U povijesti mode 2020. godina ostat će podcrtana debelom crvenom crtom jer pandemija koronavirusa i lockdown stubokom su promijenili trendove. Moda se definira kao određen način života, odijevanja, ponašanja, svojstven jednom razdoblju i društvu, a ove godine to je bilo ležerno, neopterećeno, intimno, minimalistički. Udobnost i praktičnost bili su lajtmotivi svih trendova. Ljudi su se ove neobične godine počeli odijevati za sebe, a ne za druge, imajući na umu ugodu. Fokus je bio na mekanim materijalima i jednostavnim krojevima, a estetika je pala u drugi plan. Kako bismo slikovito opisali nezaboravnu 2020., izvukli smo 10 modnih komada koji vrlo jasno opisuju kako smo se odijevali ove godine.
1. MASKE
Sasvim neočekivano, zaštitne maske za lice postale su najbitniji i najtraženiji komad tkanine u 2020. Shvatili su to i dizajneri pa su vrlo brzo prerasle okvir medicinske opreme i postale nezaobilazni modni asesoar.
Nakon što su svoje verzije zaštitnih maski predstavile neke od vodećih svjetskih modnih kuća, poput Louis Vuittona, na red su još na proljeće stigli i brojni domaći dizajneri, poput Zorana Aragovića i tekstilne kuće poput Galeba i Varteksa.
Potražnju je prepoznala i modna dizajnerica Đurđica Vorkapić koja stoji iza brenda Hippy Garden koja se, pak, dosjetila patentirati - higijensku zaštitnu torbicu za masku.
2. TRENIRKE
Kad je brutalno iskren Karl Lagerfeld izjavio da je trenirka znak "predaje i gubitka kontrole nad životom" vjerojatno nimalo nije slutio da će u jednom trenutku postati neizbježne i potaknuti cijeli jedan novi trend - athleisure. Jednostavno, to je ono kad odjeću predviđenu za sportske terene nosite u svim drugim prilikama, čak i onim elegantnim.
Jer, da, trenirke je moguće nositi i na cipele s potpeticom. Odjednom, trenirka je savršeni ležerni dodatak svakoj garderobi, a pomogle su i poznate modne kuće koje su trenirku dodale u svoje luksuzne kolekcije. Mahom zbog lockdowna i velike potražnje za udobnom odjećom, transformirale su se i same trenirke.
One su danas profinjene, ležernih silueta i često pastelnih tonova, minimalističke, bez izraženih logotipa i prokleto udobne. Zvijezde kao što su Kendall Jenner i Justin Bieber počele su "luksuzna-trenirka" look servirati fotografima još 2018., a sada se trend zakotrljao i osvojio svijet. Ta, čak je i nenadmašna ikona stila, slavna urednica američkog Voguea Anna Wintour priznala da u lockdownu nosi trenirke.
3. BIRKENSTOCK NATIKAČE
Za gotovo sve one koji se bave proizvodnjom cipela, ovo je bila grozna godina. Nitko nije išao nikamo, svi sjede doma i rade preko Zooma pa im trebaju udobne papuče i možda tenisice kad odluče prošetati dvorištem ili prvom livadom. Zato su vječne Birkenstock natikače i dalje ostale popularne - mogu biti papuče, a možete u njima šetati i vani. Ako je hladno, možete ih nositi i na čarape. Istina, to izgleda grozno, ali i tzv. ružna moda je u trendu. Naime, unatoč prekidima u lancu opskrbe, tvrtka Birkenstock premašila je prodaju 2019. u prvih 10 mjeseci ove godine, rekao je izvršni direktor Oliver Reichert za Footwear News.
Iako 'Birkenstockmania' traje posljednjih nekoliko godina, u godini pandemije dosegnula je vrhunac. Njemačke fleksibilne, ortopedske natikače s plutenim potplatom i dva remena s kopčama prometnule su se u apsolutni modni trend koji već neko vrijeme ne pokazuje znakove slabljenja, a u njima se rado šeću najpoznatije fashionistice, poput Jessice Albe kojoj je omiljen model Arizona koji se može proglasiti "cipelom lockdowna". Nakon fotografije glumice Reese Witherspoon u ovim, mnogima ružnim natikačama, njihova je potražnja u drugom tromjesečju dosegnula čak 225 posto, navodi Lyst.
4. BIJELO ŽENSKO ODIJELO
Ono što je 2018. bilo pink odijelo koje je uz Hillary Clinton popularizirala i Beyoncé u spotu za pjesmu "Apeshit" snimljenom u Louvreu, 2020. je - bijelo odijelo. Rozo odijelo tada je pomelo modni svijet, kako piste, tako i pristupačnije high street brendove, a sada s Kamalom Harris, novoizabranom potpredsjednicom SAD-a, počinje era bijelog power suita.
Njezino bijelo odijelo Carolina Herrera imalo je snažnu povijesnu simboliku. Kad je Kamala Harris za svoj prvi govor na mjestu izabrane potpredsjednice u studenome odjenula bijelo odijelo i bluzu, prisluškivala je snažnu povijesnu simboliku. Bijela je bila jedna od tri boje koje su favorizirale sufražetkinje, a nosila ju je Shirley Chisholm kada je postala prva Afroamerikanka izabrana u Kongres 1968., kao i Hillary Clinton, koja je odjenula bijelo odijelo Ralph Lauren s hlačama kad je prihvatila Demokratsku predsjedničku nominaciju 2016., a moćno bijelo odijelo nosile su i demokratske kongresnice na nekoliko Trumpovih javnih obraćanja. Bijelo odijelo simbolizira otpor i nepogrešivo je moćno. No, treba pripaziti s asesoarom da ne bi dobilo vibru moderne vjenčanice.
5. MIKRO TORBICE
Nejasan trend sićušnih torbica u koje ne stane baš ništa dosegao je svoj vrhunac ove godine. Sve je krenulo kad su trendseterice i ljubiteljice mode pomahnitale za torbicama Jacquemus Chiquita koje je dizajnirao francuski dizajner Simon Porte Jacquemus, a stoje oko 3500 kuna.
Ove trendi minijaturne torbice kod nas su među prvima nosili Marko Grubnić, Borna Kotromanić, Jelena Rozga, Sonja Kovač i Izabel Kovačić, a iako je javnost isprva bila podijeljena oko dizajna, uskoro su te nevjerojatno malene i nepraktične torbice bile u ponudi svakog high street brenda.
Veliku torbu postalo je gotovo nemoguće naći, ali zato ovih sićušnih u koje vam jedva stanu ruž, paketić žvaka i možda kreditna kartica, ima u svim bojama dugina spektra. Najčešće se četvrtastog, čvrstog oblika s ukrasnom ručkom, a uz to što izgledaju moderno, odaju i dojam luksuza.
6. TEDDY KAPUT
Talijanski modni brend Max Mara sagradio je pravo malo carstvo samo na savršeno mekanom kaputu boje devine dlake, a kad je lansirao originalan teddy kaput na tržište u svojoj zimskoj kolekciji za 2017., nije im ni palo na pamet da će ih za koju godinu kopirati gotovo svaki postojeći modni brend.
Ovaj model kaputa rekordnom je brzinom postao planetarno popularan i to u camel nijansi. Nose ga svi, od J. Lo, Julije Roberts i Julianne Moore preko Rite Ore i Kim Kardashian do Nevene Rendeli, Ane Begić Tahiri i Jelene Rozge. Max Mari je uspjelo glomaznu i predimenzioniranu odjeću prikazati ženstvenom i stilski ukusnom.
No, originalna cijena kaputa je oko 15.000 kuna, stoga su high street brendovi brže bolje predstavili svoje jeftinije verzije teddy kaputa svim veličinama i dužinama, od umjetnog krzna ili imitacije ovčjeg runa, a osim klasičnih neutralnih nijansi, popularne su pastelne, šarene verzije kojima su pretrpane trgovine već u prvim hladnijim danima. Teddy coat se nosi na tenisice, čizme, cipele s potpeticom... sve podnosi i prije svega je - udoban - što je bio najtraženiji osjećaj ove godine.
7. ZLATNI NAKIT
Modni trendovi unatrag nekoliko godina obilježili su povratak jednostavnosti i minimalizmu koji je svoju inspiraciju pronašao u skandinavskom stilu, dizajnu i estetici. Tako je bilo i u svijetu nakita iz kojeg su kao najpoželjniji isplivali decentni komadi nakita, poput sitnih naušnica, tankog prstenja i delikatnih ogrlica s minijaturnim privjescima koji su se isticali tek suptilno.
Elegantno i upečatljivo zlato je ponovno zavladalo svijetom nakita pa je napokon skinuta prašina s onih zaboravljenih kutija s nakitom koje smo dobili na krštenju i krizmi. No, daleko od ekstravagantnog nakita kakvog pamtimo iz nekih prošlih vremena, novi trendi komadi nakita donose igru geometrijskih oblika i nerijetko su ukrašeni sitnim draguljima ili cirkonima.
Nose se u slojevima tankih ogrlica, nizovima prstenja i narukvica te u nezaobilaznim ringovima, od onih manjih do najvećih kakve su se nosile na revijama Balenciage i Proenze Schouler, a laska svakoj kombinaciji i svakom stilu - od trenirke do svečane haljine.
8. PAMUČNO DONJE RUBLJE
Pandemija koronavirusa i karantena donijeli su sasvim novo shvaćanje odjeće. Počeli smo se odijevati udobno, za sebe, a ne za druge. Odjednom, mnogo brendova primijetilo je kako im pada prodaja grudnjaka, Victoria's Secret bio je pred propadanjem i prije korone, a ona ga je dotukla, ali zato se sve više kupuje pamučno donje rublje.
Ono je jednostavno, udobno bez žica i nelagodnog stezanja. “Ne izlazimo puno pa ne trebamo mijenjati grudnjake toliko često, ali obično donje rublje još nam treba", rekla je Kristen Classi-Zumo iz The NPD Group, američke marketinške agencije koja se bavi praćenjem tržišta. Njihovi podaci govore da su jedino basic kategorije donjeg rublja imale porast tijekom ove godine, a vrhunac je bio u lipnju. Sve druge kategorije bile su u padu, a taj se trend nastavio.
Poznate kao "bapske", one duboke, visoko rezane gaćice odjednom su društveno prihvatljive, kao i grudnjak bez žice, a posebno je profitirao kralj udobnog rublja i prije korone - Calvin Klein, čije su muške bokserice bile hit ovog ljeta.
9. DODACI ZA KOSU
Moda se još jednom "vratila". Naime, dok smo bili doma u lockdownu, nije baš bilo smisla raditi specijalne frizure. Stoga su nagužvane gumice za kosu poznatije kao scrunchies postale neizbježne.
Plišane, satenske, metalik ili pak ukrašene šljokicama, scrunchies su veliki hit 80-ih, a njihova se popularnost nastavila i u 90-ima, ali i ove godine u kojoj su udobnost i praktičnost lajtmotivi. Ove retro gumice su nježne za kosu, ne čupaju je i ne lome vlasi.
Praktičnima su se pokazali i debeli, baršunasti rajfovi, najčešće podstavljeni, odnosno punjeni spužvom koji danas izgledaju elegantnije nego u ranijim erama popularnosti, a znaju biti skuplji od prave tijare.
10. ADIDAS
Oldskulka, The Real Slav Adidaska, Partijanerka, Bekenbauerica, Firebirdica ili kako već sve u žargonu ne zovu trenirke i hoodice iz Adidas Original i Superstar linije već su dulje veliki hit i nose prefiks kultni. Hipsteri se u njima sa starim speckama prešetavaju špicom, navijači koji bi htjeli biti huligani nose ih na tribinama, a i partijaneri su prigrlili taj zloglasni modni trend s techno partyja s kraja 90-ih. Međutim, ove pandemijske godine izgledalo je kao da je, pamuk ili poliester, svejedno je, nose baš svi.
Kad su zbog korone zatvoreni klubovi, viđali smo je među mlađarijom u parkovima i na velikim uličnim tulumima, poput onog ispred HNK, ali i na stranicama crne kronike prilikom inspekcija na ilegalnim partijima u podrumima i garažama. Paradoks je da su Original i Superstar linije baš poput Gazelle ili Firebrid modela nekad rezerviranih samo za sportaše (po mogućnosti s fudbalerkama s DDR putovnicama) danas skuplje i popularnije među šminkerima nego ikad dosad.
Popularnosti Adidasa kod nas ove godine ide u prilog i njihova kolekcija kojom slave, kako kažu u svojoj objavi, nepogrešivu košarkašku kulturu Balkana. Naime, Adidas je u suradnji s njemačkim BSTN Storeom izbacio niske i visoke tenisice u limitiranom izdanju kojima su odali počast Jugoplastici kao nositelju kvalitete Europske košarke krajem 80-ih i početkom 90-ih godina kad su Splićani bili tri puta prvaci Europe.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....