LABIRINT PROPISA

Vodič za Ryanair: sve što morate znati ako prvi put letite ovom niskotarifnom kompanijom

Ulovili ste avionsku kartu za samo 20, 10 ili možda čak 5 eura? Obratite pozornost na moguće nadoplate
 /Depositphotos

Iako niskotarifni prijevoznik Ryanair već godinama leti iz hrvatskih zračnih luka, kao i iz okolnih zemalja, prava je pomama za kartama nastala kad je prošle godine ta aviokompanija stigla u Zagreb i otvorila niz novih linija. Uslijedile su brojne akcije, koje Ryanair tradicionalno povremeno objavljuje, i s ovim su se prijevoznikom i njegovim pravilima mnogi prvi put susreli.

Cijene jesu niže od tradicionalnih aviokompanija, ali se dosta toga naplaćuje, od prtljage i odabira sjedala do obroka. Drugim riječima, ako putujete samo s ručnom torbom, ne želite birati sjedalo i ništa pojesti i popiti, zaista možete letjeti za 5 eura u jednom smjeru. No, sve mimo toga ćete platiti.

image
/Depositphotos

U suradnji s portalom Croatian Aviation donosimo pregled najčešćih pitanja i nedoumica koje putnici imaju prije leta. Najbolje je sve proučiti prije prve kupovine jer je nadoplate najpovoljnije ugovoriti uz kupovinu same karte, a poslije postaju sve skuplje.

Jesu li zrakoplovi ovog prijevoznika sigurni?

Zrakoplovi Ryanaira su sigurni, to je neupitno. Postoje propisani standardi (koji su u zračnom prometu rigorozni) i koje svaka kompanija mora zadovoljiti da bi uopće mogla imati dozvolu za komercijalne letove (AOC).

image
Nikos Arvanitidis/Depositphotos

U slučaju utvrđenih nepravilnosti i većih propusta koji mogu ili jesu utjecali na sigurnost prometa (putnika, posade i/ili zrakoplova), kompaniji (ne samo ovoj nego i drugima) se vrlo lako i brzo može oduzeti AOC i time zabraniti letenje. Kompanije si to nikako ne žele dopustiti jer time dovode u pitanje svoje poslovanje, i za to se kao putnik ne morate brinuti.

Kako im se isplate tako povoljne cijene?

Ryanair ima svoju posebnu politiku cijena i nje se drži već godinama. Karte od 10 eura nisu dostupne uvijek i svagdje. U pravilu, povoljne karte kupit ćete više od mjesec dana prije samog leta (u normalnim okolnostima, ne u vrijeme pandemije), a porast cijena diktira popunjenost zrakoplova na određenom letu.

Recimo ovako: kompanija svojih 189 sjedala dijeli u nekoliko prodajnih klasa od A do J, pri čemu u J klasi (prvoj dostupnoj) cijena karte iznosi 10 eura za npr. 20 sjedala na određenom letu, u I klasi iznosi 29 eura za 20 sjedala na letu, u H klasi prodaje 20 karta po 39 eura itd. Na kraju, kada je zrakoplov na određenom letu već vrlo dobro popunjen, dostupne su samo više klase, u ovom primjeru su to A, B i C klasa, u kojima cijena karte može dosegnuti iznos veći i od 100 eura. Ono što kompanija vrlo dobro radi jest analiza odnosno praćenje prodaje. Ako tri tjedna prije leta kompanija nema zadovoljavajuću prodaju karata iz najskuplje, A klase, otvorit će određeni broj sjedala u D klasi koja će biti znatno jeftinija i time pokušati u cijelosti popuniti zrakoplov na određenom letu. Ovakve poteze kompanija trenutno radi s obzirom na to da smo u globalnoj pandemiji i dinamika bookinga nije ista kao prije pandemije.

image
/Depositphotos

Također, Ryanair često nudi akcije (povratne karte od 9,99 eura, 2 karte za 1 i sl.) kako bi se dodatno besplatno oglašavala na tržištu. Realno, objave o takvim povoljnim cijenama karata svi ćemo dijeliti na društvenim mrežama, čime kompanija doseže veliki broj ljudi, potencijalnih putnika i promovira svoje linije.

Dakle, kompanija ne prodaje samo i isključivo povoljne karte, nego i one znatno skuplje, tako da kompanija na određenom letu zaradi ozbiljan novac, a u putničkoj kabini mogu sjediti dvije osobe jedna do druge koje se međusobno ne poznaju, a prva je platila kartu 9 eura, a druga čak 150 - na istom letu, na istoj liniji.

Ima li skrivenih dodatnih troškova?

Nema. Ako pročitate uvjete kupnje i sva pravila koja ova kompanija ima te ih se strogo držite, onda dodatnih troškova neće biti. Ali pažljivo pročitajte što vam je sve uključeno u kartu, budite sigurni da vam je to dovoljno.

Kako se obavlja “check-in”, odnosno prijava na let?

Možete ga obaviti i u zračnoj luci, kao i kod drugih avioprijevoznika, no to ćete dodatno platiti. Kako stoji na službenoj stranici Ryanaira, putnici koji se nisu online prijavili na let moraju to učiniti na šalteru u zračnoj luci, što će biti naplaćeno dodatnih 55 eura. Dodatni je uvjet da morate isprintati boarding pass ako prijavu na let obavite online kod kuće, ili ga imati u digitalnom obliku na svojem mobilnom uređaju. Ako pak nemate isprintan boarding pass te ga nemate ni u digitalnom obliku, onda ćete morati isprintati boarding pass na šalteru u zračnoj luci, i to će vam biti dodatno naplaćeno punih 20 eura po putniku.

Kad se može prijaviti online?

Postoje dvije opcije za online check-in, 60 dana prije dana leta te 24 sata prije leta, ovisno o tipu karte koju ste kupili. Ako ste platili dodatni iznos prilikom kupnje karte za određeno sjedalo u zrakoplovu ili ako ste odabrali opciju Flexi Plus, na let se možete prijaviti 60 dana prije datuma putovanja. Pritom obratite pozornost na to da, ako imate povratnu kartu, oba leta moraju biti unutar spomenutih 60 dana. Prilikom prijave možete odabrati i sjedalo (besplatno jer ste tu opciju već platili). Ako ste prilikom kupnje karte odabrali opciju bez nadoplate za određeno sjedalo, online prijava na let moguća je od 24 do 2 sata prije polaska zrakoplova. U tom slučaju sistem će vam dodijeliti sjedalo u zrakoplovu te nemate opciju njegova odabira, zapamtite to ako putuje s nekime i želite sjediti jedno pored drugoga. Važno je napomenuti kako se online check-in zatvara 2 sata prije polaska zrakoplova i više nije moguć tim putem, već samo u zračnoj luci, što će vas koštati, kako smo naveli, dodatnih 55 eura za prijavu na let u zračnoj luci te još 20 eura za printanje boarding passa.

Koliko košta odabir sjedala i prijava 60 dana prije leta?

Ako odaberete najpovoljniji tip karte, a želite platiti za određeno sjedalo, za to ćete morati izdvojiti dodatnih od 4 do 20 eura po letu. Sjedala od 4 eura dostupna su u stražnjem dijelu zrakoplova, dok su sjedala od 20 eura ona u prvom redu.

Kakva je procedura s prtljagom?

Ako odaberete najpovoljniju opciju na Ryanairovu webu, sa sobom možete uzeti samo mali komad ručne prtljage koji morate smjestiti ispod sjedala ispred sebe, samo je to uključeno u cijenu karte. Ryanair zato nudi dodatnu prtljagu, i to, naravno, dodatno naplaćuje.

Ovdje potražite primjere torbi koje možete unijeti u avion čak i ako ste kupili najjeftiniju kartu

image
Carlos Hernandez/Imagesource/Profimedia/Carlos Hernandez/Imagesource/Profimedia

Dakle, samo mala torba (dimenzija 40x20x25) koja stane ispod sjedala (ruksak, torbica, torba za laptop i sl.) može besplatno s vama u kabinu.

Ako pak želite uzeti dodatni komad ručne prtljage, to će vas koštati dodatnih 18 eura.

U zračnim lukama u kojima Ryanair ima svoje predstavnike oni imaju fiksni dio plaće te varijabilni koji ovisi o postotku dodatno naplaćenih prtljaga/usluga, dakle predstavniku je zbilja u interesu da vi platite svoju prtljagu u zračnoj luci

U tom slučaju imate pravo na već spomenutu manju torbu koja je već u cijeni karte, a za 18 eura sa sobom u kabinu možete uzeti još jednu torbu dimenzija 55x40x20 cm težine do 10 kilograma koju ćete smjestiti u spremnik za prtljagu iznad svojeg sjedala (radi se dakle o klasičnom carry-on koferu).

Ryanair nudi i nadoplatu za predanu prtljagu.

Za dodatna 24 eura moći ćete predati jedan kofer dimenzija 55x40x20 i težine do 10 kg na šalteru u zračnoj luci (dakle dimenzije kao carry on koji smo već spomenuli), a ako vam je to premalo, prilikom kupnje karte možete doplatiti 40 eura i na šalteru u zračnoj luci predati veći kofer koji smije težiti do 20 kilograma (kofer dimenzija 119x119x81).

Kakva su pravila za djecu?

Ako putujete s djetetom mlađim od 12 godina i želite da sjedi pored vas, morate rezervirati sjedalo. Kod Ryanaira je nadoplata za sjedalo obvezna, čak i ako putujete s djetetom. Barem jedan roditelj mora platiti između 4 i 6 eura po letu za svoje sjedalo, a tada ćete moći odabrati sjedalo za dijete pored vas besplatno. U tom slučaju sjedit ćete u stražnjem dijelu zrakoplova, od reda 18 do reda 33.

Djeca do navršene dvije godine u zračnom se prometu nazivaju infantima i nose oznaku INF. Na svim letovima Ryanaira cijena karte za bebu do dvije godine iznosi 25 eura. Ako putujete s bebom i odabrali ste najpovoljniju opciju prilikom kupnje karte, morat ćete odabrati sjedalo za sebe (beba je u vašem krilu za vrijeme trajanja leta, nema svoje sjedalo). Ryanair će vam na mapi zrakoplova prikazati koja sjedala je moguće odabrati ako putujete s bebom, a radi se o sjedalima do prozora u točno određenim redovima. Ako se pitate zašto - to je zato što točno određena sjedala u zrakoplovu imaju duple maske za slučaj nužde. Dakle, morate sjesti na određeno sjedalo kako biste u slučaju nužde imali dvije maske. Ryanair će vam to sjedalo koje ste primorani odabrati također dodatno naplatiti od 4 do 7 eura.

Je li moguća promjena datuma?

Da, ali je to skupo. Tu opciju možete koristiti samo u razdoblju od 40 minuta prije polijetanja te jedan sat nakon polijetanja vašeg originalnog leta (dakle, ako ste zakasnili na let). Tada se možete javiti na šalter prodaje u zračnoj luci i promijeniti kartu na sljedeći let. Ta će vas usluga koštati čak 100 eura - često je povoljnije kupiti novu kartu na istoj liniji za sljedeći dan nego plaćati promjenu.

Kako naknadno dodati prtljagu?

Dodatni komad ručne prtljage možete nadoplatiti online prije putovanja 18 eura ili u zračnoj luci na dan leta, no tada će iznos biti gotovo dva puta veći. Ako već trebate dodatnu prtljagu, preporuka je da to učinite online prije leta, nikako u zračnoj luci jer će i iznos biti znatno veći.

Koliko su strogi s provjerama u zračnim lukama?

U zračnim lukama u kojima Ryanair ima svoje predstavnike oni imaju fiksni dio plaće te varijabilni koji ovisi o postotku dodatno naplaćenih prtljaga/usluga, dakle predstavniku je zbilja u interesu da vi platite svoju prtljagu u zračnoj luci i zbog toga nisu dopuštena ni odstupanja po pitanju dimenzija torbi ni po pitanju maksimalno dopuštene kilaže. Drugim riječima, teško je “prošvercati se”, a ako ne uspijete, pokušaj će vas poprilično koštati.

Postoji li naknada za kašnjenje i otkazivanje leta?

Da. Sukladno uredbi EK 261/2004 i niskotarifni su avioprijevoznici dužni isplatiti određenu naknadu svakom putniku u slučaju višesatnog kašnjenja ili otkazivanja leta. Kompanija ovdje igra mudro (baš kao i drugi avioprijevoznici) te uglavnom otkazuje letove mjesec ili više dana unaprijed ako booking nije zadovoljavajući. Pravo na naknadu imate i ako vam je uskraćen ukrcaj zbog “overbookinga”. Važno je samo istjerati pravdu, morate doista biti uporni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 04:06