ELEKTRIČNI BICIKLI

Od Kine do Londona ljudi gube živce s misterioznim samozapaljenjima: ‘Upucao bih se kad bih opet potrošio 1000 funti‘

New York traži da svaki prodani ili iznajmljeni električni bicikl posjeduje sigurnosni certifikat

 SPENCER PLATT/Getty images/Profimedia
Broj požara koje su električni bicikli i skuter izazvali u Kini, zemlji koja ih je najbolje prihvatila, i Londonu, gradu koji ih je tek nedavno prigrlio, u posljednje je vrijeme u porastu

Dostavljač Ollie iz engleskog grada Yorka 2022. svoj je prvi električni bicikl platio 1000 funti (1171 euro). Iako mu je dostavljačka tvrtka za koju je radio pomogla da ga kupi na popustu, svota koju je za njega iznosio bila je prilično velika. "Skupoća je najveći problem električnih bicikala. Oni sa sigurnim baterijama iznimno su skupi, pa se mnogi odlučuju za jeftinije, manje pouzdane i često opasne baterije", rekao je Ollie za BBC te dodao da je i sam razmišljao o jeftinijem modelu, ali da se ipak odlučio za skuplji, sigurniji i pouzdaniji.

Nažalost, to je njegov bicikl učinilo atraktivnom metom. Lopovi su mu ga nedavno ukrali dok je bio parkiran ispred jedne trgovine. Nadomjestit ga, kaže, neće. "Upucao bih se u nogu kada bih ponovno na električni bicikl potrošio 1000 funti ili kupio bilo kakav bicikl", dodao je dostavljač.

Tržište električnih bicikala, skutera i mopeda stalno se širi, što je dobra stvar jer se tako smanjuju emisije stakleničkih plinova. "Elektronički su bicikli najobećavajućije klimatsko rješenje koje smo do sada vidjeli", rekla je suosnivačica Projekta ravnopravnog putovanja na posao Melinda Hanson. Ta organizacija Njujorčanima koji imaju niska primanja pomaže da nabave elektroničke bicikle. Primjerice, dostavljačima pomaže da svoje potencijalno nesigurne električne bicikle mogu zamijeniti za sigurne na popustu. Takve akcije pokazuju da električni bicikli, ma koliko sigurni bili, predstavljaju sigurnosnu prijetnju. Broj požara koje su električni bicikli i skuter izazvali u Kini, zemlji koja ih je najbolje prihvatila, i Londonu, gradu koji ih je tek nedavno prigrlio, u posljednje je vrijeme u porastu.

Osiguravajuće društvo Aviva reklo je da je zaprimilo niz prijava koje se tiču požara koji su izbili tijekom punjenja baterija. Aviva je rekla da 71 posto Britanaca koji su sudjelovali u njezinoj anketi nisu znali prepoznati neispravne litij-ionske baterije. Kad su na "izdisaju", one se prekomjerno griju, iz njih curi tekuća, nabreknu i proizvode neuobičajene zvukove i mirise.

Požari koje izazovu litij-ionske baterije nisu poput tradicionalnih požara. "Eksplozivni su zbog plina", rekao je Robert Slone, viši potpredsjednik i glavni znanstvenik sigurnosne tvrtke UL Solutions. Dodao je da se i jako brzo šire, što otežava njihovo gašenje.

Britanska regulatorna tijela nisu na pravi način odgovorila na popularnost elektroničkih bicikala. Primjerice, u Velikoj Britaniji nisu utvrđena pravila po kojima se obični bicikli mogu pretvoriti u električne. Za to vrijeme, cvjeta crno tržište dijelova za električne bicikle. Nekompatibilne i neovlaštene baterije za značajno povećavaju rizik od požara.

Suosnivačica Projekta ravnopravnog putovanja na posao Melinda Hanson rekla je da grad New York muku muči s ogromnim brojem kopija najpopularnije baterije za električne bicikle koje se nalaze na ulicama. "Bicikli su najsigurniji kada baterija, motor i punjač dolaze od istog proizvođača. Zato su baterije koje proizvode treće strane riskantne", rekla je Hanson za BBC.

Čak i kad ispravna dodatna oprema za električne bicikle dođe u ruke potrošača, naknadno modificiranje tih bicikala može stvoriti probleme s nekompatibilnošću. "Baterija može biti sigurna, ali ako je spojite na nekompatibilni punjač, ona može postati prijetnja", rekao je viši potpredsjednik i glavni znanstvenik sigurnosne tvrtke UL Solutions Robert Slone.

Međutim, osobe koje nemaju visoka primanja često nemaju novac za ovlaštene servise i skupe rezervne dijelove koji dolaze direktno od proizvođača. Robert Slone kaže da vlasnici električnih bicikala moraju voditi računa o tome gdje pohranjuju svoja prometala. Bicikl ne smije blokirati izlaz iz doma, a trebali bi ga držati u prostorijama koje se mogu zatvoriti i koje su udaljene od prostorija u kojima se spava. Bicikl treba udaljiti od zapaljivih materijala, a londonski vatrogasci kažu da vlasnici električnih bicikala baterije trebaju držati na ravnim tvrdim površinama te da ih trebaju puniti tek nakon što se ohlade. Vatrogasci su rekli i da ih se ne treba izlagati ekstremnim temperaturama te da vlasnici domova svoje protupožarne alarme trebaju redovito servisirati. Konačno, rečeno je da se baterije ne bi smjele puniti bez da ih netko ne nadzire.

Brojne su zemlje na ove rizike odgovorile propisima. Kine je nedavno implementirala nacionalni standard za punjače baterija za električne bicikle, a New York traži da svaki prodani ili iznajmljeni električni bicikl posjeduje sigurnosni certifikat. Stručnjaci navode da bi bilo dobro kada bi se punjači baterija za električne bicikle sami gasili nakon što se one napune. Američka savezna država Kalifornija vlasnicima nekretnina dopušta da u svojim domovima pune električne bicikle samo ako baterije i punjači ispunjavaju određene sigurnosne standarde. Predlaže se i da se izgrade punionice koje bi vlasnicima električnih bicikala omogućile da svoje prazne baterije zamijene za pune.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 23:30