TANYA GOLESIC

Jedna od najmoćnijih Hrvatica u modnoj industriji: ‘Zbog pandemije neki će luksuzni brendovi propasti‘

Tanya Golesic
 Ivan Posavec/Cropix
Tanya Golesic postala je predsjednica Uprave brenda Michael Kors za žene u cijelom svijetu

Nakon višemjesečnih izbivanja iz New Yorka, opustošenog zbog pandemije koronavirusa, Tanya Golesic, jedna od najmoćnijih Hrvatica u modnoj industriji, napokon je počela dolaziti u svoj ured. Dva do tri puta tjedno svrati do sjedišta luksuzne tvrtke Capri Holdings Limited, koja se nalazi na Midtown Manhattanu, a objedinjuje tri ikonička brenda: Versace, Jimmy Choo i Michael Kors.

Tanya živi relativno blizu, njezin stan je također na Manhattanu, ali kuća u Hamptonsu na istočnom rubu Long Islanda, gdje dobrostojeći Njujorčani borave ljeti kako bi pobjegli od velegradske žege, pokazala se kao njezina najbolja investicija. Upravo je tamo Tanya Golesic sa svojom kćerkom Milom pobjegla od covida-19, koji je posljednjih godinu dana potpuno uzurpirao Veliku Jabuku.

Sada se New York napokon počinje buditi iz lošeg sna. Danas, u nedjelju, otvaraju se restorani, a bit će dozvoljeno popuniti 25 posto kapaciteta. Nova era počinje. Era nakon pandemije.

A Tanya, koja je već pet godina na čelu Jimmy Chooa, upravo je dobila novu poziciju unutar grupe - postala je šefica globalnog luksuznog brenda Michael Kors.

- Da, to je zbilja fantastična vijest. Oduševljena sam. Kako i ne bih bila! Još procesuiram činjenicu da sam postala predsjednica Uprave brenda Michael Kors za žene u cijelom svijetu - priča nam uzbuđeno iz svojeg ureda na njujorškom Manhattanu.
Nova pozicija uslijedila je nakon godina predanog rada. Golesic je, može se reći, ostvarila svoj američki san. Kao dijete migrantske obitelji iz Hrvatske, koja je došla trbuhom za kruhom u Kanadu sedamdesetih godina prošlog stoljeća, dokazala je da se mukotrpan rad u kombinaciji s ambicijom uvijek isplati. Ova uspješna poslovna žena svoju je profesionalnu karijeru gradila u tvrtkama kao što je Canada Goose Inc., bila je i potpredsjednica za prodaju u tvrtki Marc by Marc Jacobs, kao i na izvršnim pozicijama u Jones Groupu i Ralph Lauren Corpu. A već je gotovo pet godina na čelu Jimmy Chooa, brenda najpoznatijih štikli koje već suvereno vladaju glamuroznim crvenim tepisima i koje obožavaju zvijezde kao što su Beyonce, Jennifer Lopez ili Lady Gaga.

No, htjela je više. I vjerovala je da to može ostvariti.

- Nedavno sam jednom hrvatskom modnom portalu dala intervju u kojem sam spomenula da volim svoj posao, ali da bih htjela neku poziciju na globalnoj razini. Moj je grijeh što nemam dovoljno strpljenja i sve mi brzo dosadi. I članak je očito vidio moj šef, predsjednik Uprave Capri Holdinga. John Idol je jedan od najpametnijih ljudi koje sam upoznala, kreirao je brend Michael Kors te od tvrtke od sto milijuna dolara napravio tvrtku vrijednu 5,5 milijardi dolara. Naprosto je fascinantan. Dakle, John me nazvao na telefon. Sjećam se, bilo je to sredinom siječnja ove godine. Mislila sam, u redu, imamo sastanak Odbora i vjerojatno ćemo o tome razgovarati, no on mi je rekao da ima izvrsne vijesti za mene i ponudio mi ovaj posao. Moraš paziti što želiš, rekao mi je tada kroz smijeh - prisjeća se Tanya kako je doznala za ponudu života.

image
Tanya Golesic
Ivan Posavec/Cropix

Ipak, nije odmah pristala. To je, kaže, velik zalogaj. Čak i za nju, s enormnim iskustvom u modnom svijetu.

- Iza nas je jedinstvena godina, koja je ostavila neizbrisiv, loš trag u industriji luksuznih brendova. A ja sam i majka devetogodišnje kćeri i moram misliti i na nju. Ali, naravno da sam to htjela i naravno da takvu ponudu ne bih odbila bez obzira na teška vremena - priča nam Tanya na engleskom jeziku te povremeno nespretno ubacuje pokoju riječ na hrvatskom.
Pitam je kako bi bilo da prebacimo razgovor na hrvatski?

- Nije dobro - odgovara spremno na američkom hrvatskom, uz obavezni smijeh, te dodaje kako joj je žao što je zapostavila svoj materinski jezik. Na žalost, kaže da nije imala s kime vježbati, a dolazak u Hrvatsku nekoliko puta godišnje nije bio dovoljan da ga nastavi govoriti.

- Kad sam bila mala, doma smo govorili isključivo hrvatski i baka iz Samobora je dolazila ljeti čuvati me, ali davno je to bilo - smije se te dodaje kako zna sve najzabavnije riječi na materinskom, kao što su "Snjeguljica" ili "morski krastavac", ali da ne zna govoriti tečno.

Svi mi kažu da slatko pričam hrvatski. Ali, ja sam prestara da zvučim slatko. Odlučila sam da se neću sramotiti - smije se.
Industrija luksuzne mode zbog posljedica pandemije covida19 izgubila je 640 milijardi dolara u prodaji tijekom 2020. godine. Kriza koja je zadesila cijeli svijet, a posebice modni, bit će, kažu svi, gora od one iz 2008. Prema procjenama Boston Consulting Grupe, prihod koji je generirala modna industrija smanjio se za više od jedne trećine u prošloj godini. I prihodi Caprija, u kojem radi Tanya, pali su za vrtoglavih 66,5 posto na godišnjoj razini.

- Da, nakon ovoga više se nikada nećemo vratiti na staro, to je sigurno. Mnogi će se luksuzni brendovi ili zatvoriti ili će smanjiti poslovanje. Sve velike kompanije suočene su s istim problemom. Trgovine su se zatvorile na nekoliko mjeseci, sve je stalo. To je nenadoknadivo. Moramo se oporaviti i hoćemo, ali trebat će nam barem dvije godine. Već mjesecima radimo plan za oporavak. Ono što se pokazalo krucijalnim u ovoj krizi je e-trgovina. Online kupnja je budućnost i ona će dominirati modnom industrijom. U ožujku prošle godine to nam je svima bilo nešto novo, ali sada su kupci naučili kako kupovati online. Čak i kad se trgovine otvore, ljudi neće odmah u njih hrliti. A kod naših brendova, kao što su Jimmy Choo, Michael Kors i Versace, brojke su se u e-trgovini udvostručile, čak i utrostručile, za razliku od prošle godine. Naprosto je fascinantno kakav se obrat dogodio. To je trend koji će se zadržati. Trgovine će nakon covida-19 postati kao showroomovi, odlazak u modni dućan bit će poseban doživljaj, iskustvo, ali ljudi će, vjerujem, i dalje nastaviti kupovati online - zaključuje nova predsjednica brenda Michael Kors za žene.

Pandemija je, smatra, zaslužna i za neke dobre, nove trendove. Za početak, svi su bili prisiljeni malo zastati i razmisliti o tome što i kako dalje.

- Masovna proizvodnja u tekstilu prisutna je već desetak godina. To je suludo. Imamo previše odjeće i previše dućana. Bila sam s Michaelom Korsom jučer i on je u neku ruku sretan zbog nove situacije. Ove godine neće napraviti četiri kolekcije kao svake godine dosad, nego dvije. U nastavku poslovanja fokusirat ćemo se na kolekcije. Ne treba nam više, treba nam bolje i specijalno - navodi Tanya te dodaje da je komercijalizacija godinama stvarala pritisak i na dizajnere da rade puno, da se troše, a kreativne im je procese diktirao kalendar.

Novi su trendovi vidljivi i u marketingu. Iako online marketing postoji još od sredine devedesetih godina, društvene su ga mreže podigle na novu razinu. Procjenjuje se da će se do 2035. godine dvije trećine svjetske maloprodaje odvijati putem interneta.
- Korištenje društvenih mreža u marketingu je masovno. Putem njih najlakše je doći do ljudi. Možeš to raditi uživo, kroz liveove, možeš se fokusirati na određene dobne skupine. Prije su magazini bili broj jedan u marketingu, ali marketing je danas pretežno digitalan. I treba znati komunicirati s klijentima. Primjerice, Michael Kors je genijalan, voli dijeliti svoja videa na mrežama, a ljude zanima što radi on, što radi Donatella Versace. To je bitno. Svi naši brendovi imaju aplikacije za shopping na društvenim mrežama, organiziramo celebrity darivanja ili darivanja s influencerima, pa onda to 'unboxing' iskustvo. Ljudi to obožavaju, to je novi vid lansiranja kolekcije. Krajem prošle godine napravili smo genijalnu kampanju, namijenjenu mlađoj publici. Ostvarili smo suradnju s Timberlandom i izbacili čizme s kristalnim detaljima te ih nazvali najluksuznijim čizmama na svijetu. Rasprodali smo apsolutno sve čizme, koje su stajale gotovo 6000 dolara, u nepuna 24 sata. Dokazali smo da možemo pružiti korisnicima izvrsno iskustvo, čak i ako nisu došli u trgovinu ili na modnu pistu - priča Golesic, koja je optimistična kad je riječ o novom početku.

image
Gotovo pet godina Golesic je na čelu Jimmy Chooa, brenda najpoznatijih štikli koje već suvereno vladaju glamuroznim crvenim tepisima i koje obožavaju zvijezde kao što su Beyonce ili Lady Gaga

Kina, koja je šest mjeseci ispred ostatka svijeta kada je u pitanju pandemija, doživljava novi procvat, priča nam Tanya, koja je do 1. travnja na čelu brenda Jimmy Choo.

- To što se događa u Kini je nevjerojatno. Naš biznis tamo je u plamenu! Jimmy Choo nikad nije bolje poslovao na azijskom tržištu. Tamo se događa neki novi trend koji se zove revenge shopping - osvetnička kupnja. Ljudi nisu mogli mjesecima uživati u šopingu, pa su sada kao pušteni s lanca. Brojke su fantastične, a to je dobar primjer kako će izgledati povratak u normalno u ostatku svijeta. Europa još nije blizu oporavka, nema turizma, čak se i Amerika bolje oporavlja od Europe - navodi Tanya, vrlo srdačna i otvorena žena, koja je, kako ističe, sve postigla sama.

To je nešto što su joj, kaže, usadili njezini roditelji.

- Moji tata i mama otišli su iz Hrvatske u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća. Došli su u Kanadu i krenuli ispočetka. Živjeli su u Zagrebu, sjećam se da su baka i djed radili na Veterinarskom fakultetu. Roditelji se nisu htjeli uključiti u komunističku partiju te su napustili zemlju kako bi počeli ispočetka. Imali su dvije opcije, Kanada ili Australija. Kako je tata imao nekog rođaka u Kanadi, otišli su tamo. Rođena sam u Hamiltonu, u pokrajini Ontario. Moja mama je u jednom trenutku otvorila modni butik i tada sam se zaljubila u modu. Tada je sve počelo - priča Golesic.

- Majka mi je oduvijek bila uzor. I stilska ikona. Mislim da je u Hrvatskoj urođeno da su žene lijepe. Sve se lijepo odijevaju, kao i muškarci. To je dio kulture, time se ponosimo. I moja je majka bila takva. Nikada ne bi otišla u trgovinu bez šminke - ispričala nam je.

Uvjerena je da je za njezinu karijeru bilo ključno preseljenje u New York. Kanada je mala za modnu industriju, a ona je, na sreću, u svojim dvadesetima uvidjela da se mora preseliti ako želi uspjeti u modi.

- Prijestolnice mode su New York, Milano, Pariz i London i znala sam da moram biti na izvoru. Kao da je bilo jučer. Točno 22. siječnja 2001. počeo je moj novi život u New Yorku. Nisam se bojala. Meni je to bilo normalno. I moji su roditelji kao migranti prešli pola svijeta u potrazi za boljim životom. I ja sam odlučila otići tamo gdje će mi biti bolje - prisjeća se svojih početaka u Velikoj Jabuci prije točno dvadeset godina. Grad u kojem danas živi naprosto obožava.

- New York nije grad, on je kao država. Ljudi su ovdje drukčiji, intenzivni, svi žele uspjeti, baš kao u pjesmi Franka Sinatre. Ovamo dolaze samo najbolji, tu se sve događa. Ako je to bankarski biznis, tu je Wall Street, ako je moda, tu su sva sjedišta najjačih brendova. New York je pravi centar moći. Nema balansa, nema odmora, posebno kad si mlad, radiš da preživiš, da platiš mali apartman. To je grad s ogromnom energijom, svi su natjecateljski raspoloženi, svaki dan je utrka. Nakon terorističkog napada 11. rujna zamalo sam otišla. Na sreću, tadašnji šef me uvjerio da ne idem. Nije mi bilo lako, puno je tu odricanja. Nema ravnoteže, nema privatnog života. Ponekad kad dođem u Hrvatsku, sjednem na plažu i pomislim: Oh, to je to. Ovo je život - smije se žena na vrhu modne industrije.

image
Tanya i njezina kći Mila lani su provele dva tjedna na Braču. "Svake godine idemo negdje drugdje. Bila sam u Opatiji, Makarskoj, Dubrovniku, na Hvaru, u Splitu imam prijatelje. Nadam da ću jednog dana kupiti kuću, ali ne žurim s tom odlukom", kaže Tanya Golesic

U Hrvatsku rado dolazi i ponosna je na svoje korijene. Osim što dolazi radi odmora, sretna je što je dio programskog savjeta Zagrebačke škole ekonomije i managementa.

- Obitelj Njavro radi fascinantnu priču za promociju Hrvatske, a mogućnosti koje daje hrvatskim studentima su iznimne. Čast mi je biti dio te priče. To je uistinu škola svjetskoga glasa koja je povezana s najboljim inozemnim sveučilištima - priča Tanya, koja je u Zagreb redovito dolazi za Božić i Novu godinu, a ljeta provodi na moru. Posljednji put tu je bila na ljeto 2019.

- Moja kći Mila i ja provele smo dva predivna tjedna na Braču. Svake godine idemo negdje drugdje. Bila sam u Opatiji, Makarskoj, Dubrovniku, na Hvaru, u Splitu imam prijatelje. Nadam da ću jednog dana kupiti kuću, ali ne žurim s tom odlukom jer ću se onda stalno vraćati na isto mjesto, a ja želim putovati i vidjeti što više predivnih uvala i otoka ovdje. Dalmacija je za mene istinski raj. Ne treba mi puno, miris mora, lavande, pogled s plaže u nepregledno plavetnilo, dobra glazba u pozadini, opušteni ljudi kojima se nikamo ne žuri. To je vrhunac moje sreće - priča Tanya, koja se, kako kaže, odmara uglavnom u Hrvatskoj. Tu puni baterije.

Doduše, ima još jedno mjesto koje, kako kaže, zove "fake Croatia", lažna Hrvatska. To je karipsko otočje Turks i Caicos i njezina je omiljena destinacija za bijeg vikendom.

- Od New Yorka je udaljeno samo tri sata leta i tu moja Mila i ja redovito bježimo kad se zaželimo sunca. Tu je more gotovo plavo kao u Hrvatskoj - priča Tanya, koja je kao majka, kako kaže, također pred velikim izazovima u želji da uskladi karijeru i roditeljstvo.

Balansiranje između privatnog i poslovnog nije lagano. Dnevno radi po 12 sati, ponekad čak i više.

- Ustajem u pola šest ujutro, vježbam pa pripremam doručak za kćer. U sedam sati obavim globalni poziv jer to je jedino vrijeme kad na liniji istodobno mogu biti Hong Kong, London i New York. U posljednje vrijeme razgovaramo uglavnom o Kini jer tamo je počeo život. U uredu sam do devet, kada moja kći kreće u školu. Sretna sam što mi moja pomoćnica donese ručak koji pojedem za stolom. A ne rade to svi u New Yorku. Ljudi obično u pauzi idu u fancy restorane, no ja želim završiti svoj posao što prije. Radim do šest popodne, iako bih, naravno mogla i više, ali želim biti s kćerkom, napraviti s njom zadaću. Nakon što ona ode u krevet oko pola devet navečer, ja se vraćam mailovima. I tako to izgleda dan za danom - kaže.

Mila ima devet godina, obožava videoigre i konje. Vikendom odlaze na jahačke utrke i zajedno uživaju.

- Ja sam njoj majka i najvažniji uzor, ali ona zna da ništa ne dolazi besplatno. Ima džeparac kojim sama raspolaže, zna da ne može imati sve, mora donijeti odluke o tome što želi kupiti - videoigre ili opremu za jahanje. Želim da zna da u životu ništa ne dolazi bez napornog rada, pogotovo u New Yorku. Tu sve moraš sam zaraditi - zaključuje Tanya.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. prosinac 2024 05:54