U posljednjoj epizodi pete sezone Netflixove serije “Black Mirror”, koja razmatra učinke novih tehnologija na moderno društvo, Miley Cyrus glumi tinejdžersku pop zvijezdu Ashley O. Budući da Ashley postaje sve depresivnija, njezina teta, a ujedno i menadžerica, boji se gubitka zlatne koke te otruje Ashley koja pada u komu. Jer s najnovijim tehnologijama lakoma teta može iz Ashley iscijediti nove tekstove čak i u dubokom snu. Za nastupe uživo koristi se hologram, s namjerom da se Ashley ubrzo sasvim makne s puta i zamijeni je se projekcijom.
Iako zvuči pomalo zastrašujuće, to nije bila tek puka vizija budućnosti. Tvorac serije Charlie Brooker posudio je neke dijelove epizode iz trenda koji već postoji: pokojni reper Tupac Shakur “uskrsnuo” je u obliku holograma na Coachella festivalu 2012. godine, Michael Jackson “oživljen” je za nastup na ceremoniji dodjele Billboard nagrada 2014. u Las Vegasu, a preminula pjevačica Whitney Houston ove godine “putovat” će svijetom u pratnji živog benda i plesača. Taj projekt omogućila je američka tvrtka Base Hologram koja je na hologram turneju već uspješno poslala Buddyja Hollyja i Roya Orbisona.
Hologrami u osnovi nisu ništa drugo nego snopovi svjetla i time zapravo 3D varijanta fotografije ili filma. Hologramske turneje i nastupi temelje se na tzv. Pepperovom duhu, tehnici iz 19. stoljeća koju je izumio Britanac John Henry Pepper. Uz pomoć ogledala i svjetala umetnutih pod određenim kutom stvaraju se optičke iluzije, a efekti holograma mogu stvoriti impresivno realističnu sliku osobe na pozornici. Danas se uz to koriste i videosnimke koje se pomoću tehnike snimanja pokreta i računalne tehnologije koriste za projektiranje dotične osobe na pozornici.
“Uskrsnuta” Amy
“Uskrsnuti” je trebala i pokojna jazz-soul diva Amy Winehouse, no zbog tehničkih poteškoća njeni posmrtni nastupi za sada su stavljeni na čekanje. Njezin bivši suprug Blake Fielder-Civil negativno je komentirao taj potez i kritizirao njezinu obitelj i menadžera nazvavši čitav projekt “farsom kojom žele zaraditi novac”. Mnogi smatraju da hologrami ne mogu zamijeniti stvarno iskustvo koncerta, no za druge su takvi nastupi jedini način da dožive zvijezde koje su umrle rano i neočekivano, jer nikada nisu imali priliku prisustvovati koncertu svojih heroja.
Etički problem koji se pritom javlja je taj što neki od glazbenika možda nikada ne bi pristali na posmrtnu scensku karijeru - no s obzirom na to da takva opcija nije ni postojala u trenutku njihove smrti, sada odluke o tome donose njihovi potomci, rodbina i odvjetnici. Pored toga, u SAD-u postoji i nešto što se zove pravo na publicitet, koje nekome daje ekskluzivno pravo na dobit od svog lika, ali i zabranjuje svaku implikaciju da osoba podržava neki proizvod bez dopuštenja same te osobe. Vrijedi li to pravo i nakon smrti, kroz obitelj osobe, razlikuje se od države do države. U Kaliforniji, na primjer, pravo na publicitet proteže se 50 godina nakon smrti, dok u saveznoj državi New York to pravo završava smrću osobe.
Međutim, nova tehnologija ne ograničava se samo na to da pokojnika ponovo vrati u život. Jedan od primjera su Gorillaz, koji su od svojih početaka bili zamišljeni kao virtualni bend, dok su primjerice reperica M.I.A. i R&B pjevačica Janelle Monáe iskoristile tehnološke mogućnosti kako bi u isto vrijeme održale po jedan koncert na suprotnim krajevima Sjedinjenih Država - na jednom bi se pojavila uživo, dok je na drugom bila prisutna kao projekcija. U filmovima se već odavno koriste glumci čija se lica mogu zamijeniti, pomladiti ili redizajnirati pomoću računalne tehnologije, a 64 godine nakon smrti za pojavljivanje na velikim ekranima ponovo će biti “ekshumiran” i James Dean. Uz pomoć računalne animacije, na temelju starih snimaka, on bi trebao igrati glavnu ulogu u filmu o Vijetnamskom ratu “Finding Jack”, koji bi u kina trebao stići ove godine. Redatelji filma Tati Golykh i Anton Ernst izjavili su da jednostavno nisu - našli nikog boljeg.
No, vratimo se koncertima. Jesu li hologramski koncerti doista novi poslovni model i možemo li se našaliti pa reći da besmrtnost rock glazbe uskoro možda više neće biti samo mit? Na prvo pitanje odgovor je pozitivan, a najbolji primjer možda i nije zvijezda iz prošlosti, nego virtualna pjevačica Hatsune Miku, holografska zavodnica tirkizne boje kose, čiji je glas također sintetički. Japanski tinejdžeri naprosto obožavaju ovu digitalnu djevojku koja puni dvorane i nije slična nijednoj drugoj osobi od krvi i mesa. Hatsune Miku “rođena” je iz suradnje tvoraca softwarea za vokalnu sintezu i digitalne slike, crtača mange i zajednice obožavatelja tehnologije, a njeno ime na japanskom znači nešto poput “prvi zvuk iz budućnosti”. Pjevačica se u Japanu čak prodaje i kao mini hologram za kućnu upotrebu, a jedan se Japanac već i “vjenčao” s njezinim hologramom i na vjenčanje potrošio nešto više od dva milijuna jena.
Dakako, ovaj način oživljavanja prošlosti mogao bi se pretvoriti u biznis vrijedan stotine milijuna dolara, ali to također znači da tehnologija mora savršeno funkcionirati, a hologrami glazbenika moraju izgledati stvarno dobro. Za sada su oni još malo blijedi, ten im je svjetlije nijanse nego prosječan ljudski ten, pa se stoga za hologramsku turneju Abbe ništa ne prepušta slučaju i marljivo se radi na vjernim prikazima Bennyja, Björna, Agnethe i Anni-Fride, koji su više puta izjavili da se više neće okupljati na pozornici, ali nemaju ništa protiv da to učine njihovi hologrami.
Novinar New Yorkera Mark Binelli ima zanimljivu tezu koju je objavio početkom siječnja u tekstu čiji je naslov bio da stari glazbenici nikad ne umiru, već samo postaju hologrami, a povod je bila hologram turneja Ronnieja Jamesa Dia. Binelli smatra da tehnološke tvrtke hologram turnejama nastoje oživjeti koncertnu glazbenu industriju čiji će pripadnici koji danas ostvaruju najveću zaradu ionako u dogledno vrijeme umrijeti te predviđa da bi hologrami vrlo brzo mogli postati sveprisutni, baš poput podcasta ili elektroničkih cigareta.
Ronnie James Dio, nekadašnji član grupe Black Sabbath i jedan od najutjecajnijih heavy metal glazbenika, mrtav je već deset godina, no prošle je godine održana turneja “Dio Returns”, na kojoj se pokojni Dio ukazao u obliku holograma, uz pratnju glazbenika, njegovih bivših suradnika. Jedan od najvećih izazova s kojim su se suočili stručnjaci koji su izrađivali njegov hologram bio je odabir prave dobi za njihovu kreaciju. Dolazili su u iskušenje da naprave Dia iz ere MTV-a, ali bilo bi pomalo čudno da su pored mladog Dia na pozornici znatno stariji glazbenici.
S druge strane, da je Dio živ u vrijeme turneje, imao bi 77 godina, što baš i nije idealna dob za heavy metal frontmena. Kreativni tim na kraju se odlučio za Dia u srednjim godinama te ga je odjenuo u crne kožne hlače, kariranu kožnu narukvicu i bijelu tuniku u obliku zvona na kojoj je utisnut srebrni križ. Simulacija kose bila je najteži dio čitavog procesa, a da se Dio podvrgnuo skeniranju cijelog tijela dok je bio živ, proces bi bio, ističu stručnjaci, puno lakši. Također, smatraju da bi bilo sjajno kad bi se više živih glazbenika i glumaca dobrovoljno podvrgnulo skeniranju jer bi to kasnije znatno olakšalo njihov posao.
Hibridna zabava
Turneju “Dio Returns” producirala je startup tvrtka Eyellusion. To je samo jedna od tvrtki koje žele unovčiti ovu novu, hibridnu kategoriju zabave, koja je dijelom koncert, a dijelom tehnološki spektakl koji se temelji na holografskim životima preminulih glazbenih zvijezda. Tvrtka Eyellusion također je bila zaslužna za hologram Franka Zappe, a 47-godišnji koncertni promotor Peter Shapiro izjavio je tada da je ono što je vidio na tom nastupu bilo bliže Zappi od bilo kojeg njegovog cover benda.
U posljednjih nekoliko godina napustili su nas David Bowie, Prince i Tom Petty, a Shapiro tvrdi da za deset godina neće možda biti ni onih koji su još uvijek živi, a ako će ih i biti, zasigurno neće ići na turneje. Među njima su The Rolling Stones, The Who, The Eagles, Aerosmith, Billy Joel, Elton John, Paul McCartney i Bruce Springsteen, koji čine temelj ne samo klasičnog rocka, nego i lukrativnog koncertnog biznisa. Shapirova kalkulacija, ističe novinar Binelli, možda jest morbidna, ali on nipošto nije u krivu.
Prema podacima koje je objavio američki magazin Pollstar, gotovo polovicu od 20 najunosnijih sjevernoameričkih turneja u 2019. godini održali su glazbenici stari barem 60 godina, među kojima su Cher, Kiss, Fleetwood Mac, Paul McCartney, Dead & Company, Billy Joel, The Rolling Stones, Elton John i Bob Seger.
Elton John, koji je trenutno na oproštajnoj turneji, nalazi se na vrhu te ljestvice. Naime, samo posljednja četiri mjeseca turneje u Sjevernoj Americi, kao i prva tri tjedna 2019. u Europi, donijela su mu zaradu od 82,6 milijuna dolara, a njegova turneja traje sve do prosinca 2020.
Korištenje tehnologije u ovom bi slučaju moglo značiti i unosan novi prihod za glazbenu industriju u trenutku kada omiljeni umjetnici više ne mogu računati na prihode od albuma ili downloada, kako bi i nakon smrti mogli nastaviti osiguravati dobit svojim obiteljima.
Pepperov duh
Tupac Shakur postao je jedan od najranijih testnih ispitanika nove tehnologije, i to 16 godina nakon ubojstva, kada se njegov hologram iznenađujuće pojavio na Coachella festivalu 2012. godine, tijekom nastupa Dr. Drea. Tupacov hologram nastao je kombinacijom računalne animacije, dvojnika i kazališnog trika iz 19. stoljeća poznatog kao Pepperov duh, čije se varijacije koriste u gotovo svim glazbenim izvedbama holograma posljednjih godina.
Ova optička iluzija i danas se koristi u kazalištima, zabavnim parkovima i muzejima, a naziv je dobila po znanstveniku Johnnu Henryju Pepperu, koji je iluziju popularizirao 1862. godine tijekom kazališne predstave ‘’Ukleti čovjek i sablasni ugovor’’. Tupacov hologram izveo je samo dvije pjesme, ali njegovo je digitalno uskrsnuće djelovalo kao dokaz da koncept funkcionira. Tvrtka Digital Domain, koja je stvorila Tupacov hologram, bankrotirala je, doduše, vrlo brzo, ali jedan od njenih vlasnika, John Textor, osnovao je novu tvrtku Pulse Evolution, koja je producirala hologram Michaela Jacksona, a nešto kasnije i obznanila da već ima ugovore s nasljednicima prava Elvisa Presleyja i Marilyn Monroe, kao i s bendom Abba, koji se raspao 1982. godine. Ono što se u početku činilo samo jednokratnom ekskluzivom za Coachellu, festival koji je poznat po stvaranju trendova, vrlo je brzo postalo popularno diljem glazbenog svijeta.
U veljači ove godine na turneju kreće dosad najveće ime u industriji holograma preminulih slavnih ličnosti - Whitney Houston, čija je tragična smrt planiranu turneju učinila najkontroverznijom od svih hologramskih turneja do sada te pokazala da hologrami nisu samo trend, nego i unosan način zarade na preminulima. Podaci iz Pollstara pokazuju da su brojke, barem zasad, odlične. Orbisonova hologram turneja prikupila je gotovo 1,7 milijuna dolara tijekom 16 nastupa, prodajući 71 posto ulaznica, dok je Zappa prosječno prodavao 973 mjesta po nastupu, rasprodavši pritom klubove u Amsterdamu i Londonu. Hoće li se takve turneje prebaciti iz klubova, kazališta i umjetničkih centara u arene i na stadione, ostaje tek za vidjeti, a uvelike će ovisiti o uspjehu većih zvijezda poput Houston.
No, pored oživljavanja glazbenih božanstava, upotreba holograma razgranala se i u drugim sferama života, od kojih su neke doista korisne - u tijeku je proces izrade holograma Ronalda Reagana za potrebe predsjedničke knjižnice bivšeg američkog predsjednika, a indijski premijer Narendra Modi čitavu je svoju kampanju vodio holografski. U njemačkim se cirkusima, pak, umjesto pravih konja i slonova koriste njihovi hologrami, a Jack Horner, paleontolog koji je bio znanstveni savjetnik tijekom stvaranju filma “Jurski park”, dobio je novi zadatak: stvoriti holograme dinosaura koji bi putovali po prirodoslovnim muzejima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....