POGLED ZA PAMĆENJE

OTKRIVEN RIJEDAK PETEROSTRUKI ZVJEZDANI SUSTAV Prizor pet sunaca smjestio se 250 svjetlosnih godina od nas

Colourbox

Astronomi su otkrili vrlo, vrlo rijedak primjer peterostrukog zvjezdanog sustava. Kvintet se sastoji od para dviju povezanih zvijezdi, tako zvanih dvojnih sustava, od kojih jedna ima usamljenog pratitelja. Ovo je prvi takav sustav ikada otkriven.

Parovi zvijezdi orbitiraju oko zajedničke točke gravitacije, no međusobno su udaljeni više nego što je Pluton udaljen od našeg Sunca.

Otkriće je predstavljeno na sastanku britanskih astronoma održanom u Llandudnu.

Neuobičajeni sustav smjestio se oko 250 svjetlosnih godina od Zemlje, unutar zviježđa Velikog medvjeda. Otkriven je zahvaljujući podacima prikupljenima unutar projekta SuperWASP (Wide Angle Search for Planets). Koristeći relativno male i niskobudžetne kamere na Kanarskim otocima i Južnoafričkoj Republici velik dio neba snima se svakih par minuta.

Mjerenje sjaja pojedinačnih zvijezdi se tijekom godina slaže u svjetlosne krivulje, čime se dobiva jačina sjaja u određenom periodu. Kada zvijezde prolaze jedna ispred druge stvaraju pravilne obrasce u padu osvjetljenja.

Upravo zahvaljujući tome, podaci su otkrili postojanje čak dvije dvojne zvijezde, od kojih je jedna tako zvana 'dvojna dodirna'.

- Dvojni dodirni ili kontaktni sustav je pojava u kojem dvije zvijezde orbitiraju jedna oko druge toliko blizu da dijele vanjski dio atmosfere - objasnio je dr. Markus Lohr za BBC.

Drugi dvojni sustav, odijeljeni, između dvije zvijezde ima udaljenost oko tri milijuna kilometara. Dva dvojna sustava orbitiraju jedan oko drugog u istoj ravni uz udaljenost od 21 milijarde kilometara.

Prateći promatranja različitih valnih duljina svjetlosti koja dolazi iz tog neuobičajenog sustava, znanstvenici su otkrili i petu zvijezdu, koja je povezana s odijeljenim dvojnim sustavom.

- Zaista egzotičan zvjezdani sustav. U principu ne postoji razlog zašto ne bi postojali planeti koji orbitiraju oko spomenutih dvojnih zvijezdi. Stanovnici takvog sustava imali bi pravi spektakl na nebu. Posramio bi čak i poznatu scenu iz Zvjezdanih ratova. Zamislite samo, gotovo svaki put biste imali pet sunaca iznad vas - objašnjava Lohr.

Znanstvenici vjeruju kako su sve zvijezde u peterostrukom sustavu nastale iz istog 'proto-zvjezdanog' diska načinjenog od prašine i plina.

Lohr zaključuje kako su takvi sustav iznimno rijetki, no najmanje jedan sličan peterostruki sustav otkriven je NASA-inim teleskopom Kepler.

01. srpanj 2024 10:23