VELIKO OTKRIĆE

Znanstvenici vjeruju da su pronašli način kako izliječiti gluhoću u starosti: ‘Ključan je gen TBX2‘

Ilustracija

Peter Scholey/Imagesource/Profimedia
Ljudi se rađaju sa senzornim stanicama u uhu koje imaju male dlačice. No nakon što one odumru, ne mogu ponovno rasti

Gluhoća u starijoj dobi možda bi se mogla izliječiti jer su znanstvenici otkrili glavni gen koji je potreban da u uhu ponovno izrastu izgubljene stanice, piše Telegraph.

Ljudi se rađaju sa senzornim stanicama u uhu koje imaju malene dlačice. No nakon što odumru zbog starosti, oštećenja zbog buke ili liječenja karcinoma, one ne mogu ponovno rasti, što dovodi do nepovratnog gubitka sluha.

Smrt tzv. 'dlačnih stanica' u vanjskom uhu, koje stvara spiralna šupljina unutarnjeg uha, odnosno pužnica, najčešći je uzrok gluhoće i gubitka sluha, a znanstvenici nikada nisu pronašli način da one ponovno izrastu.

No sada su istraživači sa Sveučilišta Northwestern u SAD-u otkrili da jedan gen programira te dlačne stanice da postanu vanjske ili unutarnje stanice, što je prekretnica koja bi mogla otvoriti vrata liječenju gluhoće u kasnijem životu.

'Prevladali smo veliku prepreku', rekao je Jaime Garcia-Anoveros, profesor anestezije, neurologije i neuroznanosti na Medicinskom fakultetu Feinberg Sveučilišta Northwestern i glavni autor studije.

'Sada shvaćamo kako napraviti specifične unutarnje ili vanjske dlačne stanice i identificirati zašto su potonje sklonije odumiranju što onda uzrokuje gluhoću.'

'Uho je prekrasan organ'

U Britaniji oko 40 posto ljudi u dobi od 50 ili više godina i 71 posto ljudi u dobi od 70 i više godina pati od gubitka sluha. Ne samo da je to stanje iscrpljujuće, već je povezano s povećanim rizikom od demencije.

Kod većine ljudi koji su zbog starenja doživjeli gubitak sluha, to se dogodilo zbog trošenja dlačnih stanica u unutarnjem uhu.

Te se stanice razvijaju u embriju, a unutarnje i vanjske stanice rade zajedno kako bi omogućile sluh.

Vanjske dlačne stanice se šire i skupljaju kao odgovor na pritisak zvučnih valova i pojačavaju zvuk za unutarnje dlačne stanice.

Unutarnje stanice prenose te vibracije do neurona kako bi stvorili zvukove.

'To je kao balet', dodao je profesor Garcia-Anoveros. 'Vanjske čučnu i skoče te podižu unutarnje dalje u uho. Uho je prekrasan organ. Nema drugog organa kod sisavaca gdje su stanice tako precizno pozicionirane. U suprotnom, sluha nema.'

'Koktel gena'

Dlačne stanice ne mogu se spontano regenerirati, pa se nakon odumiranja ne mogu obnoviti. No tim znanstvenika je otkrio da proizvodnju tih stanica pokreće glavni gen nazvan TBX2.

Kada se gen izluči, stanica postaje unutarnja dlačna stanica. Kada je gen blokiran, stanica postaje vanjska dlačna stanica.

Znanstvenici već mogu napraviti osnovnu dlačnu stanicu od obične stanice pomoću koktela gena, ali nikada do sada nisu uspjeli postići diferencijaciju potrebnu za dobivanje sluha.

Cilj bi bio da se na kraju reprogramiraju stanice u uhu kako bi se mogle preobraziti u dlačne stanice čime bi se sluh mogao povratiti.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature.

09. travanj 2024 06:57