NATJEČAJ ZA STJUARDESE

Naša reporterka na regrutaciji za Ryanair: ‘Kad nazovemo, za 60 minuta moraš biti u avionu. Plaća je...‘

Tridesetak Hrvatica i Hrvata prijavilo se prošli tjedan na oglas za posao Ryanaira

 Avalon/Avalon/Profimedia
Ako se pokažete sposobnima,možda vas odvedemo na dodjelu nagrada Oscar, kaže nam voditeljica regrutracije u Zagrebu

- Dobar dan i dobrodošli! Ako ste zainteresirani za posao u avijaciji u svojoj zemlji, ovo je prilika za to, otvara Joseph dan otvorenog zapošljavanja u Laudi, avioprijevozniku koji operira letove Ryanaira. Četvrtak je, 10 sati ujutro, a tridesetero znatiželjnih i uzbuđenih mlađih ljudi sjeda u dvoranu 'Sekcija A' u zagrebačkom Sheratonu. Kao netko bez prijašnjeg iskustva u zračnom prijevozu, okušala sam se u jednodnevnom regrutacijskom procesu. Nisam znala što mogu očekivati.

U sljedećih šest sati, koliko je neočekivano dugo trajala regrutacija, organizatori će nas upoznati sa svim blagodatima rada kabinskog osoblja u Laudi. Naši prezenteri, a nekima i budući nadređeni, Joseph, Manuela i Christina, dat će sve od sebe da što bolje 'prodaju' imidž svoje kompanije i zaposle što je moguće više ljudi. Zauzvrat, svatko od nas, kažu nam, mora pokazati izvrsno znanje engleskog jezika na testu te se istaknuti na individualnom intervjuu. Tko prođe, već 1. ožujka mora biti u Njemačkoj na šestotjednom treningu za člana kabinskog tima.

image
Marcin Rogozinski/Alamy/Alamy/Profimedia

Promatram ljude oko sebe i odmah primjećujem tko je ovu priliku za posao shvatio ozbiljno, a tko ne. Od nas 30, muškaraca je samo osam, ali dvojica su stigla u odijelima. Drugi su se odlučili ili za bijele košulje ili potpuno opuštene dukserice i traperice. Djevojke su bile odjevene i u suknje i u traperice, a neke su odmah odlučile pokazati vještinu hodanja u potpeticama.

U prvom dijelu troje prezentera baca udicu: govori se samo o benefitima i osnovnim informacijama u vezi Laude.

- Nije vam potrebno iskustvo. Radi se pet dana, pa su tri dana slobodna. Dobivate 10 posto prihoda od prodaje hrane i pića na letovima. osnovna plaća stiže svakog 28. u mjesecu, a njoj se dodaje i sektorska plaća, objašnjava Christina ne otkrivajući točnu brojku koju budući stjuardi i stjuardese mogu očekivati na svojim računima. Svi su došli s tisuću do četiri tisuće eura mjesečno na umu, kako je pisalo u oglasu za posao.

Na stolu za kojim su sjedili prezenteri nalazi se mali model Airbusa A320 s velikim crvenim natpisom 'LAUDA'. Joseph ga zaigrano podiže dok objašnjava da vožnja u takvom avionu čeka svakoga tko uspješno prođe cijeli proces. Kasnije su kandidati komentirali kako je šteta što se ne radi o Boeingu 737, u kakvim letove organiziraju ostali ryanairovi avioprijevoznici.

- Znam tko sam i tko želim biti. Ako vjerujete u sebe i znate što želite, brzo ćete i lako napredovati, rekla nam je Manuela isto što je, dodaje, svojevremeno govorila sebi kada se ona zapošljavala. I ona i kolegica Christina zbog ovog posla napustile su svoje matične države i išle kamo god su trebale. Brzo su napredovale, Christina je unutar godine s juniorske pozicije došla na seniorsku, a nakon šest godina postala je supervizor, što će biti i za osoblje kojima će baza biti u Zagrebu.

image
Richard Wayman/Alamy/Alamy/Profimedia

Cijelo vrijeme kandidati mirno sjede i slušaju. Tu i tamo se nasmiju na Josephove šale.

- Većina vas je ovdje jer im je to san od malena, jesam li u pravu?, pitao nas je.

Jedna djevojka eksplozivno diže obje ruke u zrak, a sramežljivo joj se pridružuju i druge. Za sad ekipa iz Laude drži našu pozornost. Prvi dio prezentacije je gotov jer moramo riješiti iznenadni test iz engleskog jezika. U gramatičkom dijelu deset je pitanja na zaokruživanje i prilično su lagana. Sve što treba je zaokružiti riječ koja odgovara praznini u rečenici. Na drugoj strani čeka nas zadatak da navedemo i obrazložima tri razloga zašto želimo postati dio kabinskog osoblja.

Dok nam ispravljaju testove, imamo pauzu. Ispred Sheratona se upoznajemo i čavrljamo. Nitko nije računao da će ovdje morati provesti cijeli dan pa su, kao i ja, nervozni. Čekaju ih poslovi i ostale obaveze. Raspravljaju o tome kako su čuli za ponudu za posao.

- Već sam radio u Emiratima pa sad idem probati ovdje.

- Vidio sam oglas na internetu.

- Prijateljica mi je rekla za ovo.

- Pročitala sam članak u novinama.

Motivacije variraju od: "Došla sam da probam", do: "Ovo mi je želja već godinama." Za sad sve zvuči dobro i svi se odlučuju vratiti u dvoranu. Joseph proziva jednog kandidata.

- Christina će Vas ispratiti i objasniti nešto, ljubaznim tonom govori. Christina odlzai s njime i on se više neće vratiti, jer nije prošao test iz engleskog. Bilo je potrebno biti točan u minimalno 70 posto odgovora.

Slijedi drugi krug prezentacija i konkretnije objašnjenje uvjeta rada. Jedan tjedan smjena je ranojutarnja, drugi poslijepodnevna. Tri su vrste dužnosti: flying duty (na letu), airport standby (na aerodromu) i home flight. U slučaju da nas zapadne home flight, moramo moći u roku sat vremena doći do aerodroma ako nas pozovu. Maksimum rada je 900 sati godišnje, a u to spadaju samo sati provedeni u zraku.

image

Ryanair nudi 800 eura plaće kabinskom osoblju ali iznos može biti veći ako prodaju piće i hranu putnicima

Euan Cherry/Avalon/Profimedia

Veliki interes pobudila je priča o mogućnostima putovanja za osoblje. Sad smo već opušteni i bez zadrške ispitujemo što god nas zanima. Zaposlenici Laude imaju priliku putovati i kad je cijeli let bukiran u kabini za osoblje iako tada ne rade. Postoje i 'plave karte' s nižom cijenom koje se mogu iskoristiti za članove obitelji. Ima ih ograničen broj i uvjet je da bližnja osoba putuje na letu na kojem zaposlenik radi. Ako ste posebno dobar radnik, možda vas pozovu na Oskare gdje se okuplja crème de la crème Ryanaira.

- Odsjedate u hotelu s pet zvijezdica. možete dobiti iPhone, tablete, večere, skupocjenu kozmetku, dodatne slobodne dane. Gledajte, ovdje sam ja na slici, pokazuje na prezentaciji uzbuđena Christina sebe na dodjeli.

Sve dobre strane su izložene i vrijeme je da čujemo što žele od nas. kandidati trebaju biti visoki između 157 i 188 centimetara. Težina mora biti tome proporcionalna, ali nisu pojasnili kako. Osim izvrsnog engleskog, svi moramo biti izvrsni plivači. Na treningu se od onih koji prođu očekuje da mogu plivati 25 metara u komadu, kojim god stilom i u koliko god vremena je potrebno.

Baš kada je Joseph govorio o tome da moramo biti savršeno dotjerani, pridružuje nam se Marta koja će ovoj skupini biti nadređena na letovima. U crvenoj je Laubinoj odori sa suknjom do koljena i sakoom s dugim rukavima. Crne štikle imaju nisku petu, a kosa joj je skupljena u niski rep.

Svatko tko je do sad zainteresiran za posao morat će u rekordnom roku prikupiti brdo papirologije i obaviti test na drogu. Prvog dana ožujka oni moraju doći u Njemačku na trening gdje ih čeka devet sati treninga dnevno, ponekad čak i vikendom. Za prolaz je potrebna maksimalna izvrsnost pa cjelokupni rezultat mora biti 90 posto. Joseph ohrabruje pomalo zabrinuta lica u dvorani da je prolaznost visoka, 96 posto.

Tek pred kraj neki se usude pitati o plaći.

- Ako možemo ponuditi let za 9 eura, onda iza toga postoji razlog. Od Vas se očekuje da na letu ostvarite određenu prodaju hrane i pića na letu. Tko ne ostvari zaradu unutar budžeta, zaključujemo da nam jede budžet i možemo se pozdraviti s tom osobom, objašnjava Christina.

Prvi ugovor potpisuje se na godinu dana. Plaća se zasniva na uvjetima u Hrvatskoj. Iako se najavljivala plaća od 1000 do 4000 eura, za početak ovi Zagrepčani mogu očekivati 800 eura bazične plaće. Na to se još dodaju bonusi od prodaje, ovisno o individualnom učinku.

Nakon tri sata u Sheratonu, kreću intervjui. Neki odlaze jer nemaju vremena biti tamo do 18 sati. Drugi jer im se uvjeti ipak ne sviđaju.

- Mogu otići na taj njihov besplatan trening i onda tu potvrdu iskoristiti za neku drugu firmu, kalkulira jedan mladić.

- Misliš da je vrijedno, da se isplati ostaviti sve i otići u Njemačku na trening?, pita me djevojka koja se nećka.

- Ne znam, iskreno odgovaram. - Ovisi koliko tko stvarno želi raditi ovaj posao.

image
Isopix/Shutterstock Editorial/Profimedia

Jedna kandidatkinja je iz Perua, jedan je rođen u Meksiku. Većina nas je u dvadesetim i tridesetim godinama. Početno uzbuđenje je splasnulo i svi nervozno razmatraju isplati li im se okrenuti život naopako i posvetiti se radu u avijaciju.

Sat i pol čekam na svoj intervju. U međuvremenu nas Marta fotografira od glave do pete. Moraju fotografirati i tetovaže kandidata koji ih imaju ako su na vidljivim mjestima. Moja je na podlaktici. - To će lako prekriti uniforma, kaže mi Marta.

Napokon me prozivaju. Za stolom me čekaju Joseph, Christina i Manuela. Prvo slijede 'da/ne' pitanja.

- Jeste li bili kažnjavani?

- Ne.

- Je li Vas ikada poslodavac otpustio?

- Ne.

- Nosite li naočale ili kontaktne leće?

- Da.

- Koliko ste visoki?

- 165 centimetara.

Manuela mi zatim postavlja hipotetsku situaciju na koju moram odgovoriti kako bi reagirala.

- Grupa mladića puno pije na letu. Jedan je vidno pretjerao, ali traži još. Što ćete napraviti?

Čavrljamo o mojoj motivaciji, želji i mogućnostima da ovdje radim. Trojac je iznimno optimističan, pohvaljuju moje znanje engleskog jezika i požuruju me da napravim putovnicu. Intervju nije trajao niti deset minuta.

- Putujemo sutra za Zadar, gdje je druga baza u Hrvatskoj. Naviknut ćete se ako ćete i Vi ovdje raditi, govori mi Manuela dok me ispraća.

S obzirom na skeptičnost koja se tijekom proteklih sati razvila među kandidatima, čini mi se da Lauda više treba njih nego oni taj posao. Odlazim, pozdravljam ih i zaželim im sreću. Procjenjujem da je broj onih koji su ozbiljno zagrizli za posao bar za dvije trećine manji od tridesetero uzbuđenih s početka dana.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 10:11