Još od malih nogu Helena Šopar Zadro vidjela se u svijetu poduzetništva.
Nije tada još ni znala što točno znači biti poduzetnica, ali shvatila je da mora biti dobra s brojkama. Zato je već u osnovnoj školi išla na državna natjecanja iz matematike.
U djetinjstvu je promatrajući svoju obitelj upijala znanje o poduzetništvu. Obitelj Šopar se, naime, već više od šest desetljeća bavi ugostiteljstvom. Mladen Šopar, njezin djed, 60-ih je otvorio restoran Sirena, jedan od prvih na otoku Pagu, a tradiciju su nastavili i Helenini roditelji, mama Duška i tata Gorki.
S naslijeđenim genom za biznis, Helena je završila zagrebačku Petu gimnaziju, a potom je nakon mature upisala PMF i Ekonomski fakultet.
No onda ju je život odveo u drugom smjeru. Postala je jedan od najuspješnijih hrvatskih modela svih vremena, a okušala se i kao glumica.
Danas, pak, 34-godišnja Helena Šopar Zadro vješto žonglira svojim brojnim interesima. Ona je top model, glumica, svjetska putnica, influencerica, trendseterica, ljubiteljica gastronomije, filmofilka, poduzetnica, dizajnerica te, kako sama dodaje, cura koja jako voli Nutellu.
Uskoro će proslaviti drugu godišnjicu braka sa suprugom Vjekoslavom Zadrom, investicijskim menadžerom, a prije gotovo četiri godine sa svojom godinu dana mlađom sestrom Tamarom pokrenula je brend Sopar.
Sama ideja nastala je otprilike pet godina prije osnivanja brenda kada su vješte sestre krenule same dizajnirati vlastite kreacije. Bakina sestrična, teta Zagorka, donosila im je svoje ručno rađene čipkane komade koje su umetale u svoje kreacije, a nakon brojnih pozitivnih komentara, odlučile su pokrenuti biznis.
Početkom ožujka sestre su nagovijestile na društvenim mrežama da se bliži otvaranje prve Sopar trgovine u samom centru Zagreba.
A onda je pandemija Covida-19 zaustavila cijeli svijet i potres je razorio Zagreb.
- To jutro, u 6.24, bili smo doma, u stanu u centru Zagreba. U trenutku potresa, muž me povukao iz kreveta i brzo smo stali na relativno sigurno mjesto, pod vrata, a potom smo u manje od dvije minute u pidžamama i zimskim kaputima izletjeli u park ispred zgrade. Park se u desetak minuta napunio s više od stotinu ljudi koji su u nevjerici gledali oko sebe i razmišljali što ih čeka dalje.
Na trenutak smo svi zaboravili na koronu. Kako nam je zgrada zadobila oštećenja, na nekoliko dana smo se evakuirali kod Vjekinog tate, u kuću na sjeveru grada. Vratili smo se kad se utvrdila statička sigurnost zgrade koja je na sreću dobila zelenu oznaku. Bilo je bolno svjedočiti trenutku u kojem su naši susjedi tog jutra izgubili svoj dom - ispričala nam je Helena.
Iako su joj ova dva izvanredna događaja pomrsila planove, Helena ne očajava. Zapravo već smišlja nove modele poslovanja svog modnog brenda i jedva čeka da se svijet ponovno pokrene i vrati u normalu, makar onu određenu posve novim pravilima u svakodnevici.
- Prihodi su pali, što smo i očekivali s obzirom na to da se ljudi manje druže, a upravo su društvene prilike one kada se naše klijentice zanimaju i rado nose naše kreacije. Kako popuštaju mjere za usporavanje širenja pandemije, tako se vraća i potrošački optimizam pa primamo sve više upita za naše modele. Iako je naše poslovanje orijentirano na online, a vjerujemo da će to i dalje ostati primarni kanal prodaje, sestra i ja smo silno željele otvoriti trgovinu u samom centru Zagreba.
Nakon dugog traženja pronašle smo lokaciju i krenule s uređenjem prostora. Pandemija i mjere za njezino suzbijanje, pa i potres, potpuno su ispraznile grad i predviđanja koja slušamo ukazuju na to da će proći cijela ova godina, a moguće i dio iduće dok se kao potrošači ne vratimo starim navikama. Odlučile smo otvaranje trgovine odgoditi do daljnjega - otkriva poduzetnica.
No zbog okova pandemije, baš kao i mnogi obrti i tvrtke, i Helenin se modni brend našao suočen s brojnim izazovima i u proizvodnji, kao i u prodaji.
- Kako je sugerirana socijalna distanca, tako su sve naše komunikacije s konstruktoricama, proizvodnjom, tvornicama i trgovcima materijala te čipkaricama svedene na telefonske i videorazgovore. Vjerujemo da će 2020. godina u velikoj mjeri biti uvjetovana mjerama protiv pandemije pa će i način rada ostati prilagođen tome - objašnjava Šopar Zadro koja je brend osnovala sa sestrom Tamarom.
Svaku kolekciju zajedno dizajniraju, no Tamara vodi cijelu proizvodnju, administraciju i posvećena je marketingu u Hrvatskoj, a Helena je zadužena za marketing na vanjskom tržištu, društvenim mrežama te osmišljavanju kampanja.
- Idealno je što smo dvije pa uspijevamo pokriti dosta segmenata i uvijek jedna drugoj uskačemo za bilo što. Svaka kreacija je pola Tamara, pola ja. Iako imamo potpuno različite osobne stilove, nekako se nađemo na sredini. Tamara je čista elegancija te voli finiju i užu odjeću, a ja se najbolje osjećam u trapericama i širokim tunikama ili haljinama - priznaje Helena.
U svakoj kolekciji, kaže, nastoje spojiti elemente tradicionalne odjeće inspirirane svojim otokom Pagom i djetinjstvom s modernim, suvremenim elementima, odnosno kombinirati čistoću, mir i smirenost Paga s raznolikošću, živosti i uzbudljivosti New Yorka i Londona korištenjem elemenata oba svijeta u svojoj odjeći.
- Inspiraciju često pronalazimo u djetinjstvu koje smo provele u Novalji. Odrastanje na otoku gdje je čipka duboko utkana u tradiciju definirala je naš današnji stil. Ponosne na svoje naslijeđe, rado oživljujemo umjetnost čipkanog rada svog otoka - govori Helena, usmjerena na budućnost brenda.
Svjesna je da će udio online prodaje rasti, ali zna da moraju pronaći nove načine povezivanja s kupcima, posebice sada kada se u prodaji trebala naći nova ljetna kolekcija, koja bi inače bila popraćena raskošnom i pomno osmišljenom kampanjom.
- U ovim se okolnostima kampanja u našem tradicionalnom opsegu neće moći realizirati pa već osmišljavamo novi drugačiji način snimanja kampanje. Prilagođavamo se novim okolnostima i lansirat ćemo više manjih kampanja, takozvanih 'capsule' kolekcija što će dodatno pridonijeti dinamičnosti našeg brenda, a i bit će prilagođenija aktualnostima koje su nas zatekle - rekla je Šopar Zadro otkrivši nam tematiku kampanje.
Smijeh, toplina, ljubav i obitelj osnovica su i inspiracija sanjive kampanje za novu kolekciju koja će uskoro biti dostupna.
- Svaka naša kolekcija kreće od imena i priče. Razrađujemo cijeli film, Sopar djevojke koje to nose, sve do zadnjeg detalja. Kao da snimamo film. Onda tek kreće kreiranje prvog modela. Ova se kolekcija zove 'Zagrljeni osmijesi' i nastala je kao déjà vu naših ljeta u Novalji. Od ranog djetinjstva Tamara i ja provodimo ljeta zajedno sa svojim rodicama Bugom, Jelenom, Ivom i Dorom, a kupanja na plaži Čista su naš svakodnevni ljetni ritual. Sada te mlade žene, uključujući i moju sestru, imaju sve po dvoje ili više djece i odlazak na plažu iziskuje barem četiri auta za nas šest i još 16 djece.
Najglasnija smo družina na plaži, opskrbljeni hranom kao da smo se svi spremili za daleki put. Djeca se svađaju tko će biti na luftiću, a mame prepričavaju najnovije dogodovštine. Brdo smijeha, topline i ljubavi, a svi nosimo Sopar haljine koje su ove sezone pune boja, lepršavih materijala, mekanih kombinezona i neizostavnog ručnog rada. Kolekcija će biti puštena u prodaju u nekoliko valova, prvi će se zvati 'Hope', kao i jedna od haljina u kolekciji - otkrila je Šopar Zadro koja je u snimanju za magazin Svijet unatoč vlastitom kućnom interijeru i čistom izgledu, bez make-upa i stilizirane frizure, zablistala u modelima iz nove kolekcije.
Iako je to bilo neobično snimanje, Heleni, pak, takvi uvjeti nisu predstavljali ni najmanji problem. Naše snimanje odradila je sasvim profesionalno i iznimno suradljivo s obzirom na okolnosti, a to nas je samo uvjerilo zašto je simpatična Pažanka ljubimica velikih svjetskih dizajnera.
Nosila je revije za najpoznatije modne kuće, snimala kampanje za Bobbi Brown, Donnu Karan, Mariellu Burani, Marks & Spencer, John Lewis, American Living, Anthropologie, La Roche Posay, Avon, Yves Rocher, Triumph, Carolinu Herreru. Helena je bila zaštitno lice brenda Clarins, lanca robnih kuća Macy’s te kompanije Old Navy, a u kampanji brenda za kosu TRESemmé pojavila se i na billboardu na njujorškom Times Squareu. Redovito je bila na naslovnicama i pozirala je za editorijale brojnih magazina poput Voguea, Marie Clairea, Harper’s Bazaara, Ellea, Glamoura. Gotovo je nemoguće popisati sve njezine modne angažmane.
Sve je počelo prije 20 godina, dok je jela krumpiriće u McDonald’su i sanjala o tome da postane poduzetnica - tada je “otkrivena”.
- Upisavši prirodoslovno-matematičku V. gimnaziju, preselila sam se u Zagreb s 14 godina. Vikendom bih s rodicom Bugom išla u McDonald’s, a jednom mi je prigodom tamo prišla bivša manekenka Ana Atelj. Odmah je nazvala svoju agenticu Anu Gojanović s kojom smo se mama i ja našle i dogovorile se da nakon srednje škole mogu krenuti putovati i snimati. Mama i tata nisu htjeli ni čuti da ugrozim učenje u srednjoj školi i krenem odmah u svijet. Kasnije u karijeri sam prešla u Midikenn gdje sam i danas - ispričala nam je Helena.
Upravo s početaka karijere, kada je bila jako sramežljiva, ima niz zabavnih anegdota.
- Bila je to prva revija za Dior. Dok mi je Orlando Pitta radio na kosi, pozvao je Penelope Cruz da sjedne do nas rekavši joj kako joj je našao mlađu sestru. Ona me pristojno ispitivala odakle sam i koliko imam godina, a ja sam poput ustrašene srne samo sramežljivo i kratko odgovarala. Nakon revije uzela sam svoje stvari i krenula prema liftu, Penelope je opet došla do mene i pitala me zašto ne ostanem na after partyju, na što sam ja odgovorila da moram ići doma spavati jer mi je sljedeća revija rano ujutro i moram se ustati u šest. Da je danas opet negdje sretnem, imala bih sto pitanja za nju! Ali eto, baš sam bila sam sramežljivo dijete - smije se Helena koja nije dozvolila da još išta stane na putu. Tako je i kasting za Ralph Lauren American Living kampanju odradila s uganutom nogom.
- Zamotala sam nogu zavojem, obukla čizme s visokom petom koje idu preko gležnja da se zavoj ne vidi, uzela štake i pozvala taksi. Kod ulaska na kasting, ostavila sam štake vani i tvrdoglavo, trpeći strašnu bol, ušla sam ne spominjući svoju nogu. Odradila sam introduction i pomislila kako je dobro prošlo, a onda je netko od klijenta rekao da hodam runway walk do izlaza i natrag. Oblio me hladan znoj, ali sa smiješkom sam odgovorila: “Naravno”. Krenem samouvjereno stupati i padnem koliko sam duga i široka nasred prostorije! Svi potrče, a ja priznam da si nisam htjela uništiti kasting misleći da ću izdržati bolove. Izišla sam van, potištena i ljuta sama na sebe jer sam tvrdoglava mazga! Sljedeći dan zvali su me iz agencije i rekli da sam dobila posao - prisjeća se.
Netom prije zatvaranja granica u jeku pandemije Helena je bila u New Yorku, pa Aarhusu, zatim Dubaiju, a zadnje je snimanje odradila u Parizu za Monocle magazin. Stigla je u Zagreb na nekoliko dana i trebala je otputovati natrag u Pariz na snimanje jedne velike kampanje za francuski kozmetički brend, ali kako su se granice zatvorile, posao je odgođen do daljnjega kao i još nekoliko angažmana koji su sada upitni.
Zbog posla, Helena je navikla stalno biti u pokretu, u društvu, putovati, a sada je, pak, zatvorena u četiri zida, u karanteni, okružena strahom i neizvjesnošću.
- Već neko vrijeme smo suprug i ja u Zagrebu zbog posla koji tu obavljamo i zahvalni smo da smo dočekali mjere protiv širenja pandemije upravo ovdje. Ugodna je pomisao da su nam najbliži ipak u blizini, iako se suprug i ja sve ovo vrijeme strogo pridržavamo mjera. Teško mi pada što ne možemo provoditi vrijeme s obitelji i prijateljima, a posebno mi nedostaju roditelji koji su trenutno u Novalji i nisam ih vidjela više od dva mjeseca. Sa sestrom se čujem desetak puta dnevno ili oko kolekcije ili me mali nećaci zovu na video da mi pokažu što su nacrtali taj dan. Iskreno, kako smo Vjeko i ja puno odsutni poslom i često razdvojeni, ova nam je situacija dala priliku da uživamo jedno u drugom. Kako Vjeko sada radi od doma, čekamo večernje sate da pobjegnemo u duge šetnje, pogledamo listu filmova i isprobavamo moje, ne uvijek najuspješnije, kulinarske kreacije koje me zaokupljaju većinu dana u izolaciji - smije se Helena.
Sada je sve na čekanju, kao i snimanje za Sopar kampanju, pa se prvi put više posvetila kuhanju iako joj je ljubav prema gastronomiji, kaže, u krvi.
- Moj djed otvorio je jedan od prvih restorana na otoku Pagu 60-ih godina, koji je kasnije moj tata Gorki uspješno vodio zadnjih 30-ak godina. Baka radi najbolje škampe na buzaru, mama kolače koje svi žicamo da ponese kada ide za Zagreb, a tata najbolje špagete s četiri vrste sira i kajganu kojoj se najviše veselim kada se vozim prema Novalji. Odmalena se sve u našoj obitelji vrti oko hrane i prirodno je da sam naslijedila taj interes. A i imam i muža koji uživa u mom novom hobiju - govori Helena, koja najradije sprema salate. Na svom je Instagramu u vrijeme karantene podijelila već desetak recepata.
- Sjećam se kada sam na početku veze s Vjekom prije šest godina napravila za večeru salatu od kvinoje, jabuke, oraha, avokada, feta sira, mladog luka i rajčice pa je on zbunjeno gledao u kvinoju pitajući me što je to, a danas mu je to najdraža salata. Nastojim koristiti namirnice visokih nutritivnih vrijednosti, pa tako u našem hladnjaku nećete pronaći industrijski procesuiranu hranu. Sama radim svoje mlijeko od badema, pekmeze od sezonskog ili smrznutog voća i kruh od heljde. Ono bez čega nikako ne mogu su deserti koje većinom sama radim, osim Nutelle koja mi je nezamjenjiva - priznaje.
Otkada je u braku, kaže Helena, ništa se posebno nije promijenilo osim što je sretna jer su ona i suprug Vjekoslav ozakonili svoju vezu. Voljela bi se ostvariti kao majka, kaže, a naučila je i da je u braku kompromis vrlo bitan.
- Zbog Vjeke sam se preselila u Europu jer ideja da imamo vezu na daljinu mi se nije svidjela, tako da su London i Zagreb moji novi domovi. Ali tko zna, možda ga jednom uspijem nagovoriti da odemo malo i u New York meni za gušt - rekla je.
Njezino lipanjsko vjenčanje na Bolu na Braču održalo se 2018. godine daleko od očiju javnosti, a kada su u medije procurile prve fotografije Helene u vjenčanici, svi su je prozvali princezom iz bajke.
- Sestra i ja kreirale smo moju vjenčanicu. Bio je to projekt koji je trajao tri mjeseca. Sva čipka je ručno izvezena, top je napravljen bez ijednog šava točno po mom tijelu, a čipkasti šlep na leđima protezao se na dva kvadratna metra. Izrađena je od svilenog tafta, po koji smo mama i ja išle posebno u Istanbul, jer nam je trebalo više od 40 metara, a ukupno sam imala 70-ak proba – ispričala nam je Helena koja sad, pak, dane provodi poput modela na godišnjem odmoru - u pidžami.
S manekenstvom ne namjerava tako skoro prestati. Štoviše, uzor joj je Cindy Crawford koja je i s 54 godine prisutna u svijetu mode.
- Manekenstvo je i dalje moje primarno zanimanje i vjerujem da se u nekom obimu mogu još puno godina baviti istim. Podjednako me veseli i rad na kolekciji i mislim da lijepo komplementira mojoj dosadašnjoj karijeri. Odnedavno me u izolaciji dodatno okupira i kuhanje i imam niz ideja kako to veselje dijeliti. Cindy je pravi primjer uspješne žene, majke i supruge koja je uspjela bez skandala održati visoki standard u svemu tijekom svih ovih godina - dodaje.
Istom stremi i Helena, kojoj manekenstvo ipak nije bilo samo odskočna daska u svijet glume kako su mnogi predviđali kada je dobila svoju prvu ulogu u kratkom crno-bijelom filmu “Mind Games”, u kojemu joj je glumački partner bio Brian Geraghty. Uslijedila je i uloga tajne agentice CIA-e, u akcijskom trileru “The Last Sunshine”, a potom je Helena u Chicagu snimila i svoj prvi dugometražni film “In Between Engagements”, redatelja Dominika Sedlara, u kojem je glumila sa slavnim Armandom Assanteom.
- Gluma me oduvijek zanimala, završila sam i glazbenu školu, i osjećala sam potrebu da se i kreativno izražavam, a manekenstvo se kasnije dogodilo slučajno. Sjećam se kada smo sestra i ja smo sa svojih 9 i 10 godina otišle same u New York posjetiti tatine rođake na dva mjeseca preko ljetnih praznika. Već sam tada odlučila da ću živjeti u tom gradu i manekenstvo mi je to vrlo rano, s 18 godina, i omogućilo. Uz manekenstvo sam se i glumački okušala te završila T Schreiber glumačku školu u New Yorku, snimila jedan dugometražni i dva kratkometražna filma, a sada sam dizajnerica.
Obožavam svoj posao jer osim što sam obišla čitav svijet, rano sam se naučila disciplini, odgovornosti, samoći i tome da se uz puno rada uvijek može doći do svojih ciljeva. Mnogi realizirani profesionalci će reći da je ključ uspjeha pronaći svoju strast i time se baviti u životu. Ja se osjećam blagoslovljeno jer radim sve što volim i zato mi nije teško ni učestalo putovati, a gotovo ništa na lokacijama ne vidjeti, niti, pak, kreirati do duboko u noć. Jednostavno uživam u svemu čime se bavim - ističe Šopar Zadro.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....