NAJBOLJE JE IZA NAS

NAŠ UNIVERZUM UMIRE OD STAROSTI 'Proučili smo 200.000 galaksija. Svemir se bacio na kauč, pokrio se dekom i sprema se na vječni drijemež'

thinkstockphotos

MELBOURNE - Međunarodni tim znanstvenika proučavao je energiju 200.000 galaksija u velikom području svemira, s većom preciznošću nego ikad prije, i otkrio kako je ukupna energija tih galaksija samo polovica one koju su imale prije dvije milijarde godina.

Ovaj neočekivani rezultat šokirao je znanstvenike jer je ukazao da je brzina kojom galaksije gube energiju znatno veća nego što je itko sumnjao.

Radi se o najvećoj i najopsežnijoj analizi do sada. Energija koja dopire od udaljenih galaksija mjerena u 21 različitih valnih duljina, od ultraljubičaste do infracrvene, i u svim valnim duljinama otkriveno je smanjivanje odašiljanja energije.

- Koristili smo sve svemirske i zemaljske teleskope koje smo mogli dobiti, kako bi izmjerili odašiljanje energije 200.000 galaksija u što širem spektru, objasnio je Simon Driver s Međunarodnog centra za radioastronomiju (ICRAR) u Australiji, koji je predvodio istraživanje.

Rezultati su pokazali kako se događa sljedeće: zvijezde troše svoje nuklearno gorivo na isijavanje svjetla i topline. Kada potroše svoje gorivo, u vidu vodika i helija, male zvijezde se s vremenom ugase, dok velike zvijezde završe kao supernove, koje mogu potaknuti novi ciklus nastajanja manjih zvijezda. Ipak, materijala je sve manje i manje i zvijezda će s vremenom biti sve manje i manje, a u jednom trenutku neće više biti dovoljno vodika i helija da se stvaraju nove zvijezde.

- Svemir se zapravo bacio na kauč, pokrio se dekom i sprema se na vječni dremež, izjavio je Driver.

- Kao što smo i mi sve manje aktivni kada uđemo u stariju dob, isto se događa sa svemirom, koji je davno prošao svoje najbolje godine, rekao je Luke Davies, sudionik na istraživanju.

Najnovije istraživanje, slažu se autori, pokazuje kako svemir polako ali sigurno umire.

Radi se o malo drugačijem scenariju kraja svemira od dosadašnjih, koji je najsličniji scenariju toplinske smrti univerzuma - točci u dalekoj budućnosti gdje će, zbog neprekidnog i sve bržeg širenja svemira, ukupna količina energije u svemiru biti raspršena na toliko veliki prostor da ni u kojem dijelu neće biti moguć život.

Taj je scenarij i dalje moguć, a znanstvenicima će biti potrebno još mjerenja kako bi sa sigurnošću ustvrdili koja će ‘smrt’ svemira nastupiti prva.

07. srpanj 2024 20:14