Provjereni savjeti

Dobro za okoliš, ali i novčanik: znamo kako uštedjeti više od 1200 kuna godišnje minimalnim promjenama

Postoji predrasuda da su proizvodi koji pomažu u očuvanju okoliša sami po sebi skupi. To u startu možda i je tako, ali primjenom zelenih rješenja dolaze i značajne uštede
 Shutterstock

Zdrava prehrana, ekološka osvještenost, energetska učinkovitost, recikliranje... ovi trendovi su posljednjih godina preplavili javni prostor. Zeleni način života, koji je usko povezan sa spasom planete, postao je novi hit koji su rado prigrile brojne tvrtke, ali i pojedinci. Hubbub, humanitarna organizacija za očuvanje okoliša, provela je istraživanje među 3.000 državljana Velike Britanije o njihovim novogodišnim odlukama i došli su do zaključka da jedan od šest ispitanika želi više brinuti o okolišu u 2021. godini.

Nažalost, kada se govori o ekološki prihvatljivim proizvodima i uslugama uvijek se tu pojavi pokoji nevjerni Toma koji odmah u startu kaže da jedan čovjek ne može sam spasiti svijet te stoga unaprijed odustane od promjene svojih navika.

Ipak, postoji jedan životni faktor koji uvelike utječe na razmišljanje potrošača - novac!

Postoji predrasuda da su proizvodi koji pomažu u očuvanju okoliša sami po sebi skupi. To u startu možda i je tako, ali primjenom zelenih rješenja dolaze i značajne uštede. U nastavku donosimo primjere na koji način održivo življenje pomaže okolišu te kroz konkretne savjete objašnjavamo koliko novca je moguće uštedjeti ako odlučite živjeti „zelenije“.

Isključite uređaje iz struje

Krenimo prvo s praksom koja ne zahtijeva nikakvo ulaganje, a štedi novac.

Ako zatvorimo vodu dok peremo ruke ili zube moguće je uštedjeti i do 5 litara vode po osobi dnevno, čime smo uštedjeli otprilike 10 lipa (obračun po zagrebačkim cijenama kubika vode iz 2019. godine). Da, to nije puno, ali u četveročlanom kućanstvu se taj iznos na godišnjoj razini popne i do 138 kuna.

image
Nikola Vilić/Cropix

Isto vrijedi i za struju. Prosječno kućanstvo samo na aparate u funkciji “stand by” mjesečno potroši između 30 i 50 kuna, što je oko 500 kuna godišnje. Prema tome, ako preko noći iz struje isključite laptop, televizor ili mikrovalnu te racionalnije koristite vodu već ste uštedjeli više od od 600 kuna.

Čak se i kod pranja rublja mogu 'ušparati' određena sredstva. Primjerice, uvijek je bolje oprati jednu veliku turu veša umjesto dvije manje jer na taj način štedimo količinu utrošene vode i struje. Bitna stavka jest i temperatura pranja. Prema američkoj stranici Energy.gov, samo veoma prljavo rublje je potrebno prati u vrućoj vodi, dok je sve ostalo moguće jednako efikasno oprati u mlakoj ili hladnoj što će, ujedno, prepoloviti količinu utrošene energije. Spomenuta platforma također savjetuje da se rublje suši po „starinski“ na štriku ili sušilu jer je na taj način moguće uštedjeti i do 71 posto električne energije.

Ista stranica ponudila je rješenje i za nižu potrošnju prilikom grijanja. U slučaju da tijekom noći spustite temperaturu na termostatu za nekoliko stupnjeva moguće je smanjiti potrošnju za čak 10 posto! Koliko se u sektoru grijanja može uštedjeti energije dobro zna Kaufland. U supermarketima koriste sustav industrijskog hlađenja uz pomoć kojega smanjuju energetske troškove, kao i emisiju CO2. Njihova ušteda na emisiji ugljikovog dioksida odgovora potrošnji energije od 4309 obiteljskih kuća.

image
Vitrina sa naprednim sustavom hlađenja
Kaufland

Nakon energenata, okrenimo se kupovini. Postoji niz proizvoda koji se mogu kupiti jednom te koristiti više puta, čime se štede ogromne količine novca. Krenimo s nečim malim, primjerice papirom. Prema članku objavljenom u The Atlanticu, Amerikanci godišnje potroše 5,7 milijuna dolara na papirnate ručnike, što je 17,50 dolara po osobi (113,30 kuna). S druge strane, jedna investicija od stotinjak kuna u paket perivih krpa već je u startu bolje ulaganje. Ako želite još više uštedjeti, za posao brisanja radne površine ili stola možete koristiti i stare majice koje će na taj način pronaći novu svrhu.

Odustanite od plastičnih vrećica

Vjerojatno najveći zagađivač okoliša, ali i nepotreban uteg za novčanik, su plastične vrećice. Zelena akcija je u jednom od svojih performansa upozorila da u Hrvatskoj svaki građanin prosječno potroši oko 400 vrećica godišnje. S obzirom na to da se iste na velikom broju mjesta naplaćuju iznosom od 50 lipa ili jedne kune, to znači da u prosjeku Hrvati potroše između 200 i 400 kuna na obične plastične vrećice koje u pravilu bace nakon uporabe. Naime, organizacije za zaštitu okoliša pretpostavljaju da se u ovom trenutku u svjetskim morima nalazi više od 5,25 trilijuna komada plastike. Ipak, za samo desetak kuna moguće je kupiti proizvod koji će spriječiti masivno onečišćenje okoliša. Riječ je o višekratnim vrećicama koje su ekološki, ali i financijski isplativije. Njihovu vrijednost prepoznao je Kaufland koji u svojoj ponudi ima višekratne vrećice od 80 posto reciklirane plastike, a za voće i povrće već neko vrijeme koriste odgovorne vrećice.

image
Višekratna vrećice od reciklirane plastike
Kaufland

Velike uštede moguće je ostvariti i u području nabavke namirnica. Istraživanje objavljeno u međunarodnom časopisu Waste Management pokazalo je da se u Hrvatskoj godišnje u prosjeku baci 75 kilograma hrane po stanovniku. Pametnom kupovinom i doziranjem obroka moguće je smanjiti trošak za nabavku namirnica, a time i pomoći okolišu jer nije potrebno toliko energije koristiti da se ta ista hrana proizvede. Osim toga, za okoliš (ali i zdravlje) je uvijek bolje ako se kupuje organska hrana domaćih proizvođača za čije uzgajanje nisu korišteni različiti pesticidi. Treba napomenuti da se kupovinom domaćih proizvoda štedi i na transportu. Kaufland u svojoj ponudi ima sezonske i lokalne proizvode što im također štedi energiju koju bi inače potrošili na prijevoz i skladištenje. U popularnom supermarketu su pronašli način kako i da uštede, ali i očuvaju okoliš, prilikom distribucije robe. Naime, nakon što se svježi proizvodi prodaju, prazne nosiljke se čiste i vraćaju proizvođačima, gdje se ponovno pune. Korištenjem ove ekološki prihvatljive višekratne ambalaže Kaufland International je u 2018. godini smanjio emisiju CO2 za otprilike 35.000 tona, a u 2019. godini, nakon što su se uključile trgovine u svim zemljama u kojima postoji Kaufland, emisije CO2 smanjenje su za otprilike 42.000 tona.

Kaufland će potaknuti dobavljače da smanje emisije stakleničkih plinova

Kaufland je razvio strategiju zaštite klime i konkretnih klimatskih ciljeva temeljenih na znanosti (Science BasedTargets Initiative) čime je dao dodatni doprinos postizanju Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama za ograničenje globalnog zatopljenja na 1,5 Celzijeva stupnja. U skladu s klimatskom strategijom Kaufland, kao dio grupe Schwarz, vodi se načelom: prvo izbjegavati emisije, zatim ih smanjiti te kompenzirati tamo gdje drugo nije moguće. Kako bi postigli svoje ambiciozne klimatske ciljeve, u sklopu klimatske strategije razvili su i opsežan akcijski plan koji se ne odnosi samo na emisije u vlastitim pogonima i poslovnicama, već i na emisije vezane za podrijetlo sirovina u procesu lanca opskrbe. Osim toga, Schwarz grupa će svoje dobavljače potaknuti da i sami smanje emisije. Dobavljači koji su odgovorni za 80 posto emisija vezanih uz proizvode, obvezat će se da će do 2026. godine i sami postaviti klimatski cilj prema kriterijima inicijative „Ciljevi temeljeni na znanosti“.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Kaufland Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 12:03