PIŠE TOMISLAV ČADEŽ

DNEVNIK SAMOIZOLIRANOG INTELEKTUALCA Slavoj Žižek kao jedini odgovor na pandemiju vidi - komunizam

Slavoj Žižek
 Zeljko Puhovski / CROPIX

Pandemija koronavirusa stala se širiti iz Kine prije svega tri mjeseca, premda nam se čini da traje mnogo dulje, prije svega zato što je toliko izmijenila naš život da nam se prijašnji čini kao daleka prošlost, koja se neće vratiti.

Dovoljno je vremena proteklo da su se stale javljati knjige o aktualnoj pošasti, a među prvima, ako ne i prvi, javio se Slavoj Žižek, plodan slovenski, planetarno popularan filozof koji piše na engleskome, objavivši prije koji dan, u nakladi OR Booksa (New York – London), knjižuljak “Pandemija! Kovid-19 trese svijet” (Pandemic! Covid-19 Shakes the World).

Posrijedi je manje od stotinu kartica teksta, podijeljenoga u deset poglavlja (od kojih su neka ranije objavljeni članci) plus dodatak u kojem Žižek predstavlja dva pisma svojih prijatelja. Naslov je dramatičan, sadržaj raznolik, nepovezan, a zaključci veoma smjeli.

Pošto je u igru uveo Isusa, zatim mladog Hegela, a napokon i sebe, Žižek zaključuje da je jedini trajan moguć odgovor na pandemiju - komunizam. Pritom ne definira što je komunizam, a posredno možemo zaključiti da je mislio na - humanizam.

Žižek, koji u zapadnoj reakciji na pandemiju prepoznaje model “Kübler-Ross”, bolje poznat kao pet stadija žalovanja (negiranje, ljutnja, pregovaranje, depresija, prihvaćanje), naglašuje kako se ni Sjedinjene Američke Države, niti bilo koja druga država na svijetu, više neće moći rukovoditi principom “ja na prvom mjestu”, budući da se ni jedna pojedinačno ne može suprotstaviti virusu.

On prije toga tvrdi da pandemija neće ljude kao takve promijeniti nabolje, a pogotovo neće promijeniti kapitalizam. S jedne strane globalizam ga (slobodna trgovina, fluktuacija kapitala) uznemiruje, s druge ih ipak smatra spasonosnim (suradnja, zajednički cilj).

Žižek ne razrađuje kakav sistem, niti izvodi dokaze, nego niže anegdote, često bombastične, posve nepotrebne, primjerice preuzete iz Tarantinovih filmova. Zanimljivo je da uzima zdravo za gotovo zapadni model društva kao univerzalan, te mu zatim podređuje cijelu prirodu kao dokaz za tu njegovu univerzalnost (prijevod moj):

“Sa ciničnog, vitalističkog stajališta moglo bi se pokušati gledati na koronavirus kao na korisnu infekciju koja omogućuje čovječanstvu da se riješi starih, slabih i bolesnih, kao kad se plijevi napola truo korov da bi mlađe i zdravije biljke mogle rasti i na taj način pridonijeti globalnom zdravlju. Široki, komunistički pristup koji zagovaram jedini je način da za sobom ostavimo tako primitivno stajalište.”

Znači, opet zapadnim društvom protiv prirode. Ovaj put ispravnim društvom. Kaj god.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 01:53