MISTERIOZNE MRLJE

Znanstvenici: Ovo je nevjerojatno. Ispod Zemljinog plašta smo otkrili tragove drugog planeta

Ilustracija

Tetra Images/Tetra Images/Profimedia
Zemlju je udario objekt veličine Marsa, prozvan Theia. Ta snažna kolizija poslala je dijelove Zemlje u svemir, što je dovelo do stvaranja Mjeseca

Seizmolozi od sedamdesetih govore o dvije misteriozne mrlje veličine kontinenata u najdubljem dijelu Zemljinog plašta, a sada smatraju kako su one potencijalno posljedica davne kataklizme.

Dvije mrlje, jedna ispod Afrike, a druga u regiji južnog Pacifika, gušće su od svoje okoline. Moguće je da su one ostaci kataklizme iz rane povijesti našeg planeta koja je potencijalno dovela do formiranja Mjeseca. Znanstvenici nagađaju kako je Zemlju udario objekt veličine Marsa, prozvan Theia, objavili su u srijedu.

Ta snažna kolizija, nedavno datirana na prije 4,46 milijardi godina, poslala je dijelove Zemlje u svemir, što je dovelo do stvaranja Mjeseca. No ostaci Theie možda su i dalje unutar Zemlje, na dubini točno iznad njezine jezgre.

Znanstvenici su računalnom simulacijom istraživali utjecaj kataklizme, geofizičke postavke, materijal od kojeg je Theia najvjerojatnije bila sastavljena i evoluciju Zemljinog plašta.

Na temelju simulacija ustvrdili su kako je moguće da je većina Theie apsorbirana u Zemlju, formirajući mrlje, dok su rezidue formirale Mjesec.

„Dna tih mrlja su 2900 kilometara ispod nas. Dvije mrlje čine oko 2 posto zemljine mase“, rekao je geofizičar Qian Yuan s američkog sveučilišta Caltech, voditelj istraživanja objavljenog u časopisu Nature.

One su otkrivene slanjem seizmičkih valova koji su usporili u te dvije regije u odnosu na okolinu. Obje mrlje su dvostruko veće mase od Mjeseca, objasnio je.

Ako se hipoteze ove studije pokažu istinitima, to bi značilo da se dokazi o koliziji koja je formirala Zemljin satelit nalaze u njoj.

"Nije bilo previše konsenzusa o tome možemo li pronaći dokaze za ovaj događaj, ne samo na Mjesecu, već i u nekim vidljivim svojstvima moderne Zemlje", rekao je Paul Asimow, profesor geologije i geokemije na Caltechu, koautor studije.

Dvije mrlje su „najveća odstupanja u strukturi Zemlje“, dodao je.

"To je nevjerojatno jer možemo otkriti ostatke drugog planeta - Theie - ako kopamo dovoljno duboko u Zemljin plašt", nadovezao se astronom i koautor studije Hongping Deng sa Šangajskog astronomskog opservatorija Kineske akademije znanosti.

Smatra se da povećana gustoća mrlja dolazi od visoke razine željeza – slične kao u Mjesečevom kamenju, što bi bilo logično ako su napravljene od istog izvornog materijala kao Theia.

Stjecanje boljeg razumijevanja pretpostavljenog golemog udara moglo bi pružiti uvid u evoluciju Zemlje i drugih planeta Sunčevog sustava.

16. travanj 2024 02:29