NADMOĆNI ALPHAGO

UMJETNA INTELIGENCIJA POBIJEDILA ČOVJEKA U ZADNJOJ IGRI U KOJOJ JE LJUDSKI MOZAK BIO BOLJI 'Imao je tajanstvenu strategiju, nitko nije očekivao da će pobijediti'

Go player Lee Sedol (R), puts the first stone against Google's artificial intelligence program AlphaGo as Google DeepMind's lead programmer Aja Huang (L) looks on during the Google DeepMind Challenge Match in Seoul, South Korea, in this handout picture provided by Korea Baduk Assosication and released by News1 on March 9, 2016. REUTERS/Korea Baduk Association/News1ATTENTION EDITORS - FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS. SOUTH KOREA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN SOUTH KOREA. NO RESALES. NO ARCHIVE.
 NEWS1

Nakon nevjerojatno tijesnog natjecanja, Googleov 'umjetno inteligentni' kompjuter pobijedio je Leea Sedola, jednog od najboljih igrača Go-a na svijetu, u povijesnom susretu koji je bio organiziran u jednom hotelu u Seoulu, prenosi portal Wired.

Googleova krecija poznata pod imenom AlphaGo, pokazala je da može ne samo pobijediti najboljeg igrača, već i da može sama naučiti pravila igre.

Grupa Googleovih znanstvenika provela je dvije godine stvarajući AlphaGo u DeepMindu, laboratoriju za umjetnu inteligenciju u Londonu. Sve donedavno, stručnjaci su prognozirali da će proći još najmanje deset godina prije nego će neka mašina pobijediti nekog igrača Go-a - igre koja je puno složenija od šaha i koja zahtijeva određenu razinu intuicije.

No, DeepMind je ubrzao razvoj kompjutera koji igra Go koristeći dva komplementarna načina na koji strojevi uče, odnosno tehnike koje strojevima omogućuju da nauče određene zadatke analizirajući ogromne količine podataka i da samostalno vježbaju nove vještine.

Ovaj susret zapravo je bio svojevrsni test napretka u razvoju strojeva koji uče. Slične UI tehnike već su razvile mnogobrojne usluge unutar Googlea i drugih internetskih divova što ubrzava razvoj kako znanstvenih istraživanja, tako i robotike.

U Seulu je ovaj meč bio vijest dana, a većina je Koreanaca navijala za Leea Sedola. No jednak interes vladao je i u Googleu. Jeff Dean, jedan od Googleovih najvažnijih inženjera, također je u Seoulu. Prije partije održao je govor opisujući najnoviji napredak u stvaranju UI-e. Nakon meča, govor je održao i direktor Eric Schmidt, kao i voditelj DeepMindea Demis Hassabis.

Susretu su prisustvovala i dva ministra u vladi Koreje. Naime, igra Go u Južnoj Koreji je jako popularna i procjenjuje se da ju igra više od 8 milijuna igrača. Go se igra na ploči s 361 poljem pomoću crnih i bijelih figura nalik kamenčićima.

Lee Sedol i operator AlphaGo-a, Aja Huang, igrali su u maloj zatvorenoj prostoriji, dok su pripadnici medija meč pratili iz konferencijske dvorane. Sedol je igrao s crnim, a AlphaGo s bijelim figurama, što znači da je Sedol imao prvo otvaranje i odradio ga prilično agresivno. No AlphaGo je kasnije smirio igru, slično kao što je učinio i u listopadu kad je igrao protiv Europskog prvaka Fan Huia i pobijedio ga s pet prema nula.

No kasnije, i AlphaGo je prešao na napadački način igre, a gledatelji su komentirali kako je način na koji stroj igra zapravo vrlo tajanstven. Posebno je zanimljivo što nitko prije samog susreta nije znao kako će dobro AlphaGo igrati jer je posljednjih pet mjeseci proveo učeći samog sebe naprednom igranju Go-a.

U listopadu, iako je pobijedio Fana Huia, 633. igrača svijeta, AlphaGo-ova vještina još nije bila dovoljna da pobijedi nekoga poput Leeja Sedola koji je trenutno peti najbolji igrač Go-a na svijetu. No u proteklih pet mjeseci, koristeći metodu zvanu 'učenje pojačavanja', AlphaGo je igrao iznova i iznova protiv samoga sebe kako bi što bolje naučio igru. Također, tijekom tog perioda puno se popravila i brzina kojom AlphaGo igra, pa su i stroj i Lee igrali prilično brzo.

Nakon otprilike sat i pol, Sedol je uzeo dozvoljenu pauzu, nakon čega se nastavilo s 'baletom', kako je događaj opisao jedan komentator.

AlphaGo je planirao sljedeće poteze baš poput čovjeka, pokušavajući osnažiti svoje slabe točke, odnosno ranjivu grupu figura. Taj obrazac se ponavlja kod svih dobrih igrača Go-a.

Nakon dva sata igre, AlphaGo je izveo prilično agresivan potez koji je uznemirio Sedola. No kako su primijetili komentatori, u ovom susretu, barem u početku igre, nije napravio neke od fundamentalnih pogrešaka koje je napravio u meču s Fanom Huijem.

Kad su nakon dva sata i četrdeset minuta igrači započeli posljednju igru, natjecanje je i dalje bilo vrlo neizvjesno. Pred kraj je Sedol počeo pokazivati znakove frustracije i na kraju, nakon tri sata i trideset minuta, predao meč.

Komentatori su rezultat proglasili velikim iznenađenjem, kazavši kako nisu očekivali da će AlphaGo pobijediti. Naravno, to je bio tek prva od ukupno pet igara koje će se igrati u narednim danima. Koji god bio konačni rezultat, AlphaGo je pokazao da je itekako vrijedan te kako je u stanju prevladati svoje slabosti i naučiti igrati bolje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 02:28