne flote od 60 kamionskih vozila koja su opremljena prema najvišim standardima.
- Trenutačno imamo 143 zaposlenih i vršimo transport u više od 100 zemalja svijeta. Prošle godine imali smo prihod od 102 milijuna kuna, a ovu ćemo godinu završiti s 120 milijuna kuna prihoda, na što je ponajviše utjecao ogroman rast cijena pomorskih vozarina. Rekao bih da se 50 posto našeg poslovanja odnosi na cestovni transport, a bavimo se prometom roba za klijente, od kojih je 40 posto iz farmaceutske industrije za koju su potrebni posebni certifikati što je ujedno i razlog zbog kojeg se malo logističkih tvrtki time bavi - objašnjava Šimić ističući kako je vrlo zadovoljan ovogodišnjim poslovanjem, posebno činjenicom da su postali prva firma u Adria regiji koja je dobila GDP Pharma certifikat, najvišu oznaku kvalitete u transportu farmaceutskih proizvoda.
Ambiciozne projekcije
Primaco je kompanija specijalizirana za pružanje usluga transporta pod hladnim lancem odnosno za zamrznute proizvode i dugogodišnji je partner vodećih farmaceutskih kompanija. Stoga kada je trebalo distribuirati cjepivo protiv covida-19 po Europi, Šimićeva tvrtka je bila jedan od glavnih distributera.
- Radilo se o jednoj od najvećih farmaceutskih tvrtki koja je naš veliki dobavljač, no u ovom konkretnom primjeru, mi smo bili kooperant jedne belgijske tvrtke u opskrbi. Prijevoz cjepiva zahtijeva, naravno, posebne uvjete poput temperature od -80 Celzijevih stupnjeva. No, za nas to nije bio nikakav problem postići, jer se od 90-ih bavimo prijevozom farmaceutskih proizvoda. Istina je da je riječ o jako niskoj temperaturi koju ne mogu održati same hladnjače, koje su na temperaturi od -30. Zato su cjepiva bila u posebnim hlađenim komorama koje su potom bile stavljene u hladnjače - objasnio je Šimić. No osim zahtjevnog procesa prijevoza cjepiva, zanimalo nas je i na koje načine njegova tvrtka prati obvezujuće apele za održivost poslovanja.
- Kamioni su se u posljednjih 10 godina značajno promijenili i svi imaju manju emisiju CO₂. No osim Primaca, ja sam osnivač i suvlasnik tehnološke kompanije Smartivo koja je regionalni lider u pružanju integriranih usluga vezanih uz GPS nadzor vozila i upravljanje voznim parkovima putem vlastitog softverskog rješenja, sustava Smartivo. Cilj mu je optimizirati broj kilometara, ali i emisije CO₂. Budući da paralelno razvijam oba poduzeća, jasno je da Primaco prvi koristi sve nove tehnologije koje razvijemo u Smartivu - rekao je. Za narednu godinu Šimić ima vrlo optimistične procjene prihoda.
- Na prihode Primaca utječu naša aktivnost, volumen kamiona i kontejnera, rast ili pad cijena vozarina. Uzevši u obzir da bi cijene pomorskog transporta mogle i dalje ostati vrlo visoke, vjerujem da ćemo 2022. završiti s prihodom od 130 milijuna kuna - rekao je.
Objašnjava kako cijene vozarina dobrim dijelom uvjetuje pomorski transport jer se 65 posto ukupne međunarodne trgovine odvija upravo pomorskim putem pa zato smatra da će cijene i iduće godine biti slične, odnosno da neće značajno padati.
- Mene bi zadovoljilo da se barem pouzdanost isporuka na dogovorene datume počne poboljšavati, no jasno mi je da sve pati jer nema dovoljno brodova. Golemi kontejnerski brod koji je tjednima stajao zaglavljen u Sueskom kanalu bio je samo trešnja na vrhu, kako se kaže, jer puno je gore bilo kada je 2020. Kina stala na više od dva mjeseca. Tada je sve stalo, no ekonomija se brzo oporavila. Iako su se lani flote smanjile za 30 do 40 posto, kako bi nadoknadili propušteno u lockdownu, svi su imali i do 50 posto veće narudžbe na manje flote, pa je jasno da je cijena vozarina išla gore i da je pouzdanost bila upitna - dodaje. No baš kao što ima velika očekivanja od svoje tvrtke u 2022., kao poduzetnik ima i velika očekivanja od vlasti.
- Treba nam moderan Zakon o radu koji potiče rad, omogućava lakše nagrađivanje pojedinaca, ali i lakše rješavanje onih koji ne rade i opstruiraju tvrtku. Sljedeće godine se usvaja ovaj zakon, a činjenica je da nikada nije bilo bolje vrijeme donošenje modernog i fleksibilnog Zakona o radu koji će pojačati radnu etiku i produktivnost jer svugdje očajno nedostaje radne snage. Očekujem i rasterećenje rada kroz ukidanje ili smanjenje poreza ili kroz smanjenje doprinosa za 20-25 posto na trošak rada. Na 1000 kuna neto plaće zaposleniku, poduzetnik mora uložiti dodatnih 1000 kuna zbog poreza i doprinosa, zato bujaju razni paušalni obrti koji izvlače novac uz puno manje poreze. Treća stvar koju očekujem u narednih sedam godina je veće ulaganje europskog novca koji država ima na raspolaganju u privatno poduzetništvo, a govorimo o 21 milijardi eura. Ako želimo biti društvo koje je pogonjeno privatnom inicijativnom, onda moramo većinu tog novca usmjeriti na poduzetničke inicijative, istraživanja i razvoj, a ne u javna poduzeća i infrastrukturu gdje će se novac trošiti na sumnjivim tenderima čemu gotovo svakodnevno svjedočimo. Samo jedna kuna uložena u poduzetništvo nužno znači dvije kune jer vi kao poduzetnik ni ne možete povući tu jednu kunu, ako vi sami ne uložite još toliko - objasnio je Šimić.
Veliki planovi
Ove izazove privatnog poduzetništva dobro poznaje i Sunčica Bulat Würsching, dr. med., suosnivačica i suvlasnica tvrtke Kuća zdravlja koja se bavi proizvodnjom individualnih ortopedskih pomagala, posebice ortoza za deformacije kralježnice koja za sljedeću godinu ima velike planove.
- Planiramo udvostručiti proizvodne kapacitete iz područja 3D printanja i intenzivirati kontakte s kolegama iz inozemstva. Ovu vrstu proizvodnje odlikuje i minimalna količina otpada te nam je cilj ostvarivanje ekološki prihvatljivijeg proizvoda. Također, djelovanjem kroz međunarodno znanstveno-stručno udruženje SOSORT planiramo nastaviti istraživati učinkovitost ortoza za kralježnicu - ističe Bulat Würsching, 51-godišnjakinja koja je u samostalnom poduzetništvu već 20 godina, a njena Kuća zdravlja upravo ovih dana slavi 20. obljetnicu svog djelovanja.
- Nakon fakulteta nekoliko sam se godina bavila marketingom za medicinske proizvode u jednoj svjetskoj kompaniji, ali prevladala je želja za više rada s pacijentima i samostalnošću. Zato sam 2001. osnovala tvrtku sa suprugom, ing. Andreasom Würschingom, stručnim u ortotici - rekla nam je Bulat Würsching, direktorica tvrtke koja zapošljava tim od sedmero ljudi. U 2022. se prvenstveno nada stabilizaciji poslovanja i blagom rastu prihoda, iako je brinu povećani troškovi sirovina i njihova ograničena dostupnost te rast troškova poslovanja općenito.
- Prošla godina je bila obilježena izmjenom perioda neaktivnosti s periodom u kojem smo nastojali nadoknaditi i odraditi sve ono što nije bilo moguće tijekom lockdowna, a ova je godina, pak, obilježena tegobama koje muče poduzetnike na globalnoj razini. Naša tvrtka već dulji niz godina razvija i primjenjuje nove tehnologije u proizvodnji ortopedskih pomagala, naročito tehnikom 3D printanja, a 3D pisače koji zadovoljavaju naše potrebe točnosti i pouzdanosti gradimo sami. Sada smo suočeni s ograničenim mogućnostima nabave i značajnim porastom cijena opreme potrebne za projektiranje i izgradnju 3D pisača. Također, osnovni materijal od kojeg izrađujemo ortoze se koristi i u proizvodnji šprica pa smo sretni kada materijal možemo uopće nabaviti i po višim cijenama - otkrila nam je poduzetnica izazove poslovanja u svom sektoru.
Godina slavlja i ulaganja
Ipak, ove godine itekako, priznaje, ima razloga za slavlje.
- Aplicirali smo pacijentima stoto pomagalo izrađeno tehnikom 3D printanja, sve iz vlastitog razvoja i proizvedeno unutar naše male tvrtke. Naša struka objedinjuje medicinu, biomehaniku i tehniku gdje smo u samom svjetskom vrhu što se tiče praćenja i razvoja noviteta. Nastojimo svojim pacijentima pružiti najučinkovitija pomagala koja su pri tome lagana i ugodna za korištenje i održavanje. Razvoj tehnike skeniranja umjesto uzimanja mjera gipsom koji koristimo već niz godina, osim manjeg stresa za pacijenta, omogućuje da surađujemo i s kolegama iz cijelog svijeta. Uz ograničenja koja nam je pandemija nametnula, suvremena tehnologija je u 2021. omogućila našim ortozama da nađu svoj put do pacijenata u SAD-u, Indoneziji, Njemačkoj, Mađarskoj, Slovačkoj i mnogim drugim zemljama na što smo posebno ponosni - ističe Bulat Würsching koja je ove godine obnovila i vozni park svoje tvrtke. Zbog potrebe pouzdanosti, ekološke prihvatljivosti i prijevoza većih i težih predmeta, shvatili su da je za poslovanje Kuće zdravlja idealno vozilo Toyota RAV4 Hibrid.
- Vozilo je kupljeno na Raiffeisen leasing. Do sada smo tijekom dvadesetogodišnjeg poslovanja imali iskustva s nekoliko leasing kuća, a mogu samo reći da smo uslugama Raiffeisen leasinga, s kojim radimo unatrag godinu dana, dosad najzadovoljniji - priznaje Bulat Würsching. Nabavka automobila, kaže, nikad nije bila toliko jednostavna što joj je došlo kao veliko olakšanje jer joj je, kao privatnoj poduzetnici, vrijeme neprocjenjivo. Upravo je to glavni benefit Raiffeisen full service leasing usluge - oslobađa poduzetnicima vrijeme za poslovanje i vlastite prioritete, dok stručnjaci vode brigu oko upravljanja voznim parkom. K tome, uz precizno budžetiranje i jedan mjesečni račun za sve usluge, troškovi poslovanja se smanjuju.
- Budući da smo ugovorili full service uslugu, suradnici iz Raiffeisen leasinga se brinu o svemu što se tiče vozila: od registracije, osiguranja, redovnih servisa, zamjene guma, servisiranja vatrogasnog aparata itd. Uz prethodno dogovoreni termin, vozilo preuzmu kod nas i vrate ga nakon obavljenog, a ja se mogu bez brige posvetiti pacijentima. Kako naše poslovanje ne bi bilo ograničeno, za to vrijeme nam je na raspolaganju zamjensko vozilo - objašnjava poduzetnica.
Sve navedene troškove oko vozila plaća mjesečnim računom uz trošak leasinga.
- Znači, i osiguranje i radio i gume i redovni servisi, sve je podijeljeno u jednake mjesečne rate uz ratu leasinga što znatno smanjuje papirologiju, ali prije svega nam štedi vrijeme i to kroz više aspekata - od plaćanja samo jednog računa, a ne nekoliko transakcija svaki mjesec, preko planiranih i raspodijeljenih troškova, do značajne uštede vremena tijekom odvoženja i dovoženja vozila te mobilnosti dok je auto na redovnim servisnim aktivnostima. Odnedavno koristimo i uslugu Raiffeisen leasing web portala za korisnike gdje sami možemo skidati račune i pratiti sve vezano uz vozilo - opisala je Sunčica Bulat Würsching. Raiffeisen leasing preporučila je svim svojim kolegama poduzetnicima, a posebice full service uslugu koja je, kaže, za svaku pohvalu.
- Jednostavnost i praktičnost koje ne ograničavaju naše poslovanje te ušteda vremena, to su najveće prednosti Raiffeisen full service leasinga za poduzetnike u odnosu na sve druge opcije koje postoje na našem tržištu - naglašava poduzetnica.
Veći i brži rast
Uz ovakva ambiciozna ulaganja i investicije, kako se sada čini, pred nama je jedna vrlo uspješna poslovna godina. Potvrđuje to i Europska komisija u najnovijim prognozama najavljuje da će Hrvatska biti jedna od najbrže rastućih zemalja u EU, da ćemo 2022. godine ne samo vratiti nego i prestići pretpandemijsku razinu. S tim se predviđanjima slaže i Igor Škrgatić, suvlasnik i direktor tvrtke BE-ON Savjetovanje te predsjednik Udruge malih i srednjih poduzetnika.
- Predviđanja su realna, moramo biti optimistični. Iz zadnje recesije smo izlazili predugo, a kad smo počeli rasti, to je bilo presporo u usporedbi s ostalim zemljama EU-a, zato sada moramo rasti više i brže da bismo smanjili zaostatak prema njima. Neambiciozni postoci i male stope rasta nam neće pomoći. Potrebno nam je 10-ak godina u kontinuitetu imali smo rasta BDP-a od 5 posto u prosjeku da se vratimo tamo gdje želimo biti. Ove i sljedeće godine ćemo rasti 8 i 9 posto, izazov je to i dalje održati - ističe poduzetnik koji sa suprugom Sabine Gradištanac Škrgatić vodi tvrtku sa sedmero zaposlenika specijaliziranu za financijsko savjetovanje u procesu restrukturiranja i reprograma ukupnih dugovanja građana u financijskim poteškoćama.
-- Građani na temelju primanja imaju određenu kreditnu sposobnost, a zbog nekih životnih poremećaja poput gubitka posla, razvoda, bolesti ili nečega drugog uđu u zaduženja iz kojih se ne mogu sami izvući. U tom cijelom procesu mi smo kao neki most koji pomaže građanima da stanu na noge, jer su zaduženi i blokirani građani socijalno neintegrirani zbog financijske isključenosti - objašnjava 51-godišnji Škrgatić koji kaže da je pravi poduzetnik tek pet godina, iako je ranije imao izleta u poduzetništvo, no to je uvijek bio dodatni posao. Diplomirao je strojarstvo i prvi posao mu je bio u struci, a kasnije je radio u leasingu, bankarstvu, osiguranju, fondu, mikrofinanciranju...
Prošao je sve segmente financijske industrije, a potom je 2016. sa suprugom otvorio tvrtku u kojoj je kompilirao sve što je naučio kroz godine. Glavna motivacija za otvaranje privatnog poduzeća bilo je slijeđenje strasti, odnosno razvijanje modela restrukturiranja dugova prezaduženih građana, ali i želja za upravljanjem vlastitim vremenom.
Milijunska investicija
Sada se, pak, polako bliži kraj druge godine koja je prošla u znaku pandemije, a koja je poduzetnicima donijela neke nove izazove u odnosu na prošlu.
- Ovu godinu obilježila je prilagodba poslovanja u pandemijskim uvjetima nakon prvotnog šoka u lockdownu. Sada smo svi navikli na 'novo normalno', dosta toga obavljamo online jer je digitalizacija poslovanja napravljena u mnogim sektorima. Osim djelatnosti koje su zbog mjera zatvorene ili ograničene, svi su se uspješno prilagodili, a pandemija je nekima i pomogla u rastu poslovanja. Primjerice, u transportu i logistici bilježe se značajne stope rasta, prodaja je prešla online i nastavila je rasti... Nisu svi negativno pogođeni, kako se mahom misli. Najveći izazov je to što je korona bila neki vanjski šok, nije bila stvar organizacije poslovanja, već nešto što je uzdrmalo cijelo društvo i što nismo mogli izbjeći - rekao je Škrgatić.
Kaže da je i više nego zadovoljan poslovanjem svoje tvrtke u ovoj godini, iako su se prošle i ove godine dosta mučili s obzirom na to da je pandemija poljuljala stabilne odnose, no na kraju ipak očekuje rast prihoda. Veliku ulogu u tome ima i financijska investicija Feelsgood fonda, koji ulaže isključivo u tvrtke s pozitivnim društvenim učinkom. Fond je uložio 1,3 milijuna eura u BE-ON Savjetovanje i stekao manjinski udio u vlasništvu.
- Ulaganje je bilo vrlo složeno, s puno financijskih i pravnih detalja, no na kraju ponosan sam na tu investiciju jer je ona dokaz da je naš autorski model po kojem radimo dobro postavljen te da funkcionira u praksi - rekao je. U 2022. godini dio investiranih sredstava Škrgatić planira uložiti u digitalizaciju i rast poslovanja.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Raiffeisen leasing.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....