ZANIMLJIVO OTKRIĆE

VIRUSI PREŽIVJELI POLA MILIJUNA GODINA? Virus neandertalca pronađen u DNK suvremenog čovjeka

Virus neandertalca pronađen je u DNK suvremenog čovjeka, objavili su znanstvenici sa sveučilišta u Oxfordu i Plymouthu. Uspoređivali su genetske podatke neandertalaca i njihovih "rođaka", hominida iz spilje Denisova na Altaju, s genetskim podacima suvremene osobe oboljele od raka. Našli su dokaze njihovih virusa u DNK današnjeg čovjeka, što sugerira da ti virusi preživljavaju iz generacije u generaciju više od pola milijuna godina.

Otkriće, objavljeno u Current Biology, omogućit će znanstvenicima dalje istraživanje mogućih veza između drevnih virusa i suvremenih bolesti, uključujući rak i HIV. Naime, oko osam posto ljudske DNK tvore endogeni retrovirusi (ERV), tj. prastari virusi koji su se spojili s našom DNK. Dio su golemog, 90-postotnog, dijela DNK kojem još nije poznata funkcija, a ponekad ga nazivaju "otpadom" DNK.

No, dr. Gkikas Magiorkinis s Oxforda upozorava da taj "otpad" ima svoje djelovanje.

- U određenim okolnostima (utjecaj bakterija, oslabljen imunološki sustav) dva "otpadna" virusa mogu uzrokovati bolest, vidjeli smo to na životinjama, primjerice, na miševima se pokazalo da ERV mogu uzrokovati rak.

Sekvencioniranjem DNK 300 pacijenata pratit će se širenje tih prastarih virusa u populaciji i pokušati otkriti mogu li oni još biti aktivni.

18. travanj 2024 15:34