Večera u Parizu, ručak u New Yorku, doručak u Montrealu, dok letite u nekom od najmodernijih aviona današnjice, zasigurno nije opis tipičnog uredskog posla. Ne, tako žive stjuardese i stjuardi Qatar Airwaysa, kompanije koja je ove godine zaslužila titulu najbolje na svijetu.
Uz besplatne godišnje aviokarte za putovanja ili posjet rodbini, u Dohi vas čeka početna plaća od 900 dolara, plus satnica za svaki let. S prosječnih 100 sati mjesečnih letova može se mjesečno zaraditi oko 2500 dolara ili više, a tu su i dodatne naknade. Ove nedjelje regrutacija za “posao iz snova” održana je u Zagrebu, a ja sam odlučila okušati svoju sreću.
U devet sati ujutro dolazim na 17. kat zagrebačkog Westina. Penjem se dizalom na zadnji kat hotela, u odijelu, s lećama u očima i skupljenom kosom. Na oglasu za posao pisalo je da je potrebno doći poslovno odjeven. U ruci nosim fascikl sa svim potrebnim dokumentima. Životopis, fotokopija putovnice i diplome te dvije slike - jedna mala, kao za putovnicu, te druga slika cijele figure. Ulazim u punu dvoranu i sjedam u zadnji red. Okružena sam prekrasnim djevojkama utegnutima u košulje, suknje i sakoe te s kosom skupljenom u punđu. Pomislim, ok, barem nisam fulala s frizurom.
Jedan padobranac
Većina ih je nosila i crveni ruž na usnama, decentni nakit, a na nogama štikle. Bili su tu i dečki, svi redom u odijelima. Napomenimo da je taj dan u Zagrebu bilo 35 stupnjeva. Na regrutaciju je došao samo jedan “padobranac”, mladić u kratkoj majici, trapericama i japankama. Njega kasnije nisam vidjela, najvjerojatnije su ga poslali kući. Uočavam da u prostoriji nisu samo Hrvati, ispred mene sjedi i nekoliko Azijatkinja, čujem engleski i jezike iz susjednih zemalja. Ukupno na takozvani Open day ili prvi krug natječaja došlo je oko 60 ljudi.
U prostoriju ulazi regruterka, za koju kasnije saznajem da je iz Šri Lanke. Pita nas gdje smo saznali za ovaj događaj. Većina nas govori - preko web stranice. Potom nas pita koliko nas je iz Hrvatske, a koliko izvana. Provjerava i koji su preduvjeti da bismo se uopće prijavili na posao. Iz dvorane se čuju odgovori: “minimum 21 godinu”, “završena srednja škola”,”znanje engleskog jezika”. Zadnji kriterij jest da kandidati moraju moći dosegnuti visinu od 212 centimetara na vrhovima svojih prstiju, kako bi mogli dosegnuti opremu za preživljavanje.
Regruterka na tečnom engleskom upućuje nas da red po red uđemo u hodnik. Tamo smo čekali svojih dvije minute s regruterkama. Osim gospođe s Šri Lanke, kandidate je testirala i Španjolka iz Qatar Airwaysa, svaka po jednog kandidata. Kako se red počeo smanjivati, shvatila sam da me krenula lagano hvatati trema. Ulazim unutra i predajem papire. Regruterka me pita što trenutno radim u životu te zašto bih htjela postati stjuardesa. Također, zanima ju je li mi ovo prva prijava. Odgovaram potvrdno. Kaže mi kako će mi se javiti do kraja dana, no postaje mi odmah jasno da nisam bila dovoljno uvjerljiva.
Strogi naputci
Da sam zadovoljila njihove standarde, uručili bi mi pozivnicu za koju bih dobila naputak da ju ne otvaram pred drugima u hodniku. To mora biti “top secret”, no budimo realni, nitko ne uspije sakriti oduševljenje. Drugima, pak, ljubazno kažu kako će im se javiti, no to ne učine, što znači da niste prošli selekciju. Sve koji su prošli prvi krug čeka Assessment day. On se sastoji od provjere znanja engleskog, vokabulara i gramatike, kao i eseja. Ima tu i zadataka korisnih za budući posao, pa vam često postave zadatak da izračunate koliko će sati biti u pojedinom gradu, kada u to uračunate vremensku razliku.
Sljedeće je mjerenje raspona ruku, a tada morate prijaviti i sve “ukrase” koje imate na koži. Ostatak se dijeli na grupe i slijedi diskusija o nekoj od zadanih tema. Gleda se svaka sitnica, no najvažnije je samopouzdanje i odnos prema drugim kandidatima. Ljubaznost, elegantne geste i široki osmijeh uvijek prolaze. Regruteri su istrenirani da analiziraju body language. “Oni snimaju svaki vaš pokret, zato bez nervoze, uvijanja kose, sjedite mirno i prirodno”, stoji u jednoj od Facebook grupa za buduće stjuardese i stjuarde. Zadnji stadij je finalni intervju na kojem detaljno ispituju vaše iskustvo i želju za ovim poslom.
Ako ste jedan od sretnika kojeg su pozvali da dođe raditi na Arapski poluotok, prije odlaska prvo morate obaviti zdravstvene preglede. Oni se, pak, sastoje od krvne analize, pregleda srca, pluća, kičme, očiju i sluha.
Stroga pravila
Svi nalazi, prevedeni na engleski, šalju se kompaniji. Ako imate teži oblik skolioze ili dioptriju veću od -/+ 4, postoji velika mogućnost da vas odbiju. Tješim se, zbog prevelike dioptrije ionako ne bih mogla biti stjuardesa. Zanimljivo je i to da ako netko od kandidata stigne do finalnog intervjua i ne prođe ga, šest mjeseci ne smije se prijavljivati na ovu poziciju.
Osobe koje stignu u Dohu tamo čeka osiguran stan, a prvih nekoliko tjedana prolaze trening za kabinsko osoblje. Iako se radi o poslu na kojem ćete solidno zarađivati i posjetiti razne egzotične destinacije, nije sve med i mlijeko. Qatar Airways na glasu je kao jedna od kompanija sa strožim pravilima za svoje zaposlenike. Djevojke i muškarci smješteni su odvojeno. Muškarci, bilo da se radi o rodbini ili ne, ne smiju prespavati kod djevojaka, kao ni djevojke kod muškaraca. Ako se, pak, odlučite udati, morate tražiti dopuštenje. Ugovor se potpisuje na tri godine, a ako odlučite prije raskinuti ugovor, obavezni ste vratiti novac koji je kompanija uložila u vas.
- Bilo bi dobro i da vas ne uhvate s cigaretom - priča mi jedna od djevojaka nakon Open daya u Zagrebu.
Unatoč tome, i dalje postoje oni koji bi pristali na ovakve uvjete i napravili sve samo da dobiju posao. Simpatična Tihana iz Zagreba govori mi kako su joj kod pripreme za taj dan malo mučile tetovaže jer ih ima nekoliko. Baš je zato jedna djevojka iz Srbije svoju tetovažu na nozi skinula laserom jer tetovaže na vidljivim mjestima po defaultu ne prolaze.
Isto je s pirsinzima, kao i s većim ožiljcima. Ista ta Srpkinja rekla nam je da trenutačno živi u Kataru. Tamo je radila kao medicinska sestra, no odlučila je promijeniti posao. S obzirom na to da tamo trenutačno nema prijava za ovaj posao, odlučila je doći u Zagreb. S druge strane, Frana iz Zagreba malo je zabrinulo to što ima bradu. Pomislio je da je to možda razlog zašto nije dobio pozivnicu. On je željan promjene, trenutačno radi u jednoj financijskoj kući i u potrazi je za nečim dinamičnijim. Treću moju sugovornicu, Lanu, zabrinula je crvena kosa.
Život u oblacima
Iako su nedavno Saudijska Arabija, Bahrein i Ujedinjeni Arapski Emirati uslijed diplomatske blokade zabranili ovoj državnoj kompaniji pristup svom zračnom prostoru i stavile je u potencijalno nezgodnu situaciju, Qatar Airways i dalje traži ljude. Tvrtka koja zapošljava 24.000 osoba i čija flota broji 192 zrakoplova koji lete prema više od 150 destinacija samo će u sljedećih tri tjedna održati petnaestak ovakvih audicija diljem svijeta. Do tada će nekoliko Hrvata pakirati svoje kofere za Dohu kako bi se pripremili za novi “život među oblacima”.
Sanja iz Srbije ni iz šestog puta nije uspjela proći u drugi krug
U Zagreb je iz Srbije stigla i Sanja Vujić, koja se na Qatarov natječaj prijavljivala već nekoliko puta. Došla je samo na par dana i odsjela je kod rodbine. Inače je znala smještaj uzeti sa svojim prijateljima koji se također prijavljuju na poslove za stjuardese i stjuarde.
- Na putovanjima sam upoznala nekoliko mladića i djevojaka s kojima sam se sprijateljila i s kojima često zajedno putujem po regiji - sa smiješkom nam otkriva Sanja dok otpliće dugu kosu čvrsto stisnutu u punđu. Dosad je bila u Skoplju, Nišu, Beogradu i Sarajevu. Ljubljanu je preskočila. Nju i njezinu malu ekipu povezuje jedna stvar, ulažu trud sve dok jednoga dana ne čuju rečenicu “See you in Doha very soon”.
Iako polako razmišlja o tome da odustane, zbog utrošenog vremena i novca, Sanja će ipak 5. kolovoza otići u Niš. Tamo se ponovno održava regrutacija za stjuardese, a unatoč tome što će se najvjerojatnije boriti s nekoliko stotina konkurenata, skoknut će i do Beograda. U njega, pak, polaže najviše nade. Zašto? Pa to će joj biti sedmi pokušaj, a sedam joj je ipak sretan broj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....