NASLJEDNE BOLESTI

Genski test za buduće roditelje: Otkrijte od čega će bolovati vaše dijete

Iz uzoraka sline budućih roditelja znanstvenici mogu otkriti genetske mutacije

"Ne postoje geni za sudbinu", rekao je Vincent Freeman prijatelju Jeromeu u futurističkom trileru Gattaca. Postoji li svijet u kojim vladaju poboljšani ljudi, a genetski kod određuje čovjekovu budućnost? Možda se nemoguće ipak događa – u londonskoj klinici za liječenje neplodnosti roditeljima koji planiraju potomstvo predstavljen je genski test koji otkriva rizik od nasljednih bolesti.

Iz uzoraka sline budućih roditelja znanstvenici mogu otkriti genetske mutacije koje dovode do teških oboljenja kao što su cistična fibroza, spinalna mišićna atrofija ili anemija srpastih stanica.

Parovi koji će izdvojiti 700 funti za testiranje na londonskoj Bridge Fertility Clinic moći će odlučiti o sudbini svoga nerođenog djeteta. Stručnjaci iz medicinske ustanove za liječenje neplodnosti tvrde kako oni za razumnu cijenu nude testiranje uz stručno savjetovanje, no američka tvrtka Consyl, koja je razvila čitav postupak, planira prodavati svoju uslugu on-line, bez ikakve povratne informacije, ističe The Times.

Balaji Srinivasan, iz tvrtke Consyl, smatra kako bi svaki odrastao čovjek koji namjerava ostaviti svoje potomstvo trebao ustanoviti nose li nasljedne bolesti. "Parovi imaju temeljno ljudsko pravo da znaju jesu li nositelji problematičnih gena i donijeti odluku o djeci bez obzira na svoj status i bez ikakvih tuđih sugestija".

Mnogi liječnici i zdravstveni djelatnici kritiziraju pojavu takvih ispitivanja potkrjepljujući svoje stavove optužbom da testovi samo potiču strah roditelja i podržavaju kontroverzno eugeničko poboljšanje ljudske vrste.

18. travanj 2024 08:36