UMJETNE MEGASTRUKTURE?

PRVI ZNAK POSTOJANJA NAPREDNE CIVILIZACIJE IZVAN ZEMLJE? Znanstvenike uzbudili jedinstveni nalazi svemirskog teleskopa Kepler

NEW HAVEN - Znanstveno istraživanje, objavljeno prošli mjesec bez velike pompe, moglo bi biti prvi otkriveni trag postojanja napredne tehnološke civilizacije izvan Zemlje, vjeruju neki znanstvenici.

U sklopu misije Kepler, u kojoj veliki svemirski teleskop godinama promatra svjetlost zvijezda kako bi po varijacijama u intenzitetu svjetlosti otkrio prisustvo planeta, znanstvenici su pronašli neočekivanu anomaliju oko zvijezde KIC 8462852

Prema analizi intenziteta svjetlosti, radi se o masivnom oblaku velikih gromada nepoznatog materijala koji kruži oko zvijezde. Prvog su ga uočili ‘Lovci na planete’ - grupa volontera koji pomažu NASA-i u pronalaženju planeta tako što ručno analiziraju podatke s teleskopa Kepler.

Lovci na planete označili su KIC 8462852 kao ‘zanimljivu’ i ‘bizarnu’ zvijezdu. Ubrzo nakon njih, podatke su počeli proučavati i NASA-ini stručnjaci.

Na početku su mislili kako se radi o nakupini kamenitog materijala koji kruži oko mlade zvijezde - slično je, vjeruju, izgledao i Sunčev sustav izdaleka u vrijeme prije nego što su se oblikovali prvi planeti. No, ova čudna zvijezda nije bila mlada - radilo se o zreloj zvijezdi, s razvijenim planetarnim sustavom.

Ukoliko se radi o prirodnoj pojavi, morala se dogoditi relativno nedavno - gravitacija bi razvukla svaku nakupinu tvari u prsten nakon dovoljno vremena.

U znanstvenom članku objavljenom na online repozitoriju Arxiv, autorica Tabetha Boyajian, znanstvenica s Yalea koja nadgleda Lovce na planete, navela je nekoliko mogućih scenarija koji bi objasnili misterioznu pojavu - greška na instrumentima, sudari u asteroidnom pojasu, sudar planetarnih razmjera, ili prolazak druge zvijezde kroz sustav, koja bi povukla malo more kometa prema središtu sustava.

Od svih ponuđenih mogućnosti, samo bi ovo potonje zadovoljilo sve kriterije, no moralo bi se raditi o nevjerjatnoj slučajnosti. Štoviše, bilo koje objašnjenje moralo bi biti neuobičajeno, jer se takva anomalija nije pojavila niti jednom u više od 150.000 promatranih zvjezdanih sustava.

Astronom sa sveučilišta Penn, Jason Wright, ima alternativnu teoriju koju će uskoro objaviti. Pozivajući se na spekulacije stručnjaka koji tragaju za izvanzemaljskom inteligencijom, jedan od načina na koji bi napredne tehnološke civilizacije mogle biti prepoznate na daljinu je kroz otkriće velikog broja glomaznih tehnoloških artefakata koji orbitiraju neku zvijezdu.

Wright i njegovi kolege vjeruju kako se nalaz sa zvijezde KIC 8462852 može objasniti ‘rojem megagrađevina’, moguće solarnih kolektora.

- Kada mi je Boyajian pokazala podatke, fasciniralo me koliko su ludo izgledali, rekao je Wright za The Atlantic.

- Vanzemaljci bi uvijek morali biti zadnja teorija koju razmatramo, no ovo je izgledalo poput nečega što bi izgradila vanzemaljska civilizacija.

No, neće sve ostati na spekulaciji. Boyajian, Wright i direktor Centra za potragu za vanzemaljskom inteligencijom na Sveučilištu Berkeley u Kaliforniji, Andrew Siemion, počeli su raditi na planu eksperimenata koji bi mogli dodatno provjeriti teoriju o vanzemaljskoj civilizaciji.

Troje znanstvenika žele usmjeriti radio-antenu prema KIC 8462852, kako bi provjerili dolazi li s te zvijezde više radio-valova nego što bi bilo očekivano za zvijezdu tog tipa.

Ukoliko se otkrije signal koji bi mogao biti umjetnog podrijetla, pokušali bi rezervirati termin na Vrlo velikoj anteni u Novom Meksiku, koja bi s dovoljnom preciznošću mogla potvrditi radi li se, stvarno, o signalu koji potječe od tehnološki napredne civilizacije.

28. lipanj 2024 15:20