VRIJEDAN PROJEKT

Projekt Instituta Ruđer Bošković: Inovativni reagens već za tri godine u primjeni

Mario Cindrić

Marko Todorov/Cropix
Kroz ovaj projekt identificirat ćemo bakteriju iz urina ili neku bakteriju iz pokvarene hrane te izmjeriti količinu, kaže Cindrić

Institut Ruđer Bošković (IRB) jučer je predstavio oko osam milijuna kuna vrijedan projekt "Qua/Qua Protein: Kvantitativna i kvalitativna analiza proteina za potrebe biomedicine i biotehnološke industrije". Cilj projekta jest sintetizirati inovativni reagens za kvantitativnu i kvalitativnu analizu proteina, što bi moglo imati široku primjenu.

- Pojednostavljeno rečeno, kroz ovaj projekt identificirat ćemo, primjerice, bakteriju iz urina ili neku bakteriju iz pokvarene hrane ili dobroćudne bakterije, recimo, iz uzorka kože te istovremeno izmjeriti njihovu količinu.

Ovakva analiza ima široki spektar primjene, u medicini, i to prvenstveno dijagnostici, zatim farmaceutici, biotehnologiji, bioanalitici te prehrambenoj industriji, uključujući primjenu prilikom kontrole kvalitete bioloških proizvoda, kao i u znanstveno-akademskoj zajednici, u Hrvatskoj i internacionalno - rekao je dr. Mario Cindrić, voditelj projekta te voditelj Laboratorija za bioanalitiku Zavoda za molekularnu medicinu na IRB-u.

Bioinformatički alat

Projekt "Qua/Qua Protein" počeo je u prosincu 2020., a trajat će do prosinca 2023. godine. Njegova ukupna vrijednost je 8,1 milijun kuna, pri čemu je 6,8 milijuna kuna osigurano iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Nadalje, projekt se provodi u suradnji s informatičkom tvrtkom Conscius d.o.o. koja radi na razvoju inovativnog bioinformatičkog alata (ProteinAcrobat).

- Ovo je dobar primjer suradnje akademskih znanstvenika sa softverskom kompanijom, što je dosad bila rijetkost. Mi se nadamo da će bioinformatički alat, koji razvija tvrtka Conscius, biti prepoznat u svijetu, a naš inovativni reagens naći primjenu na klinikama već za tri godine - istaknuo je Mario Cindrić.

Na projektu radi više od 20 znanstvenika iz nekoliko različitih laboratorija diljem Hrvatske, a omogućeno je i zapošljavanje mladih znanstvenika.

Zanimanje u svijetu

Lucija Dončević, studentica druge godine doktorskog studija kemije na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu (PMF), na projektu je zadužena za razvoj programskog sustava koji će omogućiti identifikaciju proteoma putem de novo sekvenciranja proteina, dok Luka Ozdanovac, student treće godine doktorskog studija kemije na PMF-a, u sklopu projekta izrađuje doktorsku disertaciju.

Projekt "Qua/Qua Protein" izazvao je i zanimanje znanstvenika u svijetu.

Četiri prijavljene inovacije i sedam patentnih prijava

- Jedan od rezultata našeg projekta trebala bi biti i patentna prijava inovativnog reagensa, na čemu surađujemo s kolegom dr. Nikolom Basarićem, voditeljem Laboratorija za sintetsku organsku kemiju - rekao je Mario Cindrić koji se može pohvaliti već s dva američka patenta.

Iz službe za odnose s javnošću Instituta Ruđer Bošković rekli su nam da naša najveća znanstvena kuća ima četiri prijavljene inovacije te dodatnih sedam patentnih prijava.

"Te su patentne prijave u različitim statusima. Trenutačno imamo tri aktivna patenta. Za jedan izum imamo dva priznata patenta, odnosno Europski patent validiran u Njemačkoj, Velikoj Britaniji i Francuskoj, te u SAD-u.

Za drugi izum imamo jedan priznati patent u Rusiji, a za taj izum uskoro će nam biti priznati patenti i u nekim drugim zemljama", kažu na IRB-u. (T.R.)

17. travanj 2024 07:46